MIksi ette käytä sitä hemmetin cruisea (vakionopeussäädin)?!
Ihan hemmetin rasittavaa ajaa pitkiä matkoja teillä, joissa ei pääse ohi vastaan tulevien rekkojen takia! Kun pitää pumpata sitä kaasua satasen alueella vaihtelevasti 85-105km/h haarukassa, ei ajorytmiin perässäsi pääse lainkaan! Jos ei ole cruisea, niin mene edes pientareelle vähäksi aikaa ja päästä ohi meidät 20 muuta, hitto!
Jotain ON pielessä juuri sinussa, kun taaksesi kertyy useampi auto nylkyttämään!
Kommentit (54)
Ei sitä kaikissa autoissa ole, uusissakaan. Ostin auton muutama kuukausi sitten ja mulla oli yksi vaatimus, että vakkari pitää olla. Todella monessa uudessakaan ei ollut; varsinkin pienistä autoista se useammin puuttui kuin oli.
Sen käyttö on kyllä ihan helppoa. Jonossa on hankala käyttää, kun muukin jono sahaa. Mullakaan ei ole ongelmaa, kun pidän turvavälin. Mutta turvavälissä on yksi ongelma. Kun rekan takana odotan sopivaa ohituspaikkaa - tunnen aika hyvin vakioreittini ja tiedän, missä on turvallista odottaa, kaahaa auto pari takaa siihen rekan ja minun väliin ja minulle ei jääkään enää hyvässä ohituspaikassa aikaa ohittaa.
Pahimpia minusta ovat ihmiset, jotka kääntyvät sivutieltä eteen. Ymmärrän, että joskus on pakko ruuhka-aikaan vain ängetä, mutta silloin pitää painaa kaasua ja mennä. Mutta moni kääntyy nimenomaan noilla hiljaisilla alueella "ei sieltä eilenkään ketään tullut" -tyyliin.
Parempi se on, että pappa ajaa satasen alueella mummon kanssa sinne kauppaan sen 70 km/h kuin että ajaa vastaantulevan kaistalle, kun ei hallitse autoa. Ymmärrän, että maalla pappa tarvitsee autoa, kun joka paikasta on linja-autot lopetettu tai sitten ainoa mahdollisuus on mennä kylälle kauppaan aamulla koululaisbussin kanssa ja olla siellä siihen kahteen tai kolmeen, kun koululaisbussi lähtee takaisin.
Joko sopeudut edellä ajavan nopeuteen ja sen vaihteluun, tai sitten SINÄ menet ohi tai SINÄ vaihdat reittiä.
Se nyt vaan on pakko hyväksyä että kaikki eivät ole yhtä hyviä auton ratissa kuin sinä tai minä. Kyllä tuolla liikenteessä on kaikilla oikeus edetä sääntöjen puitteissa parhaaksi näkemällään tavalla, eikä sinun tarvi vetää siitä herneitä nenään.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 01:14"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 01:09"]
Ajatteko te sitten aina perseessä kiinni, vai miten ne edellä ajavan kaasunpainallukset ja himmailut niin teihin vaikuttaa?
Itse aina maantieajossa jätän reilun turvavälin edelläajajaan ja suosittelen ap:llekin, koska silloin ei edelläajajan pienet nopeudenmuutokset vaikuta niin paljon omaan ajoon. Plus se on turvallisempaa ja hätäisimmät ohittajat pääsee sinunkin ohi helpommin halutessaan.
Mua itseäni taas harmittaa eniten liikenteessä ne jotka ei uskalla/halua/pysty/tykkää ajaa satasen rajoituksella satasta, vaikka sää on loistava. En tajua heitä. Ohitus on aina riskialtista hommaa, varsinkin noissa nopeuksissa ja sitten yksi körröttelijä aiheuttaa kymmenien autojen pakko-ohituksia. Eikö voi painaa sitä kaasua?
[/quote]
Perä tulee vastaan, kun edeläajava ajaa sitä 85km/h ja itsellä on vauhti 100km/h. Kun sitten yrittää mukautua edellä ajavaan, se käy mahdottomaksi tuo vaihtelun takia. Kun taas on valmistautumassa ohitukseen, on pakko tulla "perään kiinni". SE ei ole härnäämistä, vaan kiihdytysmatkan lyhentämistä, kun on vastaantulevaa liikennettä. Ohitusmatka ei saa venyä liikaa siten, että kurotaan ensin kiinni välimatka edellä ajavaan, sitten mennään ohi, vielä otetaan turvallinen etäisyys palata omalle kaistalle pyyhäisemättä ohitettavan keulasta räät.
[/quote]Ohitus onnistuu paremmin kun et mene perään kiinni. Jätät normaalin turvälin ja juuri ennen sopivia ohituspaikkoja aloitat kiihdytyksen omalla kaistalla ja tämähän ei onnitstu jos olet perässä jo valmiiksi kiinni, täytyy olla tilaa kiihdyttää. Kun sopiva ohituskohta tulee, niin sinulla on hyvä lähtövauti ja jos tilaa on niin ohitus sujuu helposti. Jos tulee liikennettä vastaan, niin sitten vaan löysäät kaasun, jätätä väliä ja valmistaudut seuraavaan paikkaan.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 01:27"]
Kun vakionopeudensäädin on päällä, oikealle jalalle ei löydy enää luontevaa paikkaa, kun se ei voi olla normaalisti kaasupedaalin päällä. Jalan pitäminen pedaalin edessä ei ole ergonomisesti mukavaa.
[/quote]Jaa. Itse käytän oikestaan aina vakionopeudensäädintä, kun se on liiikenteen puolesta mahdollista, enkä ole koskaan ajatellut että oikealle jalalle olisi vaikea löytää paikkaa. Täytyykin ensi kerralla oikein vilkaista että mihin minä sen jalan laitan...
Taas tätä kaluttua juttua. Suomen teilla saa ajaa hiljempaa kuin muu liikenne. Jos hitaammin ajava harmittaa, niin ohi vaan! Tai lähde aikaisemmin matkaan, jos on kiire. Joillakin on tullut tavaksi ajaa juuri siinä sakkorajalla ylinopeutta. Itse ajan juuri niin hiljaa/kovaa kuin haluan, nopeusrajoituksen puitteissa. Vaikka kuinka se vauhtikalloja harmittaisi.
Ei se ole se ensimmäinen vaan se on se toinen, joka tekee sitä jonoa. Jos se toinen ei uskalla ohittaa, on kolmannen sitten jo paljon vaikeampi tulla ohi sieltä taaempaa. Joten jos mammat vaan keskittyisivät siihen omaan ajamiseen.
Tärkein ensin: Ohituksen kiihdytysmatkaa EI LYHENNETÄ AJAMALLA EDESSÄ MENEVÄN PERÄÄN. Autokoulussa on muinoin opetettu, että ohitus toista kaistaa pitää aloittaa niin kaukaa, että ehtii palata omalle kaistalle jos ei jostakin syystä voi ohittaa. Kyllä se auto kiihtyy toisellakin kaistalla yhtä hyvin. Ohitustilaisuutta ei ole, jos joutuu ajamaan ensin toisen perään ja ohituksen jälkeen palaamaan liian nopeasti ohitetun eteen. Ja sitten vielä isketään jarru siinä pohjaan, kun havaitaan edessä oleva tutkakamera.
Cruise ei toimi niin kuin pitäisi, tai ei toiminut ainakaan siinä autossa, jossa sellainen oli. Omissa kun ei ole, ei myöskään navigaattoria.
Ei se hidasta tiukoissa mutkissa sopivasti, ei huomioi pitkiä suoria, ei ylä- eikä alamäkiä, jotka vaikuttavat muiden autojen nopeuksiin. Siksi se on minusta epäkäytännöllinen, en halua käyttää sitä kun ajan sellaista autoa, jossa se on.
Se on totta, että muuta liikennettä hitaammin kannattaa pysähtyä, jotta jono pääsee ohi. Ei ole kovin viihtyisää ajaa 17. autona jonossa sellaisella tiellä, jossa lähes kaikki kulkijat matkaavat ainakin sen koko 100 km:n erämaataipaleen.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 03:05"]
Mihin teilla kaikilla on noin kamala kiire? Suomessa on valimatkat niin lyhyita etta ei niilla saasta kuin muutaman minuutin.
[/quote]
Anteeksi kuinka? Onko sinusta lyhyt esimerkiksi se 600 km, jonka minä olen ajanut viikoittain työpaikkakunnalta kotiin?
Lähimpään kaupunkiin meiltä matkaa noin 150 km, laske ajansäästö 80 ja 100 keskinopeuksilla. Sille matkalle on viisainta varata kaksi tuntia, vaikka lyhemmässäkin ajassa ajaa, juuri siksi että ohitus voi olla mahdotonta pitkän aikaa, ja on pakko ajaa jonkun Todella Hitaan, yleensä ison ja raskaan ajoneuvon perässä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 08:18"]
Ei se ole se ensimmäinen vaan se on se toinen, joka tekee sitä jonoa. Jos se toinen ei uskalla ohittaa, on kolmannen sitten jo paljon vaikeampi tulla ohi sieltä taaempaa. Joten jos mammat vaan keskittyisivät siihen omaan ajamiseen.
[/quote]
Juuri näin se menee. Toinen kun ajaa liian lähellä ensimmäistä, kolmas ei pysty ohittamaan, kun ei sovi siihen väliin vaan pitäisi ohittaa molemmat.
Ai se on mun vika jos mun takana ajaa autoja? Olen aina kuvitellut että autotiellä ajaa muitakin kuin minä... Taas tätä tyypillistä suomalaisuutta että pidetään puolen kilometrin turvaväli jotta vältytään liialliselta läheisyydeltä vieraiden ihmisten kanssa. Mulla ei ole vakionopeudensäädintä,enkä ole sellaista ikinä kaivannutkaan.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 00:37"]
Ohitusta varten keksitty kaasupoljin. Ainakin BMW:ssa on.
[/quote]
Ohi ei pääse, jos et anna tilaa kapealla tiellä. Tee mulle sellainen kolmannen auton luikahdustila ja viistä vähän aikaa piennarta edes kesäkelillä. Katso taustapeiliin, kyll se kertoo, kun takan alkaa jono kertyä juuri sinun autosi perään ja ihmiset kärkkyvät keskiviivan tuntumassa.
[/quote]
Ne ohituskaistat on sitä ohittamista varten, eikä kukaan todellakaan mene mihinkään piemtareelle ajamaan sinun takiasi paitsi mopot ja mopoautot. Ja jos haluat muualla kuin ohituskaistalla ohittaa niin mietippä sitten riittääkö oma ajotaitosi siihen jos et osaa ilman jotain vakinopeudensäädintä ajaa tasaisesti tai ohittaa niin, että edessä olevan velvollisuus olisikin väistää sua :D
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 08:32"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 00:37"]
Ohitusta varten keksitty kaasupoljin. Ainakin BMW:ssa on.
[/quote]
Ohi ei pääse, jos et anna tilaa kapealla tiellä. Tee mulle sellainen kolmannen auton luikahdustila ja viistä vähän aikaa piennarta edes kesäkelillä. Katso taustapeiliin, kyll se kertoo, kun takan alkaa jono kertyä juuri sinun autosi perään ja ihmiset kärkkyvät keskiviivan tuntumassa.
[/quote]
Ne ohituskaistat on sitä ohittamista varten, eikä kukaan todellakaan mene mihinkään piemtareelle ajamaan sinun takiasi paitsi mopot ja mopoautot. Ja jos haluat muualla kuin ohituskaistalla ohittaa niin mietippä sitten riittääkö oma ajotaitosi siihen jos et osaa ilman jotain vakinopeudensäädintä ajaa tasaisesti tai ohittaa niin, että edessä olevan velvollisuus olisikin väistää sua :D
[/quote]
Oho muotoilimpa unenpöpperössä hölmösti. Siis mieti, että riittääkö sulla itsellä se ajotaito jos tosiaan tarvitset sitä vakionopeudensäädintä ja et osaa ilman ohituskaistaa ohittaa muuten kuin, että edessäsi oleva ajaisi sun ohituksen ajaksi pientareelle :D
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 08:31"]
Ai se on mun vika jos mun takana ajaa autoja? Olen aina kuvitellut että autotiellä ajaa muitakin kuin minä... Taas tätä tyypillistä suomalaisuutta että pidetään puolen kilometrin turvaväli jotta vältytään liialliselta läheisyydeltä vieraiden ihmisten kanssa. Mulla ei ole vakionopeudensäädintä,enkä ole sellaista ikinä kaivannutkaan.
[/quote]
Sadan metrin turvaväli pidetään siksi, ettei olla toisen perässä jos se toinen joutuu jarruttamaan vaikkapa hirven tai peuran takia.
Minäkin ajan joka viikonloppu 400 km toiseen suuntaan ja toisen samaan suuntaan. Joka kerta olen perille päässyt ajamalla rajoitusten mukaan ja ohittamalla silloin kun turvallista on. Minulta ei heru yhtään sympatiaa niille, jotka valittavat pitkistä matkoista ja perustelevat toisen perässä tai ylinopeuden ajamista pitkillä matkoilla. Mieheni ajaa usein 700 km työmatkoja ja perille hänkin on päässyt, vaikka tapoihinsa kuuluu ajaa rajoitusten mukaan. Ehdimme myös pitää taukoja sen verran, ettei väsytä. Sen sijaan samalla reitillä, mitä itse ajan, ajoi taannoin yksi tyyppi reipasta ylinopeutta; en ollut itse samoihin aikoihin liikkeellä. Luin jutun lehdestä. Hän ei päässyt koskaan perille eikä enää tule pääsemäänkään.
Se ei ole cruise. Se on CRUISERI, jos haluaa tuota nimitystä käyttää. (virallinen on vakionopeudensäädin)