MIksi ette käytä sitä hemmetin cruisea (vakionopeussäädin)?!
Ihan hemmetin rasittavaa ajaa pitkiä matkoja teillä, joissa ei pääse ohi vastaan tulevien rekkojen takia! Kun pitää pumpata sitä kaasua satasen alueella vaihtelevasti 85-105km/h haarukassa, ei ajorytmiin perässäsi pääse lainkaan! Jos ei ole cruisea, niin mene edes pientareelle vähäksi aikaa ja päästä ohi meidät 20 muuta, hitto!
Jotain ON pielessä juuri sinussa, kun taaksesi kertyy useampi auto nylkyttämään!
Kommentit (54)
En halua käyttää Cruisea, jotenkin epäilyttää kun se on niin teennäinen ja skientologikin.
Luulis, että jokainen järjellä, navilla tai älypuhelimella varustettu sen tietäisi, että auton mittari näyttää eri tavalla. Ja huom., minä en nyt puhunut teistä, jotka ajatte tasaisesti vaikkapa 93km/h sen mittarivirheen takia. Voin kyllä mukautua sellaiseen. Vaan niistä, jotka sahaavat 15-20km/h vaihteluvälillä, jolloin ikinä ei voi tietää mitä vauhtia mennään ja ns. ajamisen rytmiä ei löydy. Puhuinkin tuolla aiemmin "pumppaamisesta", joka aiheuttaa kertautuvaa aaltoliikettä kilometrikaupalla.
Enkä paheksu tässä vanhusautoiloijoita, vaan ihan teitä tavallisia työtätekeviä taviskansalaisia.
Ajatteko te sitten aina perseessä kiinni, vai miten ne edellä ajavan kaasunpainallukset ja himmailut niin teihin vaikuttaa?
Itse aina maantieajossa jätän reilun turvavälin edelläajajaan ja suosittelen ap:llekin, koska silloin ei edelläajajan pienet nopeudenmuutokset vaikuta niin paljon omaan ajoon. Plus se on turvallisempaa ja hätäisimmät ohittajat pääsee sinunkin ohi helpommin halutessaan.
Mua itseäni taas harmittaa eniten liikenteessä ne jotka ei uskalla/halua/pysty/tykkää ajaa satasen rajoituksella satasta, vaikka sää on loistava. En tajua heitä. Ohitus on aina riskialtista hommaa, varsinkin noissa nopeuksissa ja sitten yksi körröttelijä aiheuttaa kymmenien autojen pakko-ohituksia. Eikö voi painaa sitä kaasua?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 01:02"]
Onks sen nimi oikeesti CRUISE? Siis niinku Tom Cruise? (Siis: Tom Cruisen sukunimi on suomeksi Vakionopeudensäädin... "Tommi Vakionopeudensäädin" - Kätevää) AUTS... oon ihan väsyny ja rupesin yksin nauraan. Voi minua pöllöä... U-huu ;)
[/quote]
Eikun se on oikeasti pilluralli.
http://ilmainensanakirja.fi/sanakirja_englanti-suomi/cruise
ap
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 01:06"]
Luulis, että jokainen järjellä, navilla tai älypuhelimella varustettu sen tietäisi, että auton mittari näyttää eri tavalla. Ja huom., minä en nyt puhunut teistä, jotka ajatte tasaisesti vaikkapa 93km/h sen mittarivirheen takia. Voin kyllä mukautua sellaiseen. Vaan niistä, jotka sahaavat 15-20km/h vaihteluvälillä, jolloin ikinä ei voi tietää mitä vauhtia mennään ja ns. ajamisen rytmiä ei löydy. Puhuinkin tuolla aiemmin "pumppaamisesta", joka aiheuttaa kertautuvaa aaltoliikettä kilometrikaupalla.
Enkä paheksu tässä vanhusautoiloijoita, vaan ihan teitä tavallisia työtätekeviä taviskansalaisia.
[/quote]
Mikset voi mukauttaa nopeuttasi siihen vaiheluvälin hitaimpaan nopeuteen?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 01:09"]
Ajatteko te sitten aina perseessä kiinni, vai miten ne edellä ajavan kaasunpainallukset ja himmailut niin teihin vaikuttaa?
Itse aina maantieajossa jätän reilun turvavälin edelläajajaan ja suosittelen ap:llekin, koska silloin ei edelläajajan pienet nopeudenmuutokset vaikuta niin paljon omaan ajoon. Plus se on turvallisempaa ja hätäisimmät ohittajat pääsee sinunkin ohi helpommin halutessaan.
Mua itseäni taas harmittaa eniten liikenteessä ne jotka ei uskalla/halua/pysty/tykkää ajaa satasen rajoituksella satasta, vaikka sää on loistava. En tajua heitä. Ohitus on aina riskialtista hommaa, varsinkin noissa nopeuksissa ja sitten yksi körröttelijä aiheuttaa kymmenien autojen pakko-ohituksia. Eikö voi painaa sitä kaasua?
[/quote]
Perä tulee vastaan, kun edeläajava ajaa sitä 85km/h ja itsellä on vauhti 100km/h. Kun sitten yrittää mukautua edellä ajavaan, se käy mahdottomaksi tuo vaihtelun takia. Kun taas on valmistautumassa ohitukseen, on pakko tulla "perään kiinni". SE ei ole härnäämistä, vaan kiihdytysmatkan lyhentämistä, kun on vastaantulevaa liikennettä. Ohitusmatka ei saa venyä liikaa siten, että kurotaan ensin kiinni välimatka edellä ajavaan, sitten mennään ohi, vielä otetaan turvallinen etäisyys palata omalle kaistalle pyyhäisemättä ohitettavan keulasta räät.
No eihän sitä omaa vauhtia voi mukauttaa, jos toinen sahaa koko ajan eestaas 85-105km/h. Siitähän tässä juuri oli kyse, että saa tasaisen ajovauhdin. Se on se, jossa voi ajaa vakionopeussäädöllä. Ei nylkytetä siellä tiellä!
Aloittaja, ajoitko sä siis sen ensimmäisen perässä vai jonossa peräsijoilla?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 01:14"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 01:09"]
[/quote]
Perä tulee vastaan, kun edeläajava ajaa sitä 85km/h ja itsellä on vauhti 100km/h. Kun sitten yrittää mukautua edellä ajavaan, se käy mahdottomaksi tuo vaihtelun takia. Kun taas on valmistautumassa ohitukseen, on pakko tulla "perään kiinni". SE ei ole härnäämistä, vaan kiihdytysmatkan lyhentämistä, kun on vastaantulevaa liikennettä. Ohitusmatka ei saa venyä liikaa siten, että kurotaan ensin kiinni välimatka edellä ajavaan, sitten mennään ohi, vielä otetaan turvallinen etäisyys palata omalle kaistalle pyyhäisemättä ohitettavan keulasta räät.
[/quote]
Kiitti, mua ei ollakaan pitkään aikaan noin tyhmänä pidetty! :D
Mä puhuinkin perseessä ajamisesta siksi, että ap kertoi ettei ajamallaan tiellä ollut ohitusmahdollisuuksia. Eli lähdin oletuksesta ettei ap sen vuoksi roikkunut persiissä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 00:54"]Bussit eivät kulje kaikkialla.
Onko oikeasti liikaa vaadittu seurata muun liikenteen sujumista siinä ympärillä? Ihan oikeasti itsessä on vikaa, jos taakse kertyy jonoa. Ja mä en oikeasti roiku puskurissa enkä vilkutteke valoja, tööttää enkö heiluta finkkua. Annan itse tilaa hölmöille ohitelijoille ja joustan muita varten.. Pyydän ihan oikeasti että koitatte ajaa leveäkaistaisella tiellä sitä oikeata reunaa, jotta halukkaat pääsevät ohi. Tai että opettelette sen cruisen, kun se vähentää sitä sahaavaa kaasuta-jarruta-kaasuta-jarruta -aaltoilua, joka keratutuessan aiheuttaa ruuhkia ja tukoksia.
Katsokaa taustapeileihin myös suoralla tiellä. ap
[/quote] itsessä vikaa? Jos motarilla viisari näyttää 135km/h ja edelleen roikutaan puskurissa niin kyllä se vika on takana ajavassa.
Kun vakionopeudensäädin on päällä, oikealle jalalle ei löydy enää luontevaa paikkaa, kun se ei voi olla normaalisti kaasupedaalin päällä. Jalan pitäminen pedaalin edessä ei ole ergonomisesti mukavaa.
Oikean jalan voi nostaa kojelaudalle!
Käytän cruisea, mutta ilmeisesti sekään ei ole hyvä. Ärsyttääkö joitakin sitten ajaa tasavauhtisen auton perässä, alamäessä ei kiihdy tms. 80-alueella laitan säätimen johonkin lähemmäs 90 (heittovaraa siis on), silti mennään usein ohi. Satasen alueella laittaisin cruisen mielellään 105, mutta sittenkin kaahataan ohi turhan paljon, ts. ajanko liian hiljaa edelleen ja aiheutan turhia ohituksia? Jos laitan 110 niin sitten joku harva saattaa jäädä taakse ajamaan.
Mihin teilla kaikilla on noin kamala kiire? Suomessa on valimatkat niin lyhyita etta ei niilla saasta kuin muutaman minuutin.
Minusta tuntuu huomattavasti mukavammalta, että voin itse säädellä ajonopeuttani jalan painalluksella kuin laittaa se vakkari päälle. Ei tule jonoja mun taakse, en tiedä miten jonot liittyy ko. asiaan ylipäätään. Eiköhän se vika löydy ratin ja penkin välistä.
Miksei muka vanhuskuskeja saa paheksua? Jos ei kykene ajamaan, pitää pysyä poissa liikenteestä, jos ei oman niin ainakin muiden turvallisuuden takia. Jojottelijat ovat todellinen ongelma. Kolmikaistaisella tielläkin on niin tyypillistä, että enste körötellään 10-20 km/h alle sallitun, mutta kas kun kaksi kaistaa avautuu, niin jostain kumman syystä köröttelijän kaasukin alkaa taas toimia ja nopeus nousee vaivatta 30 km/h, kunnes ohituskaista taas loppuu. Aivan äärimmäisen ärsyttävää. Ja sitten nämä tulpat, jotka kykkivät karavaanarin, tuon kaikkien kaverin, peräkärrynvetäjän tai rekan perässä niin lähellä, ettei siihen väliin pääse. Kiva sitten odottaa niin pitkää suoraa, että pääsisi kahden ohi.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 04:01"]Miksei muka vanhuskuskeja saa paheksua? Jos ei kykene ajamaan, pitää pysyä poissa liikenteestä, jos ei oman niin ainakin muiden turvallisuuden takia. Jojottelijat ovat todellinen ongelma. Kolmikaistaisella tielläkin on niin tyypillistä, että enste körötellään 10-20 km/h alle sallitun, mutta kas kun kaksi kaistaa avautuu, niin jostain kumman syystä köröttelijän kaasukin alkaa taas toimia ja nopeus nousee vaivatta 30 km/h, kunnes ohituskaista taas loppuu. Aivan äärimmäisen ärsyttävää. Ja sitten nämä tulpat, jotka kykkivät karavaanarin, tuon kaikkien kaverin, peräkärrynvetäjän tai rekan perässä niin lähellä, ettei siihen väliin pääse. Kiva sitten odottaa niin pitkää suoraa, että pääsisi kahden ohi. [/quote]
Tää ohituskaistailmiö on vielä tuota sahaamistakin ärsyttävämpää. Ensin körötellään 80 alueella 70 mittarissa ja vielä mielellään just sahaten, että välillä on 90 ja välillä 65.
Mutta odotas kun alkaa ohituskaista, niin kaasupoljin pohjaan ja nopeus 120. Ja kun se kaista loppuu, niin takaisin sahaamiseen ja alinopeuteen. Ehkä 4 autoa ehti ohi, loput köröttelevät edelleen perässä. En tajua miksi? Ei kai se jono perässä ole mitenkään kiva juttu? Vai ettekö koskaan vilkaise taustapeiliin? Ja miksi on niin vaikeaa seurata sitä nopeusmittaria jos ei sitä cruisea ole?
4-tie oli ennen ihan helvettiä jos eteen sattui tällainen autokoulun apuluokkalainen, onneksi nykyään on ohituskaistoja niin tiheään, että jono purkautuu ennemmin tai myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 00:34"]
Ihan hemmetin rasittavaa ajaa pitkiä matkoja teillä, joissa ei pääse ohi vastaan tulevien rekkojen takia! Kun pitää pumpata sitä kaasua satasen alueella vaihtelevasti 85-105km/h haarukassa, ei ajorytmiin perässäsi pääse lainkaan! Jos ei ole cruisea, niin mene edes pientareelle vähäksi aikaa ja päästä ohi meidät 20 muuta, hitto!
Jotain ON pielessä juuri sinussa, kun taaksesi kertyy useampi auto nylkyttämään!
[/quote]ooooooh, you've got road rage!!!!!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 01:33"]
Oikean jalan voi nostaa kojelaudalle!
[/quote]lol...nyt tuli hyvatnaurut! Aviomies vitsaili juuri samaa tanaan maantiella!
Onks sen nimi oikeesti CRUISE? Siis niinku Tom Cruise? (Siis: Tom Cruisen sukunimi on suomeksi Vakionopeudensäädin... "Tommi Vakionopeudensäädin" - Kätevää) AUTS... oon ihan väsyny ja rupesin yksin nauraan. Voi minua pöllöä... U-huu ;)