Kannattaisiko meidän kieltäytyä kokonaan hoitoavusta vai mitä tehdä?
Juttu siis niin, että mieheni on normaalissa päivätyössä ja minä käyn iltakoulua. Olemme suunnitelleet tämän niin, että ehdimme ilman hoitoapua vaihtamaan lapset ns lennosta, eli vien yhdellä bussilla lapset kouluuni, syödään välipalat siellä, lapset tykkäävät tästä (3krt viikossa) ja lasten isä sitten nappaa autolla lapset kotiin.
Kuitenkin todella usein lasten toisen puolen isovanhemmat PYYTÄVÄT itse, että saisivat tulla siksi aikaa tähän meille, että isä ehtii kotiin kun olen jo lähtenyt.
Kuitenkin narisevat tästä asiasta, aikaisemmin vähän eopäsuoremmin jota jo ihmettelin ja nyt juhlissa ihan suoraan mummo marttyyrimaisesti kertoi kaikille kuinka hänestä tuntuu kuin olisi ihan töissä.
Kommentilla mielestäni aikalailla nolasi meidät. Olemme aika harvoin tosiaan pyytäneet heitä hoitoavuksi, ehkä kerran kuukaudessa jos on ollut jokin erikoinen juttu. Pyysin kaksi viimeistä kertaa kaveriani katsomaan jonka kanssa joskus vuorotellaan hoitamisissa. Olin jo sopinut hänen kanssa kun soitto tulikin isovanhemmilta, että lapset viedään sinne mieluummin siksi aikaa. Okei, käyhän se meille.
Eli ilmeisesti he kokevat, että heidän on pakko hoitaa lapsiamma kun pyytävät itse heitä usein?! Eikö minun tulisi suostua tähän?
Olen moneen otteeseen ihan ystävällisesti muistutellut kun on ollut vihjailua, että a)jos joskus kysymme, saa kieltäytyä, meidän lapset ja jos ei jonnekin päästä niin se on meidän murhe b)lapsia ei kannata pyytää hoidettavaksi jos ei halua, emme oleta kenenkään hoitavan lapsiamme kun aloitin juuri siksi iltapuolella koulun ja vielä sen verran aikaisin, etten tarhaan halua vielä viedä.
Mitä sinä tekisit? Kannattaako vain kieltäytyä kun pyytävät hoitoon lapsia vai mitä?
Kommentit (23)
Lasten hoito on raskasta. Varsinkin vanhemmalle väelle voi perässä pysyminen olla ylivoimaista.
Sinuna hoitaisin lapset arkena ihan itse tuolla kehittämällänne systeemillä tai kaverin kanssa lapsenhoitovuoroja vaihtelemalla.
Kahdenkeskisen parisuhdeajan järjestämiseen pyytäisin avuksi sitten innokkainta isovanhempaa tai muuta lapsille läheistä ihmistä.
Hei ap, olet ehkä ymmärtänyt anopin väärin, sillä hän tuntee itsensä tarpeelliseksi, kun sanoo käyvänsä töissä(lasten hoidossa)
Olen joskus itsekin varmaan sanonut ja haluan todella hoitaa niitä pieniä.
Itse sanoessani kyllä tarkoitan sitä, että lasten hoito käy työstä myös niille vanhemmille, jos työn tekee kunnolla.
Siis arvostan sitä, että vanhemmat jaksavat ja siksi halaun heitä auttaa.
Kannattaa ne välit pitää hyvinä, kun ei koskaan tiedä, mitä elämässä tapahtuu, niin pikkuseikkojen ei pidä antaa suhteisiin vaikuttaa.
t. 3:n pikkuisen mummeli
Kuinka usein täällä ihmiset hengaavat lasten ja appivanhempien kanssa yhdessä niin että päävastuu lapsista on kuitenkin vanhemmilla?
Tuntuu että monet noista mummuista ja vaareista mieluusti näkisi lapsia, mutta ei oikeasti enää kykenisi tai haluaisi hoitaa, nimittäin.
Luulevat ehkä että jäävät nekin vähät näkemiset jos ei tarjoudu hoitoavuksi.