Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Astmaatikot riskiryhmää - koronarokote?

Vierailija
28.12.2020 |

Sairastan astmaa, mutta en ole mistään löytänyt tietoa kuulunko sellaiseen riskiryhmään, joka saa koronarokotteen ennen muita työikäisiä. Miten on?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astma ei ole koronan riskitekijä, vaikka monet näin tuntuvat luulevankin.

Vierailija
2/16 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tn. et kuulu. Eikö tästä ole sanottu, että korkea ikä yhdistettynä näihin yksittäisiin sairauksiin, on se riski. Ts. nuorehko astmaatikko on aivan tasan yhtä isossa riskissä saada se vakavampi muoto kuin muutkin nuoret. Siis olettan, että tauti ei ole mahdoton hallita vaan on lievä/hoitotasapainossa.

b

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole riskiryhmää, ellei ole vaikeahoitoinen astma.

Vierailija
4/16 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonossa hoitotasapainossa oleva astma on. Jos pystyt elämään lääkityksen kanssa normaalia elämää et ole koronan riskiryhmää.

Vierailija
5/16 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tn. et kuulu. Eikö tästä ole sanottu, että korkea ikä yhdistettynä näihin yksittäisiin sairauksiin, on se riski. Ts. nuorehko astmaatikko on aivan tasan yhtä isossa riskissä saada se vakavampi muoto kuin muutkin nuoret. Siis olettan, että tauti ei ole mahdoton hallita vaan on lievä/hoitotasapainossa.

b

Astma ei ole koskaan "lievä".

Vierailija
6/16 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa muussa maassa on.

Suomessa vain jos ei ole tasapainossa.

Tosin esim mun lapsen astma on heti epätasapainossa jos hän yrittää käyttää maskia.

Vierailija
7/16 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla astman kontrollit on keuhkopolilla, joten oma astma on vaikea. Lääkkeitäkin on useita.

Vierailija
8/16 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

b

Ihan Lääkäriliiton terveyskirjasto kertoo valtaosan astmaatikoista sairastavan lievää astmaa. Älä nyt jaksa dramatisoida asiaa ja takertua yhteen mielestäsi huonoon sanaan.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

"Valtaosa astmaa sairastavista potee lievää tautia, joka pysyy kohtalaisen helposti hallinnassa, ja heillä voi olla pitkiä oireettomia kausia."

Vierailija
9/16 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Ap

Vierailija
10/16 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonossa hoitotasapainossa oleva astma muuten kääkällä, läskillä ja raihnaisella ihmisellä voi olla.

Mutta meitä astmaatikkoja on niin paljon, että ei me nyt mennä niiden koronahoitohenkilökunnan, iäkkäiden, immunosuppressoitujen, elinsiirtopotilaiden ja muiden kipeämpien edelle. Me hoidetaan astmaamme mahdollisimman hyvin, ja suojaamme itseämme ja muita.

Vierailija
11/16 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihdon maajoukkueelle nyt piikkiä välittömästi!

Vierailija
12/16 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

b

Minulla on aina ollut hyvinkin "lievä".

Vierailija
13/16 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin esim mun lapsen astma on heti epätasapainossa jos hän yrittää käyttää maskia.

Astma on siitä vekkuli sairaus, että sehän voi olla hetkessä ”huonossa hoitotasapainossa”. Että mitäköhän tuokin oikein tarkoittaa? Minun astma on varmaan mallia ”lievä”, käytän mietoa pitkävaikutteista avaavaa ja kohtuullisen pienen määrän kortisonia. Pystyn elämään normaalisti ja tekemään reippaita kävelylenkkejä, uimaan yms. Mutta hiivatti kun ei tarvita kun joku kurkkukipu niin kaikki menee ihan sekaisin, keuhkot on kipeät eikä henki kulje. Että miten tuo hyvä hoitotasapaino auttaa siinä vaiheessa kun korona iskee? Silloinhan tasapaino on jo mennyttä! Osaako joku kommentoida tähän?

Vierailija
14/16 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astma on siitä vekkuli sairaus, että sehän voi olla hetkessä ”huonossa hoitotasapainossa”. Että mitäköhän tuokin oikein tarkoittaa? Minun astma on varmaan mallia ”lievä”, käytän mietoa pitkävaikutteista avaavaa ja kohtuullisen pienen määrän kortisonia. Pystyn elämään normaalisti ja tekemään reippaita kävelylenkkejä, uimaan yms. Mutta hiivatti kun ei tarvita kun joku kurkkukipu niin kaikki menee ihan sekaisin, keuhkot on kipeät eikä henki kulje. Että miten tuo hyvä hoitotasapaino auttaa siinä vaiheessa kun korona iskee? Silloinhan tasapaino on jo mennyttä! Osaako joku kommentoida tähän?

Nuo ohjeet ovat yleispäteviä, eivätkä tehty juuri Sinun tilannettasi tarkastellen. Siksi on hoitava lääkäri, hän osaa kommentoida.

Vierailija
15/16 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Siksi varmaan monessa maassa se astma on riskiryhmää.

Mun lapsella meni astma täysin sekaisin maskin takia. On yläkoulussa ja jäi lopulta etäopiskelmaan lääkärin määräyksestä.

Vierailija
16/16 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nopsaan tämä pieni kansa (joista joka toinen työssäkäyvä taitaa olla hoitaja ja joka kymmenes lääkäri...) on rokotettu. Itse astmaatikkona ja työssäkäyvänä lääkärinä (en koronaa hoitavana) ja kuusikymppisenä ihmisenä maltan odottaa sinne kevätkuukausiin, että saan piikkini omalla vuorollani - ilman etuiluja. Eiköhän ne muutkin, kumminkin.

Tärkeää on suojella teho-osastojen toimintakykyä. Jotta hoitoa tarvitseville on hoitajia ja hoitopaikkoja. Siksi tämä rokotusjärjestys on laadittu.