Miksi lapset puhuvat huutamalla?
Onko niillä korvat täynnä vaikkua, oppivatko huutamisen vanhemmiltaan vai miksi?
Kommentit (16)
Minunpa lapseni eivät puhu huutamalla, lälläslää
Tekee aina mieli vetää korville julkisilla paikoilla rääkyviä lapsia. Se meteli ja mökellys on oikeasti hirveää. :(
Samaa olen miettinyt minäkin. Lapsi 2,5-v, aloitti huutamisen kun aktiivisempi puhuminen alkoi, ei ollut tarhassa vielä silloin.
Itse puhun ilmeisesti niin hiljaa että muilla on välillä vaikeuksia kuulla, eli minulta ei ole ainakaan perittyä.
Päiväkodeissa huudetaan. Hoitohlökunta huutaa kuin hinaajat. Kyllä lapset ymmärtäisivät normaalilla äänellä puhuttua.
Lapset eivät osaa niin hyvin säädellä sitä äänenvoimakkuutta.
Meillä esikoinen 6v. huutaa, kuopus 4v. ei. Kuopus on ollut kotihoidossa, esikoinen meni viime syksynä eskariin, hoidossa ei ollut. Voisko se eskari vaikuttaa..? Täytyykin nyt seurata, väheneekö huutaminen kesälomalla :)
Minun lapsellani on jonkinlainen aistialiherkkyys eikä aina osaa säädellä omaa äänenkäyttöään. Hän kuuntelee myös musiikkia ja telkkaria todella kovalla, vaikka kuulo on täysin normaali.
Huomasin saman omissa lapsissa pian sen jälkeen, kun aloittivat hoidon 3- ja 4-vuotiaina. Siihen asti puhe oli kutakuinkin normaalia, mutta pian hoitoon menon jälkeen huomasin sanovani lapsille kymmeniä kertoja päivässä "Älä huuda."
Oman kokemuksen pohjalta sanoisin, että tarhassa käyvät lapset huutavat, koska siellä mölyssä ei muuten kukaan kuule. Jos haluaa yhtään esittää asiansa, on pakko korottaa äänensä.
Nyt ei sitten kenenkään tarvitse tulla sanomaan, ettei oma lapsi huuda tai että tuntee jonkun kotiäidin kasvatin, joka huutaa kuin palosireeni. Poikkeuksia on aina. Suurin osa lapsista on kuitenkin niitä keskivertomukuloita, jotka muuttuvat ehkä hiljaisistakin hissukoista huutajiksi tarhan myötä.
Ei oo omia lapsia, mutta kummipojan äiti huomasi heti, että esikoisensa alkoi huutaa kun oli tarhaan mennyt. Sitä ennen puhui ihan normaaliäänellä.
Huomasin saman silloin. Mietittiin, että sen on pakko olla siitä kun siellä isoissa tarharyhmissä ei muuten saa ääntään kuuluville ja sieltä se huutamiskäytäntö opitaan.
Lapset oppivat huutamisen ja kovaan ääneen puhumisen päiväkodissa, koska muuten ei saisi omaa ääntään kuuluville, nykyään ryhmäkoot ovat isot. Miten muuten he tulisivat kuuluksi, ellei huutamalla, kun meteli on kova.? Sama sitten jatkuu kotona.
Ei siellä tarhassa nyt NIIN kova meteli ole. Itsekin joskus tarhaa käynyt, kyllä siellä hiljasempaa oli kuin kotona :)
Mutta väittäisin että jos lapset huutaa niin syitä on 1) lapsen innostuminen (tai muu tunnetila) toisilla lapsilla tässä kohtaa saattaa muut puheen ongelmat nousta: änkytystä tai puhuu nopeutettuna. 2) lapsi koittaa saada asiaansa selitettyä, eikä osata vielä odottaa omaa vuoroa vaan pitää papattaa asiansa heti.
Pieni lapsi tarvitsee apua keskustelunkulussa, se ettei omat lapset huuda ei tarkoita etteikö olisi sitten muuta ongelmaa. Ties vaikka lapsi on liian arka puhumaan tai häntä ei kuunnella, niin miksi puhuakaan?
On täysin normaalia että lapsi oppii elämää. Kai tuollainen asia on jonkun säälittävän vanhemman mielestä noloa käytöstä mutta senhän pitäisi vaan olla asia joka opetellaan. Hui kamalaa.
Ei osaa vielä ajatella äänen voimakkuutta. Olen huonokuuloinen mutta pärjäsin lapsena täysin ilman kuulolaitteita, koska kaikki huusi ja mekasti <3
Minulla kokemusta kummankinlaisista lapsista, sekä päiväkodissa, että kotona olleista. Ja huomattuna : yhtä kovaa puhuvat (huutavat) ja se on e r i t t ä i n rankkaa kuultavaa
Meillä keskimmäinen alkoi jostain syystä puhua yhtäkkiä huutamalla, pikkusisko sitten matki perässä vuoden ikäisestä. Oli pakko ottaa kova linja koska kaikilla nousi metelistä kierrokset turhan korkealle. Ensin oltiin keskusteltu miten sisällä puhutaan ja miten ulkona leikkiessä saa käyttää ääntä. Lapsi ymmärsi hyvin tämän jälkeen mistä oli kyse. Sen jälkeen keskeytin poikkeuksetta tilanteen, jossa ääni nousi, oli sitten ruoka-aika tai autoleikki. Viikko siinä meni ja parhaimmillaan yli 20 keskeytystä mutta nyt sisällä ei ainakaan kukaan huuda. Ei edes vanhemmat.
En tiedä, olen ihmetellyt ihan samaa. Eikä ne myöskään kuule mitään. Ja tarkoitan nyt ihan omia lapsiani.