Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten menetellä, jos joku sinulle tuntematon narsisti/psykopaatti

Vierailija
30.05.2014 |

alkaa haastaa ihan ihmisten ilmoilla riitaa, syytellä jostain ihan olemattomasta, tyyliin olet ottanut hänen kahvipakettinsa kun olette samalla hyllyllä ja haukkua, ehkä ohimennen töniäkin? Itsellä palaa helposti käämi ja minulla on täysi työ olla tönimättä takaisin. Toisaalta taas sanasotakaan ei auta mitään kun se toinen kokeneena riitelijänä ja itse täydellisyyteensä uskovana vyöryttää mennen tullen sen pahaa-aavistamattoman raukan, joka tuon olennon tielle sattumalta sattuu..?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvaterveys.fi -sivustolla on hyvä artikkeli "Viha kääntyy voimaksi". En saa jostain syystä linkattua, mutta löytynee haulla.

Vierailija
22/39 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antisosiaalinen persoonallisuushäiriö sopii aloittajan kuvailemalle henkilölle vähintään yhtä hyvin kuin narsismi tai psykopatia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti aloittaja tietää sen, että narsistilla ja psykopaatilla on hyvin vähän yhteistä keskenään. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa.

Vierailija
24/39 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen hullu mummu hississä on kyllä paha tilanne. Lastani suojelisin kyllä kaikin keinoin, mutta toisaalta tuollainen vanha kääkkä voi olla aika haurasta tekoa, jos siltä alkaa vaikka kättä vääntää selän taa. Varmaan ärähtäisin sille, että oletko sievällä vai istunko päälle.

Muuten kyllä liukkaasti livohkaan. Ratissa kiukkuamisenkin olen jättänyt täysin, kun on nähnyt muiden harrastavan sitä ja tajunnut, miten ääliömäistä se on. Taitaisi olla hyvä, jos kaikki laitettaisiin tet-harjoitteluun mielisairaalaan, että osaisivat ymmärtää, että sääntöjä rikkovista ensimmäinen ajatus tosiaan kannattaa olla, että se on hullu ja vaarallinen.

Vierailija
25/39 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ko porukka täällä melkein järjestäen sekoittais psykopatian psykoosiin? Narsismi ja psykopatia on jokseenkin lähellä toisiaan.

Vierailija
26/39 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta tän ketjun pointti ei nyt ole narsismin ja psykopatian tai minkään muunkaan diagnoosin vertailu, vaan kysyä/saada vinkkejä, miten tuollaisessa tilanteessa kannattaisi toimia.

Vierailija
27/39 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käskin heitä tutkimaan kaikki henkilökohtaiset paikat josta mahd löytyy, loppui siihen.

Vierailija
28/39 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:33"]Minä käskin heitä tutkimaan kaikki henkilökohtaiset paikat josta mahd löytyy, loppui siihen.

[/quote]

Häh?

Vierailija
29/39 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:28"]

Ihan ko porukka täällä melkein järjestäen sekoittais psykopatian psykoosiin? Narsismi ja psykopatia on jokseenkin lähellä toisiaan.

[/quote]

Narsismi ja psykopatia ovat kaukana toisistaan. Niillä ei ole juuri mitään yhteistä.

Vierailija
30/39 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 19:25"]

Toivottavasti aloittaja tietää sen, että narsistilla ja psykopaatilla on hyvin vähän yhteistä keskenään. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa.

[/quote]

Ihmisellä voi olla esim. narsistinen persoonallisuushäiriö, jossa psykopaattisia piirteitä. Joten sanoisin että ovat hyvin lähellä toisiaan. Psykopaatti on se ääripää.

Vierailija
31/39 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 17:54"]

Mulla on yksi kokemuskin, olin lapseni kanssa tavaratalossa ja menossa hissiin.

Lapsi oli rattaissa ja samaan hissiin tuli myös vanhempi nainen, joka alkoi ihan yhtäkkiä sättiä minua siellä ja huutaa kovaan ääneen.

Yritti myös tarttua rattaitten työntöaisasta kiinni, sen kyllä estin huitaisemalla sen mummelin käden irti.

Tässä vaiheessa se nainen alkoi räkiäkin minua kohti. Työnsin sen vaan kauemmaksi, menin rattaitten eteen ja poistuin hissistä heti kun hissi pysähtyi.

Sinne se jäi huutamaan ja näyttelemään nyrkkiä.

En kyllä tiedä mistä mielenhäiriöstä tuo kärsi, mutta oli tosi inhottava tilanne ja lapsikin pelästyi.

[/quote]

Dementikko

Vierailija
32/39 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:39"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 19:25"]

[/quote]

Ihmisellä voi olla esim. narsistinen persoonallisuushäiriö, jossa psykopaattisia piirteitä. Joten sanoisin että ovat hyvin lähellä toisiaan. Psykopaatti on se ääripää.

[/quote]

Narsistinen persoonallisuushäiriö ja psykopatia ovat kaukana toisistaan. Ne ovat kuin yö ja päivä. Niin paljon eroa niillä on. Näin sanovat Suomen parhaat alan ammattilaiset.

Vierailija
33/39 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Vierailija
34/39 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin kertoja olen joutunut tällaiseen tilanteeseen. Yleensä juurikin ruokakaupassa ja "vastapuolena" on joka kerralla ollut keski-ikäinen tai sitä vanhempi nainen (itse olen alle 30-vuotias nainen).

Minulla on noussut sellainen ihan primitiivinen raivo, ja vaikka tiedän että noissa tilanteissa fiksuinta olisi vain väistyä, niin olen kuitenkin alkanut räksyttää takaisin. Monesti jopa niin, että se "aloittanut" osapuoli on näyttänyt aika säikähtäneeltä.

En itsekään tiedä, miksi reagoin niin voimakkaasti. Normaalisti olen hyvin rauhallinen ja hiljainen ihminen, mutta raivostuneena päästän suustani niin kärkästä tekstiä, että ihmettelen itsekin, mistä se oikein tulee. Ehkä syyt juontavat huonoista lapsuudenkokemuksistani: nyt aikuisena, kun osaan puolustaa itseäni, niin sen myös teen jos joku yrittää kohdella minua huonosti.

Vierailija
35/39 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 17:16"]

Narsisti tai psykopaatti. Voi morjes. Ap taitaa kuulua näihin ihmisiin, jotka haukkuu anoppia, miehen exiä, omia exiä ja pomoaan narsisteiksi

[/quote]

Vierailija
36/39 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 08:14"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 17:16"]

Narsisti tai psykopaatti. Voi morjes. Ap taitaa kuulua näihin ihmisiin, jotka haukkuu anoppia, miehen exiä, omia exiä ja pomoaan narsisteiksi

[/quote]

[/quote]

Vierailija
37/39 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tietää minulle tuntemattoman ihmisen diagnoosia, kun en tiedä tuttujenikaan. Sekä narsismi että psykopatia ovat harvinaisia diagnooseja, joskin kaikissa ihmisissä on narsistisia piirteitä

Jos joku alkaa rähjätä minulle kahvipaketista, niin annan varmaan kahvipaketin hänelle, otan hyllystä itselleni toisen ja jatkan matkaa. 

Mutta kyseessähän ei ole ap:lle tuntematon ihminen, vaikka hän otsikossa väittää niin. Hän kirjoittaa kahvipaketin kriisiyttäjästä: "toinen kokeneena riitelijänä ja itse täydellisyyteensä uskovana ..." Miten tuollaisia asioita voi tuntemattomasta tietää? 

Vierailija
38/39 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 17:41"]

Narsisti ja psykopaatti eivät ole sama asia. Psykopaatilla todellisuudentaju on hämärtynyt ja hän voi tehdä mitä tahansa odottamatonta. Sellaisen edessä väistäisin pois, etten saisi turpaani.

Narsisti taas ei ala tapella julkisella paikalla. Narsisti osaa olla todella miellyttävä julkisesti, sillä hänen päämääränsä on saada ihmiset ihailemaan itseeän. Narsistin tunnistaa vasta, kun tajuaa, että oma minuus on kadonnut jonnekin narsistin vaatimusten alle.

Jos on kyseessä vain joku tavallinen jamppa, joka on huonolla tuulella tai muuten vain huonokäytöksinen, saattaisin sanoa takaisin. Toisaalta olen niin hidassytytteinen, että keksin aina vasta kotimatkalla, mitä nasevaa olisin voinut murjaista. Jos minulla olisi oikein hyvä päivä, voisin jopa hymyillä kauniisti ja antaa suosiolla toiselle sen tavaran ja sanoa kohteliaasti, että ole hyvä, minä voin ihan hyvin ottaa tuota toista merkkiä.

[/quote]

Kyllä ne ovat sama asia lääketieteen kannalta. Lue kriteerit. Samoin sosiopaatti on sama asia.

Vierailija
39/39 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 17:22"]Mulla riippuu päivästä. Voin yleensä coolisti vaan kohottaa kulmakarvoja ja kohautella olkia, mutta jos huono päivä niin lähden samalla lailla antamaan takaisin. Kerran seurasin kilometrin yhtä naista, joka oli syytellyt mua syyttä ja huusin kovalla äänellä hänelle koko matkan antamatta suunvuoroa. Näinen yritti luikkia pois tieltä, mutta roikuin vain huutaen kannoilla. En tietääkseni ole "narsisti" tai muuten luonnevikainen, mutta satunnaisesti mulla on joskus hermot pinnassa. Ja jos hermot menee, mua ei hävetä eikä pidättele mikään. Voisin kuvitella, että myös löisin, jos joku kävisi kiinni muhun.

[/quote]

Hulluhan sinä olet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän