Erilaiset rytmit puolison kanssa
Asuuko teillä aamu- ja iltavirkut? Eli toistensa täydet vastakohdat? Aiheuttaako asia riitoja?
Minun puolisoni valittaa minulle siitä, kun menen niin aikaisin sänkyyn (kahdeksalta, viimeistään yhdeksältä) ja herään aikaisin (06 - 07) myös vapailla ja lomilla.
Hän valvoo kevyesti puoleen yöhön asti ainakin ja nukkuu klo 10 - 11 saakka.
Kuulemma iltaisin nimenomaan pitäisi voida touhuta jotain kimpassa, ei ole sama asia päivällä hänen mielestään.
Ja kuulemma ei olisi sama minun vaatia, että alappa itse nukkumaan aikaisin ja herää aikaisin, niin on koko aamu aikaa touhuilla yhdessä. Iltavirkut ovat kuulemma normaalempia ihmisiä, ja minä voisin tuosta vain alkaa kääntämään rytmiäni jos haluaisin - hän ei.
Minusta asiassa ei ole ongelmaa enkä ole käskenyt häntä unirytmiään muuttamaan. Minä tykkään siitä, kun päivän aloittaa aikaisin, hän taas myöhäisistä illoista.
Ongelmaksi asian tehnee se, ettei mies keksi yksin mitään tekemistä illoille kun minä menen nukkumaan. Itse touhuan koko aamun miehen nukkuessa, enkä tarvitse siihen kädestä pitäjää. Miestä sitten taas tympii, kun on tylsää olla valveilla yksin, eikä nyt joka ilta tosiaankaan pääse kavereillekaan kun nämä viettävät sitä parisuhdeaikaa juurikin illalla hänen mukaansa.
Mites muilla?
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
Se on aika pännivää kun puoliso nuokkuu kaikki illat jo klo 20... Ei sytytä romanttisia iltoja viettää ei tod.
Aamu: klo 06 - 09
Aamupäivä: klo 09 - 12
Päivä: klo 12 - 15
Iltapäivä: klo 15 - 18
Ilta: klo 18 - 21
Myöhäisilta: klo 21 - 00
Yö: klo 00 - 03
Aamuyö: klo 03 - 06
Miten niin ei voi olla romanttista iltaa vaikka menisi klo 20 - 21 aikoihin sänkyyn? Miksi Kynttiläillallinen ei voisi olla klo 18 tai 19? Eihän sitä muutenkaan suositella enää syömistä klo 19 jälkeen.
Ap
Kahdenkeskinen aika 18.00 eteenpäin. Silloin on jo ilta. 2-3 tuntia aikaa ennen kun nukahdat.
Luulis, että erilaiset rytmit on ongelma vain naidessa.
Vierailija kirjoitti:
No kai se nyt väsyttää illalla jo lasten nukkumaanmenoaikaan jos pitää tempaista kuudelta ylös.
Karmeaa olisi elää kanssasi parisuhteessa. En tunne ketään kaltaistasi paitsi äitini joka on 70 v.
Aivan yhtä karmeaa kuin aamuvirkulle olisi elää sinun kanssasi. Tai hetkinen, ehkä ne tunnit siinä klo 10 - 20 välillä voikin käyttää yhdessäoloon. Vai eikö?
Eikä minun pidä nousta kuudelta ylös. Jos minä en pysty seitsemää pidempään nukkua, niin miksi pitäisu väkisin illat pilkkiä iltavirkun mieliksi? Pilkkiköön itse aamulla jos on ongelma.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko tuo ihan normaalia, että aikuinen menee nukkumaan klo 20 vaikka heräisi jo kuudelta?
Kuka määrittää normaalin tässä asiassa ja millä perustein? Minusta henkilökohtaisesti tuollainen pitkään valvominen on teini-ikäisten juttu, mutta mitäpä se minulle kuuluu jos joku tykkää valvoa ja nukkua pitkään.
Ap
Kuulostaa siltä että sinulla on iso asenneongelma. Ihmisillä on erilaiset rytmit, iltavirkkuus ei ole mitään teinimäistä kapinaa sinun rytmiäsi vastaan.
Itse iltavirkkuna ihmettelen suuresti sitä että aikuinen ihminen menee nukkumaan klo 20, sehän on taaperoiden ja pienten lasten nukkumaanmenoaika. Teillä ei ilmeisesti ole lapsia, et ainakaan mainitse niistä. Sinun rytmisi voi olla vaikea sovittaa lapsiperhe-elämään mihin yhdistyy monen perheenjäsenen harrastukset ja muut menot.
Vierailija kirjoitti:
Luulis, että erilaiset rytmit on ongelma vain naidessa.
Miksi ei voi naida aamulla? Päivällä? Miksi se yöllä pitää naida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai se nyt väsyttää illalla jo lasten nukkumaanmenoaikaan jos pitää tempaista kuudelta ylös.
Karmeaa olisi elää kanssasi parisuhteessa. En tunne ketään kaltaistasi paitsi äitini joka on 70 v.
Aivan yhtä karmeaa kuin aamuvirkulle olisi elää sinun kanssasi. Tai hetkinen, ehkä ne tunnit siinä klo 10 - 20 välillä voikin käyttää yhdessäoloon. Vai eikö?
Eikä minun pidä nousta kuudelta ylös. Jos minä en pysty seitsemää pidempään nukkua, niin miksi pitäisu väkisin illat pilkkiä iltavirkun mieliksi? Pilkkiköön itse aamulla jos on ongelma.
Ap
Kuulostat varsin mukavalta ja joustavalta puolisolta. Tsemppiä vaan kumppanillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko tuo ihan normaalia, että aikuinen menee nukkumaan klo 20 vaikka heräisi jo kuudelta?
Kuka määrittää normaalin tässä asiassa ja millä perustein? Minusta henkilökohtaisesti tuollainen pitkään valvominen on teini-ikäisten juttu, mutta mitäpä se minulle kuuluu jos joku tykkää valvoa ja nukkua pitkään.
Ap
Kuulostaa siltä että sinulla on iso asenneongelma. Ihmisillä on erilaiset rytmit, iltavirkkuus ei ole mitään teinimäistä kapinaa sinun rytmiäsi vastaan.
Itse iltavirkkuna ihmettelen suuresti sitä että aikuinen ihminen menee nukkumaan klo 20, sehän on taaperoiden ja pienten lasten nukkumaanmenoaika. Teillä ei ilmeisesti ole lapsia, et ainakaan mainitse niistä. Sinun rytmisi voi olla vaikea sovittaa lapsiperhe-elämään mihin yhdistyy monen perheenjäsenen harrastukset ja muut menot.
Nämä minun "asenneongelma" kommenttini ovat vasta-argumentteja näille "pikkulapsen nukkumaanmeno" ajoille. Sinusta menen nukkumaan pikkulasten nukkumaanmeno aikaan, minusta taas puoleen yöhön valvominen ja nukkuminen puoleen päivään on teinien rytmiä.
Missä harrastuksissa kuljetaan vielä kahdeksan aikaan illalla?? Eikö nuo yleensä ajoitu klo 16 - 19 välille?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No eihän se aikuisen ihmisen yöuni millään riitä pidemmälle kun menee jo pikkulasten kanssa samaan aikaan nukkumaan.
Kuulostaa siltä että kaikessa ehdottomuudessasi olet varsin hankala kumppani. Tässä sinulle tuntuu olevan tärkeämpää olla oikeassa periaatteineinesi josta pidät kynsin ja hampain kiinni, eikä niinkään ratkaista olemassa olevaa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olette päätyneet edes yhteen? Illalla työpäivän jälkeen klo 20-22 on just sitä parasta yhdessäoloaikaa ja rauhoittumista.
Näin aamuvirkkuna taas sanoisin, että aamuhan se on parasta aikaa yhdessäoloon puolisonsa kanssa. Perheen teinit nukkuvat, itse on virkeä. Päivän parasta aikaa!
13
Olen aamuvirkku ja herään kuudelta ja ennen töiden aloittamista käyn lenkillä, ja tuo klo 20-22 on just sitä parasta yhdessäoloaikaa. Menen nukkumaan siinä 22.30-23.00 aikoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itse iltavirkkuna ihmettelen suuresti sitä että aikuinen ihminen menee nukkumaan klo 20, sehän on taaperoiden ja pienten lasten nukkumaanmenoaika. Teillä ei ilmeisesti ole lapsia, et ainakaan mainitse niistä. Sinun rytmisi voi olla vaikea sovittaa lapsiperhe-elämään mihin yhdistyy monen perheenjäsenen harrastukset ja muut menot.Nämä minun "asenneongelma" kommenttini ovat vasta-argumentteja näille "pikkulapsen nukkumaanmeno" ajoille. Sinusta menen nukkumaan pikkulasten nukkumaanmeno aikaan, minusta taas puoleen yöhön valvominen ja nukkuminen puoleen päivään on teinien rytmiä.
Missä harrastuksissa kuljetaan vielä kahdeksan aikaan illalla?? Eikö nuo yleensä ajoitu klo 16 - 19 välille?
Ap
Kyllä meillä alakouluikäistenkin lasten harrastukset loppuu vasta klo 20.
Olisi vähän haastavaa kun äiti olisi jo nukkumassa silloin kun pitää lasta hakea harrastuksesta.
Ymmärrän ap:tä. Itsekään en jaksa oikein illalla mitään. Silti vähän särähti korvaan (silmään), että ap:n mielestä aikaisin herääminen tarkoittaa n. klo 6-7 aikoihin. Useimmille työssäkäyville tuohan on suorastaan myöhään. Jos me nukutaan viikonloppuisin myöhään, se tarkoittaa just jotain klo 7, kun arkena joutuu heräämään paljon aikaisemmin eikä osaa/halua muuttaa rytmiä kahden päivän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Me tehdään töitä päivällä ja töiden jälkeen on harrastukset ja yhteistä aikaa on juuri tuolloin klo 20-22 aikoihin. Olisi ikävää, että yhteistä aikaa olisi vain viikonloppuisin. Mielestäni olet sekä aamunvirkku ja illantorkku eli pahin mahdollinen yhdistelmä.
Itse en pysty pakottamaan omaa rytmiä, vaan se on muotoutunut yövirkuksi. Menin jo teininä myöhään nukkumaan. Välissä, 25-35-vuotiaana pystyin nukahtamaan jo klo 23, mutta viimeisen viiden vuoden aikana rytmi on muotoutunut niin, että menen vasta klo 2 nukkumaan ja herään klo 10. Suunnilleen noin.
Tuo kuulostaa varmaan sairaalta jonkun aamuvirkun mielestä, enkä voisi koskaan olla yhdessä jonkun klo 21 nukkumaan menijän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olette päätyneet edes yhteen? Illalla työpäivän jälkeen klo 20-22 on just sitä parasta yhdessäoloaikaa ja rauhoittumista.
Näin aamuvirkkuna taas sanoisin, että aamuhan se on parasta aikaa yhdessäoloon puolisonsa kanssa. Perheen teinit nukkuvat, itse on virkeä. Päivän parasta aikaa!
13
Olen aamuvirkku ja herään kuudelta ja ennen töiden aloittamista käyn lenkillä, ja tuo klo 20-22 on just sitä parasta yhdessäoloaikaa. Menen nukkumaan siinä 22.30-23.00 aikoihin
Sama juttu. Nousen kuudelta ja menen nukkumaan klo 23. Unta kertyy ihan mukavasti. Kyllä aikuiselle ihmiselle riittää vähän vähempi uni kuin pikkuvauvoille.
Vierailija kirjoitti:
Itse en pysty pakottamaan omaa rytmiä, vaan se on muotoutunut yövirkuksi. Menin jo teininä myöhään nukkumaan. Välissä, 25-35-vuotiaana pystyin nukahtamaan jo klo 23, mutta viimeisen viiden vuoden aikana rytmi on muotoutunut niin, että menen vasta klo 2 nukkumaan ja herään klo 10. Suunnilleen noin.
Tuo kuulostaa varmaan sairaalta jonkun aamuvirkun mielestä, enkä voisi koskaan olla yhdessä jonkun klo 21 nukkumaan menijän kanssa.
Eihän tuo ole mitään, kun heräät jo klo 10. Hyvin on yhteistä aikaa sinne ilta kymmeneen, jolloin normaalit aamuvirkut menevät nukkumaan vaikka heräisivät klo 6.
Meillä on ihan erilaiset rytmit puolison kanssa. Naisystävä on todella aamuvirkku, saattaa olla ylhäällä jo ennen neljää jopa lomalla. Minä taas valvon myöhään. Parhaimmillaan se on läpystä vaihto, kun minä olen menossa nukkumaan ja naisystävä jo heräilee.
Tämä ei ole haitannut mitenkään, koska meillä molemmilla on omat jutut. Oikeastaan eri rytmit ovat varmaan olleet meillä syy miksi kahden introvertin yhdessä asuminen sujuu näin hyvin. Ainoa haitta on se, että kummankin mieluisin aika seksille eroaa paljon, mutta aina sillekin on aikansa ja paikkansa löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13
Sama juttu. Nousen kuudelta ja menen nukkumaan klo 23. Unta kertyy ihan mukavasti. Kyllä aikuiselle ihmiselle riittää vähän vähempi uni kuin pikkuvauvoille.
En tiedä mihin perustuu, että joku 7h olisi riittävä määrä aikuiselle. Itse nukun lomalla noin 10h unia joka yö. Joskus jopa 12h saattaa mennä. Työviikkoina stressi, aikataulut, ja muu väkinäinen pakko aiheuttaa sen, ettei saa nukkua tarpeeksi.
Ongelma ei vaikuta olevan erilaisissa rytmeissä vaan poikkeuksellisen suuressa unen tarpeessa, keskimäärin aikuinen nukkuu 7-8 tuntia. Oletko AP aina nukkunut noin paljon?
Mä oon aamuvirkku ja iltaväsy. Meen nukkuun 20-21 välillä. Mies on iltavirkku ja tyytyväisenä katselee telkkarista omia ohjelmiaan tms. Meillä on päivässä kyllä tarpeeksi yhteistä aikaa, ja omakin aika tekee hyvää. Ei meillä ole tässä minkäänlaista ongelmaa.