Erilaiset rytmit puolison kanssa
Asuuko teillä aamu- ja iltavirkut? Eli toistensa täydet vastakohdat? Aiheuttaako asia riitoja?
Minun puolisoni valittaa minulle siitä, kun menen niin aikaisin sänkyyn (kahdeksalta, viimeistään yhdeksältä) ja herään aikaisin (06 - 07) myös vapailla ja lomilla.
Hän valvoo kevyesti puoleen yöhön asti ainakin ja nukkuu klo 10 - 11 saakka.
Kuulemma iltaisin nimenomaan pitäisi voida touhuta jotain kimpassa, ei ole sama asia päivällä hänen mielestään.
Ja kuulemma ei olisi sama minun vaatia, että alappa itse nukkumaan aikaisin ja herää aikaisin, niin on koko aamu aikaa touhuilla yhdessä. Iltavirkut ovat kuulemma normaalempia ihmisiä, ja minä voisin tuosta vain alkaa kääntämään rytmiäni jos haluaisin - hän ei.
Minusta asiassa ei ole ongelmaa enkä ole käskenyt häntä unirytmiään muuttamaan. Minä tykkään siitä, kun päivän aloittaa aikaisin, hän taas myöhäisistä illoista.
Ongelmaksi asian tehnee se, ettei mies keksi yksin mitään tekemistä illoille kun minä menen nukkumaan. Itse touhuan koko aamun miehen nukkuessa, enkä tarvitse siihen kädestä pitäjää. Miestä sitten taas tympii, kun on tylsää olla valveilla yksin, eikä nyt joka ilta tosiaankaan pääse kavereillekaan kun nämä viettävät sitä parisuhdeaikaa juurikin illalla hänen mukaansa.
Mites muilla?
Kommentit (308)
Miksi tuostakin pitää tehdä ongelma? Voit mennä aamulla rauhassa lenkille tai uimahalliin ja aloittaa päivän ihanan freesinä.
Miten olette päätyneet edes yhteen? Illalla työpäivän jälkeen klo 20-22 on just sitä parasta yhdessäoloaikaa ja rauhoittumista.
Ymmärrän miestäsi. Ei klo 20 ole aikuisen ihmisen nukkumaanmenoaika! Meillä pienet lapsetkin menee nukkumaan klo 21.
Olisi ihan hirveää kun puoliso häipyisi nukkumaan alkuillasta. Meillä klo 21-00 on juuri sitä omaa yhteistä aikaa kun lapset on menneet nukkumaan. Jos sitä ei olisi, ei varmaan olisi enää parisuhdettakaan..
Toi ois kyllä paha, oikeasti. En usko että itse jaksaisin kovin kauaa olla suhteessa ihmisen kanssa, joka menee nukkumaan silloin kun itse vietän päivän parasta aikaa. Menen nukkumaan yleensä 00-01:30, ja niin onneksi miehenikin. Olen monesti miettinyt että kävi tuuri kun meillä on niin samanlainen rytmi.
Uskon että erilaiset rytmit aiheuttavat paljonkin hankaluuksia suhteissa. Räikeä esimerkki on ystäväni, joka itse menee nukkumaan viimeistään klo 20 joka päivä. Hänen miehensä rytmi on monta tuntia myöhempi. Kun mies teki kahta työtä (päivätyö 7-15 ja siihen päälle taksiajoa öisin ja viikonloppuisin), ystäväni herätti hänet aina viimeistään klo 11 myös viikonloppuisin yötöiden jälkeen. "Ettei mene rytmi sekaisin".
Mikä ihmeen rytmi? No ystäväni aamuvirkkurytmi tietenkin, siis se ainoa oikea rytmi tässä maailmassa.
Ja tuo muutaman tunnin ero on muka ongelma? Kokeilepa, ap, joskus elää perheessä, jossa molemmat tekee vuototyötä ja vielä niin, että vuorot ei yleensä osuu kohdilleen.
Vierailija kirjoitti:
Miten olette päätyneet edes yhteen? Illalla työpäivän jälkeen klo 20-22 on just sitä parasta yhdessäoloaikaa ja rauhoittumista.
Näin aamuvirkkuna taas sanoisin, että aamuhan se on parasta aikaa yhdessäoloon puolisonsa kanssa. Perheen teinit nukkuvat, itse on virkeä. Päivän parasta aikaa!
13
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miestä sitten taas tympii, kun on tylsää olla valveilla yksin, eikä nyt joka ilta tosiaankaan pääse kavereillekaan kun nämä viettävät sitä parisuhdeaikaa juurikin illalla hänen mukaansa."
Tää oli jotenkin liikkistä. <3
Aijaa 😂
Ap
Ethän suuttunut? :) Tuosta tuli mieleen, että miehesi mankuu kavereitten oven takana, että pääseekö teille leikkimään ja kaverit kyllä haluaisi päästää, mutta vaimot kieltää. :D Onko teillä tuota selkeää persoonallisuustyyppien eroa, kuten meillä? Kirjoitin tuossa ylempänä nuo pari viestiä, joissa myös kerroin meillä olevan erilaiset rytmit.
Enkä suuttunut! En tiedä näkyykö sulle, mutta laitoin tuon "Aijaa" perään nauruemojin :)
Meillä minä olen sosiaalisempi kuin mies, ja tykkään enemmän viettää aikaani myös ystävieni kanssa mitä hän, mutta itse teen sen päiväsaikaan ja mies mieluummin juurikin illasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Etkö kysynyt samaa asiaa jo viime viikolla?
Meilläkin on erilaiset rytmit, ei tosin sentään noin pahasti. En itsekään voisi kuvitella meneväni sänkyyn iltakahdeksalta, meillä syödään päivällinenkin vasta puoli yhdeksän aikoihin! Mutta mies valvoo pitempään ja nukkuu pitempään. Kumpikaan ei kaipaa toista pitelemään itseään kädestä silloin, kun on omaa aikaa. Ja mikä tärkeintä: tämä kävi hyvin selväksi jo seurusteluvuosina. Tiesimme, mihin lähdimme.
Miksi te ette jo silloin huomanneet, että homma ei oikein toimi?
En ole kysynyt aijemmin, tähän ketjuun jo ilmoittautui tuon aikaisemman aloituksen tehnyt.
Tapasimme toisemme nuorina, jolloin minäkin riekuin illat ja korsasin aamut. Nyt 10 vuotta myöhemmin rytmini on kääntynyt, hänellä taas ei.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisen tunnistaa siitä että se menee helvetin aikaisin nukkumaan ja herää noin kello 4-5. :D
Olen siis ottanut varaslähdön. Olen 30-vuotias :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa kyselin täällä pari päivää sitten. Suhteemme alussa olimme enemmän samassa rytmissä, kun miehen piti mennä aamulla töihin ja minä sinnittelin hereillä illalla myöhempään. Nykyisin mies saa valita työaikansa vapaammin ja hyödyntää tuota nukkumalla pitkään. Minä taas en jaksa kiduttaa itseäni enää yrittämällä valvoa, koska en silloin ole mitään hauskaa seuraa ja unet jäävät todella lyhyiksi, kun joka tapauksessa herään aikaisin. Lyhyet yöunet tuntuvat muistivaikeuksina ja sydämentykytyksenä. Mielelläni nukun ainakin 6 t yössä.
Tämä aiheuttaa sen, että mies on ihan ulkona perheestämme. Asumme samassa talossa, mutta emme tee mitään samaan aikaan. Mies ei valita tekemisenpuutetta. Katselee telkkaa tai nettiä tunteja yöllä. Voisi mielestäni tehdä silloin kotitöitäkin, mutta niihin ei koske. Minä vastaavasti aamulla telkankatselun ja netinselailun lomassa teen niitä kotitöitä. Eikä tarvitse sanoa, että eihän miehelle jää mitään, kun minä teen ne aamusta. Kyllä lapsiperheessä on aina tehtävää. Ihan samat pyykit oli pyykkilaatikossa illalla, puhtaat astiat tiskikoneessa ja murut pöydällä.
Tämä on just kuten meillä. Mies jää iltaisin katsomaan telkkarista viidestätoista kertaa samaa CSI Miami -jaksoa tai futista kun mä meen nukkumaan. Mä herään yleensä viimeistään klo 7, yleensä aikaisemmin. Mies vetää lonkkaa klo 10 asti. Mä käytän aamutunnit pyykkäämiseen, teen lapsille aamupalaa, valmistelen ehkä jo ruuan laittoa, siivoan... Tasan ei muutenkaan mene kotityöt, ja toinen ei edes huomaa kuinka paljon on jo tehty. Paitsi jos aamupala on jäänyt pöydälle, niin mies huutaa lapsille, kun aina kaikki jää.
Vi....ttaa tämä. Sitä ihmettelen, miten tuo äijä saa arkiaamuna itsensä ylös klo 6, mutta viikonloppuna aikataulu heittää sen 4-5 tuntia.
Jos joskus pitää vaihtaa puolisoa, niin tuollaista hiton aamutorkkua homeahteria en enää huoli. Paljon tuossa miehessä on hyvääkin, mutta varsinkin lomareissut menee odotteluun, koska äijä suvaitsee nousta ylös.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän miestäsi. Ei klo 20 ole aikuisen ihmisen nukkumaanmenoaika! Meillä pienet lapsetkin menee nukkumaan klo 21.
Olisi ihan hirveää kun puoliso häipyisi nukkumaan alkuillasta. Meillä klo 21-00 on juuri sitä omaa yhteistä aikaa kun lapset on menneet nukkumaan. Jos sitä ei olisi, ei varmaan olisi enää parisuhdettakaan..
Aijaa, että iltavirkuille riittää ymmärrystä mutta aamuvirkuille ei? Minusta olisi juurikin ihanaa aloittaa päivä yhdessä ajoissa. Aamupuuhastelut yhdessä, kävelylenkki, kotitöiden tekoa aamupäivällä niin on loppupäivä aikaa tehdä vaikka ja mitä. Alkuillasta saunomista, kenties petipuuhiakin ja sitten rentoutuneena nukkumaan että aamulla taas jaksaa.
Miksi sen parisuhdeajan pitää illalla olla? Tietysti sitten jos pienet lapset herää aikaisin, mutta monella ne lapsetkin tuntuu menevän todella myöhään nukkumaan niin miten sitä illallakaan ehtii. Mutta meillä kun ei lapsia ole, niin ei ole mitään syytä, miksi pitäisi nimenomaan myöhäisiltaan se parisuhdeaika jättää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisen tunnistaa siitä että se menee helvetin aikaisin nukkumaan ja herää noin kello 4-5. :D
Eipäs yleistetä!☺
Mä käyn nukkumaan 23-24...ja herään 4 ja 8 välillä.
Riippuu siitä, olenko päivällä rehkinyt vai vaan oleskellut.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo muutaman tunnin ero on muka ongelma? Kokeilepa, ap, joskus elää perheessä, jossa molemmat tekee vuototyötä ja vielä niin, että vuorot ei yleensä osuu kohdilleen.
Vastaan nyt sinulle ja jospa te muutkin, jotka kysyvät mikä ongelma lukevat tämän:
Aloituksessa jo kerroin, että minulle asia ei ole ongelma vaan miehelle. Hän vaatii minua muuttamaan rytmini, mutta ei olisi valmis muuttamaan itse. En keksi mitään syytä, miksi juuri minun pitäisi muuttaa rytmiäni. Minusta kun se saisi muuttaa, jolle asia on ongelma. Jos haluaa herätä kanssani samaan aikaan ja mennä nukkumaan samaan aikaan, niin ei muutakun alkaa menemään nukkumaan kanssani samaan aikaan, eikös? Jos ei kelpaa minun rytmini niin eläkööt omaansa, en minä ole vaatinut sitä muuttamaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuostakin pitää tehdä ongelma? Voit mennä aamulla rauhassa lenkille tai uimahalliin ja aloittaa päivän ihanan freesinä.
En yhtään ihmettele että avioerot lisääntyy kun alapeukkuja tällekkin kommentille. Antaa toisen nukkua ja eikö ole hyvä että joku haluaa pitää kunnosta huolta tässä yhä lisääntyvän lihavien ihmisten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miestä sitten taas tympii, kun on tylsää olla valveilla yksin, eikä nyt joka ilta tosiaankaan pääse kavereillekaan kun nämä viettävät sitä parisuhdeaikaa juurikin illalla hänen mukaansa."
Tää oli jotenkin liikkistä. <3
Aijaa 😂
Ap
Ethän suuttunut? :) Tuosta tuli mieleen, että miehesi mankuu kavereitten oven takana, että pääseekö teille leikkimään ja kaverit kyllä haluaisi päästää, mutta vaimot kieltää. :D Onko teillä tuota selkeää persoonallisuustyyppien eroa, kuten meillä? Kirjoitin tuossa ylempänä nuo pari viestiä, joissa myös kerroin meillä olevan erilaiset rytmit.
Enkä suuttunut! En tiedä näkyykö sulle, mutta laitoin tuon "Aijaa" perään nauruemojin :)
Meillä minä olen sosiaalisempi kuin mies, ja tykkään enemmän viettää aikaani myös ystävieni kanssa mitä hän, mutta itse teen sen päiväsaikaan ja mies mieluummin juurikin illasta.
Ap
Ok, ei näkynyt se emoji. :) Joku kysyi ketjussa, että miten niin erilaisien rytmien ihmiset ovat edes päätyneet yhteen, niin meillä ainakin nuorina ja vastarakastuneina ei edes ilmennyt rytmit mitenkään, tehtiin vuorotyötä, oltiin yhdessä kun pystyttiin, eikä minulla ollut kiire nukkumaan aikaisin, eikä hän nukkunut pitkään, kun oli "kiire" olla yhdessä.. :D Mutta sitten aikojen saatossa ne rytmit sieltä tulivat esille ja kun kuitenkin muuten olla hyvin mielellämme yhdessä, niin ei tämä erirytmisyys ole mitenkään kamala asia. Mutta sellainen, mitä kannattaa ainakin miettiä eikä ajatella, että vain se oma on se oikea (et sinä niin teekään, en väitäkään) ja toinen tekee väärin. Tai että pitäisi olla kaksi tässä asiassa samanlaista yhdessä, muuten ei onnistu. Kyllä onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis ottanut varaslähdön. Olen 30-vuotias :)
Ap
Olen 29v ja oikeasti eläkkeellä. Mulla on tuollainen unirytmi muuten. Klo 20-21 nukkumaan ja herään noin klo 5. Aamulla päivätoimintaan ja päiväunet kun tulen sieltä. Sama rytmi vapaapäivinä ja päiväunet samaan aikaan. :D
Se on aika pännivää kun puoliso nuokkuu kaikki illat jo klo 20... Ei sytytä romanttisia iltoja viettää ei tod.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele että avioerot lisääntyy kun alapeukkuja tällekkin kommentille. Antaa toisen nukkua ja eikö ole hyvä että joku haluaa pitää kunnosta huolta tässä yhä lisääntyvän lihavien ihmisten keskuudessa.
Varmaan ne tulivat tuolle melko negatiivisille ensimmäiselle lauseelle. Avauksessahan pohditaan asiaa ja se nyt ei ole mitenkään pahasta.
No kai se nyt väsyttää illalla jo lasten nukkumaanmenoaikaan jos pitää tempaista kuudelta ylös.
Karmeaa olisi elää kanssasi parisuhteessa. En tunne ketään kaltaistasi paitsi äitini joka on 70 v.
Itse aamuvirkku, mies ei. Ei ole koskaan ollut meille ongelma. Osataan olla itseksemmekin.