Erilaiset rytmit puolison kanssa
Asuuko teillä aamu- ja iltavirkut? Eli toistensa täydet vastakohdat? Aiheuttaako asia riitoja?
Minun puolisoni valittaa minulle siitä, kun menen niin aikaisin sänkyyn (kahdeksalta, viimeistään yhdeksältä) ja herään aikaisin (06 - 07) myös vapailla ja lomilla.
Hän valvoo kevyesti puoleen yöhön asti ainakin ja nukkuu klo 10 - 11 saakka.
Kuulemma iltaisin nimenomaan pitäisi voida touhuta jotain kimpassa, ei ole sama asia päivällä hänen mielestään.
Ja kuulemma ei olisi sama minun vaatia, että alappa itse nukkumaan aikaisin ja herää aikaisin, niin on koko aamu aikaa touhuilla yhdessä. Iltavirkut ovat kuulemma normaalempia ihmisiä, ja minä voisin tuosta vain alkaa kääntämään rytmiäni jos haluaisin - hän ei.
Minusta asiassa ei ole ongelmaa enkä ole käskenyt häntä unirytmiään muuttamaan. Minä tykkään siitä, kun päivän aloittaa aikaisin, hän taas myöhäisistä illoista.
Ongelmaksi asian tehnee se, ettei mies keksi yksin mitään tekemistä illoille kun minä menen nukkumaan. Itse touhuan koko aamun miehen nukkuessa, enkä tarvitse siihen kädestä pitäjää. Miestä sitten taas tympii, kun on tylsää olla valveilla yksin, eikä nyt joka ilta tosiaankaan pääse kavereillekaan kun nämä viettävät sitä parisuhdeaikaa juurikin illalla hänen mukaansa.
Mites muilla?
Kommentit (308)
Minä olen aamuvirkku, mies iltavirkku. Kun lapset oli pieniä saatoin vaan laittaa lapset sinne sänkyyn leikkimään klo 11 että "hoida näitä" ja lähin lenkille tai jonnekin päätä tuulettamaan kun olin yksi ties monettako vuotta hoitanut kaikki aamun rutiinit yksin.
Joskus minua oikein hävettääkin kun ukko nukkuu pitkälle päivään kun valvoo pitkään, kun lapsuudenperheessäni on kaikki aamun virkkuja ja jotenkin en ymmärtänyt miksi näin mies "tekee"... Että miksi ei vaan muutu!
Miehen lapsuudenperheessä taas kaikki ovat niitä iltavirkkuja, ei ole erikoista esim 23 aikaan vielä soitella kuulumisia. Onhan siitä kaikennäköistä "harmia" joskus koittanut yhteisillä lomamatkoilla ja mökkireissulla kun itse en kykene kuin harvoin valvomaan kivuttomasti sinne puoleenyöhön edes.
Tai jos valvon niin kärsin siitä seuraavat päivät, koska en saa nukuttua sen pidempään vaikka valvoisin myöhään. Viimeksi jotkut illanistujaiset klo 02 saakka ja silti tikkana pystyssä klo. 06.30 mutta tajuttoman huonovointisena... Ja se uni ku ei vaan tuu nappia painamalla päiväsaikaan.
Nykyään ihan sama miten kukakin nukkuu, lapset on isoja ja osa maailmalla. Kaks kotona asuvaa on periny isänsä iltavirkkuuden mutta yks on kaltaiseni aamuvirkku.
Nautin rauhallisista aamuista yksin (laps aamuvirkku aikuinen ja omissa menoissaan) lueskelen ja hitaat aamupalat... Töihin on kivutonta mennä toisin kuin puolisolla joka lomien ja jo viikonlopunkin aikaan romuttaa kaikki rytmit mitä työhön liittyy.
Jos on menoja jonnekin, sitten joustetaan molemminpuolin, jos on pakko valvoo niin valvotaan ja herätään kun on pakko herätä.
Kyllähän tuo ukon nukkuminen joskus kummastusta herättää, naapuri toi kalaa klo 10 joku aamu niin kyseli miestäni "ai nukkuu, tähän aikaan"
Isäni myös ei ymmärrä yhtn, hänen mielestään pitää olla puut kannettu ja hiihtolenkki tehty seiskaan mennessä 😂 no ehkei nyt ihan mutta kumminkin.
Mies skarppaa aina jos ollaan yötä lapsuudenkodissani 😂
Meillä mies tulee nukkumaan n klo 3 tai 4. Tekee yöllä töitä, nyt yliopistolla. Nukkuu iltapäivään. Kyllä se ärsyttää välillä, kun itse nukun n 23-07. Ja yöllähän ei voi tehdä kotitöitä kun muut herää... Mutta kun lapset ili pieniä, hän hoiti aina illat ja yöheräilyt.
Meillä joka on oma vuorokausirytmi, joillakin se on poikkeava. Ei voi mitään.
Meillä on täysin erirytmit miehen kanssa ja lapsiakin on. Minä olen enimmäkseen yövalvomiset hoitanut kun mies ei vaan pysty valvomaan, aamulla aikaisin sitten vaihto.
Minä teen työkseni pelkkää yövuoroa myös pyhinä ja viikonloppuina, mies vain arkena ja on töissä jo klo 07. Ollaan siis hyvin erilaisia.
Alkuun oli miehellä ja miehen suvulla (änkesivät kylään) vaikeaa ymmärtää että viikonloppuna kun tekee yötyötä yhteensä n.40h, täytyy välissä saada päivisin nukkua tarpeeksi. Nykyään sujuu. Mies voi ottaa muksut ja mennä itse kyläilemään minne haluaa tms ja minä nukun.
Vapailla mies juo aamulla monta tuntia kahvia ja lukee nettiä, pelaa pleikkaria.. kunnes minä herään tai lapset herää joskus aiemmin kun minä. Iltaisin sitten minä touhuan jotain jos ei väsytä. Olen joskus unettomuuden aikoihin pessyt lattioitakin yöllä. Jos on aamulla menoa laitan kellon soimaan. Mutta ei miestä tunnu haittaavan minunkaan hitaat aamut.. olen toimintakykyinen kunnolla vasta klo 12 jälkeen.
Minä olen tällainen ollut aina, mies on ollut aina toisenlainen. Hyvin silti tullaan toimeen kun ymmärtää sen erilaisuuden ja tietää että sitä ei oikein voi muuttaa vaikka miten tahtoisi. Meidän lähipiirissä minun rytmini on se paheksuttu ja miehen se "oikea, kunnollinen" elämän rytmi.
Elämme vieläkin aamuvirkkujen tyranniassa, vaikkei tarvitsisi. Vähitellen onneksi yhteiskunta muuttuu ja joustavuus lisääntyy. Ihminen voi parhaiten, kun voi nukkua riittävästi itselleen ja omalle biologialleen sopivimpaan aikaan. Kaikki eivät ole aamuvirkkuja, eikä tarvitsekaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mikä sun pointti on näissä viesteissä? Sanoit tuolla aiemmin ettet ole kiinnostunut ratkaisuehdotuksista, vaan että haluat ainoastaan kuulla muiden kokemuksia. Kuitenkin jankkaat ja vänkäät täällä kärkkääseen sävyyn, kuinka SINÄ menet nukkumaan juuri silloin kun sinulle sopii, SINÄ et tykkää siitä, SINÄ et tykkää tästä ja että miehesi saa puolestasi vaikka ottaa ja lähteä jos kokee erirytmisyyden ongelmaksi; SINUA ei kiinnosta.
Toivon ja rukoilen, että olet trolli. Ei kukaan täysipäinen käyttäydy oikeasti noin.
Yksin on hankala vängätä, eli lähinnä olen vängännyt tämän yhden kanssa, jonka mielestä minun pitäisi muuttaa rytmiäni, kun taas minusta (ja suurimman osan vastaajista mielestä) kummankaan ei pidä sitä muuttaa, sillä jokaiselle sopii se tietty rytmi.
Joku täällä puhunut siitäkin, että kellontarkkaan pitää minun muka sänkyyn mennä, että oikein vahtaan koska kello lyö kahdeksan ja ryntään sänkyyn. Ei, minä menen sänkyyn kun väsyttää ja se nyt yleensä koittaa klo 20 - 21.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Elämme vieläkin aamuvirkkujen tyranniassa, vaikkei tarvitsisi. Vähitellen onneksi yhteiskunta muuttuu ja joustavuus lisääntyy. Ihminen voi parhaiten, kun voi nukkua riittävästi itselleen ja omalle biologialleen sopivimpaan aikaan. Kaikki eivät ole aamuvirkkuja, eikä tarvitsekaan olla.
Kaksi viimeisintä virkettä : juuri näin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä ja ihmettelen, miksi iltavirkkuja pidetään yleisesti laiskoina. Iltavirkut on keskimäärin hereillä aivan yhtä monta tuntia kuin aamuvirkut. Eikö se ole ihan yhtä tehokasta, jos joku käy lenkillä ja tekee kotitöitä klo 7-10 välillä ja toinen taas klo 19-22 välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksalta aikuinen yöpuulle?! Kyllä siinä jää sosiaalinen elämä . Ehdotan nukkumaanmenon myöhäistämistä .
Mitä sosiaalista elämää ihmisillä yleensä on 20 jälkeen? Tarkoitetaanko tässä omia perheenjäseniä?
Itse olen hereillä yleensä 22-23 asti, eikä minulla ole juurikaan ollut "sosiaalista elämää" noina viimeisinä tunteina. Miehen kanssa ollaan samalla sohvalla katsottu telkkaa. Lasten (nuorten) kanssa vaihdettu muutama sana. Lapsetkin ovat tuolloin yleensä omissa huoneissaan luurit päässä tai nukkumassa.
Vuosi sitten jouluna oltiin anoppilassa, joten tuolloin olimme yhdessä illalla. Samoin vuosi sitten uutenavuotena oli sukulaisperhe yökylässä. Mutta ap:han sanoi, että erikoistilanteissa kyllä valvoo.
Mitä ihmettä ihmiset puuhaavat sosiaalisesti iltaisin? Lasketaanko some?
Me kutsutaan ystäviä illanviettoon ja syömään. Tulevat noin klo 19 ja illallinen on valmis noin klo 20 ja ilta vasta alkaa silloin.
Joka ilta? Jos ei, niin kommenttisi komppaa minua - olen kertonut pariin otteeseen ainakin, että kyllä valvominen erikoistilanteissa onnistuu, joita on esimerkiksi kuvailemasi tilanne. Mutta ei todellakaan päivittäistä taikka viikottaista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä ja ihmettelen, miksi iltavirkkuja pidetään yleisesti laiskoina. Iltavirkut on keskimäärin hereillä aivan yhtä monta tuntia kuin aamuvirkut. Eikö se ole ihan yhtä tehokasta, jos joku käy lenkillä ja tekee kotitöitä klo 7-10 välillä ja toinen taas klo 19-22 välillä?
Totta. Olen aivan samaa mieltä. Yhtä järjetön väite väittää iltavirkkuja laiskoiksi kuin aamuvirkkoja nipottajiksi. Ja ihan vain unirytmin perusteella, what!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yhtä tehokasta jos niitä kotitöitä tehdään. Moni tuntemani iltavirkku ei tee. Perusteena että illalla ei voi kolistella, imuroida tai pyykätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis, että erilaiset rytmit on ongelma vain naidessa.
Miksi ei voi naida aamulla? Päivällä? Miksi se yöllä pitää naida?
Tämä on vähän mielipide kysymys mutta aamuisin ei välttämättä ole ihan puhdas olo esim hampaat pestävä tai suihkussa käytävä jos ollut tunkkanen/hikinen yö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis, että erilaiset rytmit on ongelma vain naidessa.
Miksi ei voi naida aamulla? Päivällä? Miksi se yöllä pitää naida?
Tämä on vähän mielipide kysymys mutta aamuisin ei välttämättä ole ihan puhdas olo esim hampaat pestävä tai suihkussa käytävä jos ollut tunkkanen/hikinen yö.
Eikö illalla sitten pidä käydä suihkussa tai pestä hampaita?
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisen tunnistaa siitä että se menee helvetin aikaisin nukkumaan ja herää noin kello 4-5. :D
Poikkeus vahvistaa säännön. Minä olen eläkkeellä ja menen nukkumaan 4-5 aikoihin ja herään n. klo 8. Se määrä unta riittää.
Hahaa, ei kai se nyt ole normaalia että terve aikuinen ihminen menee nukkuman oikein yöunilleen kello 20.00 illalla. Mitäs iloa tuollasesta kumpanista, pitäisi elää kuin 2 vanhaa varista. Tiedän yhden naisen, joka nukkuu yli 10 tuntia yössä. on olluto 3 kertaa naimisissa. Viimeisessä erossaan valitti että mies haluaa katsella telkkaria ja häiritsee häntä puhumalla. En viitsinyt kysellä kellonaikaa , tarkoitti titenkin että ei anna hänen nukkua rauhassa kahdeksan aikaan. Tunnen tyypin, elää vain itselleen., ei ikinä vavautisi mitään toisen ihmisen eteen.
Minulla on äärimmäisen myöhästynyt luontainen unirytmi klo 7-15. Teen töitä öisin ja asun yksin. En usko, että tällä unirytmillä muutan kenenkään kanssa koskaan yhteen asumaan, jos ei ole toinen samanlainen "sairas".
Pystyn kääntämän rytmin esim. klo 23-7 mutta tuosta tulee liian vähän unta, päivät olen sumussa, klo 14-16 meinaan nukahtaa pystyyn, kärsin päivittäisistä päänsäryistä, keskittymiskyky on huono ja kotiin tultua on pakko nukkua 2h. Tarvitsen enemmän unta normaalin rytmini ulkopuolella eikä se ole virkistävää, palauttavaa unta.
Kun saan elää oman rytmini mukaan, en kärsi terveysongelmista, en nukahtele pystyyn, en tarvitse päiväunia ja elämä hymyilee.
Aamuvirkkujen yhteiskunta unohtaa, että ihmiskunta on aina tarvinnut yökyöpeleitä, jotka valvovat yhteisön turvallisuutta sekä laumaa lämmittävää tulta, kun muut nukkuvat.
En kyllä ymmärrä yhtään näitä kommentteja. Molemmin puolin ilkeilyä ja väärin ymmärtämistä.
AP kertoi miehen kokevan erilaiset rytmit ongelmiksi, mutta silti vain häntä syytetään. Koitetaanko muistaa, että viestejä lähetetään oikeille ihmisille ja käytöksen tulisi olla sen mukaista?
Olen itse iltavirkku ja minun on todella vaikea nukkua aikaisin. Monesti saatan nukahtaa aikaisin, mutta herään tunnin tai parin kuluttua enkä saa enää unta moneen tuntiin. Aamuisin olen väsynyt ja iltaisin pirteä ja näin on ollut niin kauan kuin muistan vaikka perheessäni muut olivat aamuvirkkuja.
En itse seurustelisi aamuvirkun kanssa, koska elämäntyylit ovat liian erilaisia. Toki jos ei haittaa, että puoliso nukkuu eri aikaan niin mikäs siinä. Mutta jos haluaa esim. kaverin aamulenkille niin sitten kannattaa valita toinen aamuvirkku.
Itselläni on ystävä, joka on aamuvirkku ja ärsyynnyn, koska joudun selittelemään omaa elämäntyyliäni. En itse koskaan kysy häntä ilta-aikaan minnekään, sillä tiedän, että hän menee aikaisin nukkumaan. Sen sijaan hän saattaa kysyä pelaamaan koripalloa kahdeksalta aamulla tai brunssille viikonloppuna ja joudun selittelemään miksi haluan nukkua viikonloppuna pitkään tai miksi en halua pelata aamulla koripalloa ennen kun luennot alkavat. Miksi ei voi vain hyväksyä, että ihmiset ovat erilaisia ja kysyä seuraksi sellaisia ihmisiä, jotka nauttivat aamuista/illoista? Ja tässä tosiaan ongelma on se, että joutuu kuuntelemaan taivastelua siitä miten ihmeessä voi nukkua 11 asti viikonloppuna.
Ymmärrän Ap:n miestä siinä mielessä, että ap:n elämäntyyli on muuttunut aamuvirkuksi. Kuitenkin sitä sattuu ja silloin pitää miettiä onko parempi erota ja etsiä sopivampi kumppani. Ymmärrän myös sinua ap. Ei sinunkaan täydy muuttaa itseäsi. Aikaisin heräämisessä on omat hyötynsä.
Miettikää nyt kuitenkin ensin onko järkevää jatkaa yhdessä ennen kuin lapsia hankitte.
Mietippä pareja , joista toinen tekee päivätyötä ja toinen ilta - aamu - yötyö + viikonloppuisinkin vuoroa. Kyllä elämä on toinen toisensa huomiointia , jos on muutakin mielessä , kun oma napa. Sitä vaan on pystyttävä vaihtamaan rytmiä , kunkin vuoron mukaan.Meillä on liittomme kestänyt yli 40v , nyt jo oloneuvoksena .
Erilaiset unirytmit ei ole ongelma, jos kummallekaan ei kerry univelkaa. Kun univelkaa tulee, aamuvirkun täytyisi päästää aikaisemmin nukkumaan, ja iltavirkun nukkua pidempään. Jostain kumman syystä iltavirkut ei käsitä näin yksinkertaista asiaa. Aamuvirkuille voi olla mahdotonta nukkua pidempään.
Kävin aamulla sovitulla vastaanottokäynnillä. Menin ohi pienestä kahvilasta, jossa istui pariskuntia urheiluvaatteissaan aamukahvilla. Harmitti, kun minä en koskaan voi tuollaista saada. Aamukahveja puolison kanssa aamulenkin jälkeen. :(
Kiva kun kerroit, vaikka ketään ei kyllä kiinnosta.