Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erilaiset rytmit puolison kanssa

Vierailija
28.12.2020 |

Asuuko teillä aamu- ja iltavirkut? Eli toistensa täydet vastakohdat? Aiheuttaako asia riitoja?

Minun puolisoni valittaa minulle siitä, kun menen niin aikaisin sänkyyn (kahdeksalta, viimeistään yhdeksältä) ja herään aikaisin (06 - 07) myös vapailla ja lomilla.
Hän valvoo kevyesti puoleen yöhön asti ainakin ja nukkuu klo 10 - 11 saakka.
Kuulemma iltaisin nimenomaan pitäisi voida touhuta jotain kimpassa, ei ole sama asia päivällä hänen mielestään.
Ja kuulemma ei olisi sama minun vaatia, että alappa itse nukkumaan aikaisin ja herää aikaisin, niin on koko aamu aikaa touhuilla yhdessä. Iltavirkut ovat kuulemma normaalempia ihmisiä, ja minä voisin tuosta vain alkaa kääntämään rytmiäni jos haluaisin - hän ei.

Minusta asiassa ei ole ongelmaa enkä ole käskenyt häntä unirytmiään muuttamaan. Minä tykkään siitä, kun päivän aloittaa aikaisin, hän taas myöhäisistä illoista.

Ongelmaksi asian tehnee se, ettei mies keksi yksin mitään tekemistä illoille kun minä menen nukkumaan. Itse touhuan koko aamun miehen nukkuessa, enkä tarvitse siihen kädestä pitäjää. Miestä sitten taas tympii, kun on tylsää olla valveilla yksin, eikä nyt joka ilta tosiaankaan pääse kavereillekaan kun nämä viettävät sitä parisuhdeaikaa juurikin illalla hänen mukaansa.

Mites muilla?

Kommentit (308)

Vierailija
1/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ei paljoa tarvitse tuosta murehtia. Mies on lääkäri akuuttipäivystyksessä ja itse olen ensihoitaja.

Jos ollaan samaan aikaan kotona niin se on juhlaa. Joustakaa, molemmat voi ottaa tunnin toiselle aikaa jos toista arvostaa ja rakastaa. Sun unirytmi ei mene pieleen jos valvot tunnin myöhempään eikä miehen jos hän herää tunnin aiemmin. Siinä on jo pari tuntia yhteistä aikaa.

Vierailija
2/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päättyi juuri 14 vuoden avioliitto, ja yksi ongelma on ollut läpi vuosien eri rytmit. Erion oli paljon muitakin syitä ja paljon suurempiakin, mutta tämä yhtenä vaikuttavana tekijänä.

Ei erilaiset rytmit tee parisuhteesta huonoa, vaan tuo kaikki muu mistä kirjoitit. Omaan napaan tuijottaminen ja painostaminen toista olemaan /käyttäytymään jotenkin muuten kuin sisimmältään on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ei paljoa tarvitse tuosta murehtia. Mies on lääkäri akuuttipäivystyksessä ja itse olen ensihoitaja.

Jos ollaan samaan aikaan kotona niin se on juhlaa. Joustakaa, molemmat voi ottaa tunnin toiselle aikaa jos toista arvostaa ja rakastaa. Sun unirytmi ei mene pieleen jos valvot tunnin myöhempään eikä miehen jos hän herää tunnin aiemmin. Siinä on jo pari tuntia yhteistä aikaa.

Siis voin minä valvoa sinne puoleen yöhönkin, mutta eipä minusta paljon iloa ole. Haukottelen, silmät luppasee ja meinaan simahtaa koko ajan. Samoin kävisi varmasti miehelle jos pitäisi aamulla herätä kuudelta sen kympin sijaan.

Ja minä kun en pysty nukkumaan pitkään vaikka valvoisin, eli heräisin silti aikaisin ja illalla nukuttaisi entistä aikaisemmin kun edellisenä yönä jäi yöunet vajaiksi.

Mies joutuu kuitenkin työpäivinä heräämään kuudelta (menee silloin nukkumaan noin kymmeneltä) niin en käsitä miksi sen unirytmin täytyy heittää häränpyllyä lomilla. Ymmärrän tunnin, parin pidempään nukkumisen, mutta kun hän nukkuu 4-5h pidempään vapailla. Mulla ei heitä kuin sillä tunnilla.

Mutta edelleen, saa tehdä noin kerta tykkää, mutta ei tarvis vaatia minua tekemään samoin. Päivällä ehtii mielestäni hyvin viettää sitä yhteistä aikaa monta tuntia. Ihan kivakin minusta, että molemmat saadaa myös sitä yksinoloaikaa (toinen aamulla ja toinen illalla), mutta hän ei sitä näe noin.

Ap

Vierailija
4/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitse kyllä tosi paljon unta. Itse menen nukkumaan klo 23 ja herään kuudelta myös vapailla.

Vierailija
5/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitse kyllä tosi paljon unta. Itse menen nukkumaan klo 23 ja herään kuudelta myös vapailla.

Niin ja mies näkyy nukkuvan myös tavallista enemmän. 

Vierailija
6/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsisi ehkä eniten, että nukutaan 10-11 tuntia päivässä. Tuossahan menee koko elämä nukkumiseen. 

Vierailija
7/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja mies näkyy nukkuvan myös tavallista enemmän. 

Totta. Meillä kyllä on niin tekemistä täynnä olevat päivät, niin varmaan siksi vaatii sitten hyvät yöunet.

Ap

Vierailija
8/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsisi ehkä eniten, että nukutaan 10-11 tuntia päivässä. Tuossahan menee koko elämä nukkumiseen. 

Jos menen sänkyyn kahdeksalta, en minä nukahda kahdeksalta. Nukahdan varmasti kuitenkin ennen yhdeksää, sama jos menen ysiltä sänkyyn niin ennen kymppiä. 8 - 10h nukun siis suunnilleen.

Ap

Vierailija
9/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menen sänkyyn kahdeksalta, en minä nukahda kahdeksalta. Nukahdan varmasti kuitenkin ennen yhdeksää, sama jos menen ysiltä sänkyyn niin ennen kymppiä. 8 - 10h nukun siis suunnilleen.

Ap

Niin ja kun sanon heräävän kuuden seiskan aikaan, niin ei se tasalta tapahdu, yleensä vaille jompaakumpaa (esim 5.45, 6.58 tai 6.40 tmv).

Ap

Vierailija
10/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko tuo ihan normaalia, että aikuinen menee nukkumaan klo 20 vaikka heräisi jo kuudelta? 

Vierailija
11/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko tuo ihan normaalia, että aikuinen menee nukkumaan klo 20 vaikka heräisi jo kuudelta? 

Kuka määrittää normaalin tässä asiassa ja millä perustein? Minusta henkilökohtaisesti tuollainen pitkään valvominen on teini-ikäisten juttu, mutta mitäpä se minulle kuuluu jos joku tykkää valvoa ja nukkua pitkään.

Ap

Vierailija
12/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miestä sitten taas tympii, kun on tylsää olla valveilla yksin, eikä nyt joka ilta tosiaankaan pääse kavereillekaan kun nämä viettävät sitä parisuhdeaikaa juurikin illalla hänen mukaansa."

Tää oli jotenkin liikkistä. <3

Vierailija
13/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa kyselin täällä pari päivää sitten. Suhteemme alussa olimme enemmän samassa rytmissä, kun miehen piti mennä aamulla töihin ja minä sinnittelin hereillä illalla myöhempään. Nykyisin mies saa valita työaikansa vapaammin ja hyödyntää tuota nukkumalla pitkään. Minä taas en jaksa kiduttaa itseäni enää yrittämällä valvoa, koska en silloin ole mitään hauskaa seuraa ja unet jäävät todella lyhyiksi, kun joka tapauksessa herään aikaisin. Lyhyet yöunet tuntuvat muistivaikeuksina ja sydämentykytyksenä. Mielelläni nukun ainakin 6 t yössä.

Tämä aiheuttaa sen, että mies on ihan ulkona perheestämme. Asumme samassa talossa, mutta emme tee mitään samaan aikaan. Mies ei valita tekemisenpuutetta. Katselee telkkaa tai nettiä tunteja yöllä. Voisi mielestäni tehdä silloin kotitöitäkin, mutta niihin ei koske. Minä vastaavasti aamulla telkankatselun ja netinselailun lomassa teen niitä kotitöitä. Eikä tarvitse sanoa, että eihän miehelle jää mitään, kun minä teen ne aamusta. Kyllä lapsiperheessä on aina tehtävää. Ihan samat pyykit oli pyykkilaatikossa illalla, puhtaat astiat tiskikoneessa ja murut pöydällä.

Vierailija
14/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on melkein sama unirytmi kun mulla. Ainoa ero että herään viideltä.

Vierailija
15/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös erilaiset rytmit, lapsiperheaikaan se tasoittui jonkun verran, kun samoina vuosina oltiin myös kiivaimmin töissä, nukuttava oli silloin kun pystyi. Mutta nyt kun ollaan taas kahdestaan eikä enää työelämässä, niin rytmit ovat taas todella erilaiset. Eikä se ainakaan minua haittaa olla yksin hereillä aamuisin useita tunteja. Mutta ymmärrän kyllä sitäkin, että toisen puolison aktiivisin aika on iltaisin ja hänellä olisi kiinnostusta silloin tehdä jotain minun kanssani ja minä vain haukottelen. Minä en kaipaa seuraa ollessani yksin hereillä aamuisin. Joten kyllä minä välillä, etenkin kesällä, tietoisesti koitan siirtää rytmiäni myöhäisemmäksi, jotta yhteistä ilta-aikaa olisi enemmän. 

Vierailija
16/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on myös erilaiset rytmit, lapsiperheaikaan se tasoittui jonkun verran, kun samoina vuosina oltiin myös kiivaimmin töissä, nukuttava oli silloin kun pystyi. Mutta nyt kun ollaan taas kahdestaan eikä enää työelämässä, niin rytmit ovat taas todella erilaiset. Eikä se ainakaan minua haittaa olla yksin hereillä aamuisin useita tunteja. Mutta ymmärrän kyllä sitäkin, että toisen puolison aktiivisin aika on iltaisin ja hänellä olisi kiinnostusta silloin tehdä jotain minun kanssani ja minä vain haukottelen. Minä en kaipaa seuraa ollessani yksin hereillä aamuisin. Joten kyllä minä välillä, etenkin kesällä, tietoisesti koitan siirtää rytmiäni myöhäisemmäksi, jotta yhteistä ilta-aikaa olisi enemmän. 

Lisään vielä, että meillä on siis myös selkeät erot persoonallisuustyypeissä, minä aamunvirkkuna olen introvertti ja hän illanvirkkuna ekstrovertti, uskon senkin vaikuttavan miten tuon yksinään hereilläolemisajan ihminen ottaa. Minulle se on vain plussaa, toisenlaiselle ei niinkään. 

Vierailija
17/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miestä sitten taas tympii, kun on tylsää olla valveilla yksin, eikä nyt joka ilta tosiaankaan pääse kavereillekaan kun nämä viettävät sitä parisuhdeaikaa juurikin illalla hänen mukaansa."

Aijaa 😂

Ap

Vierailija
18/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa 😂

Ap

Ethän suuttunut? :) Tuosta tuli mieleen, että miehesi mankuu kavereitten oven takana, että pääseekö teille leikkimään ja kaverit kyllä haluaisi päästää, mutta vaimot kieltää. :D Onko teillä tuota selkeää persoonallisuustyyppien eroa, kuten meillä? Kirjoitin tuossa ylempänä nuo pari viestiä, joissa myös kerroin meillä olevan erilaiset rytmit. 

Vierailija
19/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisen tunnistaa siitä että se menee helvetin aikaisin nukkumaan ja herää noin kello 4-5. :D

Vierailija
20/308 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö kysynyt samaa asiaa jo viime viikolla?

Meilläkin on erilaiset rytmit, ei tosin sentään noin pahasti. En itsekään voisi kuvitella meneväni sänkyyn iltakahdeksalta, meillä syödään päivällinenkin vasta puoli yhdeksän aikoihin! Mutta mies valvoo pitempään ja nukkuu pitempään. Kumpikaan ei kaipaa toista pitelemään itseään kädestä silloin, kun on omaa aikaa. Ja mikä tärkeintä: tämä kävi hyvin selväksi jo seurusteluvuosina. Tiesimme, mihin lähdimme.

Miksi te ette jo silloin huomanneet, että homma ei oikein toimi?