Hautojen kuvat Facebookissa
Mitä mieltä olette kun ihmiset laittavat Facebookiin kuvia läheisten haudoista esim.juhlapyhinä? Minusta se jotenkin loukkaa hautarauhaa ja on kiusallista. Jotkut laittavat jopa kuolleiden ystävien haudoista, jolloin lähiomaiset eivät välttämättä edes tiedä, että kuvia julkaistaan netissä :/
Kommentit (9)
Ei ole yhtään häirinnyt. Kun minä kuolen niin voitte tulla vapaasti ottamaan kuvia kivestä (toivottavasti on tyylikäs kivi!) ja laittaa facebookkiin (jos semmoinen vielä on). Kesäisin voitte myös pitää piknikkiä hautani edessä ja ottaa selfieitä niin että kivi näkyy takana. Meikä kirmaa silloin jo autuaammilla niityillä eikä voisi vähempää kirpaista hautakuva jossain netissä.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:41"]Ei ole yhtään häirinnyt. Kun minä kuolen niin voitte tulla vapaasti ottamaan kuvia kivestä (toivottavasti on tyylikäs kivi!) ja laittaa facebookkiin (jos semmoinen vielä on). Kesäisin voitte myös pitää piknikkiä hautani edessä ja ottaa selfieitä niin että kivi näkyy takana. Meikä kirmaa silloin jo autuaammilla niityillä eikä voisi vähempää kirpaista hautakuva jossain netissä.
[/quote] Onko sulta kuollut yhtään todella läheistä ihmistä? Jos minulta kuolisi lapsi ja kummit laittaisivat haudan kuvia facebookin, niin kyllä loukkaantuisin. Haudat on omaisille hyvin pyhiä paikkoja, en sitä epäillytkään, että vainaja itse asiasta pahastuisi.
En ole ikinä tajunnut, että moisesta voi vetää herneen nenään. Laittaahan ihmiset kuvia häistäkin, miksi ei siis hautakivistä.
Mieluummin mä siitä hautakivestä kuvan laittaisin kuin avonaisessa arkussa makaavasta omaisestani tai vaikka kotonaan menehtyneestä omaisestani.
Olen laittanut isäni haudalla otetun kuvan fb. Lähinnä ajattelin, että hänen veljensä lapset näkisivät sitä kautta millainen kivi haudalle laitettiin. Asuvat niin kaukana että tuskin tulevat haudalla koskaan käymään.
Minusta on ok, jos laittaa oman lähiomaisensa haudan kuvan. Esim. lapsensa menettäneelle se voi olla tärkeää surutyön tekemistä näyttää, millaisia kukkia on haudalla jne. En koe, että se on hautarauhan rikkomista, ennemmin vainajan kunnioittamista ja muistojen vaalimista.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:41"]Ei ole yhtään häirinnyt. Kun minä kuolen niin voitte tulla vapaasti ottamaan kuvia kivestä (toivottavasti on tyylikäs kivi!) ja laittaa facebookkiin (jos semmoinen vielä on). Kesäisin voitte myös pitää piknikkiä hautani edessä ja ottaa selfieitä niin että kivi näkyy takana. Meikä kirmaa silloin jo autuaammilla niityillä eikä voisi vähempää kirpaista hautakuva jossain netissä.
[/quote] Onko sulta kuollut yhtään todella läheistä ihmistä? Jos minulta kuolisi lapsi ja kummit laittaisivat haudan kuvia facebookin, niin kyllä loukkaantuisin. Haudat on omaisille hyvin pyhiä paikkoja, en sitä epäillytkään, että vainaja itse asiasta pahastuisi.
[/quote]
No en usko että se haittaisi. Sen sijaan jos joku vieras ottaisi kuvan vaikka isäni haudasta ja kommentoisi ikävästi esim nimeä tms ihan asiatonta, niin sen näkisin jo hautarauhan rikkomisena.
Komppi kasille. Minäkin näen sen ennen kaikkea positiivisena muisteluna - tärkeä ihminen kulkee mukana eikä häntä ole unohdettu, vaikka hän on täältä jo poistunut.
En tykkää