hei te vapaaehtoisesti lapsettomat, kysymys
Tiedän kaksi eri perhettä, joissa kaikki (2-3) lapset ovat jäämässä lapsettomiksi, tietääkseni vapaaehtoisesti kaikki, osasta olen varma. Näissä perheissä nuorimmatkin sisarukset lähentelevät neljääkymmentä, joten aika vahvasti näyttää, ettei lapsia tulekaan. Osa ei ole edes parisuhteessa.
Tiedän kuitenkin, että molemmissa perheissä vanhemmat ovat todella odottaneet lasenlapsia ja haluaisivat isovahemmiksi. Mitään eivät tietenkään ole sanoneet, mutta pettymys on kuitenkin aistittavissa, koska lapsenlapsia ei olekaan tulossa.
Kysynkin siis teiltä vapaaehtoisesti lapsettomilta, oletteko tunteneet syyllisyyttä valinnastanne tai kokeneet velvollisuudeksi miettiä lasten hankintaa omien vanhempien takia? Enkä nyt sitten todellakaan tarkoita, että kenenkään pitäisi hankkia lapsia siitä velvollisuudesta! Kiinostaa vaan tietää, koska läheltä seuraan näitä perheitä, mutta en kehtaa kysellä ja udella.
Kommentit (54)
En ole nähnyt mitään syytä hankkia lapsia, tosin en ole ajanut ajokorttiakaan saati hankkinut autoa :). Merkillinen kysymys, en edes ajattele mitenkään erikoisena sitä että olen vapaasti tahdostani jäänyt lapsetomaksi. Sen sijaan ihmettelen useinkin pariskuntia jotka hankkivat lapsen ja eroavat lapsen ollessa vielä vauvaikäinen. Puhumattakaan nyt monilapsista perheistä. Joku roti pitäisi olla kun siihen hommaan ryhtyyn.
Kuuluuko tuo isovanhemmuuden tavoittelu samaan tylsään kaavamaiseen massatavoittelemiseen kuten se kuuluisa "kaksi lasta, omakotitalo, farmari/tila-auto, ehkä koira tai kissa, ehkä vielä mökki ja vene" ja sitten kuvitellaan että kaikki elämässä on saavutettu? :D
Mun äidillä meinaa mennä hermot jo kaupassakin kun pennut kirkuu ja huutaa siellä. Ajatella jos toisin hänelle sellaiset kylään, tappaisi varmaan itsensä, tai sitten ne lapset!!! :DDDDD Hän kiittää varmaan Jumalaa joka päivä siitä ettei minulla ja veljellä ole lapsia. Hyvä jos meitä sieti.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:17"][quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:35"]
Tiedän kuitenkin, että molemmissa perheissä vanhemmat ovat todella odottaneet lasenlapsia ja haluaisivat isovahemmiksi. Mitään eivät tietenkään ole sanoneet, mutta pettymys on kuitenkin aistittavissa, koska lapsenlapsia ei olekaan tulossa.
[/quote]
Siis miten pettymys on aistittavissa? Vaikka eivät ole puhuneet tai valittaneet asiasta? Ehkä heitä v-tuttaa vain se että kun ihmiset kyselee heiltä koko ajan että milloin teistä tulee isovanhempia, ja siksi näyttävät pettyneiltä kun muut puuttuu asiaan? Ehkä ovat oikeasti vain iloisia siitä ettei heitä käytetä lastenhoitajina ja saavat elää omaa elämäänsä rauhassa??
[/quote]
Hoitavat mielelläään sukulaisten ja ystävien pieniä lapsia. Leikkivät ja puuhaavat heidän kanssaan ja avoimesti kertovat kuinka pitävät pienistä lapsista todella paljon. Rivien välistä siis luettavissa. Heistä huomaa, että ovat vilpittömiä ja aitoja asian suhteen. En ole kuullut, että kukaan olisi asiasta heiltä kysynyt, joten en usko että kyse olisi siitäkään.
Kenenkään takia ei pida hankkia lasta . Halu tulla äidiksi. Meillä kävi vain niin että mies halusi ensiksi ja sitten ei enää.Tosin ei sanonut ääneen. Minä halusin ja toive toteutui n 18 v sitten. Aika mennyt nopeasti. Enkä ole päivääkään katunut. Lapsi on antanut niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:35"]Tiedän kaksi eri perhettä, joissa kaikki (2-3) lapset ovat jäämässä lapsettomiksi, tietääkseni vapaaehtoisesti kaikki, osasta olen varma. Näissä perheissä nuorimmatkin sisarukset lähentelevät neljääkymmentä, joten aika vahvasti näyttää, ettei lapsia tulekaan. Osa ei ole edes parisuhteessa.
Kysynkin siis teiltä vapaaehtoisesti lapsettomilta, oletteko tunteneet syyllisyyttä valinnastanne tai kokeneet velvollisuudeksi miettiä lasten hankintaa omien vanhempien takia? Enkä nyt sitten todellakaan tarkoita, että kenenkään pitäisi hankkia lapsia siitä velvollisuudesta! Kiinostaa vaan tietää, koska läheltä seuraan näitä perheitä, mutta en kehtaa kysellä ja udella.
[/quote]
Lähinnä surettaa heidän puolestaan mutta äitini on useaan otteeseen sanonut että jokainen tekee omat valintansa. Kaikkien ei ole pakko elää sen perinteisen kaavan mukaan ja niitä lapsia tehdään itselleen, ei omille vanhemmille. Lisäksi vanhempani ovat saaneet lapsenlapsia siskoiltani. Ihania viikareita ovatkin :)
Mun ei kuuluisi vastata tähän, mutta sanon silti oman pohdintani aiheesta. Mulla on yksi tytär, enkä luultavasti hanki enää lisää lapsia. Olen vasta kolmenkympin tienoilla, joten varmaksi en voi sanoa tunnenko samoin kymmenien vuosien päästä, mutta nyt musta tuntuu, etten todellakaan pettyisi, vaikka minun lapseni ei ikinä hankkisi lapsia, jos hän ei niitä halua. Haluan, että hän tekee elämässään juuri niinkuin ITSE haluaa. Jos hän on onnellinen, minäkin olen. En myöskään pettyisi vaikka hän olisi mm. lesbo, transsukupuolinen, tatuoisi itsensä päästä varpaisiin, hankkisi kymmenen lasta tai ryhtyisi nunnaksi luostariin. Minä rakastan häntä, hän on mahtava persoona ja ihanin ihminen jonka tiedän, se ei ikinä tule muuttumaan.
Isän naisystävä uteli juuri pari viikkoa sitten, että eikö meidänkin olisi jo aika hankkia lapsia. (olemme 26-v pari) Kumpikaan vanhemmistani ei ole koskaan kysellyt sellaista, eivät onneksi puutu valintoihimme. Minulla on kaksi nuorempaa sisarusta, joista ainakaan siskoni tuskin tulee lapsia hankkimaan. Veljenikin elää yksikseen. Vuosia on tietysti vielä paljon jäljellä lisääntymistä ajatellen, mutta ei ole mahdotonta että vanhempani jäävät kokonaan lapsenlapsettomiksi. Kukaan meistä kolmesta ei ole erityisen lapsirakas.
Vähän tietysti harmittaa vanhempieni ja olemattoman pienen sukumme puolesta, mutta ei voi mitään. Äitini tahattomasti lapseton eno vaimoineen tuskin ymmärtäisi päätöstämme jos tietäisi. Niin kovaa on ollut painostus sieltä suunnasta.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:17"][quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:35"]
[/quote]
Siis miten pettymys on aistittavissa? Vaikka eivät ole puhuneet tai valittaneet asiasta? Ehkä heitä v-tuttaa vain se että kun ihmiset kyselee heiltä koko ajan että milloin teistä tulee isovanhempia, ja siksi näyttävät pettyneiltä kun muut puuttuu asiaan? Ehkä ovat oikeasti vain iloisia siitä ettei heitä käytetä lastenhoitajina ja saavat elää omaa elämäänsä rauhassa??
[/quote]
Hoitavat mielelläään sukulaisten ja ystävien pieniä lapsia. Leikkivät ja puuhaavat heidän kanssaan ja avoimesti kertovat kuinka pitävät pienistä lapsista todella paljon. Rivien välistä siis luettavissa. Heistä huomaa, että ovat vilpittömiä ja aitoja asian suhteen. En ole kuullut, että kukaan olisi asiasta heiltä kysynyt, joten en usko että kyse olisi siitäkään.
[/quote]
Minäkin hoidan mielelläni tuttujen lapsia, pidän kaikenikäisistä lapsista kuten myös aikuisista ja olen vela.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:32"]Mun ei kuuluisi vastata tähän, mutta sanon silti oman pohdintani aiheesta. Mulla on yksi tytär, enkä luultavasti hanki enää lisää lapsia. Olen vasta kolmenkympin tienoilla, joten varmaksi en voi sanoa tunnenko samoin kymmenien vuosien päästä, mutta nyt musta tuntuu, etten todellakaan pettyisi, vaikka minun lapseni ei ikinä hankkisi lapsia, jos hän ei niitä halua. Haluan, että hän tekee elämässään juuri niinkuin ITSE haluaa. Jos hän on onnellinen, minäkin olen. En myöskään pettyisi vaikka hän olisi mm. lesbo, transsukupuolinen, tatuoisi itsensä päästä varpaisiin, hankkisi kymmenen lasta tai ryhtyisi nunnaksi luostariin. Minä rakastan häntä, hän on mahtava persoona ja ihanin ihminen jonka tiedän, se ei ikinä tule muuttumaan.
[/quote]
Olet ihana äiti:))
26 siis ap ja jatkan vielä. En siis tosiaan tarkoittanut sitä, että lapsia pitäisi hankkia jonkun muun toiveesta tai velvollisuudesta. Näissä tapauksissa vaan jäänyt mietityttämää asia. Tiedän toki niitäkin isovanhempia, joille lapsenlapset eivät merkitse paljoakaan. Kurjaa sekin! Kiitos kaikille vastauksista, jokainen eläköön elämänsä omiin valintoihinsa perustuen :-)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:35"]
Tiedän kaksi eri perhettä, joissa kaikki (2-3) lapset ovat jäämässä lapsettomiksi, tietääkseni vapaaehtoisesti kaikki, osasta olen varma. Näissä perheissä nuorimmatkin sisarukset lähentelevät neljääkymmentä, joten aika vahvasti näyttää, ettei lapsia tulekaan. Osa ei ole edes parisuhteessa.
[/quote]
Meillä on juuri tällainen tilanne. Minä olen nuorin ja vapaaehtoisesti lapseton. Sisko ja veli ehkä ei ole vapaaehtoisesti, mutta eivät tule enää lapsia saamaan. Kummallakaan ei elämäntilanteestaan johtuen mitään vientiä ja siskolla ikäkin esteenä.
Meillä vanhemmat eivät ole koskaan kaivanneet lapsenlapsia. Äiti itse asiassa silloin tällöin oikein erikseen on sanonut, ettei edes jaksaisi mitään lapsenlapsia. Kertoo myös itse suoraan säälivänsä sisartaan, joka nyt vanhalla iällä hoitaa lapsenlapsenlapsiaankin erittäin usein.
Joten minun ei tarvitse kantaa asiasta minkäänlaista huonoa omaatuntoa.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:32"]Mun ei kuuluisi vastata tähän, mutta sanon silti oman pohdintani aiheesta. Mulla on yksi tytär, enkä luultavasti hanki enää lisää lapsia. Olen vasta kolmenkympin tienoilla, joten varmaksi en voi sanoa tunnenko samoin kymmenien vuosien päästä, mutta nyt musta tuntuu, etten todellakaan pettyisi, vaikka minun lapseni ei ikinä hankkisi lapsia, jos hän ei niitä halua. Haluan, että hän tekee elämässään juuri niinkuin ITSE haluaa. Jos hän on onnellinen, minäkin olen. En myöskään pettyisi vaikka hän olisi mm. lesbo, transsukupuolinen, tatuoisi itsensä päästä varpaisiin, hankkisi kymmenen lasta tai ryhtyisi nunnaksi luostariin. Minä rakastan häntä, hän on mahtava persoona ja ihanin ihminen jonka tiedän, se ei ikinä tule muuttumaan.
[/quote]
Olet ihana äiti:))
[/quote]
Kiitos, tuo lämmitti todella paljon. :) Yritän ainakin parhaani. :)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:04"]Siis mitä vittua, että olenko harkinnut velvollisuudentunnosta hankkia lapsia?! Oletko aivan sairas! :D
[/quote]Luetun ymmärtäminen?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:21"]Minä olen lapseton, minun kaverini myös ja hänen 60+ ikäiset vanhemmat sanoivat hyvin: Älykkäät ihmiset eivät enää hanki lapsia tänä päivänä koska tietävät mitä se edellyttää tässä maailman tilanteessa. Asiassa vain se huono puoli että ne vähemmän älykkäät ihmiset pukkaa lisää vähemmän älykästä geeniä maailmaan. Sellainen vähemmän älykäs kansa sietääkin sitten kuolla sukupuuttoon pikkuhiljaa.
:D
[/quote]Mitenkäs ne älyköt vanhemmat ajatteli, että kuka maksaa veroja jotta he saavat eläkkeensä? Että ei pidä tehdä uusia veronmaksajia tähän maahan ja niin se homma kovasti pyörii. Voi pyhä yksinkertaisuus.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:21"]Minä olen lapseton, minun kaverini myös ja hänen 60+ ikäiset vanhemmat sanoivat hyvin: Älykkäät ihmiset eivät enää hanki lapsia tänä päivänä koska tietävät mitä se edellyttää tässä maailman tilanteessa. Asiassa vain se huono puoli että ne vähemmän älykkäät ihmiset pukkaa lisää vähemmän älykästä geeniä maailmaan. Sellainen vähemmän älykäs kansa sietääkin sitten kuolla sukupuuttoon pikkuhiljaa.
[/quote]
Kukaan järkevä ihminen ei ajattelisi noin. Taisivat peitellä omaa pettymystään? Kaikkea hölmöä ihmiset suustaan päästävät..
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:57"]
[/quote]Mitenkäs ne älyköt vanhemmat ajatteli, että kuka maksaa veroja jotta he saavat eläkkeensä? Että ei pidä tehdä uusia veronmaksajia tähän maahan ja niin se homma kovasti pyörii. Voi pyhä yksinkertaisuus.
[/quote]
Jos näitä nykylapsia ja -nuoria katsoo niin ei niistäkään näytä olevan tuleviksi veronmaksajiksi!!! Käytöshäiriöisiä tapauksia jotka alkavat nostaa sairaseläkettä parikymppisinä viimeistään.
Harmittaa vanhempieni puolesta koska he varmasti rakastaisivat lapsenlapsia mutta en aio hankkia ellei nyt sitten myöhäisvaivakuume iske ja kovaa. Vielä ei ole iskenyt, olen 35.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:57"]
[/quote]
Jos näitä nykylapsia ja -nuoria katsoo niin ei niistäkään näytä olevan tuleviksi veronmaksajiksi!!! Käytöshäiriöisiä tapauksia jotka alkavat nostaa sairaseläkettä parikymppisinä viimeistään.
[/quote]
Niin, rahallahan se koko maailma pyöriikin eli jos ei muuten lapsista välitä niin kyllä niitä nyt VEROJEN takia kannattaisi harkita kuitenkin..
Minä olen lapseton, minun kaverini myös ja hänen 60+ ikäiset vanhemmat sanoivat hyvin: Älykkäät ihmiset eivät enää hanki lapsia tänä päivänä koska tietävät mitä se edellyttää tässä maailman tilanteessa. Asiassa vain se huono puoli että ne vähemmän älykkäät ihmiset pukkaa lisää vähemmän älykästä geeniä maailmaan. Sellainen vähemmän älykäs kansa sietääkin sitten kuolla sukupuuttoon pikkuhiljaa.