sikiöseulanta
Hei!
Olen nyt rv 12+6.
Alku-ultrassa käyty ja kätilö ei huomannut ultrassa mitään poikkeavaa sikiössö, kehui sikiö ''maasta taivaaseen, että hyvin on kehittynyt''.
Sikiön niskaturvotus oli kumminki 2,0 ja verikoe ja ikäni laskettuna siihen antoi tulokseksi 1:200 . olen todella huolissani ja mietin päivät vain että tuleeko lapsestani sairas. Nyt muutaman viikon päästä menen lapsivesitutkimukseen. Onko muilla ollut samanlaista ja kuinka on käynyt?
Kommentit (19)
Eli olet yli 40v. koska menet lapsivesitutkimukseen, vaikka luku ei ole yli 3.
Lapsivesitutkimus varmaan puhtaasti iän takia? Niskaturvotus on normaali vielä 3,0 asti.
Olen mäkin neljästä lapsesta ollut lpv:ssa, vaikka vain yhdestä oli turvotusta. Ei se ikä mitään ratkaise.
Sikiöseula ja punktiohan eivät kerro sitä onko lapsi sairas tai vammainen. Ainoastaan joitakin asioita selvitetään. Lähinnä se, onko kromosomeja normaali määrä. Monet rakennepoikkemat eivät selviä.
Tavallinen kehitysvamma ei näy missään testeissä jos sikiön rakenne on normaali. Eikä autistisuuskaan näy. Itselläni 12v. Kehitysvammainen poika ja 9 pisteen lapsi oli ja moneen kertaan ultrattu ja sikiöseuloinnoissa olen ollut.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:11"]
Tavallinen kehitysvamma ei näy missään testeissä jos sikiön rakenne on normaali. Eikä autistisuuskaan näy. Itselläni 12v. Kehitysvammainen poika ja 9 pisteen lapsi oli ja moneen kertaan ultrattu ja sikiöseuloinnoissa olen ollut.
[/quote] Aiheuttaako kv tai autismi niskaturvotusta?
Riskilaskenta hälyttää, jos riskiluku on 1:250 tai suurempi. Niskaturvotusta voi olla vaikka 0,7mm ja silti voi jäädä riskiryhmään. Jos niskaturvotus on 3mm tai yli, niin silloin lähetteen sikiötutkimusyksikköön saa suoraan ilman riskilaskentaa.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:18"]
Ei
[/quote] Niin
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:11"]
[/quote]
Ei
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:11"]
[/quote]
Ei
[/quote] Niin. Miksi siis kommentoida jotain näin turhaa?
Kyllä aiheuttaa, jos kehitysvamman aiheuttaja on sellainen, joka nostaa sitä niskaturvotusta.
Mikä tuossa on turhaa? Turhaa on hermoilla asioilla, joille ei mitään voi. Voit saada täysin "puhtaat" tulokset ja silti lapsi voi olla vaikeasti vammainen.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 19:32"]
Mikä tuossa on turhaa? Turhaa on hermoilla asioilla, joille ei mitään voi. Voit saada täysin "puhtaat" tulokset ja silti lapsi voi olla vaikeasti vammainen.
[/quote] Näkee että et tiedä mistä puhut...
Näinhän se on. Siksi nimi onkin sikiöSEULONTA - eli kaikkea ei voida löytää. Seulotaan tiettyjä juttuja ja näidenkään löytyminen ei ole 100%.
Mulla seula hälyytti ilmeisesti verikokeen arvojen vuoksi, ne olivat jotenkin pielessä. Nt oli 1,6. Riskiluvuksi tuli 1:100. Ikää oli tuolloin 30+.
Riskiluku 1:200 tarkoittaa sitä, että sinulla on 0,5 % riski siihen, että sikiöllä on kromosomipoikkeama eli 199 sikiötä 200:sta on kromosomeiltaan normaaleja ja 1 poikkeava. En kyllä olisi tuosta luvusta kovin huolissani.
Aika suuri riskiprosentti, mutta voisi olla suurempikin. Verrattuna normaalin riskiprosenttiin siis. Olet varmasti aika iäkäs äiti, silloinhan tuo riskprosentti on aina suurempi.