Onko ok, että synnärillä...
Lupaa kysymättä lääkärin ja kätilön lisäks kuus kandia tuijottaa kun tehdään sisätutkimusta? Kyllä nolotti olla lauman töllisteltävänä :( Jälkeenpäin ajatellen eikö pitäis kysyä lupa kandien läsnäoloon ja eikö potilaan intimiteetistä pitäis huolehtia? Tuli jälkeenpäin aika tyrmistynyt olo miten naisia kohdellaan suomessa tällä vuosituhannella :(
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 12:32"]Jos olit yliopiston sairaalassa, missä kaikki opetus ja varteenotettava tutkimus tehdään, on ok.
Minulla lukee aina kaikissa papereissa, että huomioithan että olemme opetussairaala.
[/quote]
Jos olisin ulkomaalainen toimittaisiinko näin myös? Vai huomioitaisiinko intimiteetti paremmin kulttuurisyistä? No kyllä minunkin intimiteetti voitaisiin huomioida kun ei minullekaan ole arkea esitellä intiimialueita täydelle huoneelle.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 12:35"]Kyllä aina pitää lupa potilaalta kysyä, vaikka olisi kuinka opetussairaala.
[/quote]
Näin olen ymmärtänyt että tulisi toimia.
Minulta kysyttiin ja kielsin, saavat opetella jonkun muun kanssa. Itselleni tilanne muutenkin epämiellyttävä niin mahd vähän väkeä paikalla.
Ei ole ok, vaikka kyseessä olisikin opetussairaala! Harjoittelijoiden onesittäydyttävä potilaalle ja heidän läsnäololleen on kysyttävä potilaalta joka kerta erikseen lupa. Potilaalla on AINA OIKEUS kieltää harjoittelijoiden läsnäolo tai toimenpiteet. Suurin osa hyväksyy harjoittelijat kuitenkin mukaan, joten yksittäisen potilaan kieltäytyminen ei mitään haittaa.
Ehdottomasti kannattaa tehdä tuosta valitus.
t. Lääketieteen kandi
Olin kir.pkl:lla harjoittelijana ja asiakas sanoi, että juttelee mieluummin lääkärin kanssa kahden. Kirurgi totesi paikan olevan opetussairaala ja että opiskelijalla on vaitiolovelvollisuus. Sain olla paikalla, vaikka kiusallista olikin.
Kyllä aina pitää lupa potilaalta kysyä, vaikka olisi kuinka opetussairaala.