Onko ok, että synnärillä...
Lupaa kysymättä lääkärin ja kätilön lisäks kuus kandia tuijottaa kun tehdään sisätutkimusta? Kyllä nolotti olla lauman töllisteltävänä :( Jälkeenpäin ajatellen eikö pitäis kysyä lupa kandien läsnäoloon ja eikö potilaan intimiteetistä pitäis huolehtia? Tuli jälkeenpäin aika tyrmistynyt olo miten naisia kohdellaan suomessa tällä vuosituhannella :(
Kommentit (26)
Noissa tilanteissa kannattaa kuitenkin muistaa että eivät ne opiskelijat sinua myöhemmin kadulla tunnista eivätkä mieti että jaa, tuolla oli tuollainen alapää.
Itselleni kun laitettiin kierukka oli seitsemän kandia katsomassa vierestä ja yksi kandi laittoi sen lääkärin opastuksella.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 12:32"]Jos olit yliopiston sairaalassa, missä kaikki opetus ja varteenotettava tutkimus tehdään, on ok.
Minulla lukee aina kaikissa papereissa, että huomioithan että olemme opetussairaala.
[/quote]
Jos olisin ulkomaalainen toimittaisiinko näin myös? Vai huomioitaisiinko intimiteetti paremmin kulttuurisyistä? No kyllä minunkin intimiteetti voitaisiin huomioida kun ei minullekaan ole arkea esitellä intiimialueita täydelle huoneelle.
[/quote]
Mielestäni on ensisijaisesti sinun oma velvollisuutesi huolehtia siitä, että tuot omat toiveesi esille. Tai jos et itse pysty, niin joku muu puolustaa oikeuksiasi. Synnytyssairaalassa vaikka sinun tukihenkilö, jos sinulla on joku mukana. Toiveet voi kirjata paperille. Niinhän monet vähemmistötkin tekevät. Vähemmistön edustajien on ehkä helpompi saada yksityisyyttä, koska se on tunnettu tapa heidän keskuudessa. Silloin sitä osataan myös tarjota. Suomalaiset yleensä eivät puhu periaatteista ja vakaumuksistaan, elleivät ole tosissaan asiansa suhteen ja edusta avoimesti jotain aatetta. Uskonnoissa ja aatteissa on se etu, että kun sanoo edustavansa sitä, niin kaikki tietävät mitä se sisältää. Ei tarvitse selittää jokaista yksittäistä mielipidettä, että olisi vielä tällainenkin toive.
Terveisin suomalainen + musliminainen
[/quote]
Ei ole. Kyllä se on ihan niiden harjoittelijoiden vastuulla varmistaa potilaan hyväksyntä omalle läsnäololleen ja mahdollisesti toimenpiteiden suorittamiselle. Näin ihan virallisesti.
Ihan älytöntä myös odottaa kaikkien tietävän mitä jonkun uskonnon edustajat haluavat tai mitä joku aate sisältää. Heillä ei todellakaan ole mitään etuoikeuksia muihin verrattuna.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 12:46"]
Olin kir.pkl:lla harjoittelijana ja asiakas sanoi, että juttelee mieluummin lääkärin kanssa kahden. Kirurgi totesi paikan olevan opetussairaala ja että opiskelijalla on vaitiolovelvollisuus. Sain olla paikalla, vaikka kiusallista olikin.
[/quote]
Mikset kunnioittanut potilaan oikeuksia ja lähtenyt huoneesta!? Aivan varmasti olit tietoinen, ettei sinulla ole mitään oikeutta olla tuollaisessa tilanteessa läsnä, sanoipa kirurgi mitä tahansa. Kiva pilata meidän kaikkien harittelijoiden maine :(
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 12:27"]
Miten lääkäriopiskelijat oppisi käytäntöä jos ei missään saisi nähdä itse työn tekoa?
[/quote]
Joo mutta lupa pitää kysyä idiootti. Jotkut siihen suostuvatkin ja näin opiskelijat oppii.
Ei ole ok ja muutenkin tuo synnytystapahtuma ja sitä edeltävät tutkimukset jne. voi olla ikävää naiselle. Vaikka synnyttäminen on kuinka luonnollista tahansa, ei oman värkkinsä näyttö kuitenkaan kaikille ole helppoa. Itse olen aina vaivautunut, enkä todellakaan haluaisi kokonaista laumaa tuijottelemaan tilannetta. Aivan syystä olet loukkaantunut!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 13:25"]Ei ole ok ja muutenkin tuo synnytystapahtuma ja sitä edeltävät tutkimukset jne. voi olla ikävää naiselle. Vaikka synnyttäminen on kuinka luonnollista tahansa, ei oman värkkinsä näyttö kuitenkaan kaikille ole helppoa. Itse olen aina vaivautunut, enkä todellakaan haluaisi kokonaista laumaa tuijottelemaan tilannetta. Aivan syystä olet loukkaantunut!
[/quote]
Kiitos. Kiitos myös muille vastanneille. Ymmärrän kyllä että on arkista ammattilaisille ja opiskelijoille, mutta ei minulle. Varsinkin kun tietää ettei ole ihan hehkeimmillään. Tilanne eteni niin nopeasti ja samalla piti vastailla kysymyksiin, lääkäri vaikutti kovin kiireisiltä. En oikein osannut pitää puoliani, olin vain nolo ja hämmentynyt. Mieheni ei ollut vielä saapunut paikalle, olin siis yksin tilanteessa. Jälkeenpäin kyllä harmitti, taitaa tuolla synnärillä olla muutenkin tunteet vähän pinnassa ja väsymystä. Jos vielä joudun vastaavaan tilanteeseen toivottavasti osaan pitää paremmin puoleni ja pyytää sängyn viereen jäämään vain välttämättömät henkilöt. Opiskelijoista tuli myös paljon hyviä kokemuksia mutta tämän tilanteen koin ikävänä.
Taysissa viime vuoden toukokuussa,olin raskausmyrkytys epäilyn vuoksi Taysissa osastoa 4 a: lla ja myös mulla erittäin huono kokemus, koko reissu . Lääkäri oli hirveä ämmä jota en lopuksi edes,halunnut nähdä koska selkeästi oli KAIKESSA eri mieltä kanssani eikä kuunnelut eikä uskonut omia tuntemuksiani.Kerran sitten tuli tekemään sisä tutkimuksen ja mukanaan hänellä oli viisi kandia,multa ei kysytty sopiiko että he ovat siinnä! No tutkimisen jälkeen lääkäri vielä kehtasi puhua minusta kuin ääliöstä,esim: kuvittelin että mulla on raskausmyrkytys ja jotain muuta jonka jälkeen katsoi mua vielä oikein ylimielinen ilme pärställään,että vihaan sitä ihmistä edelleenkin!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 14:14"]Taysissa viime vuoden toukokuussa,olin raskausmyrkytys epäilyn vuoksi Taysissa osastoa 4 a: lla ja myös mulla erittäin huono kokemus, koko reissu . Lääkäri oli hirveä ämmä jota en lopuksi edes,halunnut nähdä koska selkeästi oli KAIKESSA eri mieltä kanssani eikä kuunnelut eikä uskonut omia tuntemuksiani.Kerran sitten tuli tekemään sisä tutkimuksen ja mukanaan hänellä oli viisi kandia,multa ei kysytty sopiiko että he ovat siinnä! No tutkimisen jälkeen lääkäri vielä kehtasi puhua minusta kuin ääliöstä,esim: kuvittelin että mulla on raskausmyrkytys ja jotain muuta jonka jälkeen katsoi mua vielä oikein ylimielinen ilme pärställään,että vihaan sitä ihmistä edelleenkin!
[/quote]
Ikävä kuulla että näin on käynyy muillekin :( ap
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 14:14"]Taysissa viime vuoden toukokuussa,olin raskausmyrkytys epäilyn vuoksi Taysissa osastoa 4 a: lla ja myös mulla erittäin huono kokemus, koko reissu . Lääkäri oli hirveä ämmä jota en lopuksi edes,halunnut nähdä koska selkeästi oli KAIKESSA eri mieltä kanssani eikä kuunnelut eikä uskonut omia tuntemuksiani.Kerran sitten tuli tekemään sisä tutkimuksen ja mukanaan hänellä oli viisi kandia,multa ei kysytty sopiiko että he ovat siinnä! No tutkimisen jälkeen lääkäri vielä kehtasi puhua minusta kuin ääliöstä,esim: kuvittelin että mulla on raskausmyrkytys ja jotain muuta jonka jälkeen katsoi mua vielä oikein ylimielinen ilme pärställään,että vihaan sitä ihmistä edelleenkin!
[/quote]
Ei nyt liity aiheeseen mutta mulla on samanmoinen kokemus tayssista ko osastolta ja vielä samasta aiheesta. Oliko semmonen vanhempi laiha nainen? Ilm ylilääkäri. Oli kyllä v-mäinen niille kandeillekkin mun tilanteessa ja mäkin ihan ilkeyttäni keksin että mulla on raskausmyrkytys. Ilm olis pitänyt kouristella jo että olis uskonut (muut lääkärit kyllä diagnosoi myrkytyksen). Ja olen vielä lääketieteenopiskelijakin (luojan kiitos en tampereella!)...
Et sitten osannut itse avata suutasi. Asiaa ei auta se, että ruikutat täällä, miten kandit katselivat (ja myös kaivelivat?) hämpsääsi.
Viimeksi kun olin papa-kokeessa, niin siellä oli mukana kätilöharjoittelija. Minulta toki kysyttiin, saako hän olla mukana. En kieltänyt, mutta hieman epämiellyttävältä tuntui, kun huomasin, että kyseessä oli entinen oppilaani muutaman vuoden takaa. No homma hoitui ongelmitta, jopa näytteen ottanut kätilökin oli kohteliaampi ja helläkätisempi kuin tavallisesti. Se minua vähän suorastaan huvitti!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 14:31"]Et sitten osannut itse avata suutasi. Asiaa ei auta se, että ruikutat täällä, miten kandit katselivat (ja myös kaivelivat?) hämpsääsi.
[/quote]
Eivät kaivelleet. En myöskään koe tämän kokemuksen jakamista kuvaamanasi ruikuttamisena. Lisäksi olisin varmasti pitänyt paremmin puoleni jos olisin ollut papakokeessa enkä synnyttämässä, ovat vähän eri asioita nyt kuitenkin... Ja minullekin oli ok kätilöopiskelija.
mun kokemuksen mukaan (ei siis voi yleistää) hoitajaopiskelijat kysyvät aina, voivatko olla mukana mutta lääkäriopiskelijat eivät kysy. aina olen hoitajaopiskelijoiden antanut olla mukana ja harjoitella minuun eri juttuja, mutta jotenkin koen lääkäriopiskelijat ikäväksi, he kuin eivät lupaa kysy. mutta tämä tosiaan vain mun kokemus, useita tilanteita kyllä takana kroonisen sairauden ja syövän vuoksi. eli siis hoitajaopiskelijoille pisteet :)
Aina ku mä oon saanu jtn lappuja sairaalasta ni niissä on kyllä lukenu se et sairaala on opetussairaala, MUTTA lukee siinä myös että potilas voi kieltää opiskelijoiden läsnäolon. Kyllä potilaan pitää saaja päättää et onko siinä niitä ylimääräsiä silmäpareja vai ei!
Ei ole ok.
Joskus ihmettelin, että miksi ihmeessä lapseni hammaslääkärikäynnillä piti olla kahdeksan valkotakkista huoneessa.
Miten lääkäriopiskelijat oppisi käytäntöä jos ei missään saisi nähdä itse työn tekoa?
Jos olit yliopiston sairaalassa, missä kaikki opetus ja varteenotettava tutkimus tehdään, on ok.
Minulla lukee aina kaikissa papereissa, että huomioithan että olemme opetussairaala.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 12:27"]Miten lääkäriopiskelijat oppisi käytäntöä jos ei missään saisi nähdä itse työn tekoa?
[/quote]
No kun kyse ei ollut mistään toimenpiteestä vaan tavallisesta sisätutkimuksesta synnärillä, en usko olleen hirveästi opiksi. Hävetti se lauma töllöttämässä ilman lupaa kun tuli niin äkkilähtö etten ehtinyt sänkeä poistamaan ja muutenkin paikat rumat ja turvoksissa, ei oikeasti halua niitä esitellä ihmisille yhtään enempää kuin on pakko. En olisi antanut lupaa jos sellainen olisi kysytty :(
Kyllä minulta kysyttiin lupa, ja luvan annoin. Koko synnytyksen hoiti pääasiassa opiskelija, ja sain hyvää hhoitoa.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 12:32"]Jos olit yliopiston sairaalassa, missä kaikki opetus ja varteenotettava tutkimus tehdään, on ok.
[/quote]
Jos olisin ulkomaalainen toimittaisiinko näin myös? Vai huomioitaisiinko intimiteetti paremmin kulttuurisyistä? No kyllä minunkin intimiteetti voitaisiin huomioida kun ei minullekaan ole arkea esitellä intiimialueita täydelle huoneelle.
[/quote]
Mielestäni on ensisijaisesti sinun oma velvollisuutesi huolehtia siitä, että tuot omat toiveesi esille. Tai jos et itse pysty, niin joku muu puolustaa oikeuksiasi. Synnytyssairaalassa vaikka sinun tukihenkilö, jos sinulla on joku mukana. Toiveet voi kirjata paperille. Niinhän monet vähemmistötkin tekevät. Vähemmistön edustajien on ehkä helpompi saada yksityisyyttä, koska se on tunnettu tapa heidän keskuudessa. Silloin sitä osataan myös tarjota. Suomalaiset yleensä eivät puhu periaatteista ja vakaumuksistaan, elleivät ole tosissaan asiansa suhteen ja edusta avoimesti jotain aatetta. Uskonnoissa ja aatteissa on se etu, että kun sanoo edustavansa sitä, niin kaikki tietävät mitä se sisältää. Ei tarvitse selittää jokaista yksittäistä mielipidettä, että olisi vielä tällainenkin toive.
Terveisin suomalainen + musliminainen