Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onneksi koronan myötä on tajuttu miten junttia jatkuva matkustelu on

Vierailija
27.12.2020 |

Jatkuva hinku etelään ja jatkuva ravaaminen ulkomailla ilmaisee sisäistä tyhjyyttä. Elämysten ja luksuksen perässä juokseminen on todella vastenmielinen ilmiö ja on lähtenyt viimeisen 20 vuoden aikana aivan käsistä - toivon että korona-aika opettaa ihmiset tekemään arjestaan hyvää ja siedettävää, jotta sitä ei tarvitse lähteä pakoon aina kun mahdollista. Ja myös ymmärtämään ettei ulkomailla "tavallisissakaan" paikoissa ravaaminen ole mikään ihmisoikeus vaan itsessään yletöntä luksusta.

Maapallo ei kestä aiemman kaltaista ulkomailla ravaamista. Pohjoisesta jatkuvasti etelään lentäjät ovat supersaastuttajia, joiden päästöistä lentoliikenteen päästöt enimmäkseen koostuvat: https://yle.fi/uutiset/3-11029820 "Asukaslukuun suhteutettuna suomalaisten lentomatkoista kertyy koko maailmassa toiseksi eniten hiilidioksidipäästöjä"

Onneksi tämä on aika lailla tajuttu ajattelevien ihmisten keskuudessa, kotimaanmatkailun on ymmärretty olevan vaihtoehto. Vielä kun tämä menisi perille poliitikoille ja saisimme rohkeita päätöksiä esim lentämisen raskaalle veroille panemisesta niin hyvä tulisi.

Eikä olisi huono idea vetää sitä tunnelia Tallinnaan, jota kautta esimerkiksi junat Keski-Eurooppaan saataisiin kulkemaan. Kunhan ei kiinalaisten rahoilla.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi "matkustelu=sivistys"-ajattelu alkaa kuolla pikku hiljaa. Tämähän on ihan harhainen aate... Lukeminen ja opiskelu on sivistystä. Ulkomaille pääsee muutenkin kuin turistina monta kertaa vuodessa, tiesitkö sitä? Esim. vaihto-opiskelemaan tai töihin. Asuminen toisessa maassa avartaa vähän enemmän kuin joku turistikuplassa siellä täällä pyörähtäminen. Turismi on vain elämystehtailua, ei mitään oikeaa oppimista.

Mä haluan lomallani elää yltäkylläisessä mukavassa turistikuplassani valitsemassani matkakohteessa. En edes teeskentele hakevani mitään kulttuurielämyksiä vaan ihan rehellistä laiskottelua, syömistä ja juomista jossain lämpimässä ilmanalassa.

Vierailija
42/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi "matkustelu=sivistys"-ajattelu alkaa kuolla pikku hiljaa. Tämähän on ihan harhainen aate... Lukeminen ja opiskelu on sivistystä. Ulkomaille pääsee muutenkin kuin turistina monta kertaa vuodessa, tiesitkö sitä? Esim. vaihto-opiskelemaan tai töihin. Asuminen toisessa maassa avartaa vähän enemmän kuin joku turistikuplassa siellä täällä pyörähtäminen. Turismi on vain elämystehtailua, ei mitään oikeaa oppimista.

Luulisin että suurin osa lomailee ulkomailla nauttiakseen, eikä sivistääkseen itseään....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oikein mukavaa ja siedettävää arkea, mutta en minä sitä halua elää 100% elämästäni. Lomallani haluan matkustella, ottaa rennosti, nähdä muutakin kuin kotikulmat, päästä aurinkoon marraskuussa, opettaa lapsille maailmanhistoriaa paikan päällä, syödä hyvää paikallista ruokaa, uida, levätä, kokea.

Voi lässyn lää.. Kokea mitä? Mikset voi kokea asioita Suomessa?

Et oo tosissas. Kokea mitä suomessa?

Metsää. Ja räntää, saunomista, metsää. Kylmää, tuulta, metsää. Saunomista. Metsää. Räntää. Metsää.

Puistatus.

Muuta pois :/

Niin muutankin. Vielä pari vuotta tyydyn matkusteluun, sen jälkeen muutan pysyvästi pois.

Vierailija
44/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan aikana on oppint yhä enemmän arvostamaan nomaaleja asioita. Että on terve, on kaikki raajat tallella, joilla liikkua ja tehdä asioita, on koti, on työpaikka josta saada rahaa, jolla ostaa ruokaa, on luontoa ihan asuinpaikan lähellä. Näitä kun osaa arvostaa, niin ei ole omasta mielestä väliä vaikka ei pääsisi ikinä matkustamaan ulkomaille.

Vierailija
45/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi paljon muota rahareikiä, mm.kämpän remppa mutta käytän mieluummin rahani matkustamiseen. On ihana nähdä muita maisemia ja ihmisiä.

Vierailija
46/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden reissuun (useampaankin) heti kun maailmantilanne sen sallii! Todellakin.

Vierailija
47/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntimpaa on olla noudattamatta koronaohjeita Suomessa. Vieläkään jotkut pässit ei niitä noudata. Ihmiset matkustavat Suomen sisälläkin jatkuvasti. Mitä eroa sillä on siihen jos matkustaa ulkomaille? Paitsi, että kateelliset paskiaiset eivät jostain syystä ole kotimaan matkailusta niin kateellisia.

Aivan kaikki tavarat ja elintarvikkeet mitä kaupasta ostat tuhoavat ilmastoa. Jotkut ääliöt mättävät niitä roskiinkin kun ostavat liikaa. Matkustaminen on tähän verrattuna pikkujuttu. Ilmasto ei parane jos ihmiset eivät luovu jostain ja sitähän typerykset eivät tee kun minäminäminäminä. Itse matkustan, ja olen matkustanut, kuten ennenkin. N. 4 - 6 ulkomaan lomamatkaa vuodessa. Yleensä kaukolennoilla tehty nuo kaikki.

Vierailija
48/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallo ei myöskään kestä naisten shoppailua, kosmetiikkaa ja lemmikkejä. Näistä jokainen itsessään tuottaa hiilidioksidipäästöjä enemmän kuin lentomatkailu.

Mikäli käytät vähän esim kosmetiikkaa, eikä sinulla ole lemmikkejä, mutta lennät paljon, olet todennäköisesti ympäristöystävällisempi kuin viestiketjun aloittaja.

Vierailija
49/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen nyt estää maailmantilanteessa? Ei mikään. Sen kun varaa lennot ja lähtee. Esim. Thaimaassa on hotelleita melkein tyhjänä. Saa olla rauhassa ja henkilökuntaa on palvelemaan enemmän kuin asiakkaita.

Vierailija
50/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maapallo ei myöskään kestä naisten shoppailua, kosmetiikkaa ja lemmikkejä. Näistä jokainen itsessään tuottaa hiilidioksidipäästöjä enemmän kuin lentomatkailu.

Mikäli käytät vähän esim kosmetiikkaa, eikä sinulla ole lemmikkejä, mutta lennät paljon, olet todennäköisesti ympäristöystävällisempi kuin viestiketjun aloittaja.

Aivan kaikki tavarat mitä kaupasta poistat lisää hiilidioksidipäästöjä joten miksi yrittää syyllistää jotain yksittäisiä ihmisryhmiä. Kaikki on aivan yhtä syyllisiä.

Uudet ihmiset ne vasta maapalloa pilaavatkin ja hiilijalanjälki on valtava.

Vierailija
51/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juntit eivät matkustele.

Kyllä todellakin matkustavat.

Vierailija
52/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oikein mukavaa ja siedettävää arkea, mutta en minä sitä halua elää 100% elämästäni. Lomallani haluan matkustella, ottaa rennosti, nähdä muutakin kuin kotikulmat, päästä aurinkoon marraskuussa, opettaa lapsille maailmanhistoriaa paikan päällä, syödä hyvää paikallista ruokaa, uida, levätä, kokea.

Pitääkö sinne ulkomaille päästä joka marraskuussa, puhumattakaan kaikista talvi-, kevät-, kesä- ja syyslomista?

Vierailija
53/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juntimpaa on olla noudattamatta koronaohjeita Suomessa. Vieläkään jotkut pässit ei niitä noudata. Ihmiset matkustavat Suomen sisälläkin jatkuvasti. Mitä eroa sillä on siihen jos matkustaa ulkomaille? Paitsi, että kateelliset paskiaiset eivät jostain syystä ole kotimaan matkailusta niin kateellisia.

Aivan kaikki tavarat ja elintarvikkeet mitä kaupasta ostat tuhoavat ilmastoa. Jotkut ääliöt mättävät niitä roskiinkin kun ostavat liikaa. Matkustaminen on tähän verrattuna pikkujuttu. Ilmasto ei parane jos ihmiset eivät luovu jostain ja sitähän typerykset eivät tee kun minäminäminäminä. Itse matkustan, ja olen matkustanut, kuten ennenkin. N. 4 - 6 ulkomaan lomamatkaa vuodessa. Yleensä kaukolennoilla tehty nuo kaikki.

4-6 kaukolennolla päästösi ovat noin 20 000 - 50 000kg vuodessa, kun kestävä raja on n. 3000kg. Aika paljon saa mättää juustoa, että voisit jotenkin oikeuttaa kommenttisi.

Vierailija
54/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä kiinalaisessa rahassa etoo?

Vierailija
55/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan aloittajalla pointtinsa. Jos perheellä menee joka kuukausi 300-600€ säästöön lomamatkaa varten, niin tuollahan summalla tekisi arjestaan jo vaikka kuinka paljon parempaa. Olisi mahdollisuus käydä koko perheellä syömässä viikottain ym. Tehdä paljon sellaista, millä se arki ei tuntuisikaan enää nii kituuttamiselta mitä sitten lievitetään jatkuvalla matkustamisella, että "saa edes joskus elää".

Vierailija
56/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lässyn lää.. Kokea mitä? Mikset voi kokea asioita Suomessa?

Et oo tosissas. Kokea mitä suomessa?

Metsää. Ja räntää, saunomista, metsää. Kylmää, tuulta, metsää. Saunomista. Metsää. Räntää. Metsää.

Puistatus.

Muuta pois :/

Suomen tarjoamat kokemukset sillä paranee, vai?

Vierailija
57/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen nyt estää maailmantilanteessa? Ei mikään. Sen kun varaa lennot ja lähtee. Esim. Thaimaassa on hotelleita melkein tyhjänä. Saa olla rauhassa ja henkilökuntaa on palvelemaan enemmän kuin asiakkaita.

Minä en ainakaan mihinkään Thaimaahan halua. Niissä maissa joissa haluan lomailla, on tällä hetkellä niin kovat korona-rajoitukset päällä, ettei voi muuta kuin odotella parempia aikoja. T.eri

Vierailija
58/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan aloittajalla pointtinsa. Jos perheellä menee joka kuukausi 300-600€ säästöön lomamatkaa varten, niin tuollahan summalla tekisi arjestaan jo vaikka kuinka paljon parempaa. Olisi mahdollisuus käydä koko perheellä syömässä viikottain ym. Tehdä paljon sellaista, millä se arki ei tuntuisikaan enää nii kituuttamiselta mitä sitten lievitetään jatkuvalla matkustamisella, että "saa edes joskus elää".

On paljon ihmisiä jotka voivat matkustaa, ja SILTI jää rahaa reilusti ulkona syömiseen ja muuhun sellaiseen. Itse käyn joka työpäivä syömässä lounaan ravintolassa, ja usein perheen kanssa viikonloppuisin. Ei pointti ole että arki tuntuisi ”kituuttamiselta”. Täällä vaan ei ole sellainen ilmasto missä haluamme lomailla.

Vierailija
59/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on paljon, jotka teemme noin ja silti jää rahaa matkusteluun ihan kivasti. Ei kaikki elä nälkä vatsassaan.

Vierailija
60/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö sinne ulkomaille päästä joka marraskuussa, puhumattakaan kaikista talvi-, kevät-, kesä- ja syyslomista?

No pitää! Lomalla kuuluu nauttia ja tehdä sellaista mistä pitää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme