Onneksi koronan myötä on tajuttu miten junttia jatkuva matkustelu on
Jatkuva hinku etelään ja jatkuva ravaaminen ulkomailla ilmaisee sisäistä tyhjyyttä. Elämysten ja luksuksen perässä juokseminen on todella vastenmielinen ilmiö ja on lähtenyt viimeisen 20 vuoden aikana aivan käsistä - toivon että korona-aika opettaa ihmiset tekemään arjestaan hyvää ja siedettävää, jotta sitä ei tarvitse lähteä pakoon aina kun mahdollista. Ja myös ymmärtämään ettei ulkomailla "tavallisissakaan" paikoissa ravaaminen ole mikään ihmisoikeus vaan itsessään yletöntä luksusta.
Maapallo ei kestä aiemman kaltaista ulkomailla ravaamista. Pohjoisesta jatkuvasti etelään lentäjät ovat supersaastuttajia, joiden päästöistä lentoliikenteen päästöt enimmäkseen koostuvat: https://yle.fi/uutiset/3-11029820 "Asukaslukuun suhteutettuna suomalaisten lentomatkoista kertyy koko maailmassa toiseksi eniten hiilidioksidipäästöjä"
Onneksi tämä on aika lailla tajuttu ajattelevien ihmisten keskuudessa, kotimaanmatkailun on ymmärretty olevan vaihtoehto. Vielä kun tämä menisi perille poliitikoille ja saisimme rohkeita päätöksiä esim lentämisen raskaalle veroille panemisesta niin hyvä tulisi.
Eikä olisi huono idea vetää sitä tunnelia Tallinnaan, jota kautta esimerkiksi junat Keski-Eurooppaan saataisiin kulkemaan. Kunhan ei kiinalaisten rahoilla.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on oikein mukavaa ja siedettävää arkea, mutta en minä sitä halua elää 100% elämästäni. Lomallani haluan matkustella, ottaa rennosti, nähdä muutakin kuin kotikulmat, päästä aurinkoon marraskuussa, opettaa lapsille maailmanhistoriaa paikan päällä, syödä hyvää paikallista ruokaa, uida, levätä, kokea.
Voi lässyn lää.. Kokea mitä? Mikset voi kokea asioita Suomessa?
Koska haluan näyttää lapsilleni esim. Rooman ja siellä antiikin monumentit, niin miten sen voin tehdä Suomessa? Koska Suomessa on marraskuussa aurinkoa?
Näytä lapsille hiatoriallisia dokumentteja, takuulla oppivat enemmän siitä kuin pikainen pyrähdys väkijoukossa jossain turistien nähtävyyspaikassa, et kuole siihen marraskuun pimeyteen ja hanki kirkasvalolamppu No esittämäsi asiat ovat vain naurettavia tekosyitä jotta voisit jatkaa saastuttavaa elämäntapaasi ja opettaa saman vielä lapsillesi, häpeä jos osaat!!
Ahh tätä kaksinaismoralismia. Markustelu on out mutta kotimaassa kulkeminen on jotain muuta kuin matkustelua. Ja vedetään nyt vielä tunneli ulkomaille mukaan aloitukseen, että saadaan ylpeillä sillä , miten matkustelu on junttien hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on oikein mukavaa ja siedettävää arkea, mutta en minä sitä halua elää 100% elämästäni. Lomallani haluan matkustella, ottaa rennosti, nähdä muutakin kuin kotikulmat, päästä aurinkoon marraskuussa, opettaa lapsille maailmanhistoriaa paikan päällä, syödä hyvää paikallista ruokaa, uida, levätä, kokea.
Et oo tosissas. Kokea mitä suomessa?
Metsää. Ja räntää, saunomista, metsää. Kylmää, tuulta, metsää. Saunomista. Metsää. Räntää. Metsää.
Puistatus.
Ei matkustaminen ole junttia eivätkä kaikki suuntaa etelään rannalle. Ap vaa koittaa hyvvesignaloida kun sillä ei ole koskaan rahat riittäneet matkustamiseen.
Itse en ole ainuttakaan päivää matkoilla rannalla lojunut.
Vierailija kirjoitti:
Ahh tätä kaksinaismoralismia. Markustelu on out mutta kotimaassa kulkeminen on jotain muuta kuin matkustelua. Ja vedetään nyt vielä tunneli ulkomaille mukaan aloitukseen, että saadaan ylpeillä sillä , miten matkustelu on junttien hommia.
Sellaista se Markustelu on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska haluan näyttää lapsilleni esim. Rooman ja siellä antiikin monumentit, niin miten sen voin tehdä Suomessa? Koska Suomessa on marraskuussa aurinkoa?
Näytä lapsille hiatoriallisia dokumentteja, takuulla oppivat enemmän siitä kuin pikainen pyrähdys väkijoukossa jossain turistien nähtävyyspaikassa, et kuole siihen marraskuun pimeyteen ja hanki kirkasvalolamppu No esittämäsi asiat ovat vain naurettavia tekosyitä jotta voisit jatkaa saastuttavaa elämäntapaasi ja opettaa saman vielä lapsillesi, häpeä jos osaat!!
Sua vaan ketuttaa kun sulla ei ole pätäkkää. Eikä sivistystä.
Suomessa kuolee tylsyyteen ja pimeään.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla pinnallisia tyyppejä kutsuttiin jupeiksi. Nyt nämä keski-ikäiset ihmiset kierrättävät samaa naurettavaa aatetta. On huvittavaa seurata joidenkn "matkablogistien" hörhelöintiä ja kipuilua nyt, kun eivät pääse "minnekään".
Tästä ei ole kovin montaa vuotta kun OKV-blogin pitäjää pilkattiin mammojen toimesta siitä ettei hän reissannut ja ei ollut vienyt lastaan ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Ei matkustaminen ole junttia eivätkä kaikki suuntaa etelään rannalle. Ap vaa koittaa hyvvesignaloida kun sillä ei ole koskaan rahat riittäneet matkustamiseen.
Itse en ole ainuttakaan päivää matkoilla rannalla lojunut.
Bingo. Tulihan se sieltä. Menikin 25 viestiä ennen kuin kateuskortti nostettiin esiin. Taitaa olla uusi ennätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan me niitäkin, mutta olen ammatiltani historioitsija, joten ihan takuulla osaan lapsilleni opettaa historiaa paikan päällä paremmin.
Hahaha kateuskortti esillä! Et hyväksy matkustelua, olet siis varmaankin liian köyhä matkailemaan!
Onneksi "matkustelu=sivistys"-ajattelu alkaa kuolla pikku hiljaa. Tämähän on ihan harhainen aate... Lukeminen ja opiskelu on sivistystä. Ulkomaille pääsee muutenkin kuin turistina monta kertaa vuodessa, tiesitkö sitä? Esim. vaihto-opiskelemaan tai töihin. Asuminen toisessa maassa avartaa vähän enemmän kuin joku turistikuplassa siellä täällä pyörähtäminen. Turismi on vain elämystehtailua, ei mitään oikeaa oppimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsää. Ja räntää, saunomista, metsää. Kylmää, tuulta, metsää. Saunomista. Metsää. Räntää. Metsää.
Puistatus.
Muuta pois :/
Vierailija kirjoitti:
AtomiVihreä kirjoitti:
Mutta koko lentoliikenteen päästöthän ovat kaikista ihmiskunnan hiilidioksidipäästöistä kahden prosentin luokkaa.
Mutta yksittäisen ihmisen kohdalla lentomatkailu on kaikista hiilidioksidipäästöjä aiheuttavista kulutuksen muodoista se, josta on helpoin luopua hiilijalanjäljen alentamiseksi. Ulkomaanmatkailu lentäen kun on huomattavasti vähemmän välttämätöntä kuin ruoka, juoma, vaatteet, lämmitys, sähkö jne.
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Muistakaahan matkailijat että se ovi on auki aina toiseenkin suuntaan... Toistaiseksi Suomi on säästynyt turistien r**skauksilta mutta kyllähän noita alkaa olla pikku hiljaa jo riesaksi asti Lapissa ja Helsingissä, ei onneksi tänä vuonna tietenkään. En ainakaan itse halua tänne mitään esim. kiinalaisten loputtomia laumoja tukkimaan historiallisia kohteita ja museoita tai roskaamaan ja meluamaan luontoon.
Minulle sopii oikein hyvin. Haen omat matkailuelämykseni muualta kuin Suomesta.
Mikä tarve on saada monta kertaa vuodessa e l ä m y k s i ä ulkomailta? Miten ennen pärjättiinkään ilman e l ä m y k s i ä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puistatus.
Tämä! Ja listalta unohtui pimeys! Suurimman osan vuodesta täällä ollaan kuin josain luolassa maan alla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve on saada monta kertaa vuodessa e l ä m y k s i ä ulkomailta? Miten ennen pärjättiinkään ilman e l ä m y k s i ä
Kurjaahan se varmasti oli. Työtä, arkea ja tylsyyttä. Mutta ennen oli ennen, ja ajat muuttuu!
Minäkin toivoisin, että etenkin ne, joiden on "pakko päästä ulkomaille vähintään 5 kertaa vuodessa" ja jotka suunnittelevat montaa reissua yhtäaikaa, voisivat reissuja vähentää.
Matkailu on mukavaa varmaan kaikista. Mutta onko oikeasti pakko tehtailla reissuja jatkuvasti? Vähemmät reissut jäisi lapsillekin paremmin mieleen, ja olisivat odotettavaa luksusta, eikä lähestulkoon arkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puistatus.
Muuta pois :/
Tietyt asiat puoltaa asumista täällä kaikista huonoista puolista huolimatta, mutta lomat vietän miellyttävämmässä ilmastossa aina kun siihen on mahdollisuus. Asuminen ja lomailu on kaksi eri asiaa. T.eri
Minulle on aivan yhden tekevää pitääkö joku elämäänsä kyllästynyt palstamamma minua junttina mutta matkustelua en aio lopettaa.