Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onneksi koronan myötä on tajuttu miten junttia jatkuva matkustelu on

Vierailija
27.12.2020 |

Jatkuva hinku etelään ja jatkuva ravaaminen ulkomailla ilmaisee sisäistä tyhjyyttä. Elämysten ja luksuksen perässä juokseminen on todella vastenmielinen ilmiö ja on lähtenyt viimeisen 20 vuoden aikana aivan käsistä - toivon että korona-aika opettaa ihmiset tekemään arjestaan hyvää ja siedettävää, jotta sitä ei tarvitse lähteä pakoon aina kun mahdollista. Ja myös ymmärtämään ettei ulkomailla "tavallisissakaan" paikoissa ravaaminen ole mikään ihmisoikeus vaan itsessään yletöntä luksusta.

Maapallo ei kestä aiemman kaltaista ulkomailla ravaamista. Pohjoisesta jatkuvasti etelään lentäjät ovat supersaastuttajia, joiden päästöistä lentoliikenteen päästöt enimmäkseen koostuvat: https://yle.fi/uutiset/3-11029820 "Asukaslukuun suhteutettuna suomalaisten lentomatkoista kertyy koko maailmassa toiseksi eniten hiilidioksidipäästöjä"

Onneksi tämä on aika lailla tajuttu ajattelevien ihmisten keskuudessa, kotimaanmatkailun on ymmärretty olevan vaihtoehto. Vielä kun tämä menisi perille poliitikoille ja saisimme rohkeita päätöksiä esim lentämisen raskaalle veroille panemisesta niin hyvä tulisi.

Eikä olisi huono idea vetää sitä tunnelia Tallinnaan, jota kautta esimerkiksi junat Keski-Eurooppaan saataisiin kulkemaan. Kunhan ei kiinalaisten rahoilla.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junalla kun pääsisi niin en muulla kulkis.

Vierailija
2/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntit eivät matkustele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koko lentoliikenteen päästöthän ovat kaikista ihmiskunnan hiilidioksidipäästöistä kahden prosentin luokkaa.

https://www.finavia.fi/fi/lentoliikenne-ja-ilmasto

Vierailija
4/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistahan vihreä kukkanen. Nytkin ollaan menossa Dubaihin!

Vierailija
5/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on oikein mukavaa ja siedettävää arkea, mutta en minä sitä halua elää 100% elämästäni. Lomallani haluan matkustella, ottaa rennosti, nähdä muutakin kuin kotikulmat, päästä aurinkoon marraskuussa, opettaa lapsille maailmanhistoriaa paikan päällä, syödä hyvää paikallista ruokaa, uida, levätä, kokea.

Vierailija
6/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oikein mukavaa ja siedettävää arkea, mutta en minä sitä halua elää 100% elämästäni. Lomallani haluan matkustella, ottaa rennosti, nähdä muutakin kuin kotikulmat, päästä aurinkoon marraskuussa, opettaa lapsille maailmanhistoriaa paikan päällä, syödä hyvää paikallista ruokaa, uida, levätä, kokea.

Voi lässyn lää.. Kokea mitä? Mikset voi kokea asioita Suomessa?

Vierailija
8/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaahan matkailijat että se ovi on auki aina toiseenkin suuntaan... Toistaiseksi Suomi on säästynyt turistien r**skauksilta mutta kyllähän noita alkaa olla pikku hiljaa jo riesaksi asti Lapissa ja Helsingissä, ei onneksi tänä vuonna tietenkään. En ainakaan itse halua tänne mitään esim. kiinalaisten loputtomia laumoja tukkimaan historiallisia kohteita ja museoita tai roskaamaan ja meluamaan luontoon.

Vierailija
9/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et oo tosissas. Kokea mitä suomessa?

Vierailija
10/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AtomiVihreä kirjoitti:

Mutta koko lentoliikenteen päästöthän ovat kaikista ihmiskunnan hiilidioksidipäästöistä kahden prosentin luokkaa.

Voidaan myös miettiä mitä turismi tekee paikalliselle kulttuurille ja luonnolle vähän huonommin toimeentulevilla alueilla.. Ei kovin hyvää. Jonkun Balin voisi suojella jo, täysin tuhottu.

Vierailija
11/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis jo korona ohi niin pääsisi taas reissuun.

Vierailija
12/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen korkein huippu on Halti, noin 1330m. Minun fiiliskokemukset vaativat 2000-2500 m huippuja, ja sopivimmat siihen löytyvät Karwendelista.

Vierailija
13/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et oo tosissas. Kokea mitä suomessa?

Ihan ihmeellinen asenne! Miten ihmiset voivat olla näin irti juuristaan, vihata omaa maataan? Kokea esimerkiksi yhteyttä omaan historiaansa, kiitollisuutta puhtaasta ja rauhallisesta luonnosta, nauttia upeista maisemista ja tutustua eri kulttuureihin esimerkiksi? Ihan kuule mitä tahansa mitä muuallakin maailmassa, jos vaan ego kestää sen ettei lennäkään Dubaihin.

Vierailija
14/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän työsyistä kuolettavan tylsässä maakuntakaupungissa ja suunnittelen jo ekaa post-covid matkaa. En aio jatkossakaan rajoittaa kaupunkielämyksiäni S-etukorttiravintolaan ja vaatekomerossa toimivaan kaupungin taidemuseoon.

Älykköimmät ihmiset janoavat kulttuuria, taidetta, ihmisten moninaisuutta.

Vierailija
15/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen korkein huippu on Halti, noin 1330m. Minun fiiliskokemukset vaativat 2000-2500 m huippuja, ja sopivimmat siihen löytyvät Karwendelista.

Fiiliskokemus onki tärkee

Vierailija
16/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän työsyistä kuolettavan tylsässä maakuntakaupungissa ja suunnittelen jo ekaa post-covid matkaa. En aio jatkossakaan rajoittaa kaupunkielämyksiäni S-etukorttiravintolaan ja vaatekomerossa toimivaan kaupungin taidemuseoon.

Ja vielä älykkäämmillä on uteliaisuutta ja mielikuvitusta löytää moninaisuutta ja kulttuuria myös lähempää. Eikä jatkuva tarve saada upeita maailmanluokan elämyksiä monta kertaa vuodessa.

Vierailija
17/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AtomiVihreä kirjoitti:

Mutta yksittäisen ihmisen kohdalla lentomatkailu on kaikista hiilidioksidipäästöjä aiheuttavista kulutuksen muodoista se, josta on helpoin luopua hiilijalanjäljen alentamiseksi. Ulkomaanmatkailu lentäen kun on huomattavasti vähemmän välttämätöntä kuin ruoka, juoma, vaatteet, lämmitys, sähkö jne.

Vierailija
18/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä älykkäämmillä on uteliaisuutta ja mielikuvitusta löytää moninaisuutta ja kulttuuria myös lähempää. Eikä jatkuva tarve saada upeita maailmanluokan elämyksiä monta kertaa vuodessa.

Valitettavasti mielikuvitusmaailma ei korvaa todellisia elämyksiä. Ei elämää voi elää pelkästään lukemalla kirjoja tai valokuvien kautta. Ei myöskään voi kotisohvalla kokea niitä ihmisten kohtaamisia, joita matkoilla tapahtuu.

Vierailija
19/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska haluan näyttää lapsilleni esim. Rooman ja siellä antiikin monumentit, niin miten sen voin tehdä Suomessa? Koska Suomessa on marraskuussa aurinkoa?

Vierailija
20/63 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla pinnallisia tyyppejä kutsuttiin jupeiksi. Nyt nämä keski-ikäiset ihmiset kierrättävät samaa naurettavaa aatetta. On huvittavaa seurata joidenkn "matkablogistien" hörhelöintiä ja kipuilua nyt, kun eivät pääse "minnekään".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan