Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyseleekö Kela äitiyslomalla tehdystä työstä miten tarkkaan?

Vierailija
29.05.2014 |

Siis tarkoitan, että kun ilmoitan päivät jolloin olen ollut töissä, niin mahtaako ne sieltä kysellä työnantajalta vielä tarkempia tietoja tms?

Olen aloittelemassa töitä, 2-3pv viikossa (arkisin) ja mietin josko yhden päivän viikossa ilmottaisi sunnuntaille, ettei niin kauheasti pudottaisi tuota päivärahaa kesäkuulla, kun palkanmaksu menee kuitenkin vasta heinäkuulle.. Työpaikalla tehdään myös vloppu töitä, mutta itse sovin pomon kanssa että nyt aluksi teen vain arkisin ja äitiysloman jälkeen sitten kaikki viikonpäivät käyvät...

Mietityttää vain että kyseleekö ne kelasta työnantajalta niistä työssäolopäivistä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 12:43"]

Täällä yksi jota kiinnostaisi tietää sellanen asia kun, äitiyslomani loppuu 24.6 ja mulla olisi mahdollisuus tehdä ennen sitä muutama työvuoro, vaikuttaako se silti päivärahaan vaikka palkanmaksu on vasta heinäkuulla eli en rahallisesti hyödy siitä mitenkään äitiysloman aikana?

[/quote] niiltä päiviltä kun olet töissä, saat vain minimipäivärahan, palkanmaksupäivällä ei ole merkitystä, sunnuntailta ei päivärahaa makseta joten silloin voit tehdä töitä miten paljon haluat

Vierailija
2/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 11:23"]

jos jäät kiinni, myös työnantaja on kusessa. mm sen kaikki verojutut joutuu täikampa syyniin vuosiksi, sekä tuleviksi vuosiksi että takautuvasti

[/quote] Kelaa ei kiinnosta paskaakaan vahtia yksittäisen äitiysvapaalaisten työpäiviä työnantajien kyttäämisestä puhumattakaan. Jos tekee työnantajan kanssa lain rajamailla olevia diilejä, suurin riski on aina kateelliset naapurit, kaverit ja työkaverit, jotka voi käräyttää vilpin tekijät verottajalle ja Kelalle. Tärkeintä on siis olla leveilemättä kenellekään miten hyvin on asiansa järjestänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 13:05"]

Täällä yksi jota kiinnostaisi tietää sellanen asia kun, äitiyslomani loppuu 24.6 ja mulla olisi mahdollisuus tehdä ennen sitä muutama työvuoro, vaikuttaako se silti päivärahaan vaikka palkanmaksu on vasta heinäkuulla eli en rahallisesti hyödy siitä mitenkään äitiysloman aikana?

[/quote] niiltä päiviltä kun olet töissä, saat vain minimipäivärahan, palkanmaksupäivällä ei ole merkitystä, sunnuntailta ei päivärahaa makseta joten silloin voit tehdä töitä miten paljon haluat

[/quote]

Typerää, mutta järkeenkäypää... :/ Siinä mielessä kun silloinhan ei kuitenkaan hyödy siitä työnteosta rahallisesti äitiyslomalla, jos palkan saa vasta paljon myöhemmin.

Vierailija
4/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein töitä vain sunnuntaisin. En siis ilmoittanut mitään, eikä kukaan kysynyt mitään.

Vierailija
5/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein töitä sunnuntaisin en kertonut kelalle koska sunnuntaitöistä ei tarvii kertoa, tuloja kuitenkin on reilusti kun tein aamusta yöhön viikon kaikki työt. Kyllä sieltä varmaan tulee selvityspyyntö mutta sitten kerron että työt tehty sunnuntaisin ja pyhäpäivinä. Ei sitä töskentelyä etukäteen tarvii kertoa jos vain sunnuntaisin tekee töitä. 

Vierailija
6/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 13:19"]

Minä tein töitä vain sunnuntaisin. En siis ilmoittanut mitään, eikä kukaan kysynyt mitään.

[/quote]Kai ne jossain vaiheessa kyselee kun saavat verottajan tiedot? Mut sitten vaan kerrot tehneesi sunnuntaisin. Ei ole mitään ilmoitusvelvollisuutta sunnuntaitöistä kuten joku mainitsi.

Vierailija
7/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Töitä ei saa tehdä vaikkei sais yhtään palkkaa, kuten yrittäjät. Täytyy olla mös tarkka jos harrastus ja työ liippaa läheltä.

Vierailija
8/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaisin ja maanantaisin saa tehdä töitä jos vuoro on pääasiassa sunnuntain puolella. Kelasta myös kerrottiin että tunnin saa tehdä arkisin, koskee kai lähinnä yrittäjiä.

Vierailija
9/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 11:23"]

jos jäät kiinni, myös työnantaja on kusessa. mm sen kaikki verojutut joutuu täikampa syyniin vuosiksi, sekä tuleviksi vuosiksi että takautuvasti

[/quote] Kelaa ei kiinnosta paskaakaan vahtia yksittäisen äitiysvapaalaisten työpäiviä työnantajien kyttäämisestä puhumattakaan. Jos tekee työnantajan kanssa lain rajamailla olevia diilejä, suurin riski on aina kateelliset naapurit, kaverit ja työkaverit, jotka voi käräyttää vilpin tekijät verottajalle ja Kelalle. Tärkeintä on siis olla leveilemättä kenellekään miten hyvin on asiansa järjestänyt.

[/quote]

Kutakuinkin olen samaa mieltä! Ei ne kyttää jokaikistä äitiyslomalaista tai työnantajaa

Jos siirtää kolmesta arkena tehdystä työpäivästä yhden sunnuntaille, niin mä en ainakaan näe siinä mitään ongelmaa, eri asia jos jättää kokonaan ilmoittamatta niin sen kela hoksaa ennemmin tai myöhemmin! ja toisaalta jos niitä työpäiviä ei montaa kerry äitiysloman aikana ( esim. Muutaman satasen tienestit) ja jättää ilmoittamatta, niin mahtaavatko ne kelassa edes syynätä verotietoja niin tarkkaan että huomaisivat asian ja perisivät takaisin! 

Vierailija
10/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa muutenkin minimiäitiysrahaa niin saako silloin tehdä vaikka 24/7 töitä?

Vierailija
11/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa tehdä.

Vierailija
12/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule, ne näkee verottajalta tiedot eli voivat kysellä hyvinkin tarkkaan.

Vierailija
13/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela saa tiedot suoraan verottajalta ja sun vastuulla on etukäteen ilmoittaa tulot ennen tarkistusta. Joudut maksamaan tuet takaisin tai pahimmassa tapauksessa tulee syyte perusteettomasta tuen nostamisesta. Ei tässä ole kyse nyt mistään pistokokeista tai siitä, että sulle tulisi jokin kirje, että mikä päivä olitkaan töissä. Homma on sun vastuullasi.

Vierailija
14/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs se verottaja niillä viikonpäivä tiedoilla tekee, kun sama prossa menee niin arkena kuin pyhänä? Eurothan niitä kiinnostaa!

Vierailija
15/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 10:35"]

Kela saa tiedot suoraan verottajalta ja sun vastuulla on etukäteen ilmoittaa tulot ennen tarkistusta. Joudut maksamaan tuet takaisin tai pahimmassa tapauksessa tulee syyte perusteettomasta tuen nostamisesta. Ei tässä ole kyse nyt mistään pistokokeista tai siitä, että sulle tulisi jokin kirje, että mikä päivä olitkaan töissä. Homma on sun vastuullasi.

[/quote]

Vaikka ilmottaisi yhden arkipäivänä tehdyn työpäivän sunnuntaille? Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole jättää ilmoittamatta yhtään päivää, vaan ns. siirtää arjesta sunnuntaille...

AP

Vierailija
16/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan mee kusettamaan! Toisin kuin raiskaajat ja tappajat saavat ehdollista, sinä voit saada linnaa!

Vierailija
17/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 10:41"]

[/quote]

Vaikka ilmottaisi yhden arkipäivänä tehdyn työpäivän sunnuntaille? Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole jättää ilmoittamatta yhtään päivää, vaan ns. siirtää arjesta sunnuntaille...

AP

[/quote] koita sopia työnantajan kanssa, mä tein niin ja olin kaks arkipäivää töissä koko vanhempainloman ajan mut työnantaja merkkasi työn tehdyksi sunnuntaina ns. ylipitkässä vuorossa jotta siitä tuli kahden arkipäivän verran palkkaa, tosta on aikaa 4vuotta eikä kukaan ole perään kysellyt

Vierailija
18/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 10:43"]

Älä vaan mee kusettamaan! Toisin kuin raiskaajat ja tappajat saavat ehdollista, sinä voit saada linnaa!

[/quote]

Aika paljon saat kelaa kusettaa, että saat syytteen, saati sitten linnaan joudut! :D

Tuskinpa nyt päivä viikossa, lyhyen ajan aikana saa syytettä aikaan! Paljonko AP:lla on äitiyslomaa jäljellä?

Vierailija
19/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 10:49"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 10:41"]

[/quote]

AP

[/quote] koita sopia työnantajan kanssa, mä tein niin ja olin kaks arkipäivää töissä koko vanhempainloman ajan mut työnantaja merkkasi työn tehdyksi sunnuntaina ns. ylipitkässä vuorossa jotta siitä tuli kahden arkipäivän verran palkkaa, tosta on aikaa 4vuotta eikä kukaan ole perään kysellyt

[/quote]

Niin, tuohan olis kyllä hyvä vaihtoehto! :)

Pitänee jutella asiasta työnantajan kanssa! :)

AP

Vierailija
20/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi