Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jakautuvatko parisuhteessa kotityöt tasan?

Vierailija
27.12.2020 |

Vai tekeekö toinen enemmän? Tutkimuksissa on todettu että keskimäärin nainen tekee suurimman osan kotitöistä riippumatta siitä, ovatko molemmat työelämässä.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä on tullut, että kaiken pitäisi jakautua tasan?

Jos toinen tekee 10 h työpäivää ja toinen 7 h työpäivää, niin miksi kotityöt pitäisi olla fiftyfifty? Ta toinen tienaa 5000 e kk ja toinen 2000 e, miksi laskujen pitäisi mennä tasan?

Miksi se pitäisi olla sen lyhyempää päivää tekevän ongelma että toinen tekee pidempää päivää? Riippuu ihan tilanteesta mikä on reilua. Reilua ei ole se että vain toiselle jatkuvasti kasautuu lähes kaikki.

Minä teen meillä lyhyempää päivää, ja kyllä miehen pitkä päivä on minun ongelmani, jos mies on koko ajan väsynyt.

Reilua ei ole se, että minä teen päivässä 7 h (töitä) ja 1 h (kotitöitä), ja miehellä ne lukemat ovat 10 h + 1 h.

Reilua on se, että molemmat ehtivät ”makaamaan sohvalla” yhtä monta tuntia.

No tätä juuri tarkoitin, ei se pidempi päivä oikeuta siihen ettei tee mitään himassa. Molemmat tekevät minkä ehtivät ja jaksavat, eikä niin että vain toinen tekee kaiken.

Vierailija
42/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen tekee 10 h työpäivää ja toinen 7 h työpäivää, niin miksi kotityöt pitäisi olla fiftyfifty? Ta toinen tienaa 5000 e kk ja toinen 2000 e, miksi laskujen pitäisi mennä tasan?

Vasta oli juttu että suomalaisista vanhemmista iso osa uupuu. Kaipa siis on myös väliä, että miten työt jakautuvat.

Juuri siksi sen vain 7 tuntia tekevän tulisi tehdä yksin 3 h/vrk kotitöitä, jotta saadaan työtuntien määrä samaksi. jostain syystä suomalainen nainen olettaa, että mies tekee pitempää työpäivää ja tienaa enemmän, mutta kotityöt tulee jakaa tasan puoliksi, samoin perheen menot. Aika epäreilua.

Jos perheen menot laitetaan tasan, kuten ne usein laitetaan, niin siinä tapauksessa myös kotityöt pitää laittaa tasan. Aika on rahaan verrattavissa olevaa. Pitempää työpäivää tekevä saa rahat ihan itselleen, kun lyhyempää työpäivää tekevä tekee toisenkin osuuden kotitöistä. Se on epäreilua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies tienaa ja nainen tekee enemmän kotitöitä niin miten tämä järjestely on reilu sitten, jos sattuu ero ja nainen jää ilman rahoja eikä eläkettäkään ole kertynyt?

Järjestelmä ei olekaan reilu ja siksi kotona olevien täytyy pitää huoli siitä että omalle tilille kertyy kuukausittain rahaa. Työssäkäyvän palkasta osa kuuluu kotona lastenhoitotyötä tekevälle, sitä ei tarvise erikseen pyytää. Rahaa voi siirtää tililtä toiselle, tai ainakin pitää pitää mielessä mikä summa kuukausittain on sitä omaa rahaa jota voi vapaasti käyttää.

Avioliitto on kyllä tosi vanhanaikainen juttu ja sotkee vain kaiken.

Vierailija
44/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmilla omat kodit. Kun kerrostalossa asuu eikä ole lapsia, niin ei juurikaan tarvitse tehdä mitään kotitöitä.

Tietysti välillä autellaan toisiamme esm. siivouksessa, kun olemme toistemme luona.

Vierailija
45/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä naiset haluavat kovasti muuttaa yhteen ja jatkavat kotitöitä samalla tavalla kuin yksin asuessaan. Vuosien kuluttua katkeroituvat, kun tekevät ainakin mielestään suurimman osan kotitöistä, ja eroavat.

Vierailija
46/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimo tekee paljon enemmän ja minä teen töitä paljon enemmän ja tuon yhteiseen talouteen rahaa paljon enemmän. Eli kotityöt ei jakaudu tasan, eikä edes kaikki työt kotityöt mukaan luettuna. Minä teen paljon enemmän kuin vaimo ja hän kuluttaa myös minun tienaamia rahoja. Maksan mielelläni siitä, että koti on siisti ja ruoka valmiina pöydässä.

Pystyt tekemään enemmän töitä koska vaimo tekee ne kotona tehtävät työt jotka joutuisit muuten tekemään itse tai palkkaamaan ulkopuolisen, daiju. Omia rahojaan vaimo käyttää, kun käyttää työstäsi ansaitsemia rahoja, osa sun palkkaa kuuluu automaattisesti sille.

Ai mies saa palkkaa siitä kun sinä vaihtelet jouluverhoja ja asettelet tuikkukuppeja? 

Vierailija
47/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta oli juttu että suomalaisista vanhemmista iso osa uupuu. Kaipa siis on myös väliä, että miten työt jakautuvat.

Juuri siksi sen vain 7 tuntia tekevän tulisi tehdä yksin 3 h/vrk kotitöitä, jotta saadaan työtuntien määrä samaksi. jostain syystä suomalainen nainen olettaa, että mies tekee pitempää työpäivää ja tienaa enemmän, mutta kotityöt tulee jakaa tasan puoliksi, samoin perheen menot. Aika epäreilua.

Mitä jos 7 tuntia tekevä on töissä hiilikaivoksella, ja 10 tuntia tekevä kevyissä toimistotöissä? Mitä jos 7 tuntia tekevä tienaa 10 000 kuussa ja 10 tuntia tekevä 2000 kuussa? On hyvin erilaisia tilanteita. Kotityöt pitää jakaa suurinpiirtein puoliksi.

Olen eri mieltä. Kotityöt pitää jakaa tilanteen mukaan. Toisella voi olla vapaa-aika hyvin vähissä ja toisella on koko päivä aikaa. Voisi olla parisuhteen loppu, jos työpäivän jälkeen kello 18 paikeilla tai myöhemmin, koko päivän vapailla ollut puoliso odottaisi, että toinen hoitaa kaupassa käynnit ja ruuanlaiton.

Vierailija
48/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perheen menot laitetaan tasan, kuten ne usein laitetaan, niin siinä tapauksessa myös kotityöt pitää laittaa tasan. Aika on rahaan verrattavissa olevaa. Pitempää työpäivää tekevä saa rahat ihan itselleen, kun lyhyempää työpäivää tekevä tekee toisenkin osuuden kotitöistä. Se on epäreilua.

Tässä ketjussa on useampi, joka kertoo, että mies maksaa enemmän. Ja tähän ollaan tyytyväisiä.

Vierailija
49/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuonna 2020 on kaikki kodinkoneet pesukoneista robotti-imureihin.

mutta av-mammojen pitäisi saada maata somessa, av-palstalla ja sohvalla kaikki vapaa-aikansa ja miehen tienata ja tehdä kaikki. 

Vierailija
50/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät jakaudu. Mies on ollut pitkään lomautettuna. Minun töissä ollessani pyykkää, tyhjentää tiskikoneen ja saattaa vähän imuroidakin, mutta siihen se jää. Kun minä olen kotona, kuten nyt joulun aikaan, hän olettaa minun tekevän kaiken. No auton huoltoasiat ovat yksin hänen vastuullaan mutta ei autoa tarvitse päivittäin huoltaa. Ruoanlaittoa, tiskiä, pyykkiä ja siivousta puolestaan on lapsiperheessä joka päivä.

Tämä on selvästi miehen lapsuudenkodista opittua. Siellä anoppi tekee kaiken ja appi istuu tv:n edessä. Oon miehelle sanonut anoppilassa käydessämme että hän vois vähän tarjota apua äidilleen, vaikka leikata ruohon tai vähintään korjata likaiset astiat pöydästä syömisen jälkeen, mutta mies sanoo että hänen äitinsä haluaa tehdä itse kaiken. En usko että haluaa vaan että on ollut pakko. Ja vaikka anoppi haluaisi niin minä en halua.

No nyt ois jo aika oppia uusille tavoille. En kattelisi tollasta menoa yhtään.

Olis olis, mutta minkäs teet. Ei jaksa koko ajan nalkuttaakaan. En sit tiedä onko tuo masentunut työttömyydestä koska on se joskus ollut ahkerampikin. Meidän seurustelun alkuaikoina kehuin kavereillekin että onpa poikkeuksellisen siisti mies, aina siivonnut hyvin kun menen käymään, matotkin tuuletettu. Oli ilmeisesti jotain esitystä.

Vierailija
51/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on useampi, joka kertoo, että mies maksaa enemmän. Ja tähän ollaan tyytyväisiä.

Niin ja moni sanoo, että nainen tekee enemmän kotitöitä. Eikö miehet ole sitten tuohon tyytyväisiä? Voihan miehet ehdottaa vaimoilleen, että laitetaan menot tasan ja kotityöt samoin.

Vierailija
52/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

naiset haalii kämpän täyteen krääsää ja koristetyynyä sekä sisustustikkaita.

sitten alkaa itku kun niistä pitää pyyhkiä pölyt 

Vierailija
53/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo tekee paljon enemmän ja minä teen töitä paljon enemmän ja tuon yhteiseen talouteen rahaa paljon enemmän. Eli kotityöt ei jakaudu tasan, eikä edes kaikki työt kotityöt mukaan luettuna. Minä teen paljon enemmän kuin vaimo ja hän kuluttaa myös minun tienaamia rahoja. Maksan mielelläni siitä, että koti on siisti ja ruoka valmiina pöydässä.

Ahaa, siis ostovaimo, niitähän saa halvalla itämaista. Valitettavasti en onnittele!

Vierailija
54/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies tienaa ja nainen tekee enemmän kotitöitä niin miten tämä järjestely on reilu sitten, jos sattuu ero ja nainen jää ilman rahoja eikä eläkettäkään ole kertynyt?

Järjestelmä ei olekaan reilu ja siksi kotona olevien täytyy pitää huoli siitä että omalle tilille kertyy kuukausittain rahaa. Työssäkäyvän palkasta osa kuuluu kotona lastenhoitotyötä tekevälle, sitä ei tarvise erikseen pyytää. Rahaa voi siirtää tililtä toiselle, tai ainakin pitää pitää mielessä mikä summa kuukausittain on sitä omaa rahaa jota voi vapaasti käyttää.

Missä laissa noin määrätään?

Vastaus: ei missään. Idiootti.

Vierailija
55/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ikinä miehet tehneet muuta kuin ruokaa. En edes haluaisi että tulisi sekoilemaan pyykin ja kodinsiivoukseen. Ei kotona ole niin paljoa hommaa että kokisin tarvitsevani jotain apu käsiä.

En ole (miehenä) oikein ymmäränyt tällaista mallia, jossa nainen tekee lähtökohtaisesti 90 % kotityöt ja mies on vain hänen pikkuapurinsa/ "apukädet".

Vaikka asun ja elän yksin, niin olen ollut huomaavinani, että olisi ihan kiva välillä, jos olisi joku toinen jonka kanssa jakaa arjen askareet ja tavanomaiset puuhat kotona. Ilahduttavaa olisi myös jos kumppani tekisi osansa ihan oma-aloitteisesi ilman, että tulis tunne, että hänen tekisi näin paljossa vain minua auttaakseen, vaan siksi, että koksi, että yheinen arki ja koti vaatii molemmilta panostusta ja toimia, jotta se voisi hyvin. 

Olisi hieman tylsää, jos toisen joutuisi aina ohjelmoimaan tai kehoittamaan, että auttaisitko tässä tai tuossa. Enkä nyt tarkoia, etteikö voisi toisinaan  pyytääkkiin apua.

Mutta korostan: jos lähes jokaisesta askareesta ja puuhasta joutusi aina toista kehoittamaan ja pyyämään, jotta se tulisi tehtyä (ja jotta sen tekijä voisi olla välillä joku muu kuin sen pyytäjä), niin olisihan tällaine minusta enemmän kuin hieman tylsää.

Vai onko sitten syy sinkkuuteni se, että olen liian itsenäien kun minulla hyvin vähän sellaisia arkiaskareita, joiden tekeminen vaatisi toteutuakseen kumppanin olemassa oloa; mikä sellainen edes olisi?     

Täältä sinulle vastaa toinen mies:

Jos asut (kuten on todennäköistä) spartalaiseen tyyliin itsemurhayksiössä niin kuin Léon pääroolihahmon mukaan nimetyssä elokuvassa, tulisi sinulle todennäköisesti yllätyksenä miten paljon enemmän aikaa ja energiaa pitäisi laittaa siivoukseen, ruoanlaittoon, pyykinpesuun ja sisustukseen kun asuu naisen kanssa. Puhumattakaan siitä jos taloudessa on pikku-gremlinejä.

Vierailija
56/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja moni sanoo, että nainen tekee enemmän kotitöitä. Eikö miehet ole sitten tuohon tyytyväisiä? Voihan miehet ehdottaa vaimoilleen, että laitetaan menot tasan ja kotityöt samoin.

Minun mieheni on 53 v ja hän pitää kunnia-asianaan, että kykenee elättämään vaimonsa. Eli hän on oikein tyytyväinen siihen, että maksaa enemmän. Tiedän, että jos alan nalkuttamaan kotitöistä, niin hän palkkaa siivoojan.

Vierailija
57/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä, joilla nainen tekee kotityöt tuloerojen takia niin oletteko itse töissä vai pois työelämästä? Ja missä muodossa saatte rahat? Onko avioehtoa?

Vierailija
58/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai avioliitossa voi olla yhteiset rahat. Molemmille laitetaan säästöön saman verran. Silloin kummankin tekemiset hyödyttävät molempia yhtä lailla.

Vierailija
59/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä, joilla nainen tekee kotityöt tuloerojen takia niin oletteko itse töissä vai pois työelämästä? Ja missä muodossa saatte rahat? Onko avioehtoa?

Olen töissä. On avioehto, joka sulkee aiemmin hankitun ja perityn omaisuuden pois, eli yhdessä hankittu omaisuus on yhteistä.

Mitä tarkoitat missä muodossa saan rahat? Oman palkkani saan tilille.

Mies siirtää minulle rahaa laskuja ja ruokaa varten, mutta ne ovat kuluja. Se, mitä minä saan ”ylimääräisenä”, on shampajaa koska haluan, ravintola-illallisia vähintään kerran viikossa yms yms. Eli minä en maksa mistään huvituksista, ainoastaan puolet laskuista.

Vierailija
60/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei jakaudu tasan, minä teen lähes kaiken. Alussa mieskin teki, mutta koska tein kaiken äitiysvapaiden aikana, mies taantui. Nuoremman lapsen jälkeen minulla ei ollut enää jaksamista saada mies taas koulutettua. Kyllä tämä harmittaa minua.

Vastaavia esimerkkejä on tällä palstalla ollut niin paljon, että en (miehenä) ihmettele, miksi viime vuosina (vai jo vuosi kymmeninä?) sinkkujen määrä on lisääntynyt räjähdysmäisesti. - En minä ainakaan halua taantua parisuhteen myötä. Mutta tuskin kukaan haluaa myöskään kumppniksi sellaista, joka on ilm. vaarassa taantua; vaikka ainahan -tämän palstan ruokkiman käsitykseni mukaan.- nämä taantumiset tulevat aivan yllättäen ja ennalta arvaamatta...  

Minä kyllä myös ihmettelen miten älykäs ja kotitöitä tekevä mies voi yllättäen (äitiyslomani aikana) taantua vastahakoiseksi teiniksi. Ihan joka ikisestä asiasta saa sano ja pyytää ja lopulta kaikki tapahtuu niin hitaasti ja huonosti, että itse tulee tehtyä lähes kaikki.