Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jakautuvatko parisuhteessa kotityöt tasan?

Vierailija
27.12.2020 |

Vai tekeekö toinen enemmän? Tutkimuksissa on todettu että keskimäärin nainen tekee suurimman osan kotitöistä riippumatta siitä, ovatko molemmat työelämässä.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies tienaa ja nainen tekee enemmän kotitöitä niin miten tämä järjestely on reilu sitten, jos sattuu ero ja nainen jää ilman rahoja eikä eläkettäkään ole kertynyt?

Vierailija
22/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo tekee paljon enemmän ja minä teen töitä paljon enemmän ja tuon yhteiseen talouteen rahaa paljon enemmän. Eli kotityöt ei jakaudu tasan, eikä edes kaikki työt kotityöt mukaan luettuna. Minä teen paljon enemmän kuin vaimo ja hän kuluttaa myös minun tienaamia rahoja. Maksan mielelläni siitä, että koti on siisti ja ruoka valmiina pöydässä.

Meillä sama. Jos mies ei kantaisi rahaa kotiin, niin sitten minä valittaisin kotitöiden jakautumisesta. Mutta kyllä tällä elintasoll voin ne ruoat tehdä, pyykit pestä ja keittiön pitää kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa että kotitöiden pitää mennä tasan vaikka toinen tekisi vain osa-aikaisena töitä, mutta laskut ei saa mennä tasan vaan ne pitää suhteuttaa siihen mitä tienaa..

Vierailija
24/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies tienaa ja nainen tekee enemmän kotitöitä niin miten tämä järjestely on reilu sitten, jos sattuu ero ja nainen jää ilman rahoja eikä eläkettäkään ole kertynyt?

Kyllä minä olen ihan työelämässä itsekin. Ja pärjään ilman miehen rahoja. Ilman miestä en tosin shampanjaa joisi.

22

Vierailija
25/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakoon vaikuttaa myös miten altiivisesti kumpikin haluaa kotitöitä tehtävän. Työkaveri kertoi kerran imuroivansa arkiaamuina yhden huoneen ennen töihin lähtöä. Tulisin hulluksi tuollaisen vaatimuksen kanssa. Itse koen imuroinnin kerran viikossa tai harvemmin riittävän omaan siisteysvaatimukseeni. Mikäli olisimme suhteessa, niin jompikumpi olisi tyytymätön ja pitäisikö kotitöitä jakaa tasan, jos toinn haluaa tehdä tarpeetonta työtä?

Vierailija
26/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas tätä vinkumista, eihän tästä ole kuin miljoona ketjua.

kertoo vain omasta aivotoiminnastanne ja miesvalinnoistanne. 

Vierailija
27/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jakoon vaikuttaa myös miten altiivisesti kumpikin haluaa kotitöitä tehtävän. Työkaveri kertoi kerran imuroivansa arkiaamuina yhden huoneen ennen töihin lähtöä. Tulisin hulluksi tuollaisen vaatimuksen kanssa. Itse koen imuroinnin kerran viikossa tai harvemmin riittävän omaan siisteysvaatimukseeni. Mikäli olisimme suhteessa, niin jompikumpi olisi tyytymätön ja pitäisikö kotitöitä jakaa tasan, jos toinn haluaa tehdä tarpeetonta työtä?

Juurinäin. Tämä on varmaan suurin syy, kun kotitöistä riidellään. Toisen mielestä työ on turhaa.

Vierailija
28/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan mene tasan, mies tekee käytännössä kaiken. Tilanne on ollut nyt reilun vuoden sellainen, että mies on ollut fyysisen vammautumisen seurauksena pois työelämästä. Hän pystyy tekemään kevyitä kotiaskareita (siivoaminen, ruoka- ja pyykkihuolto jne.) ja pyörittääkin kaiken tämän rumban meillä nykyään. On tekevä luonne, joten kaipaa jotain puuhasteltavaa. Minä sitten teen ulkohommat, eli lumityöt, nurmikon leikkuut ja haravoinnut, mutta eihän näitä pahemmin ole tehtävänä.

Ei siinä mitään, kivahan se on töistä tulla siistiin kotiin, valmiiseen ruokapöytään. Mies on ottanut tästä itsellee harrastuksen, joten tilanne on win-win.

Vierailija
29/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakaantuu tasan. Akkahoitaa keittiöhommat ja minä makuukamarihommat.

Vierailija
30/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä on tullut, että kaiken pitäisi jakautua tasan?

Jos toinen tekee 10 h työpäivää ja toinen 7 h työpäivää, niin miksi kotityöt pitäisi olla fiftyfifty? Ta toinen tienaa 5000 e kk ja toinen 2000 e, miksi laskujen pitäisi mennä tasan?

Vasta oli juttu että suomalaisista vanhemmista iso osa uupuu. Kaipa siis on myös väliä, että miten työt jakautuvat.

Juuri siksi sen vain 7 tuntia tekevän tulisi tehdä yksin 3 h/vrk kotitöitä, jotta saadaan työtuntien määrä samaksi. jostain syystä suomalainen nainen olettaa, että mies tekee pitempää työpäivää ja tienaa enemmän, mutta kotityöt tulee jakaa tasan puoliksi, samoin perheen menot. Aika epäreilua.

Vierailija
31/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo tekee paljon enemmän ja minä teen töitä paljon enemmän ja tuon yhteiseen talouteen rahaa paljon enemmän. Eli kotityöt ei jakaudu tasan, eikä edes kaikki työt kotityöt mukaan luettuna. Minä teen paljon enemmän kuin vaimo ja hän kuluttaa myös minun tienaamia rahoja. Maksan mielelläni siitä, että koti on siisti ja ruoka valmiina pöydässä.

Annatko vaimolle palkaksi rahaa kotitöistä vai meneekö vaimolla kaikki rahat teidän yhteiseen arkeen. Eli miten kuluttaa nämä sun tienaamat rahat?

Vierailija
32/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen tekee 10 h työpäivää ja toinen 7 h työpäivää, niin miksi kotityöt pitäisi olla fiftyfifty? Ta toinen tienaa 5000 e kk ja toinen 2000 e, miksi laskujen pitäisi mennä tasan?

Miksi se pitäisi olla sen lyhyempää päivää tekevän ongelma että toinen tekee pidempää päivää? Riippuu ihan tilanteesta mikä on reilua. Reilua ei ole se että vain toiselle jatkuvasti kasautuu lähes kaikki.

Vierailija
33/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät jakaudu. Mies on ollut pitkään lomautettuna. Minun töissä ollessani pyykkää, tyhjentää tiskikoneen ja saattaa vähän imuroidakin, mutta siihen se jää. Kun minä olen kotona, kuten nyt joulun aikaan, hän olettaa minun tekevän kaiken. No auton huoltoasiat ovat yksin hänen vastuullaan mutta ei autoa tarvitse päivittäin huoltaa. Ruoanlaittoa, tiskiä, pyykkiä ja siivousta puolestaan on lapsiperheessä joka päivä.

Tämä on selvästi miehen lapsuudenkodista opittua. Siellä anoppi tekee kaiken ja appi istuu tv:n edessä. Oon miehelle sanonut anoppilassa käydessämme että hän vois vähän tarjota apua äidilleen, vaikka leikata ruohon tai vähintään korjata likaiset astiat pöydästä syömisen jälkeen, mutta mies sanoo että hänen äitinsä haluaa tehdä itse kaiken. En usko että haluaa vaan että on ollut pakko. Ja vaikka anoppi haluaisi niin minä en halua.

Vierailija
34/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotityöt ja lastenhoito on naisen töitä!

Vierailija
35/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyt tekemään enemmän töitä koska vaimo tekee ne kotona tehtävät työt jotka joutuisit muuten tekemään itse tai palkkaamaan ulkopuolisen, daiju. Omia rahojaan vaimo käyttää, kun käyttää työstäsi ansaitsemia rahoja, osa sun palkkaa kuuluu automaattisesti sille.

Vierailija
36/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät jakaudu. Mies on ollut pitkään lomautettuna. Minun töissä ollessani pyykkää, tyhjentää tiskikoneen ja saattaa vähän imuroidakin, mutta siihen se jää. Kun minä olen kotona, kuten nyt joulun aikaan, hän olettaa minun tekevän kaiken. No auton huoltoasiat ovat yksin hänen vastuullaan mutta ei autoa tarvitse päivittäin huoltaa. Ruoanlaittoa, tiskiä, pyykkiä ja siivousta puolestaan on lapsiperheessä joka päivä.

Tämä on selvästi miehen lapsuudenkodista opittua. Siellä anoppi tekee kaiken ja appi istuu tv:n edessä. Oon miehelle sanonut anoppilassa käydessämme että hän vois vähän tarjota apua äidilleen, vaikka leikata ruohon tai vähintään korjata likaiset astiat pöydästä syömisen jälkeen, mutta mies sanoo että hänen äitinsä haluaa tehdä itse kaiken. En usko että haluaa vaan että on ollut pakko. Ja vaikka anoppi haluaisi niin minä en halua.

No nyt ois jo aika oppia uusille tavoille. En kattelisi tollasta menoa yhtään.

Vierailija
37/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi olla sen lyhyempää päivää tekevän ongelma että toinen tekee pidempää päivää? Riippuu ihan tilanteesta mikä on reilua. Reilua ei ole se että vain toiselle jatkuvasti kasautuu lähes kaikki.

Minä teen meillä lyhyempää päivää, ja kyllä miehen pitkä päivä on minun ongelmani, jos mies on koko ajan väsynyt.

Reilua ei ole se, että minä teen päivässä 7 h (töitä) ja 1 h (kotitöitä), ja miehellä ne lukemat ovat 10 h + 1 h.

Reilua on se, että molemmat ehtivät ”makaamaan sohvalla” yhtä monta tuntia.

Vierailija
38/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei jakaudu tasan, minä teen lähes kaiken. Alussa mieskin teki, mutta koska tein kaiken äitiysvapaiden aikana, mies taantui. Nuoremman lapsen jälkeen minulla ei ollut enää jaksamista saada mies taas koulutettua. Kyllä tämä harmittaa minua.

Vastaavia esimerkkejä on tällä palstalla ollut niin paljon, että en (miehenä) ihmettele, miksi viime vuosina (vai jo vuosi kymmeninä?) sinkkujen määrä on lisääntynyt räjähdysmäisesti. - En minä ainakaan halua taantua parisuhteen myötä. Mutta tuskin kukaan haluaa myöskään kumppniksi sellaista, joka on ilm. vaarassa taantua; vaikka ainahan -tämän palstan ruokkiman käsitykseni mukaan.- nämä taantumiset tulevat aivan yllättäen ja ennalta arvaamatta...  

Kyllä ne tulee yllättäen. Kahdestaan asuessa kotitöitä on niin vähän, että se tekee kuka ehtii. En minäkään tajunnut, miten paljon lapsen myötä tuli lisää tehtävää. Tein kaiken, kun olin lapsen kanssa kotona ja mies tottui liian hyvälle. Mies kuvitteli, että sama jatkuu, kun palaan töihin. Siinä oli ihan hlvetinmoinen vääntö saada mies taas tekemään jotain. Ymmärrän kyllä, että saavutetuista eduista ei halua luopua. Tässä vuosien myötä mieheltä on hävinnyt kyky laittaa ruokaa, mutta sen hän on korvannut viemällä minut viikottain ulos syömään. Nyt koronan vuoksi tuostakin on pitänyt pitää taukoa, mutta käydään sitten useammin.

Vierailija
39/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta oli juttu että suomalaisista vanhemmista iso osa uupuu. Kaipa siis on myös väliä, että miten työt jakautuvat.

Juuri siksi sen vain 7 tuntia tekevän tulisi tehdä yksin 3 h/vrk kotitöitä, jotta saadaan työtuntien määrä samaksi. jostain syystä suomalainen nainen olettaa, että mies tekee pitempää työpäivää ja tienaa enemmän, mutta kotityöt tulee jakaa tasan puoliksi, samoin perheen menot. Aika epäreilua.

Mitä jos 7 tuntia tekevä on töissä hiilikaivoksella, ja 10 tuntia tekevä kevyissä toimistotöissä? Mitä jos 7 tuntia tekevä tienaa 10 000 kuussa ja 10 tuntia tekevä 2000 kuussa? On hyvin erilaisia tilanteita. Kotityöt pitää jakaa suurinpiirtein puoliksi.

Vierailija
40/68 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä menisi omaisuus puoliksi eron tullessa. Mun mielestä se on reilua.