Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hymypatsaat ja stipendit

Vierailija
28.05.2014 |

Taas tämä aika vuodesta. En kertonut lapselleni, miten murheissani olen hänen puolestaan, en vaan voinut. Itseäkin itkettää, lapseni lisäksi. Alakoulun viimeinen kevätjuhla ja patsaat ja stipendit jaettu. Lapseni, ainut luokkansa poika, joka ei koskaan ole saanut ainuttakaan tälläistä huomiota. Muutamat luokan pojat saaneet useampanakin vuonna. Miksi opettajakin jättää yhden ulkopuolelle? Jaettavaa näinä vuosina on ollut, vaikka kaikki olisivat saaneet yhden stipendin/ patsaan, olisi vieläkin ne lempioppilaat saaneet useamman.

Enpä enää ihmettele, miten lapset jättävät yhden leikistä pois...

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako näin sanoa: sain hymytyttöpatsan toisen luokan päätteeksi. Luokkakaverit äänestivät ja ope hyväksyi. En odottanut sitä, vaan todella yllätyin iloisesti. Sittemmin kouluaikaan en asiaa muistellut. Toivottavasti eivät luokkakaverinikaan ainakaan liikaa. Nyt 20 vuotta myöhemmin ajattelisin itse opettajana, että ihan oikealle tyypille meni patsas. En ollut hissukka, en häirikkö, en ehkä luokan välkyinkään, mutta oikeudentuntoinen, reipas, sujuvasanainen ja reilu.

Vierailija
22/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole meillekään ikinä tullut stipendiä saati hymypatsasta, eikä varmaan tule tulemaankaan. Lapsi lopettamassa neljännen luokan. Kerran kyseli miksi toiset saa stipendejä ja miksi hän ei saa. Selitin rehellisesti miten asia on (totuus, en omia mielipiteitä) ja lapsi tyytyi siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori typot.

-22

Vierailija
24/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymypatsaan saa vain yksi poika ja yksi tyttö 6. luokalla. Ehkä joissakin kouluissa myös 5. luokalla. Nämä ovat luokkakaverien äänestämiä, eli ne jotka ovat kivoja kavereita ja huomioivat muut leikeissään saavat yleensä hymypatsaat. Mutta ei voi olla mahdollista että poikasi olisi ainoa joka ei tällaista saanut.

Vierailija
25/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaksi nuorinta tyttöä on saaneet hymypatsaat, ja tytöt on niin erilaisia keskenään kuin olla voi, toinen iloinen ja sosiaalinen, kaikkien kaveri, aina hymy huulessa, enkä ollenkaan ihmetellyt, että hän aikoinaan patsaan sai. Toinen taas on hiljainen, ujo ja arka, jopa vähän juro, mutta kiltti ja auttavainen, ei mitenkään suosittu, kavereitakin vain muutama. Vähän ihmeteltiin tätä meidän nuorinta "hymytyttöä", mutta ilmeisesti luokkakaverit kuitenkin arvostavat häntä, koska patsaan hänelle äänestivät.

Vierailija
26/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, nyt vähän positiivisuutta kehiin. Mun mies on saanut aikanaan hymypoikapatsaan samalta ala-asteelta, miltä tyttäreni sai sen pari vuotta sitten.  Kertoo sen, että ovat molemmat vieraskoreita sekä isä että tytär. Mulle auottiin, kuin olisi ollut hymypatsaalle vielä yksi paikka hyllyssä. Tunnustin sitten, että sain viiltävän loistokkaasta matemaattisesta älystäni rahapalkinnon eli stipendin vaikka en ulkoisesti niin hymyilevä ja hehkeä olekaan. Kaikki ihmiset eivät vaan sovi samaan muottiin.

Vierailija
27/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 21:01"]

Turhaan murehdit. Omalta ala-asteluokaötani olin opettajan mielestä liian äänekäs joten luokan ainut tyttö, joka sai 8 käytöksestä, kun muut saivat 9. Ei stipendejä herunut ala asteella, eikä yläasteella. Lukiossa taas sain paljon ihailua osakseni opettajilta ja stipendejä ja "luottamustehtäviä" tarjottiin. Nyt olen yliopistossa valmistelemassa graduani, ja opinnot olen suorittanut lähes 4 keskiarvolla etuajassa 5.v. Oletetusta suoritusajasta. Ala aste luokaltani yksikään stipendejä saanut ei ole yliopistossa, ja hyvin harva ylipäätään missään jatkokoulutuksessa (jopa lukiosta suorutui lisäkseni n. 5 hlöä). Hymytyttöjä pokannut kaverini lähti surulliselle tielle. "Hiljaiset ja kiltit" saivat koulussa noita palkintoja, mutta sillä ei päästä elämässä oikeasti eteenpäin.

[/quote]Poika sai ala-asteella kerran hymypoika patsaan ja kaksi stipendiä, kutosen parhaana ja yläasteella ysin parhaana. Lukiota jota käy siellä on nk kympin tyttöjä täyslaidallinen , tosin pojan huonoin numero oli yksi kasi jouluna.

Vierailija
28/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kouluissa ei patsaita oo jaettu vuosiin eikä stipendejäkään jaeta joka luokalla vaan muistaakseni joka toisella vuosiluokalla alakoulun puolella, yläkoulussa sitten varmaan joka kevät. 

Stipendejä on yksi luokkaa kohden toisella ja neljännellä luokalla, kuudennella jaetaan useampi. Toisella ja neljännellä luokalla se stipendi menee luokan parhaalle oppilaalle eli kylmästi sille kenellä on paras todistus. Kuudennella yksi stipendi jaetaan luokan parhaalle ja sitten muutamia muilla perusteilla, esim se paras kaveri, hyvä tsemppari, liikunnallisesti lahjakas, innokas lukija tms. Missään tapauksessa ei kuitenkaan käy niin että jollain luokalla vain yksi oppilas jäisi ilman stipendiä. Kaikille niitä ei voida jakaa koska sitten se ei enää ole palkinto hyvin tehdystä työstä vaan itsestäänselvyys jonka arvo on vain rahallinen. 

Vierailija
29/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei nyt auta kun ottaa ohjat omiin käsiin!

http://www.opinkirjo.fi/fi/opettajat_ja_ohjaajat/materiaalit/hymy-tuotteet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan