Rikosilmoitus huutonet paketin katoamisesta?
Minulta ostettiin paketti huutonetissä. Vein paketin yli viikko sitten postilaatikkoon kirjekuoressa. Ostaja sanoi, että paketti ei ole tullut perille ja nyt uhkaa rikosilmoiksella ellen välittömästi palauta rahoja.
Onko asia tosiaan näin, että minun on palautettava raha kadonneesta paketista tai minusta tehdään rikosilmoitus? Ostaja sanoo, että hänellä on todistaja joka todistaa että paketti ei ole tullut, on minullakin todistaja joka voi kertoa että oöen paketin lähettänyt. Äh?
Kommentit (58)
Vuosittain on useita tapauksia, joissa nollapalautteinen myy monen tonnin olemattoman muumimukin ja aina vain joku samaan lankaan jää.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 20:49"]
Kuluttajansuojasta näin: kts etenkin viimeinen kohta.
Kahden yksityisen välinen kauppa
Kuluttajansuojalaki ei koske kahden yksityishenkilön välistä kauppaa. Jos ostaa esimerkiksi käytetyn auton toiselta yksityishenkilöltä, kuluttajaviranomaiset eivät voi käsitellä eivätkä neuvoa mahdollisessa riitatapauksessa.
Kirpputorit
Vastuu tuotteen virheestä kirpputoreilla ja vanhojen tavaroiden liikkeessä määräytyy sen mukaan, keneltä tavaran ostaa.
Jos kirpputorilla ostaa tavaran suoraan yksityishenkilöltä, kyse on kahden yksityishenkilön välisestä kaupasta, jota kuluttajansuojalaki ei koske.
Jos sen sijaan ostaa tuotteen välitysliikkeestä tai kirpputorilta, jonne tavaroita on jätetty myytäväksi, kauppaan sovelletaan kuluttajansuojalain ja tuoteturvallisuuslain säännöksiä. Kuluttajasuojalaissa on säännös siitä, että välittäjä vastaa välittämästään tuotteesta samalla tavoin kuin myyjä. Osa kirpputoreista voidaan katsoa tavaroiden välittäjäksi.
Kuluttajansuojalakia ei sovelleta käytettyjen tavaroiden huutokauppaan, jossa ostajat ovat läsnä. Verkkohuutokaupoissa ei puolestaan ole ennakkoratkaisua siitä, onko huutokaupan pitäjällä vastuuta tavaroista.
t.9 Eli eipä sinne oikeuteen varmaan kukaan halua lähteä ennakkotapaukseksi, kun voi hävitä useita tuhansia. Ja kun tässä on vielä kyse postituksesta, ei tuotteen kunnosta.
[/quote]
Eihän tämä liity nyt asiaan mitenkään.
[/quote]
Mitäpä jos lukisit tekstin?
[/quote]
Luin jo ja missä tuossa käsitellään postin kuljetettavaksi jätettyä tavaraa?
[/quote]
Siinä puhutaan siitä, onko yksityisellä myyjällä kuluttajansuojan velvoittamaa vastuuta tavarasta. Siinä todetaan, että kuluttajansuoja ei koske yksityisten välistä kauppaa.
Eli se sisältää myös tavaran kuljetuksen, koska miten se kuluttajansuoja voisi yhtäkkiä olla siinä, jos sitä kerran ei ole?
Minä olen jokaisen huutokaupan kohdalle kirjoittanut erikseen, että jos ostaja haluaa tavaran lähetettävän tavallisena, kirjaamattomana kirjeenä, minä en ota vastuuta lähetyksestä sen jälkeen kun sen olen postiin vienyt. Tarjoan aina myös mahdollisuutta lähettäää lähetyksen niin, että sitä pystyy seuraamaan (esim. Ärräpaketti).
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 21:26"]
Minä olen jokaisen huutokaupan kohdalle kirjoittanut erikseen, että jos ostaja haluaa tavaran lähetettävän tavallisena, kirjaamattomana kirjeenä, minä en ota vastuuta lähetyksestä sen jälkeen kun sen olen postiin vienyt. Tarjoan aina myös mahdollisuutta lähettäää lähetyksen niin, että sitä pystyy seuraamaan (esim. Ärräpaketti).
[/quote]
Niin. Jos myyjä voi vetäytyä vastuusta tuolla lauseella, niin eipä luulisi olevan mahdollista vaatia oikeusteitse muiltakaan myyjiltä enempää vastuuta. Koska normaali liike ei voi vetäytyä vastuusta, vaikka miten laittaisivat tiedotteita, vaan kuluttajansuoja koskee heitä, oli lause tai ei. Siksi vastuuta ei voida yksityisiltä myyjiltä velvoittaa jos siitä kerran voi pätevästi vetäytyä sanomalla sen erikseen. Vähän samahan se on kuin sanoisi: kun olet maksanut tuotteen ja saanut sen en maksa sinulle 5 euroa, vaikka olisitkin halunnut vihreän tuotteen ja myymäni oli valkoinen.
Tuo on lakiin kirjattua ettei myyjä ole vastuussa postin toiminnasta. Ei tarvitse erillisiä lausekkeita kirjailla mihinkään.
Siis tarkoitan, vaikka jos ostaja on tiennyt ostavansa valkoisen tuotteen ja keksisi vasta sen kotiin saatuaan, että halusinkin vihreän!
46
Kiitos kaikille :) Ostaja käyttäytyy todella tökerösti. Kerroin kuluttajasuojasta ja sanoin, että jos jossakin suoraan sanotaan että myyjä korvaa tuotteen niin teen sen. Sanoin jo heti ensimmäisessä sähköpostissa, kun ilmoitti ettei paketti ole tullut että korvaan tuotteen jos kuuluu, vastaukseksi sain uhkauksen rikosilmoituksesta.
Niin ja kyseinen tuote oli käytetty vaate.
Ap
Myyjänä on hyvä olla tarkka omassa myynti-ilmoituksessaan ja ostajan on hyvä katsoa keneltä ostaa. Ja yleisvinkkinä sanoisin, että on hyvä katsoa palautteita, onko esimerkiksi mahdollisia ns vedätyksiä havaittavissa.
Hei ap, mulla on sulle oma kokemus! Myin n.30 e arvoisen mekon huutonetissä viime syksynä ja se hitsiläinen katosi postissa... Ostajalta tuli hirveät uhkailut juurikin rikosilmoituksella ja sellaisen sen sitten tekikin. Poliisi tosiaankin soitti mulle ja kysyi miten asia oli mennyt. Kerroin, että olin vienyt postiin ja ilmeisesti paketti oli siellä hukkunut. Kerroin myös tehneeni reklamaation. Poliisi naureskeli hieman ja kertoi, että asia ei tosiaan johda mihinkään hedän puoleltaan, koska todisteita siitä, että olisin tahallisesti huijannut, ei voida osoittaa.
Ostaja olisi omakustanteisesti voinut haastaa minut oikeuteen mutta häviäminen olisi ollut lähes varma juttu, koska ei kykene todistamaan, ettenkö olisi pakettia lähettänyt. Jälkikäteen olen epäillyt ostajan tulleen katumapäälle ja yrittäneen näin saada rahat itselleen takaisin.
Parasta olisi postittaa automaatilta pakettina tai ihan postista niin, että saat sen lähetystunnuksen. Maksaa 6-10 eur, mutta jos ostaja ei suostu maksamaan niin ottaa myös riskin ettei pakettia voi jäljittää. Tee ensin katoamisilmoitus tuntomerkkeineen postille. Olen joutunut muutaman kerran tekemään ja aina on löytynyt kadonneet lähetykset. Olen myynyt 2008 vuodesta huutonetissä eikä yksikään lähetys ole hävinnyt lopullisesti. Myyn tuotteen päivässä tahdilla.
Ihan ensimmäiseksi teet katoamisilmoituksen postille.
Siellä niitä hätähousuja ja valittajia riittää. Se on huono kun kirjeestä ei jää tunnusta, paketistahan jää, sillä voi todistaa lähettäneensä. Harva ostaja siellä haluaa että hänen ostoksensa laitettaisi pakettina 7,60e jos se menee eurolla, ei ainakaan halua noin paljon postimaksua maksaa. Jotkut siellä kuulema nostavat kamalan haloon jos tavara ei ole tullut seuraavana päivänä! Eivät ota huomioon sitä jos maksavat eri pankista niin maksukin voi näkyä vasta muutaman päivän kuluttua. Postissa myös tuhoutuu lähetyksiä ihan joka päivä, milläs todistat!
Hei 50! :) Joku tämän kaltainen juttu tuli minullekkin mieleen. Kyllä tälläinen harmittaa, mutta tosiaan kyllähän tässä tälläiset "ristitkin" kuuluu tiedostaa. Tosiaan pitää jatkossa tarkentaa etten vastaa kadonneesta postista jos sitä ei lähetysseurannan kautta laiteta. Menen tekemään nyt kuitenkin reklan postille.
Ja toi mitä 53 sanoo on aivan totta! Uskomatonta, että paketteja kysellään välillä jo ennen, kuin pankkisiirto näkyy edes tilillä! Älyhoi:-)
Ap
Ikinä ei kannata lähettää postissa muita kuin joulukirjeet.
Posti hukkaa vuodessa kymmeniä tuhansia kirjeitä ja miten on nyt kun porukkaa potkitaan pihalle.
Ikinä ei kannata lähettää postissa muita kuin joulukirjeet.
Posti hukkaa vuodessa kymmeniä tuhansia kirjeitä ja miten on nyt kun porukkaa potkitaan pihalle.
Kandee lähettää aina pakettina ja laittaa vaikka kiviä lisäpainoksi. Kun posti korvaa painon perusteella. Jos on mekko 500grammaa ja kiviä 1,50kg :) normipaketti sai 2kg painaa?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 21:06"]
Vaikka ei olisi kuluttajansuojaa niin kyllä poliisi tutkii huijaustapaukset.
[/quote]
Saahan poliisi tutkia.