Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pesukone Suomessa harvinaisuus?

Vierailija
22.06.2014 |

Miksi helvetissä Suomessa pitää tuoda lakanat mukanaan kun menee jonkun kotiin? Ja miksi Suomessa - ja vain Suomessa - laitetaan vieraat nukkumaan muiden käyttämiin lakanoihin ellei tuo omia puhtaita? Serkkuni ehdotti että nukkuisin sängyssä jossa hänen siskonsa ja poikaystävä olivat nukkuneet aiemmin. Poikaystävän mällit lakanoilla olivat senverran kuvottava näky että siirryimmekin sitten hotelliin. Ihan turha edes yrittää yöpyä suomalaisten kodeissa, suosiolla hotelliin vaan.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on tyhmää pestä lakanapyykkiä yhden yön takia. Siksi otan yleensä aina omat mukaan, nukun niillä kylässä sen yhden yön, viikkaan pussiin ja käytän vielä kotona. Lapset oli juhannuksen aikaan yhden yön yökylässä ja pakkasin heille ikea-kassiin peitot ja tyynyt lakanoineen. Helppoa! Autolla kun kulkee, niin mahtuu helposti mukaan.

Vierailija
2/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä muissa maissa olet yöpynyt serkkujen luona kotimajoituksessa? En mäkään vieraalle ehdottaisi kerran käytettyjä lakanoita, mutta serkulle voisin hyvin ehdottaa. Oon tietysti suomalainen, että ehkä se johtuu siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin ei ole Suomessa. Noin on yksittäisissä perheissä. En ikinä laita vieraita punaisiin lakanoihin. Jos kysyvät tuovatko lakanat, ilahdun, mutta en kehtaa pyytää tuomaan. Itse vien aina kylään omat.

Kun perheeni on kylässä yötä jonkun luona, tiedän että perheellä on paljon tekemistä vieraiden kestitsemisessä ja en halua lisätä heidän hommiaan pyykinpesulla, siksi vien omat. Kenenkään paskaisisaa lakanoissa en nukkuisi, en todellakaan.

Vierailija
4/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:43"]Noin ei ole Suomessa. Noin on yksittäisissä perheissä. En ikinä laita vieraita punaisiin lakanoihin. Jos kysyvät tuovatko lakanat, ilahdun, mutta en kehtaa pyytää tuomaan. Itse vien aina kylään omat.

Kun perheeni on kylässä yötä jonkun luona, tiedän että perheellä on paljon tekemistä vieraiden kestitsemisessä ja en halua lisätä heidän hommiaan pyykinpesulla, siksi vien omat. Kenenkään paskaisisaa lakanoissa en nukkuisi, en todellakaan.

[/quote]

punaisiin=likaisiin

Vierailija
5/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läntisessä Suomessa vieraille pedataan puhtaat lakanat jo ennen kuin soittavat ovikelloa. Itäisessä Suomessa kaikki on leväperäisempää, vähän sinne päin ja kuhan jotain on.

Vierailija
6/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyi, en todellakaan suostuisi nukkumaan kenenkään aiemmin nukkumissa lakanoissa, oli se toinen henkilö sukua tai ei ja ihan riippumatta siitä onko lakanoissa nukuttu 2 tuntia tai 2 viikkoa. Oikeastiko joku tosissaan pistää vieraat käytetyissä lakanoissa nukkumaan?

Vierailija
7/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun meille tulee yövieraita, niin yleensä heitä tulee iso konkkaronkka perhejuhlia varten. Jonkin verran on vieraslakanavaraa, mutta meillä ei todellakaan ole 25 aluslakanaa, 25 pussilakanaa 25 pyyhettä jne. Peittoja ja patjoja lainaillaan tuttavilta, mutta helpointa on, että osa vieraista tuo lakanat itselleen.

Vierailija
8/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:41"]

Mun mielestä on tyhmää pestä lakanapyykkiä yhden yön takia. Siksi otan yleensä aina omat mukaan, nukun niillä kylässä sen yhden yön, viikkaan pussiin ja käytän vielä kotona. Lapset oli juhannuksen aikaan yhden yön yökylässä ja pakkasin heille ikea-kassiin peitot ja tyynyt lakanoineen. Helppoa! Autolla kun kulkee, niin mahtuu helposti mukaan.

[/quote]Hui, mä en ikimaailmassa käyttäisi samoja lakanoita enää kotona, tiedä mitä bagteerisia ja perseisiä ne sohvat sun muut patjat ovat.

Vierailija
9/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat tuovat omat lakanat, koska kyläpaikassa ei ikinä tiedä, mitä vieraat haluavat. Yhdelle kelpaa vain satiini (puuvillasatiini, ei se liukas), toinen ei voi nukkua, jos lakanat eivät ole egyptiläistä puuvillaa ja kolmas kammoaa pussilakanoita. Yhdelle lakanat pitää silittää, toiselle mankeloida, kolmas ei kestä kukallisia lakanoita tai sitä, että kolmen tyynyn tyynyliinat eivät ole tasan samaa sarjaa.

Yökyläily on kuin ruuanlaitto: löytyy kamala määrä ihmisiä, joilla on joku lakanarajoite.

Vierailija
10/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:47"]

Läntisessä Suomessa vieraille pedataan puhtaat lakanat jo ennen kuin soittavat ovikelloa. Itäisessä Suomessa kaikki on leväperäisempää, vähän sinne päin ja kuhan jotain on.

[/quote]

Kyllä niitäkin on, mm. mun äitipuoli. Tai nyt jo onneks entinen.

Vierailija
11/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on itsestäänselvyys, että vieraille laitetaan puhtaat lakanat, eikä niitä tarvitse tuoda itse. Jotkut tosin väen väkisin haluavat tuoda omat lakanat mukanaan.

Toinen asia on, että jos kämppä on pieni, eikä vierashuonetta ole, on mielestäni fiksumpaa majoittua hotellissa. Eri juttu, jos molemmat osapuolet (isäntäväki ja vieraat) on tosi nuoria (selvästi alle 30v), silloin ei niin nuukaa.

Vierailija
12/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Läntisessä Suomessa ei avata edes ovea vieraille, umpimielistä sakkia siellä. 

Vierailija
13/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itäsuomalainen enkä tunnistä tuossa ylempänä ollutta tölväisyä välinpitämättömyydestä. Lapsesta asti opin, että omat lakanat ja pyyhkeet otetaan tietysti mukaan yökylään, ja siihen aikaan kyläiltiin yötä myöten enemmän kuin nyt, kun on autot ja pelit ja vehkeet.

Harvoin tulee nykyään yövieraita, mutta en vissisti makuuta heitä toisen vieraan käyttämissä lakanoissa. En vaadi, että vieras tuo lakanat tullessaan, mutta en pane pahakseni, vaikka hyvä pyykkikone onkin.

Ennen tuo lakanoiden ja pyyhkeiden mukana kuskaaminen oli ihan ymmärrettävää, että kaikilla ei todellakaan ollut pesukonetta kuivausrummusta puhumattakaan. Pesukonekin oli pitkään varsin alkeellinen pulsaattorikone, jossa ei ollut minkäänlaista automatiikkaa. Pyykkipäivä oli siis todella nimensä veroinen! Liinavaatevarastotkin olivat monesti aika suppeat. Ja lisäksi lakanpyykkiä pestiin harvoin, sillä pyykin kuivattaminen oli ongelmallista talvella niin maalla kuin kaupungissakin.

Eikös tämä teema käsitelty jo joskus vauosi sitten. Taitaa tuo aloituskin olla kopioitu vanhasta ketjusta. Vaikuttaa se sen verran tutulta. Keksikää nyt jotain uutta purnattavaa!

Vierailija
14/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh?!?

En ole koskaan ikinä pyytänyt vieraita tuomaan pyyhkeitä tai lakanoita. Pyytääkö tosiaan joku???

Aina petaan vieraille hyvän sängyn ja laitan puhtaat petivaatteet. Olen ostanut useita täkkejä ja tyynyjä, joita säilytän rottinkisessa ja kannellisessa korissa ja pesen jos ne likaantuu, jotta aina on antaa puhtaat ja raikkaat peitot ja tyynyt.

Kun vieraat lähtee pesen petivaatteet ja pyyhkeet 60 asteessa ja kuivaan ne sekä viikkaan kaappiin. Mikä ongelma se olisi edes???

Vieraat saavat nukkua joko patjalla tai parisängyksi vedettävällä sohvasängyllä, joka on sekin uusi.

Patjat taloudessamme vaihdan jopa 3 vuoden välein kokonaan uusiin, koska lapset ovat pieniä. Patjojen päällisiäkin pesen tarpeen mukaan n.2kk:n välein.

Koko perheelle vaihdan petivaatteet viikon välein.

Vierailija
15/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 14:02"]

[/quote]

[/quote]

En ole viestin nro 6 kirjoittaja, mutta tykkään tuosta länsisuomalaisesta vähän varautuneesta ja pidättyväisestä meiningistä. Itäsuomalainen höpöttäväisyys ja vitsien "viäntäminen" ei oikein iske. Toki erilaisia ihmisiä on joka puolella Suomea.

-Keskisuomalainen

Vierailija
16/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 14:02"]

[/quote]

[/quote]

En ole viestin nro 6 kirjoittaja, mutta tykkään tuosta länsisuomalaisesta vähän varautuneesta ja pidättyväisestä meiningistä. Itäsuomalainen höpöttäväisyys ja vitsien "viäntäminen" ei oikein iske. Toki erilaisia ihmisiä on joka puolella Suomea.

-Keskisuomalainen

[/quote]

Itse pidän varautuneita ja pidättyväisiä ihmisiä kylminä. 

Vierailija
17/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap, serkkusi perhe ei luonnollisestikaan edusta koko Suomea, joten kysypä häneltä kuinka sen pesukoneen laita oikein on.

Kun itse menen yökylään tutuille tai sukulaisille, menen hotellin sijaan enemmänkin hostellityyppiseen majoitukseen. Omat lakanat ja pyyhkeet mukaan, jotta talonväen ei tarvitse pestä pyykkiä. Kun meille tulee vieraita, en petaa sänkyjä valmiiksi vaan vieraiden tultua selvitän mitä tarvitaan. Useimmiten vierailla on liinavaatteet mukana.

Vierailija
18/18 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä petaan aina puhtaat lakanat vieraille. Pakko kyllä sanoa että kyllä mua vituttaa niiden pesu kun muutenkin pesen joka ikinen päivä pyykkiä. Vois nyt edes ottaa ne lakanat itse pois ja viikata peiton ym.

En ole kyllä enää paljoa jaksanut yövieraita ottaa kun omat lapset on pieniä ja meille tullaan aina kuin johonkin hotelliin. Tykkään kestitä mutta inhoan passata!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän