Palstan parhaat sisustajat! Melkein kaikki uusiksi suht pienellä budjetilla.
Muutamme kaksiosta kolmioon ensi kuussa ja olen päättänyt myydä kaikki vanhat rumat taulut, matot, verhot ja huonekalut ja aloittaa alusta. Ainoat mitkä otan mukaan on meidän ja lasten sangyt ja MALM lipastot. Miten sisustaisitte uusiksi noin tonnin budjetilla olohuoneen ja ruokailuhuoneen? Mihin kannattaa sijoittaa että tilasta tulee viihtyisä? Tykkään modernista, selkeästä tyylistä.
Kiitos kaikista vinkeistä!
t. surkea sisustaja
Kommentit (10)
Ostaisin IKEAn uuden sohva ja kierrätyskeskukselta/kirppiksiltä täyspuisen pöydän ja tuoleja. Ne voisi käsitellä esim. maalata uudelleen.
Tori.fi:stä ostat jotkut hyvännäköiset huonekalut. Miksi pitäis kaikki olla uutta uutta?
Kun teillä on budjetti noin tiukka, tekisin kuten nro 3 neuvoo ja en myisi vanhoja kamoja ennen kuin olen tarkkaan miettinyt sopisiko joku vanha matto tms. kuitenkin uuteen kämppään. Myynnistä ei paljon nettoa uusien hankintaan verrattuna. Miettisin myös voisiko vanhoja kalusteita maalata raikkaammiksi ja uuteen kämppään paremmin sopiviksi.
Nykyään ei kannata ostaa käytettyjä huonekaluja luteiden leviämisen takia, ostaisin ikeasta jotain hyvännäköistä, hyvä hinta/laatusuhde.
Sohvat voi tietysti uudistaa verhoilulla ja huonekalut maalata.
Kuten muutkin: myisin vanhat rumat kamat netissä ja tuunaisin loput.
Tärkeimmät hankinnat on mun mielestä ruokapöytä ja sohva. Sohvan ostaisin joko käytettynä netistä tai kirpparilta, tai sitten Ikeasta. En tiedä, millainen sohva teillä on, mutta jos osaat ollenkaan ommella, voit helposti tehdä siihen irtopäällisen. Itse olen tuunannut useampia sohvia noin, ja on tullut tosi hyvä (ei tarvitse olla joka tyyny erikseen tms., voi riittää, jos ompelet tarpeeksi ison kankaan vähän sohvan muotoiseksi, jotta se pysyy paikoillaan). Yksi vaihtoehto on myös ostaa vaikka sänky ja patja sekä paljon hyvälaatuisia (höyhen-)tyynyjä ja tehdä niistä vuodesohva, siis sellainen, jossa selkänojana toimivat noi tyynyt. Edellyttää, että sohva on seinää vasten, jotta siihen voisi nojata. Noin syntyy tosi selkeä sohva. Tuossakin pitää kyllä sen verran osata ommella, että saat aikaiseksi jonkun patjapussin ja tyynynpäälliset.
Ruolapöydän ostaisin netistä. Sieltä löytyy kohtuuhinnalla vaikkapa Artekin pöytiä, kunhan jaksaa nähdä vaivaa ja etsiä ja ehkä käydä hakemassa jostain päin Suomea. Millaiset tuolit teillä on? Voiko niitä käyttää? Muista, että ne voi maalata. Voit myös hyvin ostaa netistä tai kirppareilta vanhoja, yksittäisiä tuoleja ja maalata ne joko samalla värillä tai sitten radikaalisti kaikki erivärisiksi. Osta vain kohtuuhintaisia, mutta muodoltaan kauniita tuoleja!
Verhotkin voit helposti tehdä itse. Jos osaat ommella, ostat kankaat itse. Valoverhoiksi voit laittaa ohutta pellavaa tai mitä vaan valoverhokangasta, josta tykkäät. Jos ostat pitkän pätkän yhdellä kertaa, voit koettaa tingatakin. Jos haluat räväkämmät verhot, osta vaikka ikityylikästä Marimekkoa. Niiden metrikankaat ei oikeasti ole erityisen kalliita, ja antavat sisustukseen taatusti säväyksen.
Ota perussäännöksi, että näkyvillä on vain vähän tavaraa ja huonekaluja. Se ei ole kallis vinkki, koska sun ei tarvitse ostaa mitään, vaan ainoastaan laittaa pois.
Vinkkini edulliseen sisustukseen: avaa pinterest, inspiroidu ja opettele itse tekemään ja tuunaamaan. muista myös että mitä vain voi nykyään maalata!
OT, mutta tuleeko luteita oikeasti muistakin huonekaluista kuin patjoista? Kyselee vanhojen huonekalujen tuunailusta pitävä...
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 22:34"]
OT, mutta tuleeko luteita oikeasti muistakin huonekaluista kuin patjoista? Kyselee vanhojen huonekalujen tuunailusta pitävä...
[/quote]
Tulee.
Sohva on niin kulahtanut ja epämukava että se on ehdottomasti menossa vaihtoon, eli siihen menee varmaan suurin osa budjetista. Hyvä jos siitä mitään saan, taitaa menna keirrätykseen. Tosiaan sitä enkä mattoja käytettynä uskalla hankkia mutta ruokailuryhmän ja kirjahyllyn saa edullisesti käytettynä tai Ikeasta. Ruokailuryhmä on naarmuja ja koloja täynnä ja ei puuta jota voisi hioa ja maalata. Yksi isoista matoista saattaisi ehkä tulla mukaan mutta olohuoneen matto on epäkäytännöllinen lapsi- ja koira perheeseen, valkoista villakudosta ja aina likainen (valkoista villaa). Haaveilen Woodnotes matosta mutta se ei taida tähän budjettiin tällä hetkellä sopia. Joskus sitten. :)
Eli:
600 - kulmasohva jostain alesta jos hyvin käy
150 - ruokailuryhmä
150 - olohuoneen matto
50 - Sisustusjuliste ja kehykset
100 - Kirjahylly käytettynä tai Ikeasta
Kiitos kaikista vastauksista!
ap
Sohvaan sijoittaisin eniten, vaikka 500e ja sitten loput käytettynä loppurahalla.