Useat 5v lapsemme päiväkotikaverit viettävät kesälomaa ulkomailla.
Jotkut tekevät reissun keskieurooppaan ja sitä kautta Legolandiin. Jotkut Gröna Lundiin ja Ruotsiin. Osa lähtee Turkkiin. Meillä ei ole aikaa kuin särkänniemen reissuun ja ihan kunnallisesta päiväkodista kyse.
Kommentit (60)
Teillähän on sitten talvella varmaan lomaa tai ainakin toisella. tuksin sentään molemmat teette yksityisyrittäjän töitä 5 päivää viikossa 52 viikkoa vuodessa?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 14:35"]
Teillähän on sitten talvella varmaan lomaa tai ainakin toisella. tuksin sentään molemmat teette yksityisyrittäjän töitä 5 päivää viikossa 52 viikkoa vuodessa?
[/quote]
Talvella on sellainen n 2 viikkoa joulun aikaan.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 14:00"]
menkää risteilylle tukholmaan...en nytt oikein ymmärtänyt missä vika, rahatilanteessa? miksei lapsi viihtyisi kuukautta turkissa? meidä 2-7v ikäiset ovat viihtyneet todella hyvin ulkomailla pidempiä aikoja. viime kesänä olimme 2,5kk italiassa ja sitä edeltävänä kesänä olimme kuukauden espanjassa. Tuo kk oli sopivampi sillä silloin ehti myös matkustaa suomessa sukuloimassa, huvipuistoissa sekä käydä risteilemässä
[/quote]
Siinä ettei lomaa ole kuin viikonloppuisin.
[/quote]
ok. aika haastava tilanne. itse ottaisin vklp matkan helsinkiin. kiva hotelli ja puistoja, shoppailua, ranalla oloa, kasvitieteellinen puutarha, luonnontieteen museo, uimastadion, linnanmäki jne. myös joku viikonloppumatka ulkomaille vaikka saksaan tai barcelonaan. jos pääset laivaan perjantaina noin klo 17 niin risteily
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 14:05"]
Kaikenlaisia ihmiset miettiikin. Me emme käy ulkomailla ihan siksi kukn meitä perheen aikuisia ei kiinnosta. Eikä kyllä todellakaan opeteta lapsille sellaista asennetta jo pienenä että osallistuisi kulutuskilpailuun esim. tavaroilla ja lomamatkoilla ja ihannoisi matkustelevaa ja kuluttavaa elämäntapaa.
[/quote]
Tämä on jännä ilmiö monesti... Että kun aikuisia ei kiinnosta niin lapsetkaan ei saa kokea. Vähän niin kuin että lapsista pitää kasvattaa samanlaiset kuin vanhemmistaankin. Pätee monilla mm. uskontoonkin, ettei lapset saa itse täysi-ikäisinä päättää, vaan jo pienestä pitäen lapsen pitää olla kuten vanhemmankin jne...
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:53"]
Onko teillä viikonloppuja vapaana? Jos ei, niin missä lapsi tuolloin on?
Viikonloppunahan ehtii ulkomaille: Ruotsiin, Tanskaan, Viroon, Venäjälle. Lisäksi voi käydä Ahvenanmaalla ja lähikaupungeissa. Jokaisessa kun menee huvipuistoon,niin kyllä teidän lapsi saa kadehtivia silmäyksiä...
[/quote]
On la-su vapaat mutta miten siinä kerkiää käymään ruotsissakaan?
[/quote]
Miksi? Eikö teillä ole kesälomaa, ja jos ei, niin miksi?
On ihan ymmärrettävää, ettei yksityisyrittäjä etenkään alkuvaiheessa välttämättä pysty pitämään pitkiä kesälomia, mutta minä väitän, että jos todella haluaa, niin jollain tavalla pystyy järjestämään edes yhden pidennetyn viikonlopun.
Ja jos vuodesta toiseen menee niin, ettei ole mahdollisuutta minkäänlaiseen lomaan ja tulotaso on siitä huolimatta olematon, niin kannattaa kyllä harkita, voisiko jotain tehdä eri tavalla.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:50"]
Yritä hankkia pojallesi tukiperhe, jonka mukana hän pääsisi pois pihapiiristänne.
[/quote]
Miksi tätä on alaspeukutettu?
Moniko muu lapsi Suomessa viettää kesänsä vaikeroivan liikuntakyvyttömän äitinsä kanssa kotonaan, joka sekin sijaitsee "tiettömän taipaleen" päässä? Ei leikkiseuraa äidistä, ei isästä, ei lapsikavereita. Minusta täysin epäinhimillistä, ja todellakin soisin tuolle pikkupojalle jotain vaihtelua tuohon ankeuteen.
Me on kierretty siellä ja täällä, lapsista paras paikka on mummola ja mummolan karitsat.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 14:48"]
Kaikenlaisia ihmiset miettiikin. Me emme käy ulkomailla ihan siksi kukn meitä perheen aikuisia ei kiinnosta. Eikä kyllä todellakaan opeteta lapsille sellaista asennetta jo pienenä että osallistuisi kulutuskilpailuun esim. tavaroilla ja lomamatkoilla ja ihannoisi matkustelevaa ja kuluttavaa elämäntapaa.
[/quote]
Tämä on jännä ilmiö monesti... Että kun aikuisia ei kiinnosta niin lapsetkaan ei saa kokea. Vähän niin kuin että lapsista pitää kasvattaa samanlaiset kuin vanhemmistaankin. Pätee monilla mm. uskontoonkin, ettei lapset saa itse täysi-ikäisinä päättää, vaan jo pienestä pitäen lapsen pitää olla kuten vanhemmankin jne...
[/quote]
Olen se äiti, jonka lapset ovat automatkailleet Euroopassa pienestä pitäen. En minäkään ymmärrä, että lasten pitäisi tynnyrissä kasvaa, jos siellä itse viihtyy. Toisaalta minusta on ihan normaalia, että lapset ottavat mallia vanhemmistaan ja perheellä on jokin yhteinen arvopohja, elämäntapa tms. Uskontoon viitaten minusta on ihan ymmärrettävää, että uskovat vanhemmat myös elävät uskossa ja myös lastensa kanssa, jolloin nämä sen omaksuvat. Ei kai ateistiperheessäkään tasa-arvon ja neutraaliuden nimissä virsiä veisata, jotta lapsella olisi mistä aikanaan valita? Toki muista ratkaisuista uskonkin suhteen pitää puhua arvostavasti, koska ihmisiä me olemme kaikki.
Jos minä ja mieheni emme pitäisi matkustamisesta, emme vain lasten takia matkustaisi. Toki kuljetan lastani harrastamassa kerran viikossa, kun harrastus on hänelle tärkeä, vaikka minua itseä asia ei kovasti kiinnosta ym. pienempää, mutta ei kai nyt kukaan lähde esim. ulkomaanmatkalle vastentahtoisesti "lasten takia"? Minusta on ihan suotavaa, että meitä on moneksi ja opimme myös sietämään erilaisuutta esim. lomanviettotapojen suhteen. Vaikka matkustamme joka kesä, en osaa ajatella, että kotimaassa tai vaikka ihan kotonakin olevat automaattisesti viettävät "huonon kesän". Kesään jää meilläkin aikaa olla kotona ja se on hauskaa sekin.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 14:57"]
Yritä hankkia pojallesi tukiperhe, jonka mukana hän pääsisi pois pihapiiristänne.
[/quote]
Moniko muu lapsi Suomessa viettää kesänsä vaikeroivan liikuntakyvyttömän äitinsä kanssa kotonaan, joka sekin sijaitsee "tiettömän taipaleen" päässä? Ei leikkiseuraa äidistä, ei isästä, ei lapsikavereita. Minusta täysin epäinhimillistä, ja todellakin soisin tuolle pikkupojalle jotain vaihtelua tuohon ankeuteen.
[/quote]
Huh sun luulojesi kanssa. Nyt keväällä käyty lapsen kanssa laivalla,tivolissa,sirkuksessa, pari kertaa elokuvissa,autonäyttelyssä,delfinaariossa yms ja kesällä mennään särkänniemeen plus kylpylään viikonlopuksi ja kenties vielä toiseen huvipuistoon. Kavereita lapselle tulee heinäkuussa kun ulkomailta palaavat. ap
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 14:48"]
[/quote]
[/quote]
Olen se äiti, jonka lapset ovat automatkailleet Euroopassa pienestä pitäen. En minäkään ymmärrä, että lasten pitäisi tynnyrissä kasvaa, jos siellä itse viihtyy. Toisaalta minusta on ihan normaalia, että lapset ottavat mallia vanhemmistaan ja perheellä on jokin yhteinen arvopohja, elämäntapa tms. Uskontoon viitaten minusta on ihan ymmärrettävää, että uskovat vanhemmat myös elävät uskossa ja myös lastensa kanssa, jolloin nämä sen omaksuvat. Ei kai ateistiperheessäkään tasa-arvon ja neutraaliuden nimissä virsiä veisata, jotta lapsella olisi mistä aikanaan valita? Toki muista ratkaisuista uskonkin suhteen pitää puhua arvostavasti, koska ihmisiä me olemme kaikki.
Jos minä ja mieheni emme pitäisi matkustamisesta, emme vain lasten takia matkustaisi. Toki kuljetan lastani harrastamassa kerran viikossa, kun harrastus on hänelle tärkeä, vaikka minua itseä asia ei kovasti kiinnosta ym. pienempää, mutta ei kai nyt kukaan lähde esim. ulkomaanmatkalle vastentahtoisesti "lasten takia"? Minusta on ihan suotavaa, että meitä on moneksi ja opimme myös sietämään erilaisuutta esim. lomanviettotapojen suhteen. Vaikka matkustamme joka kesä, en osaa ajatella, että kotimaassa tai vaikka ihan kotonakin olevat automaattisesti viettävät "huonon kesän". Kesään jää meilläkin aikaa olla kotona ja se on hauskaa sekin.
[/quote]
Niin, en minä matkustamista minään ehtona hyvälle kesälle pidä, varmasti lapsilla voi olla paljon mielekkäämpi loma ihan vain kotimaassa. Tokihan arvot ja elämäntavat näkyvät lapsissakin, mutta tarkoitin sitä että minusta olisi hyvä antaa lapselle paljon erilaisia mahdollisuuksia vaikka ei itse niistä pitäisikään. Kuten vaikka ei itse välittäisi matkustelusta tai vaikka uimisesta rannalla, voisi lapsen kuitenkin viedä sen kokemaan ja mahdollisuuksien mukaan mistä lapsi pitää (kuten eri harrastukset tms.) niin kuskata sitten niihin. Että lapselle voi tutustuttaa erilaisia harrastuksia eikä tuputtaa omia mielenkiinnon kohteitaan, tai että vaikka itse on ateisti, saa lapsi silti tutustua erilaisiin uskontoihin ja tehdä itse valintoja sen suhteen. Tai jos itse on evankelisluterilainen, saa lapsi olla vaikka buddhalainen jos haluaa, jos perhe syö lihaa, on ihan ok lapsen olla kasvissyöjä jne. Lähinnä se, että lapsia tuettaisiin olemaan oma persoonansa ja heidän mielenkiinnon kohteitaan, sen sijaan että tuputettaisiin vain se oma näkemys asioista. Vaikka ei itse pitäisi elokuvissa tai laskettelurinteessä käymisestä, voisi lapsen sinne kuitenkin viedä jos se lapselle on mieluista. Minusta vain olisi hienoa jos vanhemmatkin astuisivat pois omalta mukavuusalueeltaan joskus lasten vuoksi, että he saavat kokea erilaisia asioita. Ei sitä toki kaikkea tarvitse maailmassa kokea lapsena, mutta jos lapselle tutustuttaa vaikka harrastuksista vain jalkapallon tai jääkiekon, saattaisi se lapsi valita jonkin toisen lajin jos sellaisesta tietäisi ja siihen annettaisiin mahdollisuus.
Turkki on varmasti kivempi vanhemmille kuin lapsille. Siellä on sairaan kuuma näin kesällä, Suomessa on paljon enemmän tekemistä. Itse asiassa Alanya on minusta tylsä aikuisellekin, jos haluaa jotain järkevää tekemistä. Muuta kuin ryyppäämistä ja itsensä käristämistä altaan reunalla. Kerran olin ja viikko oli aivan liian pitkä aika. Jo kolme päivää oli liian pitkä...
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 16:19"]
[/quote]
[/quote]
Huh sun luulojesi kanssa. Nyt keväällä käyty lapsen kanssa laivalla,tivolissa,sirkuksessa, pari kertaa elokuvissa,autonäyttelyssä,delfinaariossa yms ja kesällä mennään särkänniemeen plus kylpylään viikonlopuksi ja kenties vielä toiseen huvipuistoon. Kavereita lapselle tulee heinäkuussa kun ulkomailta palaavat. ap
[/quote]
Mun luulot perustuvat vain ja ainoastaan sinun kertomaasi. Jo useamman vuoden ajalta.
Haenko sinulle pari ketjua malliksi?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 16:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mun luulot perustuvat vain ja ainoastaan sinun kertomaasi. Jo useamman vuoden ajalta.
[/quote]
Ihan sama mutta nuo jutut me tehtii keväällä lapsen kanssa ja kesällä tehdään nuo mitä tuossa mainitsin.
Me ollaan joka kesä 2-3kk kiertämässä Afrikkaa. Varmasti lapsen kaverit on kateellisia hänelle, mutta yhtälailla meidän lapsi on kateellinen heille, kun he pääsevät kaikille synttäreille kesällä, pääsevät Lintsille ja risteilylle ja saavat uida lähirannalla. Ainahan se ruoho on vihreämpää jne.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 16:29"]
[/quote]
[/quote]
Ihan sama mutta nuo jutut me tehtii keväällä lapsen kanssa ja kesällä tehdään nuo mitä tuossa mainitsin.
[/quote]
Jännä juttu. Yleensä teillä on niin tiukkaa rahasta ja tylsää ja kurjaa ja mies on vain töissä kaikki päivät eikä ehdi yhtään viettää aikaa teidän kanssa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 16:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jännä juttu. Yleensä teillä on niin tiukkaa rahasta ja tylsää ja kurjaa ja mies on vain töissä kaikki päivät eikä ehdi yhtään viettää aikaa teidän kanssa.
[/quote]
Ei rahasta niin tiukaa ole ettei tuollaisia voisi tehdä ja onhan mies aina yleensä viikonloput kotona ja keväällä ottaa vapaaksi pidennetyn viikonlopun että päästään laivalle.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei se ole ihan sama! Sinä olet valittanut palstalle vaivojasi ja vammojasi, rahattomuuttasi, yksinäisyyttäsi, tylsyyttäsi heikkolahjaisuuttasi tuhansissa viesteissä. Tuollaisista menoista et ole koskaan maininnut kuin korkeintaan niin, että "piti mennä mutta ei nyt sitten mennäkään". Nyt ykskaks olettekin parissa kuukaudessa hypänneet huveissa enemmän kuin huvien keksijät? Herää nainen.
Mutta joo, ainahan tämä menee näin; aloitat ruikutuksella ja lopuksi sinulla onkin kaikki loistavasti.
Lasten kesken asioiden "paremmuusjärjestys" voi olla yllättävä... Esimerkiksi viime syksynä kerroin omalle 5-v:lleni, että lähdemme lomalle Teneriffalle ja mennään lentokoneella ja siellä on uima-altaita ym.ym. Lapsi totesi, että ei se ollut ollenkaan hyvä uutinen, vaan olisi ennemmin pitänyt lähteä risteilylle...
Joo, en minäkään kuukaudeksi lähettäisi 5-vuotiasta vanhemmista eroon. Muutamaksi päiväksi alkuun, eihän 5v edes tajua miten pitkä aika kk on.