Miksi pari päivää sitten ostettu jauheliha muuttuu jääkaapissa ihan harmaaksi, vaikka päiväyskään ei ole vielä mennyt vanhaksi??
Useamman kerran käynyt näin. Taas.
Piti ruveta tekemään makaronilaatikkoa ja otin jauhelihan jääkaapista. Mutta eihän siitä voi enää mitään tehdä, kun ei oo enää raikkaanpunaista vaan ihan harmaata mössöä. :-/
Tuoksu ei kyllä ollut mitenkään paha, kun haistoin.
Mutta ärsyttää heittää ruokaa roskiin, joka olisi voinut olla tämän päivän ruokakin.
Kommentit (26)
Jauheliha säilyy huonosti, vaikka olisi kaasupakattu. Varsinkin, jos kylmäketju on päässyt jossain vaiheessa katkeamaan, niin saattaa käydä parissa päivässä tuo harmaantuminen. Itse olen kyllä tuossa vaiheessa vielä käyttänyt lihan, jos ei ole pahaa hajua. Kunnolla kypsennettynä on vielä ihan ok. Mutta pyrin kyllä käyttämään jauhelihan ostopäivänä tai viimeistään seuraavana päivänä, tai sitten pakkaseen.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:58"]Itseasiassaliha ei harmaannu hapen kanssa tekemisiin jouduttuaan, päinvastoin, happi tekee lihan pinnan punaiseksi. Sen sijaan liha harmaantuu kun pakkauksessa ei ole happea, siis niissä kaasupakkauksissa. Harmaantuminen ei tällöin ole osoitus pilaantumisesta, vaan vain siitä, että paketissa ei ole happea. Tuoretiskistä kun ostaa jauhelihaa, se voi olla sisältä harmaanpaa juuri siksi, että möykyn sisään ei mene niin paljon happea.
Punaisia väriaineita ei enää lisätä lihaan, mutta ennen vanhaan lisättiin. ne eivät olleet terveellisiä, mutta ihmiset jotenkin kuvittelivat, että punainen liha on tuoreempaa, vaikkei se oikeasti ole.
[/quote]
Olisi sitten vaan pitänyt käyttää se jauheliha. Tuoksu ei ollut yhtään paha, väriä vaan kavahdin. :-/
No vahingostahan sitä viisastuu. Pitää keksiä jotain muuta ruokaa. :-)
Ap
Mun ei tarvii koskaan enää pettyä jauhelihaostokseeni kun käyn oikeissa paikoissa sitä ostamassa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:35"]Kannattaa tarkistaa ihan mittarin kanssa että se jääkaappi on tarpeeksi kylmä.. Siis vesilasi jääkaappiin ja vaikka kylpymittari siihen.
Jääkaapin alin hylly(vihanneslokeroista seuraava hylly siis) on yleensä se kylmin ja ylöosissa on lämpimämpää. Itse mittailin vastikään ja vertailin eri hyllyjä niin ylhäällä oli jopa neljä astetta lämpimämpää kuin alhaalla.
Jauheliha pitää säilyttää alle 4 astessa, mieluummin noin 2 asteessa. Maidot, voit yms voi pitää siellä ylhäällä missä on lämpimämpää.
Tietty helteillä kannattaa lihat tuoda kylmäkassissa tms kotiin jos kauppamatka on pitkä.
[/quote]
Mulla on jauheliha aina alimmalla hyllyllä. Ylimmällä hyllyllä on maidot mehut yms... ja aina on ne hyvänä pysynyt.
Kinkkuleikekään ei mee pilalle vaikka olisi viikonkin avatussa rasiassa jääkaapissa.
Mutta jauheliha menee aina, vaikka rasia on ihan avaamatonkin. :-O
Ap
[/quote]
Kinkkuleike ei ole sama asia kuin helposti pilaantuva jauheliha! Veikkaan että jääkaappisi on liian lämmin. Mittaa jo se lämpötila äläkä vongu.
Mulle ei oo koskaan käyny noin jauhelihan kanssa
Yks sana: luomu!!! Suosittelen. Parempi makukin. Mä en ostaa enää muuta, ei oo menny harmaaks, muut on.
jos se haisi ei-pilaantuneelta, niin johtui varmaan vaan siitä että suojakaasut on syystä tai toisesta jääneet uupumaan
jaa, joskus tuota harmaantumista on kutsuttu nimellä "riippuminen" ja se on nimenomaan murean lihan salaisuus. jos tuoksu on hapan, muttei pilaantunut, voi jauhelihan käyttää ihan hyvin vielä hieman harmaanakin. "raikkaanpunainen" ei ole aina se tavoiteltava väri.
näin ainakin 90-luvun kotitalouden tunneilla opetettiin.
Haju on tärkeä seikka. Tuore liha ei haise juuri yhtään. Mutta aikoinaan pakkauksissa oli lihaa joka haisi happamelle, kerran härskille.
En osta enää pakattuja.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:32"]Käytä vaan, jos tuoksu on ok.
[/quote]
Kerkesin jo heittämään roskiin. :-/
Ap
Kannattaa tarkistaa ihan mittarin kanssa että se jääkaappi on tarpeeksi kylmä.. Siis vesilasi jääkaappiin ja vaikka kylpymittari siihen.
Jääkaapin alin hylly(vihanneslokeroista seuraava hylly siis) on yleensä se kylmin ja ylöosissa on lämpimämpää. Itse mittailin vastikään ja vertailin eri hyllyjä niin ylhäällä oli jopa neljä astetta lämpimämpää kuin alhaalla.
Jauheliha pitää säilyttää alle 4 astessa, mieluummin noin 2 asteessa. Maidot, voit yms voi pitää siellä ylhäällä missä on lämpimämpää.
Tietty helteillä kannattaa lihat tuoda kylmäkassissa tms kotiin jos kauppamatka on pitkä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:35"]Kannattaa tarkistaa ihan mittarin kanssa että se jääkaappi on tarpeeksi kylmä.. Siis vesilasi jääkaappiin ja vaikka kylpymittari siihen.
[/quote]
Mulla on jauheliha aina alimmalla hyllyllä. Ylimmällä hyllyllä on maidot mehut yms... ja aina on ne hyvänä pysynyt.
Kinkkuleikekään ei mee pilalle vaikka olisi viikonkin avatussa rasiassa jääkaapissa.
Mutta jauheliha menee aina, vaikka rasia on ihan avaamatonkin. :-O
Ap
Jauheliha ei säily. Ostan tuoretiskiltä parista kaupasta jauhelihaa joka on aina tuoretta ja hyvää.
Ei haise.
Jos en käytä heti, laitan pakkaseen.
Jauheliha muuttuu harmaaksi pinnastaan reagoidessaan hapen kanssa.
Näin käy myös lihalle ja lihaleikkeille.
Lihatiskillä niitä leikkeitä käännellään jotta ne ovat asiakkaan mielestä houkuttelevia.
jauheliha tulisi käyttää nopeasti. Tai vaikka paistaa valmiiksi jos ei samana päivänä tule tehtyä ruokaa.
Mä joko teen samana päivänä jauhelihasta jotain, kun olen sen ostanut tai laitan jääkaappiin. Se menee huonoksi yllättävän äkkiä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:47"]Jauheliha muuttuu harmaaksi pinnastaan reagoidessaan hapen kanssa.
Näin käy myös lihalle ja lihaleikkeille.
Lihatiskillä niitä leikkeitä käännellään jotta ne ovat asiakkaan mielestä houkuttelevia.
jauheliha tulisi käyttää nopeasti. Tai vaikka paistaa valmiiksi jos ei samana päivänä tule tehtyä ruokaa.
[/quote]
Mistä se sitä happea saa, kun paketti on avaamaton. :-O
Jauheliha pitäisi käyttää heti. Ensimmäinen aste pilaantumisessa on harmaus ja mahdollisesti haju.
Toinen aste tummuminen> mitä tummempaa..sen vanhempaa.
Ostan jauhelihan aina pakastettuna, en osaa kommentoida. Mutta tuore varmaan pitäisi paistaa/käyttää samana päivänä.
Itseasiassaliha ei harmaannu hapen kanssa tekemisiin jouduttuaan, päinvastoin, happi tekee lihan pinnan punaiseksi. Sen sijaan liha harmaantuu kun pakkauksessa ei ole happea, siis niissä kaasupakkauksissa. Harmaantuminen ei tällöin ole osoitus pilaantumisesta, vaan vain siitä, että paketissa ei ole happea. Tuoretiskistä kun ostaa jauhelihaa, se voi olla sisältä harmaanpaa juuri siksi, että möykyn sisään ei mene niin paljon happea.
Punaisia väriaineita ei enää lisätä lihaan, mutta ennen vanhaan lisättiin. ne eivät olleet terveellisiä, mutta ihmiset jotenkin kuvittelivat, että punainen liha on tuoreempaa, vaikkei se oikeasti ole.