Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin olevani postimyyntimorsian

27.12.2020 |

Tajusin vasta että olen miehelleni postimyyntimorsian. Olen tehnyt sellaisia valintoja elämässä jotka ovat johtaneet nykyiseen tilanteeseen enkä tiedä miten päästä pois.

Tapasin mieheni toipuessani vakavasta onnettomuudesta ja jotenkin olin kai niin selaisin, että muutin hänen luokseen keskelle laakeeta maaseutua ajattelematta. Naimisiin menimme vuoden sisään. Tässä vaiheessa olin vielä onnellinen. Työni menetin muuttaessa ja ostin miehelle kalliin toisen auton omiin nimiini rahoituksella. Teen osa-aikatöitä joista auto-ja opintolainalyhennykseen menee suurin osa.

Käytännössä siivoan, teen ruokaa, ulkoilutan koiria ja seksiä pitää olla säännöllisesti. Kieltäytyminen johtaa sellaiseen syyllistämiseen mitä en jaksa . Mies syyllistää minua jo kaikesta, siitä jos kysyn häneltä kysymyksiä hän saattaa alkaa syyllistää miten hän ei saa koskaan olla rauhassa yms. Se on todella raskasta. Kun hän puhuu minulle minun pitää kuunnella tosin.

Olen ehkä vuoden ajan välillä miettinyt, että miten minä pääsen pois täältä? Ei voi olla normaali terve tunne. Koen että en pysty eroamaan tai lähtemään. Vai eikö minulla ole voimia siihen. En tiedä mihin menisin. Ja miten.

Joka tapauksessa tuntuu että olen miehelleni esine tai tavara, en puoliso.Tapaamme hyvin harvoin ystäviä tai sukua. Heillä on miehestä käsitys että hän on täydellinen mies, lämmin ja huumorintajuinen. Arjessa kuitenkin dynamiikka on se että minä olen tavallaan jossain hyllyllä kunnes minua tarvitaan ja sitten pois.

Tavallaan kaikki on ihan hyvin mutta en vaan saa osallistua kovin paljon omaa elämääni koskevaan päätöksentekoon. Koska jos olen eri mieltä kuin mies, hän loukkaantuu todella pahasti miten en arvosta häntä, väitän häntä tyhmäksi/epä-älylliseksi jne. Vaikka en sanoisi mitään sellaista vaan olisin vain eri mieltä kuin hän.

Joistain asioista hän antaa minun päättää, kuten joulukoristeista ja ruoista, jos maksan ne itse.

Ihan hirveä tilanne mutta tässä se on vaan elettävä. En ymmärrä miten voin olla näin avuton etten pysty lähtemään tästä. Huomaan jopa joskus toivovani että kuolisin. Kuolisin mielummin! Se olisi helpompaa kuin lähteä. Ei ole tervettä, ymmärrän.

Onko mitään tehtävissä , vinkkejä otetaan vastaan.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yrittänyt puhua kokemuksistasi miehesi kanssa? Kerro mikä hänen toiminnassaan ei sinulle käy, esim. että hän syyllistää ja ei kuuntele sinua mutta vaatii sinua kuuntelemaan. Ja että jos näitä ongelmia ei saada ratkaistua, haluat erota.

Ei se välttämättä muuta miehen toimintaa mitenkään, mutta ehkä itsesikin olisi helpompi tehdä päätöksiä suhteen jatkosta, jos sanot ongelmat ääneen ja teet ne itsellesi ja miehellesi vaikeammiksi sivuuttaa.

Vierailija
22/36 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä et vaan osaa elää arkea. Ei keskivertoihmisen elämä ole jakuvaa glamouria vaan aikalailla tuollaista arkista junnaamista toinen toistaan tukien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskustelu miehen kanssa ei onnistu ja koet, että elämä ei ole sinua varten, kannattaa nostaa kytkintä. Olet nuori ja ilmeisesti ( onneksi) lapsia ei ole. Et varmaan halua viettää elämääsi uhrina ja kokien, että et saa elää niinkuin haluat. Miksi jäisit??Kun ajattelen itseäni nuorena, olin ensimmäisessä suhteessa valmis sietämään kaikenlaista, kun en paremmasta tiennyt. Onneksi sattui kuitenkin eteeni henkilö, jonka kanssa saan olla oma itseni ja joka ei pyri kontrolloimaan minua tai elämääni. Siihen on sinunkin pyrittävä. Sinussa on enemmän voimia kun arvaatkaan. Auton voit pistää rahoiksi ja muuttaa ja aloittaa alusta.

Vierailija
24/36 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eropaperit vetämään. Apua ystäviltä, perheeltä?

Minulla on aika vähän perhettä ja pari kertaa olen yrittänyt puhua siitä millainen suhteemme on ja en jotenkin onnistu. Jos eroaisin en ainakaan taloudellista tukea tai käytännön apua pystyisi saamaan.

Pitäisi pystyä luottamaan omaan tunteeseeni. Oli mieheni millainen sitten onkaan, vaikka hän olisi kaikkien muiden maailman ihmisten mielestä paras mahdollinen puoliso ja mies, minä voin silti olla eri mieltä. Mutta se on se ongelma että kun kaikki toitottaa että niin hyvä mies on .

Toivon että mies jättäisi minut. Tai että pystyisin jotenkin järjestämään sen että voisin aloittaa uuden elämän jossain muualla. Hävettää ja nolottaa tosi paljon, koska minusta tulee sitten se paha ihminen jos lähden. Se on vaan kestettävä mutta tällä hetkellä tuntuu etten kestä, toivoisin että joku ymmärtää mutta ei.

Yritin puhua ystävälle , sivulauseessa mainitsin mitä se kertoo psykologisesti minusta että valitsin niin kylmän kumppanin niin ystävä oikeastaan torjui koko ajatuksen ja se keskustelu kääntyi niin että minä omassa vajavaisuudessani projisoin jotain , että se minun kokemus ei varmaankaan ole totta.

Ap

Tulet raskaaksi, kyllä se mies sinut äkkiä jättää. Eikä silti tarvitse olla yksin. Rahaakin tulee kuukausittain.

Vierailija
25/36 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eropaperit vetämään. Apua ystäviltä, perheeltä?

Minulla on aika vähän perhettä ja pari kertaa olen yrittänyt puhua siitä millainen suhteemme on ja en jotenkin onnistu. Jos eroaisin en ainakaan taloudellista tukea tai käytännön apua pystyisi saamaan.

Pitäisi pystyä luottamaan omaan tunteeseeni. Oli mieheni millainen sitten onkaan, vaikka hän olisi kaikkien muiden maailman ihmisten mielestä paras mahdollinen puoliso ja mies, minä voin silti olla eri mieltä. Mutta se on se ongelma että kun kaikki toitottaa että niin hyvä mies on .

Toivon että mies jättäisi minut. Tai että pystyisin jotenkin järjestämään sen että voisin aloittaa uuden elämän jossain muualla. Hävettää ja nolottaa tosi paljon, koska minusta tulee sitten se paha ihminen jos lähden. Se on vaan kestettävä mutta tällä hetkellä tuntuu etten kestä, toivoisin että joku ymmärtää mutta ei.

Yritin puhua ystävälle , sivulauseessa mainitsin mitä se kertoo psykologisesti minusta että valitsin niin kylmän kumppanin niin ystävä oikeastaan torjui koko ajatuksen ja se keskustelu kääntyi niin että minä omassa vajavaisuudessani projisoin jotain , että se minun kokemus ei varmaankaan ole totta.

Ap

Tulet raskaaksi, kyllä se mies sinut äkkiä jättää. Eikä silti tarvitse olla yksin. Rahaakin tulee kuukausittain.

Sillä voikin mies kivasti kiristää 🙄

Vierailija
26/36 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala kerämään pientä säästöä, että pääset muuttamaan pois tuolta. Älä missään nimessä maksa osamaksulla pienistä tuloistasi miehelle autoa, ei hänkään maksa osamaksulla vissiin mitään sinulle. Olet taloudellisesti huonossa asemassa. Sitä se. Miehesi käyttää hyväkseen. Olet niin alisteisessa asemassa, että kun lähdet siitä nousemaan, niin voit hyvinkin kohdata väkivaltaa, joko henkistä tai fyysistä. Kumpaakaan sinun ei tule ottaa vastaan. Jos sinulla on eläimiä, niin hoida ne ensin alta turvaan pois. Sitten omat tavarat pakuun, kun mies ei ole kotona ja ajat uuteen kaupunkiin, mistä olet hankkinut uuden työpaikan. Osoitetiedot salaisiksi ja kenellekkään älä kerro mihin muutit. Parasta olisi, jos voisit vaikka muuttaa pariksi vuodeksi ulkomaille töihin. Vaikka Lontooseen lapsenvahdiksi, tai joku hyvin kiva kaupunki. Pääasia, että lähdet tuosta kuviosta pois.

Vierailija
27/36 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo liittyy postimyyntimorsiamiin?

Vierailija
28/36 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postimyyntimorsiamiin liittyy sillä tavoin, että miehelle pitää antaa seksiä paljon. Taloudellinen epävarmuus, mies pitää taloudellisesti alisteisessa asemassa jopa vuosikymmeniä. Riuhdottu irti sukulaisten kenties antamasta turvasta, tai turvattomuudesta. Ei sukulaisia tai tuttavia lähipiirissä, ketään auttamassa. Kaikki tapahtuu maalla, jossain missä ei pääse syntymään sosiaalisia kontakteja, kun varmaan miehen tuttuja kaikki sillä kylällä ja pelko leimautumisesta. Hakee apua täältä netin kautta. Tyypillinen alisteinen kuvio, jossa nainen on miehelle pelkkä patja ja siivooja/kokki. Kukaan taloudellisesti pärjäävä nainen ei tollaseen ala, uhrit noiden miesten pitää hakea kehitysmaista tai sitten joskus saavat jonkun täältä kotosuomesta.

Vierailija
29/36 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Tarinasi on hyvin samankaltainen kuin minulla aikoinaan. Romanttisesti alkanut suhde muuttui tyytymättömyydeksi, miehen raivonpuuskiksi, jotka alkoivat pienistä asioista ja omaksi kasvavaksi ahdistuksen tunteeksi. Tätä kesti vuosia, kunnes yhtenä päivänä vain sain tarpeekseni ja päätin etten halua elää ihmisen kanssa, joka syyttää ja arvostelee jatkuvasti ja parhaimmillaankin on etäinen. Siitä päätöksestä sain voimaa alkaa järjestämään asunto- ja työasioita. Muutin kauas yhteisestä kodistamme. Olin myös työtön, mutta sain aluksi elämiseen ns. ehdollista toimeentulotukea (joka perittiin minulta pois, kun aloin saada asumistukea). Aika pian sain töitä ja siitä se elämä vähitellen tasaantui ja itsetuntoni palasi, kun kukaan ei ollut sitä polkemassa maan rakoon. Fyysinen ero oli helppo, mutta riitely entisen kumppanin kanssa jatkui kuukausia. Sekin loppui, kun kumpikin löysi elämäänsä muuta sisältöä. Toivon sinulle voimia päätösten tekemiseen ja sitä, että löydät jonkun, joka tukee sinua. 

Vierailija
30/36 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli eilen ketju katkeroituneista 80-vuotiaista vaimoista, jotka eivät ole voineet erota erilaisista syistä johtuen.

Pidä huolta, että sinusta ei tule sellainen.

Sinusta tuntuu ehkä siltä, kuin olisit umpikujassa. Se on vain tunne. Todellisuudessa sinulla on vaihtoehtoja.

Minkälaisesta elämästä haaveilet?

Minä olen 100-vuotias ja en voi erota kun ukko on kuollut. Mitä teen?

Vierailija
31/36 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ne kysymykset ovat mitä ap mieheltä tivaa jos ne kerran aiheuttavat niin kovan reaktion? Muistan itse ennen eroa kun ex-vaimo kyseli kaikkea tyhmää täysin asiaan liittymätöntä samaan aikaan kun yritin repiä pennosia vuokran maksuun samalla kun ex-rouva osteli hiusvärejä ja muuta ei-välttämätöntä kuin liukuhihnalta. Kyllä se silloin hieman hermostutti. Olisi kysellut vaikka miten pääsen töihin tai millainen työ minun pitäisi ottaa vastaan jotta voin auttaa perhettä taloudellisesti.

Vierailija
32/36 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella mielenkiintoista. Menen epähuomiossa naimisiin ja sitten olen ihmeissäni, kun elämäni rahoittava mies ei annakaan minun määrätä rahoistaan.

Mene töihin, saat paljon enemmän päätösvaltaa, kun voit sanoa maksavasi kulut itse.

Vierailija
33/36 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella mielenkiintoista. Menen epähuomiossa naimisiin ja sitten olen ihmeissäni, kun elämäni rahoittava mies ei annakaan minun määrätä rahoistaan.

Mene töihin, saat paljon enemmän päätösvaltaa, kun voit sanoa maksavasi kulut itse.

Tälläkin hetkellä maassamme asuu kielitaidottomia ja osa jo raskaana olevia naisia. Ap, hyödynnä kielitaitoisena lapsettomana asemaasi. Töitä ei tarvi vielä olla, kunhan pääset muuttamaan. Katsot uudessa kämpässä mitä teet, lähdetkö opiskelemaan vai ulkomaille.

Sen kun tietäisi miten noille tulijoille saataisiin välitettyä tietoa ja tukea. Isolla osalla on mies mukana neuvolassa.

Vierailija
34/36 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuotahan se on kun menee naimisiin. Karaise itsesi. Sulla on kuitenkin varmaan suurimaksi osaksi asiat hyvin?

Vierailija
35/36 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuotahan se on kun menee naimisiin. Karaise itsesi. Sulla on kuitenkin varmaan suurimaksi osaksi asiat hyvin?

Pidät aloittajaa ostovaimon asemassa olevana, miksi?

Vierailija
36/36 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, saanko kysyä, mikä alunperin sai sinut tuohon suhteeseen? Mikä miehessä veti puoleensa? En tarkoita tätä mitenkään syytävästi. Kaikki tekevät virheitä. Tsemppiä tilanteeseen