Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minäkin haluan jatko-opiskelemaan! :(

Vierailija
28.05.2014 |

Olen hakenut kaksi kertaa opiskelemaan ammattikorkeakouluun, mutta en ole päässyt. Eilen vanha koulukaverini, joka opiskelee parasta aikaa ammattikorkeakoulussa, kertoi aikovansa hakea opiskelemaan "sosiaalipedagogiiggaa", ja minä aloin puolileikilläni pilkata häntä, vaikka oikeasti olin vain kateellinen, kun en itse pääse opiskelemaan muka niin hyvistä kirjoitustaidoistani huolimatta. :(

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 12:31"]

Amk-opiskelut eivät ole jatko-opintoja.

[/quote]

Ai jaa?

Ap

[/quote]

Hän näsäviisasteli sinulle, koska jatko-opinnot virallisesti tarkoittavat tohtoriopintoja. Älä välitä. Kyllä sinun tekstistäsi ihan hyvin ymmärsi, mitä tarkoitit.

Vierailija
22/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko selvittänyt, miten lastentarhanopettajan opintoihin tähtäävien opintojen hakuprosessi menee? Mitä jos vaan ihan hulluna lukisit pääsykokeisiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 12:26"]

Mikä sun ka on? Amk:hon on ihmeellistä kyllä yllättävän vaikea päästä tietyille aloille/ tiettyihin kouluihin jos on "huono" lukion päättötodistus/yo-todistus. Mikä on sinäänsä naurettavaa sillä opiskelu amk:ssa ei sitten toisaalta vaadi todellakaan yhtäpaljon panostusta tai lukupäätä kuin yliopistossa. Ja näin ovat itse sanoneet mm. kaverini ketä ovat suomen top3. amk:ssa opiskelleet. Ja onhan ne pääsykokeetkin ihan naurettavam helppoja verrattuna yliopiston pääsykokeisiin :D Itse aikoinani hain amk:hon. Sain kolmesti kutsun pääsykokeisiin mutta paikka ei irronnut. Ekalla yrittämällä pääsin kuitenkin yliopistoon opiskelemaan sitä mistä oikeasti tykkäänkin. Vaati toki panostusta pääsykokeisiin lukemiseen. En edes tajua miksi hain amk:hon aikoinani :D Ehkä helpommalla siellä pääsis mutta toisaalta nyt opiskelen sitä mitä haluankin.

Oletko sinä ajatellut yliopistoa?

[/quote]

Keskiarvoni on aika kehno, vähän päälle 2 (asteikolla 1-3). Olen siis lähihoitaja toisen asteen koulutukseltani. En hakenut yläasteen jälkeen lukioon, koska tiesin jo silloin haluavani työskennellä päiväkodissa ja ajattelin sitten voivani jatkaa lähihoitajan tutkinnolla opiskelemaan vaikka lto:ksi. Olenkin siis hakenut opiskelemaan sosionomiksi ajatuksena erikoistua lapsiin ja nuoriin. Ei se vaan ihan niin helppoa olekaan, vaikka teoriassa pitäisi olla samat mahdollisuudet päästä jatko-opiskelemaan niin ammattikoulututkinnolla kuin yo-tutkinnollakin. Siinä mielessä vähän harmittaa nyt, ettei vain tullut käytyä sitä lukiota. Ehkä pitäisi harkita käyttävänsä seuraavat pari vuotta iltalukion käymiseen.

Ap

[/quote]

Itse hain myös sosionomiksi ja ka:nki oli myös vähän päälle 2 (asteikko itsellänikin 1-3). Taulukko, josta katsottiin ka:n tuomat alkupisteet, antoivat minulle 20 pistettä, kun maksimi oli 30. Saman pistemäärän sai lukion papereilla, joissa keskiarvo oli 8. Eli en nyt tosissaan kyllä kehnosta keskiarvosta puhuisi, vaan ihan kohtuuhyvästä.

Mites, miten olet saanut pisteitä pääsykokeissa? Onko homma kompastunut itse kirjalliseen kokeeseen vaiko psykologin haastatteluun?

Vierailija
24/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaali- ja terveysalan linjoihin on yllättävän hankala päästä ammattikorkeakouluihin, ovat niin suosittuja. Myös yliopiston varhaiskasvatus (tämä on vissiin varsinainen lto -koulutus?), yleinen kasvatustiede ja luokanopekoulutus ovat todella suosittuja ja siksi niihin on hankala päästä. Eli älä turhaan tunne huonommuutta aiheesta, nuo alat ovat sellaisia että monet lukionkin käyneet pyrkivät yhä uudestaan ja uudestaan, kunnes pääsevät. Ehkä se iltalukio olisi nyt hyvä vaihtoehto, ja voitha iltalukion ohellakin hakea ensi kevään yhteishaussa, sillä ajatuksella että vasta sitten tosissaan kun lukio on käyty. Saat samalla kokemusta pääsykokeista jne. Kyllä se siitä, monet kouluttautuvat lisää vielä vanhempanakin ammattikoulututkinnon jälkeen, kun on jo työkokemusta omasta alasta jne. :)

Vierailija
25/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös niillä edellisen koulun pisteillä päästä pääsykokeisiin vaan? Pääsykokeiden pistemäärällä sit opiskelemaan? Näin ainakin aikuispuolella amkissa.

Vierailija
26/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 12:53"]

Sosiaali- ja terveysalan linjoihin on yllättävän hankala päästä ammattikorkeakouluihin, ovat niin suosittuja. Myös yliopiston varhaiskasvatus (tämä on vissiin varsinainen lto -koulutus?), yleinen kasvatustiede ja luokanopekoulutus ovat todella suosittuja ja siksi niihin on hankala päästä. Eli älä turhaan tunne huonommuutta aiheesta, nuo alat ovat sellaisia että monet lukionkin käyneet pyrkivät yhä uudestaan ja uudestaan, kunnes pääsevät. Ehkä se iltalukio olisi nyt hyvä vaihtoehto, ja voitha iltalukion ohellakin hakea ensi kevään yhteishaussa, sillä ajatuksella että vasta sitten tosissaan kun lukio on käyty. Saat samalla kokemusta pääsykokeista jne. Kyllä se siitä, monet kouluttautuvat lisää vielä vanhempanakin ammattikoulututkinnon jälkeen, kun on jo työkokemusta omasta alasta jne. :)

[/quote]

En nyt ihan käsitä, että miksi ap:n pitäisi tuhlata energiaa ja aikaa lukion käymiseen, kuin että jatkaisi vaan sinnikkäästi ammattikorkeaan hakemista. Sosionomilinjalle harvoin päästään kertaiskusta, kyllä se vaatii useimmilta useampaa yritystä, ennenkuin pääsee sisään.

Vierailija
27/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 12:55"]

Eikös niillä edellisen koulun pisteillä päästä pääsykokeisiin vaan? Pääsykokeiden pistemäärällä sit opiskelemaan? Näin ainakin aikuispuolella amkissa.

[/quote]

Niin? Alkupisteiden perusteella kutsutaan kokeisiin ja ne määrittävät ensimmäiset 30 pistettä. Yhteensä alkupisteistä, ensimmäisestä hakutoiveesta, ennakkotehtävästä ja itse kokeen eri osioista saa 100 pistettä.

Itse sain pisteitä ka:n ja ensimmäisen hakuvaihtoehdon ansiosta 25/30, eli minulla ei ole enää mahdollisuuksia saada täyttä sataa pistettä, vaan maksimissaan 95/100 pistettä.

Vierailija
28/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimessa yliopistossa voi myös opiskella varhaiskasvatustiedettä, mieluummin ehkä sitä siellä kuin iltalukiota se välivuosi? Ne opinnot voi sitten myöhemmin lukea hyväksi siihen varsinaiseen tutkintoon, kun yliopistoon (tai varmaan myös sosionomikoulutukseen) pääsee.

Vierailija
29/29 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

persettä