Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minäkin haluan jatko-opiskelemaan! :(

Vierailija
28.05.2014 |

Olen hakenut kaksi kertaa opiskelemaan ammattikorkeakouluun, mutta en ole päässyt. Eilen vanha koulukaverini, joka opiskelee parasta aikaa ammattikorkeakoulussa, kertoi aikovansa hakea opiskelemaan "sosiaalipedagogiiggaa", ja minä aloin puolileikilläni pilkata häntä, vaikka oikeasti olin vain kateellinen, kun en itse pääse opiskelemaan muka niin hyvistä kirjoitustaidoistani huolimatta. :(

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ammattikorkeisiin olet hakenut? Suurien kaupunkien amk:at ovat suosittuja ja niihin on huonolla tokarilla vaikea päästä edes pääsykokeisiin. Ite kun aikoinani hain sain alkupisteitä 29/30 enkä silti saanut aina kutsua pääsykokeisiin. Johkin pienemmille paikkakunnille kannattaa siis yrittää. Ja varsinkin nuo sos-ja terveysalan paikat on tosi suosittuja. Lastentarhaopettajaksi voi opiskella myöa yliopistossa. Tosin sisäänpääsy voi olla hankalampaa jos ei ole lukiopohjaa. Lukiossa kuitenkin valmennetaan opiskelijoita nimen omaan korkeakouluopintoja varten; saadaan perusteet mm. tekstien/aineistojen tulkinnasta, kriittisestä arvioinnista, karrutetaan sanavarastoa kielissä ja opetellaa käsittelemään ja kirjoittamaan sellaista tekstiä mitä vaaditaan erityisesti yliopistojen pääsykokeissa ja tenteissä mutta myös amk:ssa. Koska ammattikouluissa ei tälläistä yleissivistävää koulutusta saa on lähtökohdat yleensä heikommat edes valmistautua pääsykokeisiin.

Vierailija
2/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajaksi ja muita terveyalan hommia on TODELLA vaikea päästä lukemaan. En saanut pääsykokeisiin kutsua moniin Helsingin ammattikorkeakouluihin C:n papereilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 14:58"]

Sairaanhoitajaksi ja muita terveyalan hommia on TODELLA vaikea päästä lukemaan. En saanut pääsykokeisiin kutsua moniin Helsingin ammattikorkeakouluihin C:n papereilla. 

[/quote]

Jep, ja sairaanhoitajaksi pääsevät vain tietyt ihmiset. Sinne on ihan turha yrittää, jos ei pääse psykologien tekemistä persoonallisuustesteistä läpi. Ja ne eivät ole mitään mustetahratestejä, vaan esim. Helsingin Diakissa oli noin 1000 monivalintakysymystä.. Vaikeaa tuntuu olevan :(

Vierailija
4/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 12:26"]

Mikä sun ka on? Amk:hon on ihmeellistä kyllä yllättävän vaikea päästä tietyille aloille/ tiettyihin kouluihin jos on "huono" lukion päättötodistus/yo-todistus. Mikä on sinäänsä naurettavaa sillä opiskelu amk:ssa ei sitten toisaalta vaadi todellakaan yhtäpaljon panostusta tai lukupäätä kuin yliopistossa. Ja näin ovat itse sanoneet mm. kaverini ketä ovat suomen top3. amk:ssa opiskelleet. Ja onhan ne pääsykokeetkin ihan naurettavam helppoja verrattuna yliopiston pääsykokeisiin :D Itse aikoinani hain amk:hon. Sain kolmesti kutsun pääsykokeisiin mutta paikka ei irronnut. Ekalla yrittämällä pääsin kuitenkin yliopistoon opiskelemaan sitä mistä oikeasti tykkäänkin. Vaati toki panostusta pääsykokeisiin lukemiseen. En edes tajua miksi hain amk:hon aikoinani :D Ehkä helpommalla siellä pääsis mutta toisaalta nyt opiskelen sitä mitä haluankin.

Oletko sinä ajatellut yliopistoa?

[/quote]

Heh, ei tuo noin mustavalkoista ole. Itselläni on tutkinnot sekä amk:sta että yliopistosta ja oma kokemukseni on se, että amk:ssa opiskelu oli tietyllä tapaa vaikeampaa. Tunneilla tehtävät tehtävät vaativat amk:ssa enemmän panostusta kun taas yliopistossa tentit ja kotitehtävät olivat itselleni aika pässiin lihaa. Siis pelkästään keskivertoisella lukemalla pääsi läpi ja helposti. En todellakaan koe, että amk olisi sen helpompi kuin yliopistokaan... mutta makunsa kullakin.

Vierailija
5/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 12:53"]

Sosiaali- ja terveysalan linjoihin on yllättävän hankala päästä ammattikorkeakouluihin, ovat niin suosittuja. Myös yliopiston varhaiskasvatus (tämä on vissiin varsinainen lto -koulutus?), yleinen kasvatustiede ja luokanopekoulutus ovat todella suosittuja ja siksi niihin on hankala päästä. Eli älä turhaan tunne huonommuutta aiheesta, nuo alat ovat sellaisia että monet lukionkin käyneet pyrkivät yhä uudestaan ja uudestaan, kunnes pääsevät. Ehkä se iltalukio olisi nyt hyvä vaihtoehto, ja voitha iltalukion ohellakin hakea ensi kevään yhteishaussa, sillä ajatuksella että vasta sitten tosissaan kun lukio on käyty. Saat samalla kokemusta pääsykokeista jne. Kyllä se siitä, monet kouluttautuvat lisää vielä vanhempanakin ammattikoulututkinnon jälkeen, kun on jo työkokemusta omasta alasta jne. :)

[/quote]

En nyt ihan käsitä, että miksi ap:n pitäisi tuhlata energiaa ja aikaa lukion käymiseen, kuin että jatkaisi vaan sinnikkäästi ammattikorkeaan hakemista. Sosionomilinjalle harvoin päästään kertaiskusta, kyllä se vaatii useimmilta useampaa yritystä, ennenkuin pääsee sisään.

[/quote]

No mä aattelin ihan puhtaasti niitä lähtöpisteitä. Sosionomi ja sairaanhoitaja -linjalla esimerkiksi pääsykokeisiin pääsy vaatii tietyn verran pisteitä, jotta pääsee edes varsinaisiin valintakokeisiin. Ja käsittääkseni ap:lla ei tullut tarpeeksi pisteitä ammattikoulusta, niin jos sitten lukiossa panostaisi kovasti kirjoituksiin, ja saisi paremmat pohjapisteet. Voi olla, että ymmärsin jotain väärinkin. Minä itse käyttäisin ihan mieluusti pari vuotta iltalukioon (kun samalla voisi tehdä töitäkin), mutta toki ymmärrän jos näin ei halua tehdä. Kyllähän nykyään korkeakouluuihin voi mennä ilman lukiopohjaa, sen tiedän kyllä ja sekin on hyvä vaihtoehto. Kunhan heitin ehdotuksia :)

Vierailija
6/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ap:lle joko lukion käymistä tai sitten alaa lähinnä olevia opintoja avoimessa yliopistossa iltaisin. Korkeakoulussa tarvitaan tietty ajattelumalli ja opiskelutaidot, ja ne voi saada vain käymällä jotain vastaavaa läpi. Opiskelu kehittää aina ajattelukykyä, vaikkei sitä huomaa itse siinä sen kuluessa, vaan usein vasta vuosia jälkeenpäin.

Vierailija
7/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 14:58"]

[/quote]

Jep, ja sairaanhoitajaksi pääsevät vain tietyt ihmiset. Sinne on ihan turha yrittää, jos ei pääse psykologien tekemistä persoonallisuustesteistä läpi. Ja ne eivät ole mitään mustetahratestejä, vaan esim. Helsingin Diakissa oli noin 1000 monivalintakysymystä.. Vaikeaa tuntuu olevan :(

[/quote]

Sama juttu sosionomikoulutuksessa. Sisäänpääsy voi huippupapereillakin kaatua soveltuvuustestaukseen.

Vierailija
8/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma avoimen AMK:n kurssien käymisestä saa myös 5 lisäpistettä yhteishaussa, joten mars mars avoimen amk:n kursseille ja lisäaloituspisteitä hakemaan! Toinen vaihtoehto on tutkia tarkkaan eri kaupunkien pisterajat ja hakea sinne minne varmasti pääsee! Itse hakkasin päätä seinään pk-seudulla 3 vuotta, jonka jälkeen hain kerran Porvoon Laureaan ja siellä tärppäsi. :) Tsemppiä, tiedän tunteen! Itsekin lh-tausta ja perus-ka, jolla ei sitten kuitenkaan päässyt aina edes pääsykokeisiin.

Vierailija
9/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 21:09"]Kuulemma avoimen AMK:n kurssien käymisestä saa myös 5 lisäpistettä yhteishaussa, joten mars mars avoimen amk:n kursseille ja lisäaloituspisteitä hakemaan! Toinen vaihtoehto on tutkia tarkkaan eri kaupunkien pisterajat ja hakea sinne minne varmasti pääsee! Itse hakkasin päätä seinään pk-seudulla 3 vuotta, jonka jälkeen hain kerran Porvoon Laureaan ja siellä tärppäsi. :) Tsemppiä, tiedän tunteen! Itsekin lh-tausta ja perus-ka, jolla ei sitten kuitenkaan päässyt aina edes pääsykokeisiin.

[/quote]

Ei ainakaan Helsingissä saa.

Vierailija
10/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ehdottomasti opintoja avoimessa amk:ssa. Näet, onko amk-opiskelu oikeasti sinun juttusi ja saat kasaan opintopisteitä, jotka hyväksiluetaan, jos pääset myöhemmin sisään (jos haet eri paikkaan, niin hyväksilukua ei välttämättä saa täytenä). Opit myös tuntemaan henkilökuntaa. 

Vierailija
11/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap tähtää amkin sosionomikoulutukseen eikä ovet vielä avaudu, voi hankkia kokemusta AMK-opinnoista avoimen amkin kautta. 

Vierailija
12/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 21:15"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 21:09"]Kuulemma avoimen AMK:n kurssien käymisestä saa myös 5 lisäpistettä yhteishaussa, joten mars mars avoimen amk:n kursseille ja lisäaloituspisteitä hakemaan!

[/quote]

Ei ainakaan Helsingissä saa.

[/quote]

Etsin tietoa tästä, mutta en löytänyt kunnon faktaa. Näin kertoi luokkalaiseni, joka kävi avointa amk:ta ennen opiskelujen aloittamista. Mutta monissa kohdissa luki, että aikuiskoulutuksessa saa lisäpisteitä avoimesta. hmm. 

"Avoimen ammattikorkeakoulun opinnot antavat arvokkaita lisäpisteitä tutkintoon johtavan aikuiskoulutuksen yhteishaussa."

Vierailija
13/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sun ka on? Amk:hon on ihmeellistä kyllä yllättävän vaikea päästä tietyille aloille/ tiettyihin kouluihin jos on "huono" lukion päättötodistus/yo-todistus. Mikä on sinäänsä naurettavaa sillä opiskelu amk:ssa ei sitten toisaalta vaadi todellakaan yhtäpaljon panostusta tai lukupäätä kuin yliopistossa. Ja näin ovat itse sanoneet mm. kaverini ketä ovat suomen top3. amk:ssa opiskelleet. Ja onhan ne pääsykokeetkin ihan naurettavam helppoja verrattuna yliopiston pääsykokeisiin :D Itse aikoinani hain amk:hon. Sain kolmesti kutsun pääsykokeisiin mutta paikka ei irronnut. Ekalla yrittämällä pääsin kuitenkin yliopistoon opiskelemaan sitä mistä oikeasti tykkäänkin. Vaati toki panostusta pääsykokeisiin lukemiseen. En edes tajua miksi hain amk:hon aikoinani :D Ehkä helpommalla siellä pääsis mutta toisaalta nyt opiskelen sitä mitä haluankin.

Vierailija
14/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmin yliopistoon. Sinne on motivoituneena yhtä helppo tai vaikea päästä ja loppututkinto on huomattavasti hyödyllisempi.

Vierailija
15/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Riippuu ihan alasta... Esim. tradenomilinjalle tuntuu pääsevän suht helposti, jos jaksaa edes vähän raottaa pääsykoemateriaalia ennen koetta. Ja siksi sitten tradenomeja onkin nykyään aivan liikaa.

Vierailija
16/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk-opiskelut eivät ole jatko-opintoja.

Vierailija
17/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 12:31"]

Amk-opiskelut eivät ole jatko-opintoja.

[/quote]

Ai jaa?

Ap

Vierailija
18/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas intellektuellit yliopisto-opiskelijat äänessä, voi morjens :-) Tiedättekö, tahraatte koko porukan maineen.

Vierailija
19/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus on hieno tunne silloin kun sen tunnistaa ja osaa kohdistaa oikealla tavalla. Se auttaa huomaamaan, mitä elämältään toivoo. Itsekin päätin hakea opiskelemaan yliopistoon kun huomasin, että olen kateellinen akateemisille. Vielä en tiedä, pääsinkö sisään.

Mistä sisäänpääsysi on jäänyt kiinni? Voitko tehdä asialle jotain? Olisiko joku muu ala mahdollinen!

Vierailija
20/29 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Keskiarvoni on aika kehno, vähän päälle 2 (asteikolla 1-3). Olen siis lähihoitaja toisen asteen koulutukseltani. En hakenut yläasteen jälkeen lukioon, koska tiesin jo silloin haluavani työskennellä päiväkodissa ja ajattelin sitten voivani jatkaa lähihoitajan tutkinnolla opiskelemaan vaikka lto:ksi. Olenkin siis hakenut opiskelemaan sosionomiksi ajatuksena erikoistua lapsiin ja nuoriin. Ei se vaan ihan niin helppoa olekaan, vaikka teoriassa pitäisi olla samat mahdollisuudet päästä jatko-opiskelemaan niin ammattikoulututkinnolla kuin yo-tutkinnollakin. Siinä mielessä vähän harmittaa nyt, ettei vain tullut käytyä sitä lukiota. Ehkä pitäisi harkita käyttävänsä seuraavat pari vuotta iltalukion käymiseen.

Ap