Kotitöiden jakaminen miehen kesken
Mieheni on kamala siivelläasuja mitä tulee kotitöiden tekemiseen. Siivoaminen ei huvittaisi, tavarat jätetään niille sijoilleen, pyykinpesuun ei viitsi ryhtyä ja pölyjä ei ole varmaan koskaan pyyhkinyt. Astianpesukonetta täyttää ja tyhjentää, välillä tekee (mieleisiään ruokia, ei välttämättä sellaisia, joita lapset söisivät) ja lapsia hoitaa kiitettävästi. Siitä ei valittamista. Mutta yleisesti saisi osallistua kotitöiden tekemiseen vähän nykyistä enemmän.
Tarkoitukseni ei ole olla marttyyri ja kuvailla kuinka minä teen meillä kaiken, mutta haluaisin, että mies alkaisi pikkuhiljalleen tehdä enemmän ja oma-aloitteisemmin sekä etenkin valittamatta asiasta! Mulla on enemmän aikaa ja kiinnostusta esim. siivoukseen, mutta joskus olisi kiva, että mieskin siivoaisi VALITTAMATTA vuorollaan tai edes mun kanssa yhdessä.
Päädyinkin lopulta siihen, että vähin mitä mies voi tehdä, on edes pestä omat pyykkinsä. Saa pestä ne silloin kuin haluaa, viikatata miten haluaa ja pitää pinojaan ihan missä haluaa (paitsi ei olohuoneessa). Pesen edelleen lasten pyykit ja ns. yhteiset pyykit eli pyyhkeet, lakanat tms.
No nyt tätä on jonkin aikaa jatkunut (kerroin kyllä miehelle, että nytpä alat itse pestä pyykkisi) ja tänä aamuna tuli valitusta siitä, ettei ole yksiäkään kalsareita puhtaana ja kiitti vaan v*tusti, etten ole pessyt hänen pyykkejään. Ajattelin, etten provosoidu tästä nyt ollenkaan enkä edelleenkään aio pestä niitä kalsareita tai muitakaan hänen vaatteitaan. Se on loppu nyt!
Onko teillä muilla tämmöisiä passattavia kotonanne vai olenko ainoa?
Kommentit (36)
Vähentäkää kotitöitä. Meillä menee kotitöihin vartti päivässä. Sen verran kyllä jaksaa jokainen.
totta, ei pakollisia hommia niin paljon ole. tosin vartti ei kyllä ihan riitä, jos ruoka tehdään itse alusta lähtien ja siivotaan itse (eikä palkata siivoojaa), tiskataan ja pidetään paikat kohtuusiistinä jatkuvasti.
mutta pohjimmiltaanhan kyse ei ole siitä, jaksaako niitä kotihommia tehdä (eihän ne mitään raskaita nykyään ole), vaan siitä, huvittaako niitä tehdä. jos on loisimiseen taipuvainen luonne, on mahdollista jättää hommat sille kuuluisalle Jollekin Muulle, joka sitten on oma rakas vaimo.
Epämiehekästähän sellainen lusmuilu on, mutta ihmeen yleistä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 11:22"]
Minulla on mieheni kanssa semmoinen sopimus että minä teen kaikki kotityöt koska olen työtön ja hän töissä. Tämä järjestely passaa meille molemmille ja olemme tyytyväisiä.
[/quote]
Huomaatko tässä ansan? Sinä teet kaikki kotityöt eikä mies edes osaa tehdä niitä. Kun sitten koittaa se päivä, että miehesi ei ole töissä (työtön tai eläkkeellä, esimerkiksi) ja sinä olet, sama homma jatkuu edelleen, kun sinä olet aina ennekin ne tehnyt.
Meilläkin menee kyllä aika pitkälle perinteiseen tapaan, mutta meillä on kotitöiden lisäksi paljon niitä perinteisiä miestentöitä, joista maatilalla ei tule koskaan loppua. Enkä nyt tarkoita mitään lumenkolausta tai ruohonleikkuuta, vaan polttopuunhankintaa metsästä ja traktoriremontteja.
Jos lapsiperheessä menee pakollisiin kotitöihin varttitunti päivässä, niin ei siinä ajassa ainakaan siivota, pestä pyykkiä ja tiskejä, eikä tehä ruokaa vaan mitä?
8 on epäilemättä se katkeroitunut, hylätty mies, joka nyt puolustelee sohvallamaakamistaan.
Tiedatteko mista johtuu se, etta perusperheissa miehet eivat tee paljon kotitoita?
Siita, etta vaimot tekevat marttyyrina kaiken eivatka aina edes hyvaksy sita, etta mies tekee jotain, koska "mies pesee pyykit vaarin, ei tee lapsille sopivaa ruokaa jne, jne"
Tiedatteko mista johtuu se, etta perusperheissa miehet eivat tee paljon kotitoita?
Siita, etta vaimot tekevat marttyyrina kaiken eivatka aina edes hyvaksy sita, etta mies tekee jotain, koska "mies pesee pyykit vaarin, ei tee lapsille sopivaa ruokaa jne, jne"
Jossain voi olla näinkin. Meillä tiskataan käsin, ja mies tekee sitä oma-aloitteisesti. Tai tekee ja tekee. Hänen jäljiltään lautaset ovat liukkaan rasvan peitossa, koska hän ei osaa pestä niitä puhtaiksi. Se on oikeasti aika ällöttävää, kun lautanen meinaa livetä käsistä, kun sen ottaa kaapista.
Ja mitä teen minä? En mitään. Annan tiskata. En ole edes maininnut asiasta hänelle. Mielestäni meidän kummankaan arvolle ei sovi, että ryhtyisin opettamaan häntä näin perusasiassa. Olkoon limaisia, tiskaan sitten omalla vuorollani ne puhtaiksi.
joo, nuo "miesten työt" ovat yksi vitsi. Ei nykyajan kaupunkikodeissa ole riittävästi " miesten töitä" kattamaan edes yhteen peruskotityöhön menevää aikaa. Saati että useimmat miehet edes osaisivat tehdä niitä. Kyllä minäkin korjailen miehen vaatteita, jos niistä vaikka sauma repeää, mutta ei sitä todellakaan tapahdu niin usein, että alkaisin vaatia sitä johonkin kotityökiintiöön.
Me ei olla kyllä toistaiseksi jouduttu laskemaan. Pääsääntöisesti homma sujuu ja yhdessä touhutaan. Toivottavasti jatkuu näin.
Vaihdatte autoon öljyt vuorotellen, korjaatte / korjautatte telkkarin ja tv:n, kokoatte huonekalut, laatoitatte kylpyhuoneen, vasaroitte, höyläätte ja naulaatte...?
[/quote]
No jo on töitä :D öljyt vaihtuu vuosihuollossa, elektroniikan korjaa korjaaja (vain pesukone tarvinut huoltoa, oikosulku), kylpyhuoneemme oli laatoitettu, vasaroin itse taulukoulut ja listat, huonekalut kasaamme yhdessä, mihin tarvitsisimme höyläystä?
Nämä työt ovat satunnaisia ja hoidamme ne yhdessä tarvittaessa. Meillä ei ole miesten tai naisten töitä.
Olen aina tehnyt kotitöitä enemmän kuin mieheni. Ehkä syynä se, että hän joutui matkustamaan työssään paljon lasten ollessa pieniä. Olin myös kotona muutaman vuoden lasten kanssa, tosin suurimman osan ajasta minulla oli hoitolapsia.
Nyt olen jo eläkkeellä ja mieheni vielä kokopäiväisessä työssä. No, toki teen suurimman osan kotitöistä varsinkin nyt. Muutaman vuoden kuluttua myös mieheni jää eläkkeelle. Olen jo sanonut hänelle (muutamaan kertaan!), että sitten kirjaamme paperille kaikki kotityöt ja jaamme ne oikeudenmukaisesti. Ja aion pitää huolen, että se myös käytännössä toteutuu. Asumme vanhassa omakotitalossa, joten puuhaa riittää jaettavaksi. Ja töitähän voi vuorotella; esim viikko kerrallaan keittiövuoro, ettei tule tylsäksi. Ja jos toinen sairastuu tai kuolee, niin kumpikin pärjää yksinkin.
Että pistää vihaksi aina tämä kun kotitöistä puhuttaessa joku vetää esiin "hoidatteko te sitten miesten työt"-kortin. Ensinnäkin, näitä "miehisiä" töitä on huomattavasti harvemmin kuin naisten töitä, jotka vaativat jatkuvaa, päivittäistä tekemistä. Auton renkaat vaihdetaan kahdesti vuodessa (ja kyllä, minä osaan vaihtaa renkaat; kyllä, osaan myös viedä auton tarvittaessa korjaamolle ja maksaa laskun ihan omasta juristin palkastani ja ei, meillä ei edes ole autoa tällä hetkellä), mutta keittiö ainakin meillä siivotaan kahdesti päivässä. Ja yleensä se olen minä. Minä osaan myös tehdä lumityöt ja leikata nurmen, ja olen myös parempi huonekalujen kokoaja kuin mieheni. Kerrostalossa meillä ei edes ole mitään näistä töistä. Silti, paitsi että minä teen pitkää päivää huomattavasti paremmalla palkalla kuin mieheni, minä myös kannan suurimman vastuun kotitöistä, eikä omaa aikaa juuri jää. Nyt haluan muutoksen, en aio olla enää mieheni äiti.
AP: "...mutta haluaisin, että mies alkaisi pikkuhiljalleen tehdä enemmän ja oma-aloitteisemmin sekä etenkin valittamatta asiasta!"
Siis ensin seurustelit, muutit yhteen, menit naimisiin ja värkkäsit muutaman lapsen... ja nyt odotat joskos tämä mies piankin alkaisi tekemään kotitöitä?
Valitsit miehen aivan muista syista kuin innosta/kyvystä tehdä kotitöitä. Hyvin rahaa? Hyvää seksiä? Komea ja karismaattinen? Nyt kuitenkin mitä mieheltä haluat on muuttunut ja haluatkin kotitöitä tekevän isukin?
41v m
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 11:47"]
Me jaamme kotityöt tasan. Kaikki kotityöt on listattu ja hoidamme niitä vuoroviikoin tai -päivin. Molemmat tietävät tarkkaan, mitkä työt kuuluvat itselle eikä vastuualueissa ole mitään epäselvää. Suosittelen muillekin.
[/quote]
Vaihdatte autoon öljyt vuorotellen, korjaatte / korjautatte telkkarin ja tv:n, kokoatte huonekalut, laatoitatte kylpyhuoneen, vasaroitte, höyläätte ja naulaatte...?
[/quote]
Öljynvaihto: aja auto öljynvaihtoja tekevään huoltamoon - ei ole kamalan hankalaa, vie aikaa noin 20 min, pitää tehdä kerran vuodessa
TV:n korjaaminen: soitetaan kodinkonehuoltaja, ollaan paikalla sovittuun aikaan - vie aikaa vajaan tunnin, ei välttämättä tapahdu edes kerran 10 vuodessa
Huonekalujen kokoaminen: ostetaan huonekalut koottuina ja kotiin kannettuina ja jos näin ei voi tehdä, niin joka tapauksessa ko. tekeminen osuu kohdalle korkeintaan kerran vuodessa, vie aikaa tunnin tai pari
Kylpyhuoneen laatoittaminen: taitaa nykyisin olla ainakin kerrostalossa sellainen tehtävä, että sen saa tehdä vain ammattilainen
Vasarointi, höylääminen ja naulaaminen: en keksi, miksi näitä tehtäisiin. Ihan sama jos laittaisi listalle kenkien suutaroinnin, vaatteiden ompelun ja hattujen tekemisen, ihan yhtä yleisiä kotitöitä
Poraaminen: unohtui listaltasi, tätä voi joskus joutua tekemään, otetaan pora ja porataan
Minun aikani ja vapaa-aikani on aivan yhtä kallista kuin mieheni. Hän ei ehkä ole yhtä tarkka kuin minä kaikesta, mutta kokkaa ja tiskaa ja imuroi ja pyykkää pyydettäessä ja pyytämättä. Usein kyllä jään omasta tahdostani esim. moppaamaan lattiaa sillä aikaa, että hän on ruokakaupassa. En hyväksyisi, ettei tasapuolisesti auttaisi (paitsi jos olisin työtön tai kotona lapsen kanssa).
Meillä myös vähän ongelmia tän ikuisuusaiheen kanssa. Nyt kun olen työttömänä on ihan ok että hoidan noin 80% kotitöistä, mutta töihin mennessä pidän kyllä huolen että jakaantuu tasan. Mies kyllä tekee juttuja, mutta aina vasta kun minä olen keskenyt. Voisi elää vaikka millasessa sotkussa kun ei vaan tajua siivota vaikka pölypallot lentelee ja lattia lainehtii vaatteista.
Ja noihin miesten töihin: kyllä, kotitöiden lisäksi minä hoidan käytännössä kaikki tekniset asiat (puhelimiin, tietokoneisiin ja telkkariin liitttyen), kokoan huonekalut sekä poraan/naulaan/maalaan kun on tarvis. Mies ei osaa tai viitsi. Auton hoitaa mies koska se on hänen oma juttunsa.
Meillä on kaksi alle kaksivuotiasta lasta ja työnjako sellainen, että minä hoidan kaiken ruoanlaiton ja siivoamisen ja ylipäätään päivittäiset kotityöt sekä suurimman osan lastenhoidosta. Mies on päivät töissä ja leikkii lasten kanssa iltaisin. Mies myös hoitaa kaikki autojutut - en suostu ajamaan - ja kaiken pikkunikkaroinnin, korjaukset ja raskaammat hommat. Meillä esim. ikkunoiden pesu ja mattojen tamppaaminen on miesten hommaa, enkä puutu niihin mitenkään. En muista että meillä olisi ollut koskaan kinaa kotitöistä - olen itse sitä tyyppiä, joka järjestelee paikkoja koko ajan, joten meillä ei ole koskaan epäsiistiä. Mies on puolestaan sellainen, joka suunnittelee mm. kaikki lomamatkamme tosi huolellisesti ja on erittäin luotettava isä ja puoliso.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 11:47"]
Me jaamme kotityöt tasan. Kaikki kotityöt on listattu ja hoidamme niitä vuoroviikoin tai -päivin. Molemmat tietävät tarkkaan, mitkä työt kuuluvat itselle eikä vastuualueissa ole mitään epäselvää. Suosittelen muillekin.
[/quote]
[/quote]
Me muutettiin kyllä ihan valmiiseen asuntoon...
[/quote]
Ts. ette omista autoa ja asutte kerrostalossa vuokralla ettekä harrasta sisustamista muutoin kuin kankailla, ettekä myöskään omista elektronisia laitteita?
[/quote]
Emme omista autoa, asumme kerrostalossa (omistusasunto), sisustamme aktiivisesti ja omistamme paljon elektroniikkaa. Silti ei ole tarvinnut koskaan laatoittaa tai höylätä mitään tässä asunnossa, nauloja on lyöty seinään ehkä kaksi ja kalusteita koottu kerran. En ymmärrä pointtiasi ollenkaan. Eivät nuo asiat ole mitään kotitöitä vaan aivan satunnaisia tehtäviä, jotka kyllä onnistuvat ihan yhtä hyvin kummalta tahansa.
Pitänee murjaista vanha mutta loistava isojen poikien vitsi. "Meidän huushollissa kotityöt jaetaan tasan: ensin päivällä muija tamppaa matot ja sit illalla mää tamppaan muijan."