6v söi aamuin illoin vain annoksen mikropuuroa :(
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288694217793.html
Miten kukaan nainen voi olla noin julma?????
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 09:41"]
Minua ihmetytti artikkelissa lause, jossa mainittiin, että lapsi joutui kysymään luvan mm. kavereilla käymiseen, videoiden katseluun tai ulos menoon. Kyllä meilläkin alle kouluikäinen tekee noita vain vanhempien luvalla, vaikka ihan hyvin lapsista huolehditaankin (ja annetaan ruokaa ihan reilusti). Olisiko se jotenkin parempi, jos päiväkoti-ikäinen saisi lähteä kaverilleen kysymättä ensin lupaa?
[/quote]
Ihmettelin samaa asiaa.Kyllä meiläkin nuo asiat on luvanvaraisia vielä alakouluikäiselläkin, ei lapset nyt ihan vapaasti voi päättää kulkemisiaan kodin ulkopuolella. Samoin tv, videot ja pelaaminen soisivat varmaan koko päivän, jos sitä ei rajoittaisi!
Minä uskon että totuus on jossain tuossa lapsen kertoman ja vanhempien version puolivälissä. On ihan mahdollista sekin, että ruokaa on tarjottu kyllä, mutta jos lapsi oireilee muuten uusperhekuvion pikaisesta tulosta elämäänsä, on voinut itse huomion kerjäämiseksi tms temppuilla mm. ruokailuissa? Jotenkin tuossa vain puuroa ja sekin eristettynä-jutussa ei vaan ole tolkkua, en vaan osaa kuv
itelllakaan tuollaista tilannetta tahallaan vanhemman tekemäksi. Kai olen sitten ikuinen optimisti ja haluan uskoa rakkauteen omaa lasta kohtaan(onhan silllä lapsella ollut isäkin siellä). Mutta toivottavasti selviää suuntaan mihin tahansa, ja lapsi saa apua. Joko tuohon itse kertomaansa tositilanteeseen tai sitten omaan mielenterveyteen, joka siinä tapauksessa saa nyt epäterveitä piirteitä huomionhakuisuudella ja valehtelulla.Lapsetkin osaavat valehdella todella vakuuttavasti!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 09:42"]
Mun mielestä jos lasta ei viedä neuvolaan kuukausiin pitäisi tehdä automaattisesti kotikäynti.
[/quote]
Tuon ikäisillä on neuvolatarkastus kerran vuodessa.
[/quote]
No ei tosiaan ole, jos ei itse varaa aikaa. Meillä lapset käyvät yksityisellä. 2007 syntynyt on käynyt neuvolassa viimeksi 5-vuotiaana ja 2009 syntynyt lapsi kaksi vuotta sitten. Eikä ole kutsua tullut, enkä ole neuvolaan itsekään soitellut. Missä päin Suomea asiat on niin hyvin, että neuvoloilla on aikaa soitella asiakkailleen???
Kyllä sossunkin rahoilla saa ruokaa tuonkokoiselle perheelle. Lisäksi avustusta voi saada seurakunnilta, ruokaa ruokajonoista.
Se sossun raha on vaan varmaankin laitettu johonkin "tärkeämpään"? Tupakka ja bisse?
Järkyttävä ja pitkään kestänyt tuo tilanne tytön osalta. En voi käsittää tätä, kuinka on mahdollista.
Meillä on 6-vuotistarkastus lykkääntynyt puoli vuotta. Pitäisikö odotella sossua ovelle?
Miten tytön ahdinko huomattiin, onko sitä kerrottu missään?
Nro 22: eli sun mielestäsi lapsi temppuili ruoan suhteen siten, että oli pahasti aliravittu? Paino pudonnut ja pituuskasvu hidastunut?Mikä idiootti sinä oikein olet?
Ei kukaan lapsi tee syömälakkoa ja tapa itseänsä syömättömyydellä!!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:00"]Meillä on 6-vuotistarkastus lykkääntynyt puoli vuotta. Pitäisikö odotella sossua ovelle?
[/quote]
Olisiko siitä teille jotain haittaa? Jos se pelastaisi lapsia huonoista kotioloista, niin olisi sen arvoista.
täälläkään päin neuvoloita ei ole välttämättä joka vuodelle, jollei itsellä herää huolenaiheita tai lapsella ole jokin seurantaa vaativa perussairaus tms.
Säästösyistä tyttärellä jättivät 4-v neuvolan pois aikoinaan, ja nyt pojalla ilmeisesti sama tulossa 5-v neuvolan kanssa.
Itse olen nyt raskaana puolessa välissä, ja takana vain yksi neuvolakäynti, joten siltäkin puolelta karsitaan( ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa oli viikolla 9, ja sitä seuraava vasta tulossa rv 22).
Että eipä se ihme ole, että asioita jää huomaamatta, kun perusasiatkin jätetään säästösyistä tekemättä.
Oliko tämäkin isä jollakin lailla jälkeenjäänyt, vrt. Eerikan isä? Missä menee miehillä vikaan, kun ei osata huolehtia omasta jälkeläisestään, kun uusi nainen astuu kuvioihin? Pillu on niin tärkeä nähtävästi. Toivottavasti ei enää koskaan näe lastaan. Varsinainen munaton luuseri.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 09:55"]
Minua ihmetytti artikkelissa lause, jossa mainittiin, että lapsi joutui kysymään luvan mm. kavereilla käymiseen, videoiden katseluun tai ulos menoon. Kyllä meilläkin alle kouluikäinen tekee noita vain vanhempien luvalla, vaikka ihan hyvin lapsista huolehditaankin (ja annetaan ruokaa ihan reilusti). Olisiko se jotenkin parempi, jos päiväkoti-ikäinen saisi lähteä kaverilleen kysymättä ensin lupaa?
[/quote]
Ihmettelin samaa asiaa.Kyllä meiläkin nuo asiat on luvanvaraisia vielä alakouluikäiselläkin, ei lapset nyt ihan vapaasti voi päättää kulkemisiaan kodin ulkopuolella. Samoin tv, videot ja pelaaminen soisivat varmaan koko päivän, jos sitä ei rajoittaisi!
Minä uskon että totuus on jossain tuossa lapsen kertoman ja vanhempien version puolivälissä. On ihan mahdollista sekin, että ruokaa on tarjottu kyllä, mutta jos lapsi oireilee muuten uusperhekuvion pikaisesta tulosta elämäänsä, on voinut itse huomion kerjäämiseksi tms temppuilla mm. ruokailuissa? Jotenkin tuossa vain puuroa ja sekin eristettynä-jutussa ei vaan ole tolkkua, en vaan osaa kuv
itelllakaan tuollaista tilannetta tahallaan vanhemman tekemäksi. Kai olen sitten ikuinen optimisti ja haluan uskoa rakkauteen omaa lasta kohtaan(onhan silllä lapsella ollut isäkin siellä). Mutta toivottavasti selviää suuntaan mihin tahansa, ja lapsi saa apua. Joko tuohon itse kertomaansa tositilanteeseen tai sitten omaan mielenterveyteen, joka siinä tapauksessa saa nyt epäterveitä piirteitä huomionhakuisuudella ja valehtelulla.Lapsetkin osaavat valehdella todella vakuuttavasti!
[/quote]
Tossa kieltämishommassa pointti lienee se, että lapsi ei saanut ikinä tehdä mitään. Vai onko täysin normaalia kieltää leikki-ikäiseltä ihan kaikki?
Tottakai normaaleissakin perheissä kielletään asioita, mutta tuossa tapauksessa on alistetty ja kyykytetty lasta kieltämällä kaikki sellainen, mistä lapselle tulisi hyvä mieli. Näin ainakin itse ymmärsin asian.
Ja tuollaista tapahtuu ihan oikeasti ja ihan ihmisten omille lapsille. Lapsuudessani oli yksi lapsi, jota rankaistiin myös kylmillä suihkuilla ja pakkasessa seisottamisella, hän joutui pyytämään luvan ihan kaikkeen (ja kun oli isompi eikä saanut lupaa, hän karkasi), kouluun hänellä oli puhtaat vaatteet, mutta muuten kulki rääsyissä, ruokaa ei saanut kotona ollenkaan.. Ja hänellä huoltajat olivat ihan omat vanhemmat. Kukaan ei asiaan uskaltanut puuttua, kun tyypin isän lempiharrastuksiin kuului tappelemiseen ja haulikolla uhkailu..
Minä en usko että lapsi valehtelee. Onhan syyttäjällä todisteitakin.
22:lle. Siis lapset osaavat valehdella? Se ei ole valehtelua, minkä faktat kertovat.
Tytön painon olisi pitänyt nousta, sen sijaan se oli laskenut reilusti. Samoin pituuskasvu hidastunut.
Eli lapsi oli aliravittu. Sitä sinä et voi kieltää väittämällä, että tyttö valehtelee.
Ei tuon ikäisen lapset näännytä itseään nälkään.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:04"]
Nro 22: eli sun mielestäsi lapsi temppuili ruoan suhteen siten, että oli pahasti aliravittu? Paino pudonnut ja pituuskasvu hidastunut?Mikä idiootti sinä oikein olet?
Ei kukaan lapsi tee syömälakkoa ja tapa itseänsä syömättömyydellä!!
[/quote]
Oletkos kuulluut syömishäiriöistä ja mielenterveysongelmista lapsilla? On muuten yleisempää kuin uskoisi, ja sekin mahdollisuus on otettava huomioon. Se tässä oli pointti.
Ihan silkkaa paskapuhetta hirviövanhemmilta, että ruokaan ei muka ollut rahaa. Miksi näissä tapauksissa on enimmäkseen tekijöinä isä ja äitipuoli? Tuo äitipuoli kuulostaa narsistiselta, pitäisi viedä saunan taakse susien ruuaksi koko ämmä.
Jos isä muka oli rahaton työttömyytensä vuoksi, niin miksi ei pyytänyt apua sossusta/kirkolta? Miksi vain isän tytärtä kidutettiin? En ymmärrä noin vastuutonta vanhempaa, itse varmasti söi köyhyyttään oman vatsansa täyteen.
Toivon molemmille pelkkää pahaa, varsinkin isälle. Säälittävä kusipää, joka ei ansaitse mitään hyvää. Ampuisi itsensä
Syömishäiriöistä tai mielenterveysongelmista ei ole tässä tapauksessa tietoa. Mutta jos näitä ongelmia olisi, jokainen normaali vanhempi veisi lapsensa hoitoon tutkittavaksi.
Tyttö oli siis kärsinyt aliravitsemuksesta tosi pitkään, eikä kukaan tehnyt asialle yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:16"]
Ihan silkkaa paskapuhetta hirviövanhemmilta, että ruokaan ei muka ollut rahaa. Miksi näissä tapauksissa on enimmäkseen tekijöinä isä ja äitipuoli? Tuo äitipuoli kuulostaa narsistiselta, pitäisi viedä saunan taakse susien ruuaksi koko ämmä.
Jos isä muka oli rahaton työttömyytensä vuoksi, niin miksi ei pyytänyt apua sossusta/kirkolta? Miksi vain isän tytärtä kidutettiin? En ymmärrä noin vastuutonta vanhempaa, itse varmasti söi köyhyyttään oman vatsansa täyteen.
Toivon molemmille pelkkää pahaa, varsinkin isälle. Säälittävä kusipää, joka ei ansaitse mitään hyvää. Ampuisi itsensä
[/quote]
Mistä tiedät, että ei pyytänyt apua. Ei sosiaalitoimistot yms. ole mitään pankkiautomaatteja, josta vain otetaan sitä rahaa. Tähän yksittäiseen julki tulleeseen tapaukseen en ota kantaa, mutta taloudellisa apua on todella vaikea saada. Esim. toimeentulotuen saamiseen menee joissakin kunnissa jopa kuukausia. Kiireellisenkin tapauksen käsittely samana tai seuraavana päivänä on pelkkää sanahelinää. Ei yhden perheen ahdinko ketään kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 09:55"]
[/quote]
[/quote]
Olet sä kyllä tyhmä. Et osaa kuvitellakaan tuollaista vanhemman tekemäksi?! Oletko lukenut yhtään esim. Eerikan tai sen toisen tytön, jolta vedettiin hampaita ym. kokemia asioita? Nekin on ihan faktoiksi todettu. Eerikalla oli kymmeniä eri ikäisiä vammoja kehossaan, eli pahoinpitelyt tapahtuneet koko kevään aikana, lisäksi olivat tollot itse kuvanneet mm. pakkosyöttämistä. Toiselta tytöltä tietysti huomaa kuka vain, että hampaita puuttuu, oli muitakin pahoinpitelyn jälkiä. Tämän uutisen tyttö oli erittäin pahasti aliravittu, lääkärikin totesi ettei ole nähnyt vastaavaa. Ja sinä et usko, että vanhemmat voivat tehdä tällaista...just joo.
Jännä kyllä, kaikissa mukana isä ja äitipuoli. Voin itsekin kertoa lähisuvun perheestä, että nimenomaan se äitipuoli oli ihan pimeä. Oli mustasukkainen, kun isä vietti aikaa lapsensa kanssa silloin kun lapsi oli isällään. Olisi pitänyt antaa huomiota tälle uudelle naiselle, lapset voivat leikkiä yksinkin. Kun hän sai lapsen, sai tämä isän vanhempi lapsi olla kuukauden äidillään, jotta perhe voi rauhassa totutella uuteen tulokkaaseen "ilman ylimääräistä hälinää". Näin hän kertoi minulle. Lapsi oli juuri saanut pikkusisaruksen, jota katsomaan kyllä kutsuttiin kaikki serkut ja kumminkaimat, mutta ei tätä isän lasta, vauvan sisarusta! Onneksi isä tajusi jättää tuon dillen, ennen kuin pahempaa vahinkoa ehti sattua. Tämä isä piti oman lapsensa puolta, kaikki eivät näköjään pidä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:21"]
Syömishäiriöistä tai mielenterveysongelmista ei ole tässä tapauksessa tietoa. Mutta jos näitä ongelmia olisi, jokainen normaali vanhempi veisi lapsensa hoitoon tutkittavaksi.
Tyttö oli siis kärsinyt aliravitsemuksesta tosi pitkään, eikä kukaan tehnyt asialle yhtään mitään.
[/quote]
Totta tuokin, vanhempien olisi pitänyt tajuta laihuus vaaralliseksi ja viedä lapsi tutkimuksiin. Mutta silti uskon totuuden löytyvän aina jostain puolimatkasta, ja omien kokemusten perusteella en luota sokeasti pelkästään lapsen sanaan.
läheisesti tuntemassani perheessä on nyt 13-vlapsi, joka osaa tämän varsin vakuuttavan valehtelun. En tiedä mistä ihmeestä tämä kaikki tulee, ja muu lapset perheessä on ihan normaaleita ja heitä kasvatetaan ja kohdellaan tasavertaisesti. Tämä yksi vaan on ihan patologinen valehtelija, ja osaa todellakin tehdä sen niin, että tietämätön menee lankaan täysillä. Monen monta kertaa on vanhempansa olleet syyttä lähes kusessa vain tämän pojan takia. Myös sisarukset ja kaverit saavat surutta syyt niskoilleen tämän pojan omista kolttosista. Hän vain valehtelee ilmeenkään värähtämättä, ja tarvittaessa tekee vielä krokotiilin kyyneleet mukaan tai uhraa jopa omia tavaroitaan väitteidensä tueksi.
Ja tuosta itsensä satuttamisesta, sekin on nähty. Kerran poika väitti isänsä käyneen päälle, mutta todellisuudessa raapi itse poskensa verille koulun jälkeen harpilla (tämä tiedetään koska eräs opettaja näki tilanteen). Että kyllä sairas lapsi voi viedä tilanteen uskomattoman pitkälle ihan luonteeltaan.
Emme ymmärrä mistä tällainen kumpuaa erityisesti vanhempia kohtaan, mutta osansa saavat lähes kaikki muutkin.
Joten siitä kylmä asenteeni, että en vaan sokeasti luota ihan kaikkeen mitä lapsi sanoo.Näinkin voi olla.
39:lle: oli mikä tahansa lapsen aliravitsemuksen taustalla, vanhempien olisi pitänyt viedä hänet lääkärille! Onko sun vaikea tajuta tätä? Vaikka lapsi oksentaisi, valehtelisi, ei söisi tms., huoltajan on vietävä hänet lääkärille! Ja nyt ei ollut kyse edes laihduttamisesta, vaan aliravitsemuksesta.
Tätä et millään voi laittaa lapsen syyksi, vaikka niin kovasti jostain syystä haluaisit - ja tätä minä en ymmärrä.
Lapsi oli ollut kuukausia aliravittu, eikä kukaan tehnyt mitään!
Hemmetti, mä hoidan kissojankin paremmin. Jos ei ruoka tai juoma maistu, kyttään mikä olo kisuilla muuten on, onko kipeän oloinen, onko kuumetta jne. ja vielä tarvittaessa aina eläinlääkärille. Tätä tyttöä ei auttanut kukaan, vaikka hän laihtui huomattavasti!!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 09:44"][quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 09:42"]
Mun mielestä jos lasta ei viedä neuvolaan kuukausiin pitäisi tehdä automaattisesti kotikäynti.
[/quote]
No ei kai yli 2-vuotialla ole normaalisti kuin yksi neuvolakäynti vuodessa.
[/quote]
Mutta kun sinne vuositarkastukseen ei ollut menty. Oli jotenkin "unohtunut". Voihan se normaaliltakin perheeltä unohtua mutta silloin pitäisi ottaa perheeseeen yhteyttä ja uutta aikaa varata. Monen kuukauden lykkäämisestä sitten lastensuojeluilmoitus ja kotikäynti.
Maksaisi tietenkin yhteiskunnalle mutta luulen että vielä kalliimmaksi tulee jättää lapset oman onnensa nojaan kun jälkiä yritetään jälkiikäteen korjailla.