Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi ihmiset kummastelee kun imetän vieläkin vauvaani?

Vierailija
28.05.2014 |

jatkuvasti kysellään ja kummastellaan "ai, vieläkö sä imetät? eikö kohta olis jo aika lopettaa? miten sä vieläkin jaksat? onhjan tuo jo niin iso poika....?"

vauva siis vasta 8kk ja lähes koko tuon ajan tätä on kummasteltu. johtukoohan siitä että eka lapsemme oli pullovauva ja muilla siitä sitten käsitys etten olisi halunnutkaan imettää?

kyllä täytyy sanoa että on se tissi vauvan ruokailu paaaljon huolettomampaa kun pullovauvan. etenkin öisin! ja tätäkin kummastellaan että kuinka niin? :O tarviiko tätä edes selittää!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu! Tosi rasittavaa! Olen kokenut saman!

Vierailija
2/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanaa että imetät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu oli meillä..

Vierailija
4/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse!! Ihan normaalia on! Itsekkin imetin (tosin harvemmin) yli 1v. asti.

Siitä vähensin sitten aina pois kertoja niin että lopuksi vain nukkumaan mennessä ja siitä jossain vaiheessa maito vaihtui velliin tuttipullosta!

Täysin normaalia imettää alle 1 vuotiasta!!! Eikö 1v ole kuitenkin suositus?!

Vierailija
5/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin imetän edelleen (lapsi on nyt vähän yli 1-vuotias). Ainoa joka ei ihmettele on mieheni. :D 

Vierailija
6/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaaliahan tuo on. Anna ihmetellä ja sano vaikka että suositus on että imetetään 1-vuotiaaksi (vai mikä suositus nykyään lieneekään).

Vierailija
7/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

WHO:n suositus on 2 vuotta ja imetän ihan julkisillakin paikoilla omaa 1v 4kk- ikäistäni. Jos jotain häiritsee niin so. On todettu, että jokainen lisäkuukausi imetystä lisää lapsen älyä. 

Vierailija
8/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö oli 4kk kun kuulin tuon ihmettelevän lauseen ekan kerran. Wtf!? Mihkä tää maailma on menossa...

Vierailija
9/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista. Mä en ole näihin kummastelijoihin ikinä törmännyt todellisessa elämässä ja ajattelin pitkään, että nää kaikki imetyskeskustelujen tappelut on jotain rinnakkaisuniversumin ylilyöntejä... Mutta ilmeisesti noinkin  moukkia ihmisiä on. Ei kuulu muille. Hienoa, että imetät :) Mutta eipä kuuluisi mulle vaikka ruokkisit pullosta.

Vierailija
10/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mun vauva nyt 4kk ja tuntuu että maidon tulo vähentynyt :/ Korviketta joutuu antamaan päälle eikä tunnu enää "maidon nousua" kuten ennen :'( Voiko maitoa nousta enemmän jos annan rintaa ahkerammin enemmän??

Vierailija
11/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 08:33"]

Ja mun vauva nyt 4kk ja tuntuu että maidon tulo vähentynyt :/ Korviketta joutuu antamaan päälle eikä tunnu enää "maidon nousua" kuten ennen :'( Voiko maitoa nousta enemmän jos annan rintaa ahkerammin enemmän??

[/quote]

Voi nousta, mutta se maidontulo myös tasaantuu, kun imettää kauemmin, eikä se nouseminen tunnu enää samalta kuin alkuvaiheessa.

Vierailija
12/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se tosiaan alkaa viimeistään, kun lapsi on 6 kk. Mutta loppuu sitten jossain vaiheessa :)

Kun imetin 2- ja 3-vuotiastani, kukaan ei enää sanonut mitään. Tosin imetys oli nopeaa ja helppoakin ja tapahtui kotioloissa paitsi pakon edessä.

Monet luulevat, ettei juuri kukaan imetä ja että vain vastasyntyneitä imetetään jossain kotona piilossa. Ne kommentit ovat siis silkkaa tietämättömyyttä ja tyhmyyttä!

Hienoa, että imetät. Jatka ihmeessä niin kauan kuin sinä ja lapsi haluatte!

Vierailija
13/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että imetys sujuu ja ilmeisesti on mukava tapa teille molemmille. Suositus suomessa on 6kk-12kk. Vuosi on minusta ihan hyvä aika, koska silloin lapsi on vielä vauva. Vauvalle on hyvästä ihmisen maito. Taaperoimetys onkin jo sitten sellainen asia, mistä voidaan olla montaa mieltä.

Vierailija
14/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule ne ihmettelee sitä ihan vaan siksi, että ovat rajattoman tyhmiä, niinkuin nyt ihmiset yleensä ovat. Niin tyhmiä, että eivät tajua, että muiden asiat eivät kuulu heille.

Vierailija
15/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 08:37"]

Taaperoimetys onkin jo sitten sellainen asia, mistä voidaan olla montaa mieltä.

[/quote]

Mä en muuten koskaan oo kuullut yhtään järkevää perustetta sille, miksi taaperoimetys olisi pahasta.

Vierailija
16/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 08:33"]Ja mun vauva nyt 4kk ja tuntuu että maidon tulo vähentynyt :/ Korviketta joutuu antamaan päälle eikä tunnu enää "maidon nousua" kuten ennen :'( Voiko maitoa nousta enemmän jos annan rintaa ahkerammin enemmän??

[/quote]

Jos pelkästään rintojen tuntemusta kuuntelisin, olisin jo kaks kuukautta sitten kuvitellu maidon olleen lopussa. Mutta tyttö on edelleen viisikuisena tyytyväinen pelkkään tissiruokintaan ja kasvaa hienosti, että kyllä sitä maitoa vaan tulee, vaikkei tuntemus ole enää sama.

Oonkin pohtinut, että näinköhän monet kuvittelee, että maito on vähentynyt eikä enää riitä ihan vaan sen perusteella miltä maidontuotannom tasaantuminen tuntuu. Siihen päälle vielä lapsen tiheän imun kausi niin helpostihan sitä saattaa kuvitella, ettei maitoa ole tarpeeksi. Niin paljon kuitenkin näitä, jotka sanoo maidon loppuneen 2-4kk ikäisen kanssa.

Vierailija
17/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 08:30"]WHO:n suositus on 2 vuotta ja imetän ihan julkisillakin paikoilla omaa 1v 4kk- ikäistäni. Jos jotain häiritsee niin so. On todettu, että jokainen lisäkuukausi imetystä lisää lapsen älyä. 

[/quote]

Imetä kuinka itse haluat, en arvostele sitä. Mutta älä kuitenkaan argumentoi tutkittuna tietona sellaista asiaa, mistä ei tutkittua tietoa ole. Tuo älykkyyttä koskeva tutkimus on ihan hutkimus, perehdyin siihen kun se julkaistiin. Otannan analysoinnissakin tekijät itse toteavat tutkimuksen laadullisesti täysin pätemättömäksi.

Vierailija
18/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia imetin 10kk, toista täys 4kk ja toista 6kk. Kukaan ei ihmetellyt, ihme tuttuja ja ystäviä teillä! Imetys loppui luonnostaan kun innostuivat kiinteästä, nokkamukeista yms. ja lähelläoloa sai edelleen sylistä, mun mielestä tosi helppo koko imetyskuvio oli noin mutta en pidä luonnottomona jos antaa pelkkää pulloa koko ajan tai imettää n.1.5v. asti, sellainen on vähän outoa kun taapero kesken leikkien kävelee äidin luo ja kaivaa itse rinnan esiin. Yöllä ja illalla ymmärrän taaperoimetyksenkin jos se on lapselle tärkeää. Taaperoita vanhempien lasten imetys on jo oudohkoa ja usein äidille tärkeämpää kuin lapselle. Mutta en kyllä huomauttelisi siitäkään ellei lapsi näytä aliravitulta.

Vierailija
19/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat siis muutkin törmänneet näihin ihmettelijöihin :D välillä se vaan niin ottaa päähän, ja kun en tosian ymmärrä että miksei sitä jaksaisi jo se muuten vaan sujuu hyvin? mullakin taisi maidon tulo tasaantua siinä 4k paikkeilla, kun aattelin ettei maito riitä kun ei tunnu nousevan enään, mutta niin kyllänen tuo vauva oli etten sitten pulloo antanut perään. nyt olen muutamana iltana joutunut vähän korviketta antaan, mutta johtunee kaiketi siitä että helteet veivät kiinteän ruuan halua ja maitoo meni sitten paljon enemmän päivässä.

ap

Vierailija
20/21 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä imetin esikoista 5kk, maito loppu kun seinään. Koko tuon 5kk anoppi osteli vaa korvikkeita, ei millää uskonu et juo vain tissiä, niin kauan kun maito riittää. Sano vaan et pitäs pullosta juoda korviketta kun hänenkin lapset on juoneet vaan pullosta. Ja oma tyttönsäkin imetti osittain ekan kuukauden. Ilmeisesti oli liian outoo hänestä antaa pelkkää tissimaitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme