Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi koko kesäloman yksin.

Vierailija
27.05.2014 |

Tai melkein koko kesän. Miehellä lomaa 3 viikkoa, minulla vasta kun koulu alkaa.

Mitä tekemistä yksinäiselle lapselle?

Poika 11v kyseessä.

Leirille ei halua (on arka).

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 22:26"]Tai melkein koko kesän. Miehellä lomaa 3 viikkoa, minulla vasta kun koulu alkaa.

Poika 11v kyseessä.

[/quote]

Anteeksi vain, mutta miksi teit tämän aloituksen? Tiesit, ettei lapsi voi lähteä häiriöiden ja pelkojen takia kotoa mihinkään eikä teillä ole mahdollisuutta viedä tai hakea mistään. Mitä oikein ajattelit, että joku voisi ehdottaa? Edes ristisanojen ja palapelien teko saati lukeminen ei taida lapseltanne sujua. Ainoa vaihtoehto lienee vuokrata leffoja joka ilta muutama kappale seuraavan päivän kuluksi.

Vierailija
22/34 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä 'hahmotushäiriöisen' lapsen äiti. Lyhyen ajan sisällä monta samansuuntaista aloitusta, ja koskaan ei mikään ehdotettu asia käy. Jokaiseen löytyy joku tekosyy jonka varjolla ei voi tehdä sitä eikä tätä. Keksi parempi trolli, tai potkaise itseäsi persuksiin ja nouse ylös sieltä vetelyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 22:26"]Tai melkein koko kesän. Miehellä lomaa 3 viikkoa, minulla vasta kun koulu alkaa.

Poika 11v kyseessä.

[/quote]

Anteeksi vain, mutta miksi teit tämän aloituksen? Tiesit, ettei lapsi voi lähteä häiriöiden ja pelkojen takia kotoa mihinkään eikä teillä ole mahdollisuutta viedä tai hakea mistään. Mitä oikein ajattelit, että joku voisi ehdottaa? Edes ristisanojen ja palapelien teko saati lukeminen ei taida lapseltanne sujua. Ainoa vaihtoehto lienee vuokrata leffoja joka ilta muutama kappale seuraavan päivän kuluksi.

[/quote]

On valittettavasti olemassa ihmisiä jotka eivät kykene ennakoimaan tilanteita yhtään ja sitten viimekädessä paniikki iskee.tiedän,että tähänkin olisi ollut mahdollista saada apua jos olisi ajoissa lähtenyt hakemaan esim koululta.

Vierailija
24/34 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ton ikäinen kyllä voi päivisin itsekseen lueskella, pelailla koneella, käydä vähän pyöräilemässä yms. Ja sitten kun tulet kotiin käytte iltaisin yhdessä uimassa, teette ruokaa, vuokraatte leffoja, käytte melomassa (kai stadissa jossain vuokrataan kanootteja?) yms. Viikonloppuisin menette vaikka päiväksi Suomenlinnaan piknikille, johonkin Flowparkin tyyliseen (vierumäellä esim, mutta ehkä lähempänä joku vastaava?), kansallispuistoon tms. kävelylle ja grillaamaan, kalastamaan. 

Vaatii vaivannäköä kyllä, tiedän. Ei voi mitään. Kaverien hankkiminen olisi pitkällä tähtäimellä todella tärkeää! 11-vuotias vielä viihtyy vanhempien kanssa, mutta teini-ikäisellä pitäisi olla kavereita, joiden kanssa ja joiden avulla irtaantuu vanhemmistaan terveellä tavalla. Jos on hahmotusongelmaa ym, niin joku tällainen erityisryhmälle tarkoitettu harrasteryhmä, jossa lapsesi ei tarvitse tuntea ulkopuolisuutta eikä huonommuutta, niitä pitäisi löytyä. Etsikää sellainen.

Kolme viikkoa isän kanssa on nyt kesällä ihan hyvä, siinä ehtii touhuta ja saada isän aikaa. Mutta tarvitsette suunnitelman tulevaisuutta ajatellen. Isän kanssa voisi harjoitella jalkapalloa, säbää, skeittausta, pesäpallon kopittelua, nikkarointia yms tuon ikäisten poikien juttuja. Toki myös pelata jotain konsolipelejä jne. käydä metsässä, ehkä telttaretkellä, kalastaa. Kaupungilla ostoksilla uusia kouluvaatteita syksyä varten, hampurilaisella, elokuvissa (kesällä tarjouslippuja). Seurakunnilla ja NMKY:llä ym. organisaatioilla on isä-poika leirejä, joissa kiva miljöö+ohjelmaa yhdessä, halpa hinta...

Tsemppiä!

Vierailija
25/34 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella erityisopetuspäätös? Jos on niin tiesitte varmaan, että on oikeutettu koulukuljetukseen. Voiskohan sitä soveltaa kesän aikana myös leikkipuistoon? Helsingissä on paljon kivoja pienempiä puistoja. Ottaisin muutaman päivän vaikka omaa lomaa töistä ja menisin lapsen kanssa tutustumaan puistoon/puistohin ja siellä henkilökuntaan jos he voisivat tukea poikaasi alkuun. Ihmettelen miten myöhässä kyllä olette liikenteessä kun kuitenkin erityislapsesta on kyse. Erityislapsille on omiakin leirejä ja ne ovat tärkeitä vertaistuenkin kannalta. Olen joutunut tekemään itse valintoja mm. työelämässä ja tiukkana vaatinut lomiani tiettyihin aikoihin+ palkatonta olen ottanut. Lapsen hyvinvointi on elämässä tärkein, muut sitten. Voimia lapsesi elämän tukemiseen sinulle ja hyvää kesää teille!

Vierailija
26/34 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sä oikein teet työksesi?? jossa ei ole lomaa?? sähän voit(sulla oikeus) kun on erityislapsi) ja saat tehdä 6 tuntista tai 4 päivästä työviikkoa olis sullakin edes yks arki vapaa.. ja mikset itse mene lapsen kanssa viikoloppuna esim. lintsille/korkeasaareen??

Vierailija
27/34 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 23:00"]Taas tämä 'hahmotushäiriöisen' lapsen äiti. Lyhyen ajan sisällä monta samansuuntaista aloitusta, ja koskaan ei mikään ehdotettu asia käy. Jokaiseen löytyy joku tekosyy jonka varjolla ei voi tehdä sitä eikä tätä. Keksi parempi trolli, tai potkaise itseäsi persuksiin ja nouse ylös sieltä vetelyydestä.

[/quote]

Ai tämä on näitä.Kiitos,en vaivaudu sitten lisää vinkkaamaan.Ja tuossa on tullutkin jo monta hyvää ehdotusta leikkipuistosta.Tarttuisi nyt asiaan.Lapsi kärsii kun vanhemmat eivät huolehdi ajoissa.

Vierailija
28/34 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 22:41"]Ei ole mökkiä ja minä en voi risteilylle mennä. Poika menee isänsä kanssa ehkä ruotsin risteilylle silloin kun miehellä loma. Mahdollisesti tuolloin myös Lintsille ja Korkeasaareen.

Helsingissä asutaan.

Päiväleirit sellaiseen aikaan ettei kukaan pääse viemään tai hakemaan. Lapsi ei uskalla itse kulkea juuri minnekään eikä osaakaan. Erittäin paha hahmotushäiriö ja lukivaikeus (lukee hitaasti) sekä huono lyhytmuisti. Kaikki vaikuttaa itsenäiseen liikkumiseen julkisilla (suunnat, bussin numerot jne).

Ap

[/quote]

Jos on noin paljon erityispiirteitä, kannattaa harkita osa-aikaista hoitovapaata työstä. Sitä voi saada siihen asti, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Ota yhteyttä perheneuvolaan tai terveyskeskukseen, sieltä autetaan eteenpäin. Kun olette saaneet lääkärinlausunnon, ilmoitat asiasta työnantajallesi ja Kelasta saat tukea kuukausittain samaan tyyliin kuin lapsilisää. Kesäksi saatte varmasti palkatonta vapaata niin, että voitte minimoida lapsen yksinoloajan. Työsopimuslain mukaan sinulla on oikeus palkattomaan vapaaseen, jos läheisesi tarvitsee kotihoitoa esim sairauden tai vamman takia. Tämä on nyt varmasti sellainen tilanne.

Vierailija
29/34 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puistoon voisi mennä tutustumaan, jospa poika uskaltaisi jäädä sinne edes hetkeksi joka päivä. Pääsis pyörällä.

Poika on tavallisella luokalla, mutta saa tukiopetusta.

Kiusaaminen on aiheuteanut hänelle sen ettei luota oikein ihmisiin. Tähän nyt terapiaa. Hahmotushäiriöön jne kuntoutusta.

Miehellä lomaa siis 3 viikkoa ja minun lomani alkaa vasta kun koulut alkaa. Näin tänä vuonna.

Toki viikonloppuisin voidaan käydä jossain kaikki yhdessä jos minulla on vapaata. Lintsi ja korkeasaari on sellaisia asioita joita meillä pojat tekee keskenään. Se on heidän juttunsa.

Joku huuteli miksi ei ennakoida tilannetta, no itse jouduin siirtämään lomaani resurssipulan takia (työnantaja määräsi loman). Näin tänän vuonna. Sain sovittua että teen aamuvuoroja kesän, eli olen kotona noin klo 16. Yritän vielä saada viikonloput vapaaksi eli ettei ole vapaita viikolla.

Ap

Vierailija
30/34 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän on ihan sama minä päivänä sulla ne vapaat on, parempikin jos arkena kun sitten sinä olisit viikolla pari päivää kotona ja  mies viikonlopun niin pojalle jäisi enää kolme päivää yksinoloa! Mutta tähänki on varmaan joku syy miksi ei sittenkään sovi... 

Vierailija
31/34 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 jatkaa että jos sulla kerran vuorotyö niin tee hyvä ihminen eri vuoroa kun miehes.. Jos sulla mahdollisuuksia niihin on vaikuttaa (vissiin on kun sanot sopineesi niitä) niin totta kai vaikutat siten että menee mahdollisimman paljon ristiin miehen kanssa jolloin poika olisi vähemmän yksin. 

Vierailija
32/34 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 07:31"]Puistoon voisi mennä tutustumaan, jospa poika uskaltaisi jäädä sinne edes hetkeksi joka päivä. Pääsis pyörällä.

Poika on tavallisella luokalla, mutta saa tukiopetusta.

Kiusaaminen on aiheuteanut hänelle sen ettei luota oikein ihmisiin. Tähän nyt terapiaa. Hahmotushäiriöön jne kuntoutusta.

Miehellä lomaa siis 3 viikkoa ja minun lomani alkaa vasta kun koulut alkaa. Näin tänä vuonna.

Toki viikonloppuisin voidaan käydä jossain kaikki yhdessä jos minulla on vapaata. Lintsi ja korkeasaari on sellaisia asioita joita meillä pojat tekee keskenään. Se on heidän juttunsa.

Joku huuteli miksi ei ennakoida tilannetta, no itse jouduin siirtämään lomaani resurssipulan takia (työnantaja määräsi loman). Näin tänän vuonna. Sain sovittua että teen aamuvuoroja kesän, eli olen kotona noin klo 16. Yritän vielä saada viikonloput vapaaksi eli ettei ole vapaita viikolla.

Ap

[/quote]

Koulujen lomat ovat Helsingissä noin 10 vkoa.Jos miehesi loma on 3vkoa,sinun oletuksella ns normi 4,niin silloinkin olisi jäänyt viikkoja ilman aikuista.

Jos pyörällä pääsee lähipuistoon,niin sittenhän ongelma on ratkaistavissa,sinne soitto ja he auttavat kyllä.

Tukea lapsesi tarvitsee jatkossakin jos arka yms.

Ole nyt se järkevä äiti joka alkaa auttamaan lapsellesi sosiaalisia kontakteja yms jota elämässä tarvitaan.

Et voi vain naputella netissä ongelmista.Itsekin on jotain tehtävä.

Vierailija
33/34 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jospa se vaan olisi kotona?

Lapset on siitä mielenkiintoisia epeleitä, että ne kyllä keksii tekemistä.

Mä olen erittäin syrjäiseltä seudulta kotoisin ja olen ekaluokkalaisesta lähtien viettänyt kesäni yksin. Ei ole jäänyt traumoja. Yhtenäkin kesänä rakensin pelkästään lauttaa järvelle kaksi viikkoa :D

Vierailija
34/34 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman paljon tietenkin eri vuoroa miehesi kanssa siten että lapselle tulee mahdollisimman lyhyt aika yksin. Toisekseen ehdottomasti vapaat ensisijaisesti viikolle. Jos lapsellasi on erityishaastetta ja neurologista kuntoutuksen tarvetta hahmotushäiriöön niin ehdottomasti otat hoitotahoon yhteyttä ja kysyt sieltä leirejä. Tuntuu oudolta, että jos lapsesi haasteet vaikuttaa noin laaja-alaisesti arjen hallintaan ja toimintakykyyn niin hänellä ei olisi erityisopetuspäätöstä. Omallani oli lievä hahmotushäiriö eikä sosiaalisia ongelmia, mutta silti ehdottomasti otettiin koulunkäynnin tueksi erityisopetuspäätös intergoituna tavalliseen luokkaan. Valitettavasti tuntuu siltä, ettet ole kovin vakavasti ottanut lapsen tarpeita huomioon, neurologisiin ongelmiin saa helsingissä hyvin apua kun sitä hakee ja näkee vaivaa. Teitä on kuitenkin 2 vanhempaa. Tuli ihan paha mieli tästä, lapsesi puolesta! Olet velvollinen ajamaan lapsesi etuja, nyt et mielestäni niin tee...