Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis täh, saako jopa lähihoitajat valkoisen lakin valmistumispäivänä

Vierailija
27.05.2014 |

Meinasin pyörtyä kun näin, että tuttu tyttö valmistui peruskoulupohjaiseksi lähihoitajaksi ja näin, että kuvassa oli valkoinen kuin ylioppilaslakki, jollain sinisellä hapsulla siis täh, onko tällainen ollut jo kauankin. Siis saako kaikki amislaiset ym. Jonkun hatun nykyään?

Kommentit (208)

Vierailija
21/208 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 15:53"]

[/quote]

Miksi ette menneet sitten suoraan amikseen? Kyllä minä menin lukioon sillä ajatuksella, että yliopistoon jatkan ja siksi sen kävin. Ja edelleen se lakki on perinne, ja haluan perinteitä kunnioittaa. En tunne olevani vielä pelkkä lakki päässä parempi kuin amis, mutta olen matkalla parempaan Omasta mielestäni. Sen kun käytätte lakkeja valmistumisen merkiksi, mutta toistan samaa kuin muut, miksi sen pitää olla sama?

[/quote]

Sanoppa minulle, onko se lakki oikeasti SAMA kuin ylioppilailla? Ei todellakaan ole. Silmissäs on vikaa jos näet ne toistensa kopioina. Minä menin lukioon vain ja ainoastaan siksi, kun olin niin pahasti koulukiusattu, että halusin vaihtaa paikkakuntaa ja mennä sellaiseen kouluun johon yksikään kiusaajani ei tulisi menemään. (tarkoittaen tätä koulua johon hain) Toiseksi, en tiennyt yhtään mitä halusin tehdä tulevaisuudessa, mutta se valkenikin heti ensimmäisen jakson päätyttyä, mutta en viitsinyt kesken lopettaa (en uskaltanut)

[/quote]

Väri ja yksityiskohdat vain muuttuvat, muuten malli on aivan sama. Koira on aina koira, oli se minkä värinen tahansa jne. Olisi aika monta mahdollisutta tehdä siitä lakista erimallinen... Niin kun sanottu niin valmistujaislakkeja on maailma täynnä, mutta vain pohjoismaissa yo-lakit saman mallisia, koska yhteinen tausta. 

Vierailija
22/208 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Väri ja yksityiskohdat vain muuttuvat, muuten malli on aivan sama. Koira on aina koira, oli se minkä värinen tahansa jne. Olisi aika monta mahdollisutta tehdä siitä lakista erimallinen... Niin kun sanottu niin valmistujaislakkeja on maailma täynnä, mutta vain pohjoismaissa yo-lakit saman mallisia, koska yhteinen tausta. 

[/quote]

Se ei silloin ole SAMANLAINEN jos se on erivärinen ja siinä on joitain yksityiskohtia. Minkämallinen sen pitäisi olla sitten? Jos se menee sellaiseksi jenkkivalmistujaislakiksi, niin matkiiko suomen amikset sitten heitä. jos se on tonttulakkimainen, niin eikö ollutkaan omaperäisyyttä tehdä toisenlaista. Entä jos se on silinterimäinen tai myssy, niin se ei oikein käy kummallekin sukupuolelle. Tuo malli on neutraali ja yksinkertaisen siisti joka käy kummallekin, pojalle ja tytölle. Se ei kuitenkaan ole samanlainen väriltään ynnä muiltaan kuin yo-lakki, joten turhaan revitte perseitänne täällä!

Niin ja onhan nykyään yo-lakeissakin ihme kirjailuja, esim nimen saa laitettua lipan reunaan. Miksi ylioppilaille ei nyt sitten kelpaakaan se vanhan mallinen, miksi pitää saada rimpsuja ja rämpsyjä kun amiksillahan niitä kuuluisi vain olla. HUOH

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/208 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa, jos aseenkantoluvan hankkineet metsästysseuralaiset itkisivät netissä, kuinka on niin väärin kun tavallinen kansa haluaa käyttää punaisia hattuja vaikka eivät edes käy hirvimetsällä, että mitä ihmeen feikkimetsästäjiä ne luulevat olevansa ja keksisivät jotain omaa ja erilaista.

Vierailija
24/208 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei kuulu tippaakaan, millaista lätsää kukin käyttää, mutta onhan tuo nyt todella outoa, että nuo lakit ovat NIIN samannäköisiä kuin yo-lakit.

En ymmärrä miksi? Maailma on erilaisia hattumalleja täynnä - miksi sen täytyy olla yo-lippis erivärisellä nauhalla ja tupsulla? (Ja ei, ainoa toinen vaihtoehto ei ole amerikkalaisten tupsuhattu. Kuten sanottua, maailma on hattumalleja täynnä...)

Ammattiylpeys kunniaan, totta kai, mutta eikö se olisi enemmänkin aitoa ammattiylpeyttä jos jokaisella olisi omanlaisensa lakki?

Vierailija
25/208 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi lakin pitäisi olla vielä enemmän erilainen? Eikö eri väri ja tupsu riitä? Molemmat ovat kuitenkin saman asteen tutkintoja.  Suomessa ihan kaikkien koulutusasteiden lakit ovat keskenään hyvin samannäköisiä niin miksi juuri amiksilla pitäisi olla erilaiset?

Vierailija
26/208 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 16:12"]

Se ei silloin ole SAMANLAINEN jos se on erivärinen ja siinä on joitain yksityiskohtia. Minkämallinen sen pitäisi olla sitten? Jos se menee sellaiseksi jenkkivalmistujaislakiksi, niin matkiiko suomen amikset sitten heitä. jos se on tonttulakkimainen, niin eikö ollutkaan omaperäisyyttä tehdä toisenlaista. Entä jos se on silinterimäinen tai myssy, niin se ei oikein käy kummallekin sukupuolelle. Tuo malli on neutraali ja yksinkertaisen siisti joka käy kummallekin, pojalle ja tytölle. Se ei kuitenkaan ole samanlainen väriltään ynnä muiltaan kuin yo-lakki, joten turhaan revitte perseitänne täällä!

En ensinnäkään sanoisi, että yo-lakki olisi sukupuolineutraali. Mielestäni se on malliltaan maskuliininen, mutta ajan myötä ja naisylioppilaiden määrän kasvaessa siitä on tullut sukupuolineutraali.

Teekkarilakeissakin on muodossa eroja. Erityisesti oululainen teekkarilakki eroaa, että se on vähän hiippalakkimainen. Se toimii loistavasti: oululaisen teekkarin erottaa monen sadan metrin päästä otaniemeläisistä, tamperelaisista tai lappeenrantalaisista teekkareista. Jos teekkarit onnistuvat erottautumaan ihan pelkällä lakin muodolla, niin mikseivät amikset pystyisi? Eli ei sinunkaan tarvitse repiä persettä, kun joku haluaisi erilaisen amislakin.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fi/5/5b/Oululainen_teekkarilakki_optiem.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fi/0/06/Teekkarilakki.jpg

Vierailija
27/208 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilaita hävettää, kun ne luulee että ne nyt sotketaan johonkin ammattiin valmistujiin. Siitähän tässä on kyse pohjimmiltaan. En uskoisi, että se lakin repale, jonka saa 18 vuotiaana opiskeltuaan terveystietoa ja pakkoruotsia muutaman vuoden muita pitempään olisi niin tärkeä koko elämää varten. Ja ylioppilaslakkihan ei ole mitenkään yliopistoon liittyvä, sen saa vain ansioistaan toisen asteen oppilaitoksesta. 

Lukio antaa valmiudet jatkaa opintoja korkea-asteella (yliopistot ja ammattikorkeakoulut) ja lukion oppimäärään perustuvissa ammatillisissa erikoisoppilaitoksissa.

Vierailija
28/208 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin pestä yo-lakkini uusien farkkujen kanssa samassa koneessa, niin saisin amislakin. ;D

Vierailija
29/208 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylioppilas, en omista lakkia. Olen myös ollut parikertaa naimisissa, ikinä en ole sormuksia vasemmassa nimettömässä käyttänyt.

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 20:08"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 20:04"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 19:41"]

Meinasin pyörtyä kun näin, että tuttu tyttö valmistui peruskoulupohjaiseksi lähihoitajaksi ja näin, että kuvassa oli valkoinen kuin ylioppilaslakki, jollain sinisellä hapsulla siis täh, onko tällainen ollut jo kauankin. Siis saako kaikki amislaiset ym. Jonkun hatun nykyään?

Mistä näitä vatipäitä riittää?!  Sä varmaan kuulut siihen ryhmään joka kulkisi lakki päässä kesät talvet, jotta kaikki tietäisivät että olet YLIOPPILAS!

[/quote]

Se on perinne saada se lakki kun ylioppilas... Vähän kun naimisiin menon jälkeen pidetään sormusta nimettömässä jnejne. Mihin perustuu lakin käyttö myös amiksen jälkeen? Tämä kuitenkin ylioppilaslakkiin nähden TODELLA uusi juttu.

[/quote]

Vierailija
30/208 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minua hävettäisi saada ylioppilas lakki jonka jälkeen ei edes ole ammattia, amiskasta kun lähtee lakki päässä niin voi sanoa että on ammatti :)

Vierailija
31/208 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi on kyllä ihan hirveitä noi "amislakit". Kahdelle suorittamalleni tutkinnolle näköjään löytyy omat lakit, mutta on niin kamalat, että en kehtaisi pitää. Miksi niistä pitää tehdä noin rumia?

Vierailija
32/208 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 19:56"]

Mun kaveri valmistu aikoinaan merkantiksi ja heidän hattu on valkoinen ja muistaakseni vihreällä tupsulla. Monet mummot tulivat onnittelemaan ja kyselemään onko hän valmistunut jo DI:ksi. Ja kaveri ei edes viittinyt korjata mummojen luuloja.

[/quote]teekkareilla musta tupsu tai DI

Vierailija
33/208 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vähän huvitti kun amisaikoina merkonomit halus lakin itselleen valmistuessaan. Olivat ainoa ryhmä koko isossa salissa, joilla oli valkoiset lakit päässä. t. suunnitteluassistentti

Vierailija
34/208 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 22:26"]

Enemmän minua hävettäisi saada ylioppilas lakki jonka jälkeen ei edes ole ammattia, amiskasta kun lähtee lakki päässä niin voi sanoa että on ammatti :)

[/quote]

Miksei amiskasta lähtevä voi heilutella palkkakuittia, vaan pitää päähän pistää värjätty ammattimattoman ylioppilaan lakki?

Vierailija
35/208 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-L[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 14:43"]

Kyllä kummatkin käyneenä on pakko sanoa, että lukio on helppo jos vaan jaksaa tehdä pakollisen, mutta kyllä mun kaks vuotta amiksessa oli vielä miljoona kertaa helpompaa kuin se lukio.

[/quote]mikäli otat pitkän matematiikan, syventävät kemian, fysiikan, biologian niin se ei kaikilta onnistu ja kirjoitat niistä M-L

Vierailija
36/208 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sai jo vuonna 1999, kun itse valmistuin lähihoitajaksi!

Vierailija
37/208 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 12:22"]

Pakko olla provo...ei KUKAAN enää nykyään arvosta yo-tutkintoa mihinkään jumalaiseen saavutukseen...

[/quote]se on saavutus, saa hyvän yleissivistyksen, itsellä ei ole ja hävettää

Vierailija
38/208 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, oikeesti!! Eiköhän jokainen ammatti oo yhtä tärkeä, Lakkia tai ei! Siinä Voi miettiä kuka perseen pyyhkii vanhainkodissa kun Ei siihen itse pysty! Itse valmistun lähihoitajaksi Ja todellakin ostanut lakin, koska Olen ylpeä tulevasta ammatistani! Ehkä käytännön läheiset työt opettaa vähän nöyryyttää Ja myötätuntoa muita kohtaan :)

Vierailija
39/208 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:52"]

Huhhuh, oikeesti!! Eiköhän jokainen ammatti oo yhtä tärkeä, Lakkia tai ei! Siinä Voi miettiä kuka perseen pyyhkii vanhainkodissa kun Ei siihen itse pysty! Itse valmistun lähihoitajaksi Ja todellakin ostanut lakin, koska Olen ylpeä tulevasta ammatistani! Ehkä käytännön läheiset työt opettaa vähän nöyryyttää Ja myötätuntoa muita kohtaan :)

[/quote]

Toivottavasti joku opettaisi myös oikeinkirjoitusta.

Terv. vaatetusompelija, lakiton sellainen

Vierailija
40/208 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ammattilakki, muuten kuin ylioppilaslakki mutta siinä on sinistä ja liilaa. Valmistujaisissa ihan kaupungilla kävellessäni tuli vieras ihminen kysymään että mikäs tämä on kun on sininen lakki. Kerroin kyllä ja onnitteli, näytti vain vähän hämmentyneeltä :D Ja siinä on sen lyyran tilalla A kirjain.

Olin meidän luokalta ainoa joka sen hankki eikä hävettänyt. Kiva muisto hyllyssä ja voi vaikka vappuna tempasta päähän jos siltä tuntuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi