Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäreilut rahalahjat vaiko eikö?

Kysynpä vain
26.12.2020 |

Onko oikein että isovanhemmat antavat lapsenlapselle lahjarahaa kymmenkertaisen summan, kuin omalle lapsettomalle lapselleen?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsille kuuluu antaa ja jos et ole itse poikinut, niin se ei ole sun äidin syy

Vierailija
22/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei olisi oikein? Silloinhan ne lapsenlapset saavat saman summan kuin se lapseton lapsikin, mitä väärää siinä on? Ehkä isovanhemmat ajattelevat, että lapset ja lapsenlapset ovat samanarvoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tahtoo olla myös niin, että perheellinen saa enemmän rahaa.. kuin siis lapseton sisaruksensa. Reiluudesta en tiedä... näistä ei suvun kesken kyllä huudella.

Ei mene. Vaan se menee niin että ketä ne vanhat vanhemmat suosii, saa rahaa eniten.

Mulla on mun vanhempien ainoat lapsenlapset. Ylläri, ne on aivan evvk niille ja minä en ole saanut pennin latia kotoa lahjaksi tai muutenkaan koskaan sen jälkeen kun 18 täytin. Mutta mun pienempi lapseton sisarus saa koko ajan rahaa ja suuria summia. Viimeisin iso lahja sille oli 36 000e maksanut auto. Mä en saanut mitään, en ole saanut enkä saa.

Kyse on suosimisesta ja tämä alkoi jo lapsuudessa.

Vierailija
24/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheelliselle voi antaa enemmän.

Vierailija
25/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei olisi oikein? Silloinhan ne lapsenlapset saavat saman summan kuin se lapseton lapsikin, mitä väärää siinä on? Ehkä isovanhemmat ajattelevat, että lapset ja lapsenlapset ovat samanarvoisia.

Katopa tarkemmin, lapsenlapsi saa siis kymmenen kertaa enemmän, kuin henkilön oma lapsi.

Vierailija
26/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on aivan oikeassa. Näinhän se menee perinnönjaossakin (ilman testamenttia), jokainen lapsi saa saman summan. Lapsenlapset perivät sitten vanhempansa.

Taas lapselliset koettavat kahmia lapsilleen ylimääräistä tai ainakin perustella että se olisi oikein. Ei ole.

Vierailija
27/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tahtoo olla myös niin, että perheellinen saa enemmän rahaa.. kuin siis lapseton sisaruksensa. Reiluudesta en tiedä... näistä ei suvun kesken kyllä huudella.

Ei mene. Vaan se menee niin että ketä ne vanhat vanhemmat suosii, saa rahaa eniten.

Mulla on mun vanhempien ainoat lapsenlapset. Ylläri, ne on aivan evvk niille ja minä en ole saanut pennin latia kotoa lahjaksi tai muutenkaan koskaan sen jälkeen kun 18 täytin. Mutta mun pienempi lapseton sisarus saa koko ajan rahaa ja suuria summia. Viimeisin iso lahja sille oli 36 000e maksanut auto. Mä en saanut mitään, en ole saanut enkä saa.

Tuo on todella epäreilua ja väärin. Otan osaa surkeiden vanhempien johdosta.

Vierailija
28/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on todella epäreilua ja väärin. Otan osaa surkeiden vanhempien johdosta.

Tää on muuten tavattoman yleistä. Omassa suvussa pitkälle taaksepäin katsoen (ja ikävä kyllä tulevaisuuteenkin joidenkin osalta) on ihan kulttuurinen tapa että LAPSETONTA paapotaan ja suositaan. Ne kellä on perheet, on jo ”aikuisia” eikä niitä pidä auttaa. Ne kellä ei ole, ovat edelleen ”mamin ja papin vauvoja” ja niille pitää ostaa autot, asunnot, mökit, ja tarkkaan vahtia että näiden elintaso on sama tai mielellään yli sen mitä niillä perheelllsillä sisaruksilla.

Kaiken maksaa se mami ja papi.

Lapseton 43v sisareni on tällainen syöttöporsas jolle kaiken ostaa vanhempani. Tietty avuttomuus ja yritteliäisyyden puute leimaa sisartani, sen ei ole koskaan tarvinnut taistella, kamppailla, ponnistella ja uutteroida niinkuin mun, joka ei ole pennin latia vanhemmilta saanut.

Huomaan että serkkuni jolla on mun lapsia vanhemmat lapset, tekee jossain määrin samaa. Tuskaisen hitaasti paskat toimintamallit poistuvat suvuista.

Vierailija
29/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi lapsi, joten ei tarvitse miettiä asiaa itse.

Mutta vanhempani ovat ratkaisseet asiat niin, että antavat siskoni lapsille (3 kpl) jonkun summan per lapsenlapsi ja minun ainokaiseni saa sen kolminkertaisesti. Vanhemmillani on periaate, että minä ja siskoni saamme täsmälleen 50-50 ja lastenlasten kohdalla se tarkoittaa nyt sitten tuota.

En tiedä onko se reilua teidän mielestänne, itse olen suhteellisen tyytyväinen eikä siskokaan ole asiasta valittanut. Itse asiassa en edes tiedä, ovatko serkukset tuosta tietoisia.

Vierailija
30/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsenlapsille kuuluu antaa ja jos et ole itse poikinut, niin se ei ole sun äidin syy

Taidat olla lapseton, joka ei jatka sukua

Noita kutsuttiin ennenvanhaan vanhoiksi piioiksi tai uuninpankopojiksi

Vierailija
31/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli myös sana maho

Vierailija
32/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lasteni isovanhemmilla on tässä ollut kaksi erilaista tapaa: minulla oli lapseton sisarus (siis jo edesmennyt) ja hän sai lahjoina aina saman tai enemmän kuin minun koko kuusihenkinen perheeni (meidän lahjat oli aina osoitettu koko perheelle, mitään henkilökohtaisia muistamisia en saanut). Puolisoni vanhemmat ovat aina muistaneet kaikkia lapsiaan, miniöitään, vävyjään ja lapsenlapsiaan merkkipäivinä ja jouluisin samalla summalla/hlö.

Meillä on yksi vävy ja noudatamme kutakuinkin puolisoni perheen tapaa. Vävy täyttää pian pyöreitä, niin nyt sovimme, että muistamme häntä vähän pienemmällä summalla kuin omia lapsiamme samassa tilanteessa. Osin siksi, että vävyn perhe ei puolestaan juurikaan lahjo miniäänsä eli tytärtämme, jolloin hänen muistamisessa jäisivät kokonaisuutena huomattavasti niukemmaksi.

Näitä asioita voi varmaan katsoa niin monesta näkökulmasta. Itse olen kokenut, että sisarustani on suosittu, joten omien lasten kohdalla olen yrittänyt olla erityisen tarkka tasapuolisuudesta. Ja vaikka perhekeskeinen olenkin ja omat varani jäävät lapsilleni, niin henkilökohtaiset muistamiset perheenjäsenille ovat minusta mukavampia, kuin perheelle osoitetut.

Vierailija
33/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummo anto kaikkien lastensa perheille saman summan rahaa lapsille annettavaksi vaikka kaikilla on eri määrä lapsia eli joku lapsenlapsi sai 25, joku 50 ja joku 100 e.

Vierailija
34/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli sai perheineen yht 400 e, eli hän, vaimo ja lapset 2 kpl jokainen 100 e ja mä sain 200 e.

Veljeni perhe pn äärimmäisen rakas, kaikki vaihtoehdot kävivät.

Vanhempani ovat aina olleet tosi reiluja, ovat auttaneet heitä välillä n 1000 - 5000 e summalla, kum siellä on ollut tarvetta.

Äiti aina sanoi kaikki summat ovat ylhäällä. Itselläni ei ole ollut rahalle tarvetta.

Vuoden vaihteessa mieheni työpaikka suljettiin ja huhtikuussa minut lomautettiin koronan vuoksi.

Ensimmäistä kertaa elämässään tarvittiin tukea.

Oltiin oikein kiitollisia, kun sitä myös saatiin

Vierailija
35/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama, vanhemmat hyysäävät lapsetonta, suurituloista veljeäni.

Vierailija
36/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mummo anto kaikkien lastensa perheille saman summan rahaa lapsille annettavaksi vaikka kaikilla on eri määrä lapsia eli joku lapsenlapsi sai 25, joku 50 ja joku 100 e.

Tässä on ollut viisas mummo, joka on osannut ennaltaehkäistä tulevat riidat perinnönjaossa. Lapsille kuuluu sama summa riippumatta siitä, onko heillä omia lapsia vai ei. Lapsenlapset sitten jakavat sen, mitä omilta vanhemmiltaan saavat.

Vierailija
37/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun veli sai perheineen yht 400 e, eli hän, vaimo ja lapset 2 kpl jokainen 100 e ja mä sain 200 e.

Veljeni perhe pn äärimmäisen rakas, kaikki vaihtoehdot kävivät.

Vanhempani ovat aina olleet tosi reiluja, ovat auttaneet heitä välillä n 1000 - 5000 e summalla, kum siellä on ollut tarvetta.

Äiti aina sanoi kaikki summat ovat ylhäällä. Itselläni ei ole ollut rahalle tarvetta.

Vuoden vaihteessa mieheni työpaikka suljettiin ja huhtikuussa minut lomautettiin koronan vuoksi.

Ensimmäistä kertaa elämässään tarvittiin tukea.

Oltiin oikein kiitollisia, kun sitä myös saatiin

Ihanat vanhemmat sulla.

Vierailija
38/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on se ero että annetaanko summa omalle lapselle vai nimeomaan lastenlapsille. Eka vaihtoehto reilu, toinen ei.

Vierailija
39/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi lapsi, joten ei tarvitse miettiä asiaa itse.

Mutta vanhempani ovat ratkaisseet asiat niin, että antavat siskoni lapsille (3 kpl) jonkun summan per lapsenlapsi ja minun ainokaiseni saa sen kolminkertaisesti. Vanhemmillani on periaate, että minä ja siskoni saamme täsmälleen 50-50 ja lastenlasten kohdalla se tarkoittaa nyt sitten tuota.

En tiedä onko se reilua teidän mielestänne, itse olen suhteellisen tyytyväinen eikä siskokaan ole asiasta valittanut. Itse asiassa en edes tiedä, ovatko serkukset tuosta tietoisia.

Ei ole reilua.

Vierailija
40/43 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen, että on kyllä vähän eroa siinä puhutaanko lahjoista vai perinnöstä. Rintaperilliset tietysti perii vanhempansa tasaosuuksin, jos ei ole testamenttia, mikä on ihan oikein. Mutta itsestäni kyllä tuntuisi kurjalta esimerkiksi isovanhempana, jos useamman sisaruksen perheessä elävät lapset aina saisivat kaikkea vähemmän. Lapsenlapset ovat kaikki yhtä tärkeitä ja rakkaita, eivätkä ole itse voineet vaikuttaa siihen, onko heillä sisaruksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi