Olen epäonnistunut elämässäni
En tajua miten olen joutunut tähän tilanteeseen. Minulla on todella paljon velkaa. Ei ole mitään töitä kesäksi. Opiskelen arvostetussa korkeakoulussa, mutta valmistumiseen on vielä vuosikausia aikaa. En tiedä miten maksan ensi kuun vuokran tai miten ostan edes ruokaa ensi viikolla. Kaikki raha vaan on loppu eikä minulla ole töitä tai mitään valmistumistani edistäviä opintoja joita voisiin kesällä tehdä.
Opiskelijat todellakin ovat yhteiskunnan pohjasakkaa, en kelvannut edes työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi, koska olen opiskelija. Kuulemma ne palvelut on tarkoitettu pitkäaikaistyöttömien tarpeisiin, vaikka pitkäaikaistyötön on usein oikeutettu toimeentulotukeen, työmarkkinatukeen tai johonkin muuhun yhteiskunnalliseen etuuteen. Opiskelija ei saa opintotukea tai mitään tukea kesällä. Jos ei ole töitä, niin miten minä maksan tämän vuokran? Tiedän hyvän dyykkauspaikan, joten todennäköisesti en nälkään kuole, mutta luottotiedot kyllä taitaa mennä ja pysyvästi, laskujakin yli 300 euroa maksamatta :(
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:33"]
Sossuun vaan...
[/quote]
Ei sossu ole mikään pankki. Vittuilevat vaan opiskelijoille, vaikka tietävät että taloustilanne on aivan surkea.
Harkitsen vakavissani opiskeluiden lopettamista, siitäkiin huolimatta että koulustani valmistuneiden työllistymisprosentti on ensimmäisen vuoden jälkeen ollut yli 95%, sillä perheenikään ei voi auttaa taloudellisesti.
[/quote]
Miten opiskelujen lopettaminen auttaisi? Nyt on surkea työllisyystilanne, et ole saanut kesätöitä joten miten olet vakuuttunut että saisit muita töitä? Ainakin nyt sinulla on tuloja tiedossa taas syksylle opintotuen muodossa. Nostat sitten myös opintolainaa ja nyt kesällä menet sinne sossuun ja oikeasti selitätä tilanteesi heille. Kyllä sieltä toimeentulotukea tms. tippuu.[/quote]
Siis jos lopetan opinnot, niin voin muuttaa jonnekin muualle asumaan missä ei ensinnäkään ole näin kallista asua ja suurempi todennäköisyys saada edes jotain paskaduunia tms. En aio mihinkään laittomuuksiinkaan sekaantua, enkä ihan oikeasti tiedä millä aion maksaa kesän vuokrat. Sossussa olen siis käynyt ja käskivät pyytää perheeltä apua. Tiedän ettei perheeni yksinkertaisesti voi auttaa yhtään enempää kuin mitä on satunnaisesti auttanut, esim joskus maksanut puhelinlaskun tai lääkärilaskun. Jos ei saa apua sossusta eikä työkkäristä niin mistä sitten? En kuulu mihinkään seurakuntaankaan.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 17:09"]
En nyt ymmärrä esim tuota velka-asiaa. Jos kyse on opintolainasta, sitä ei edes tarvi maksaa opiskeluaikana vaan lainanmaksu alkaa vasta opintojen päätyttyä. Eli jos ap:lla on nyt jotain velkaa maksettavana on Se jotain ihan muuta kuin opintolainaa.
toisekseen, miten tällainen tilanne voi tulla silmille näin yllättäen? Tyyliin laskut maksamatta ja en tiiä miten maksan ruokani ensi viikolla? Kai tiedossa on ollut jo pidemmän aikaa, että kesäksi ei töitä ole tiedossa. Suurin osa kesätöistä kun tulee hakuun todella hyvissä ajoin. Onko ap edes hakenut kaikkia mahdollisia kesätöitä?
koko tilanne vaan kuulostaa niin itse ryssityltä ja sitten valitetaan kun kelasta tai sossusta ei saa rahaa tai ei viitsitä sitäkään hoitaa kunnolla. Kelalla ja kaiketi sossullakin on jonkin sortin käsittelyajat ja ihmistä vaan velvotetaan täyttämään asianmukaiset paperit ja tuomaan tietyt todistukset. Kyllä jokainen tajuaa, että ei Se nyt niin mene että tiskille mennään itkemään, että kun mä tajusin et en saa ens viikon ruokaa ostettuu ni antakaa rahaa. Itseä niskasta kiinni ja aikuistu!
[/quote]
Voi hyvänen aika sentään, väännetään rautalangasta. Olen todellakin yrittänyt saada sossusta apua. Olen yrittänyt saada työkkäristä apua. Olen hakenut kymmeniä työpaikkoja. Fakta on se, ettei minulla ole vieläkään mitään kesätyötä vaikka olen ollut ihan hiton sinnikäs. Olen tuhlannut tähän turhauttavaan työnhakuun kymmeniä tunteja, mutta mikään ei ole tärpännyt. Työnhakijoita on 100 per yksi työpaikka, sellainen tilanne on ihan oikeasti täällä pääkaupunkiseudulla. Muuttaisin pois heti jos voisin, mutta kun kouluni on täällä. En voi hakea siirtoa mihinkään muuhun vastaavaan kouluun, kun on ainut suomessa.
Kaikki opintolaina tältä vuodelta on nostettu, mikä siinä on niin vaikea tajuta? Ja sitä opintolainaa on jo hitosti kerääntynyt, olisi pakko saada jotain töitä. Mahdoton säästää tyhjästä.
[/quote]
En ole se jolle vastasti, mutta voi hyvänen aika sentäs: väännetään nyt rautalangasta: mainitsit kirjoituksessasi 2 olennaista seikkaa, joita et ole aiemmin tekstissä maininnut:
-Olet nostanut kaiken mahdollisen opintolainan
-Olet jo käynyt sosiaalitoimistossa juttelemassa
Ihan oikeasti, ei tällä palstalla kukaan meedio ole. Ja toisekseen, olet oikeutettu kesäajan toimeentulotukeen, mikäli et ole saanut kesätöitä ja oppilaitoksesi ei tarjoa tutkintoosi kuuluvia kesäajan opintoja. Nämä löytyvät ihan googlettamalla ja useiden paikkakuntien toimeentulotukioppaista. Myös oppilaitokset laittavat sähkpostitse ja nettisivuilleen hyvissä ajoin informaatiota kesäajan opintotuesta JA toimeentulotuesta. Tässä yksi esimerkki, mitä voit tutkailla http://hyy.helsinki.fi/fi/node/1948. Toisaalta mietityttää, miksi edes auttaa noin helkkarin itsesäälissä rypevää tyyppiä..
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 17:29"]
Jos pääkaupunkiseudulla on työpaikkoja kaikille halukkaille niin linkkaa 33 minulle niitä? Korkeakoulutus löytyy mutta töitä ei. Haen jatkuvasti niitä mutta välillä johonkin alan duuniin on yli 800 hakijaa. Niin ja olen hakenut myös mm.siivoojan töitä, ainoa vaan että niihin yleensä ei palkata korkeakoulutettuja vaan ihmisiä jotka oikeasti hakevat pääosin niihin "hanttihommiin" niinkuin sinä tunnut vähemmän koulutusta vaativia töitä kutsuvan.
[/quote]
Minua myös kiinnostaa kovasti nämä hanttihommat joita riittää kaikille. Eipä ole näkynyt. Terveisin ap.
Henkilökohtaisen avustajan paikkoja on vapaana paljon!Tiedän että työ voi herättää negat.mielikuvia.Kokeile silti!Itse tein niitä hommia opisk.aikana ja onneksi löysin mukavan avustettavan(kohtalaisen omatoimisen)jonka kanssa synkkasi.
Melkeinpä sama tilanne, tosin olen työkkärin järjestämässä työkokeilussa. Harmi vaan, että olen siellä tällä hetkellä palkatta. Hankin paikan itse, työkkäristä sanottiin että kaikki ok, hae kelalta työmarkkinatukea. Hain heti kuun alussa, en saanut koska minut todettiin päätoimiseksi opiskelijaksi. Minulla on tämän kuun ajan suoritettavana 5op avoimen yliopiston kurssi, joten ymmärrän sen miksi en tukea saanut, vaikka harmittaa. Nyt on kohta kuu lopussa, ja taistelen vieläkin saadakseni tuon opintotuen, joka on jo monesti ratkaistu ja hylätty, milloin milläkin perusteella, "puuttuvilla liitteillä", joita ei koskaan edes kysytty. Tuntuu, että yrittävät pelata aikaa niin kauan, ettei tukea enää voida maksaa. Naurettavinta tässä on se, etten saanut työmarkkinatukea koska olen päätoiminen OPISKELIJA heidän mukaansa. Kuitenkaan en sitten saa opintotukea? Näin se toimii; ku heidän pitäisi antaa rahaa, tutkitaan joka ikinen mahdollinen tutkittava asia ja pyydetään kaikki mahdolliset liitteet syntymätodistuksesta vuokrasopimukseen, mutta kun heillä on syy, minkä takia hylätä tuet, ei siinä paljoa kysellä mitään todistuksia, joihin hylkäys perustuu. Kaikista eniten ärsyttää se, että teen kyllä töitä, en vaan saa siitä tällä hetkellä minkäänlaista korvausta. Ei sen yhteiskunnan pitäs toimia niin, että työntekijät jäävät rahatta!
Jos pääkaupunkiseudulla on työpaikkoja kaikille halukkaille niin linkkaa 33 minulle niitä? Korkeakoulutus löytyy mutta töitä ei. Haen jatkuvasti niitä mutta välillä johonkin alan duuniin on yli 800 hakijaa. Niin ja olen hakenut myös mm.siivoojan töitä, ainoa vaan että niihin yleensä ei palkata korkeakoulutettuja vaan ihmisiä jotka oikeasti hakevat pääosin niihin "hanttihommiin" niinkuin sinä tunnut vähemmän koulutusta vaativia töitä kutsuvan.
[/quote]
siis ap:lla ei ole vielä koulutusta, joten hänet varmasti valittaisiin hanttihommiin. En väittänytkään että korkeakoulutetuille sielläkään olisi töitä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 17:34"]
Henkilökohtaisen avustajan paikkoja on vapaana paljon!Tiedän että työ voi herättää negat.mielikuvia.Kokeile silti!Itse tein niitä hommia opisk.aikana ja onneksi löysin mukavan avustettavan(kohtalaisen omatoimisen)jonka kanssa synkkasi.
[/quote]
Olen tehnyt henkilökohtaisen avustajan töitä aikaisemmin, mutta ihan muualla päin suomea. En ole onnistunut myöskään avustajan töitä saamaan pk-seudulta, mutta toisaalta näitä paikkojahan vapautuu koko ajan, myös kesän aikana!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 16:55"]Laina on mennyt vuokraan, ruokaan, joukkoliikenteeseen, lääkkeisiin, lääkäreihin, laskuihin. Opintotukea saan vähemmän kuukaudessa kuin mitä vuokrani on, eli opintotuki kokonaisuudessaan ja osa lainastakin on mennyt vuokraan. Olen tehnyt pienipalkkaista oman alani työtä yhtenä tai kahtena iltana viikossa, sen enempää en ole voinut työskenellä opintojen ohella. Palkka on pieni koska en ole vielä valmistunut. Hyväpalkkaista työtä harvemmin on opiskelijoille tarjolla. Kyseisessä työpaikassa en voi työskennellä kesäisin, ei myöskään varmuutta siitä jatkuuko työt ensi syksynä.
Kuljen reikäisissä kirpparivaatteissa eikä se minua haittaa, mitä nyt töihin on pitänyt vähän siistimmin pukeutua. Terveydenhuoltoon ja lääkkeisiin minulla on mennyt tänäkin keväänä muutamia satasia, lääkkeeni ovat todella kalliit. Terveydenhuolto tai lääkkeet ei ole edes opiskelijoille ilmaista. Lääkkeisiin ja lääkäreihin ei ole mahdollista saada toimeentulotukea, jos olisin sossupummi tai työtön niin silloin todennäköisesti auttaisivat mutta opiskelijaa ei auteta. En osta rahalla mitään turhuuksia, mutta laskut on pakko maksaa. Käyn harvoin baareissa, yleensä juopotellaan jonkun kämpillä jos satutaan alkoholia ylipäätään ottamaan. Yritän harrastaa vain ilmaisia asioita ja käydä ilmaisissa tapahtumissa jne. En tiedä mistä voisin enää säästää enempää. Syödäkin on pakko ja terveellinen ruokavalio on osa sairauteni hoitoa. Ruokaan kyllä varmasti menee liikaa rahaa koska yritän syödä rehuja sen puolisen kiloa päivässä.
[/quote]
Nimenomaan seliseliseli.
Pistät toimeentulotukihakemuksen vetämään niin rahat kilahtaa tilille. Eivät varmasti kysele tai hylkää päätöstä siksi että pitäisi kysyä vanhemmilta. Noi on ihan perushuttua sossussa kesäisin.
Sitäpaitsi lääkäriin ja lääkkeisiin saa tt-tukea. Käytä tt-tukilaskuria niin näet paljon sieltä tulee. Lisäksi saat maksusitoumuksen apteekkiin ja lääkärilaskut saa lähettää sossuun maksettavaksi. Pistä hakemus sisään ja lopeta valitus.
[/quote]
Siis nimenomaan sossu käski pyytää perheeltä apua! Etkö osaa lukea?
Olen myös yrittänyt saada maksusitoumusta lääkkeisiin vaikka kuinka monta vuotta, mutta joka ikinen kerta on sama paska vastaus että kyllä opiskelijan vaan pitäisi pärjätä lainalla. Mutta kun ei se lainakaan riitä täällä pääkaupunkialueella!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 16:55"]Laina on mennyt vuokraan, ruokaan, joukkoliikenteeseen, lääkkeisiin, lääkäreihin, laskuihin. Opintotukea saan vähemmän kuukaudessa kuin mitä vuokrani on, eli opintotuki kokonaisuudessaan ja osa lainastakin on mennyt vuokraan. Olen tehnyt pienipalkkaista oman alani työtä yhtenä tai kahtena iltana viikossa, sen enempää en ole voinut työskenellä opintojen ohella. Palkka on pieni koska en ole vielä valmistunut. Hyväpalkkaista työtä harvemmin on opiskelijoille tarjolla. Kyseisessä työpaikassa en voi työskennellä kesäisin, ei myöskään varmuutta siitä jatkuuko työt ensi syksynä.
Kuljen reikäisissä kirpparivaatteissa eikä se minua haittaa, mitä nyt töihin on pitänyt vähän siistimmin pukeutua. Terveydenhuoltoon ja lääkkeisiin minulla on mennyt tänäkin keväänä muutamia satasia, lääkkeeni ovat todella kalliit. Terveydenhuolto tai lääkkeet ei ole edes opiskelijoille ilmaista. Lääkkeisiin ja lääkäreihin ei ole mahdollista saada toimeentulotukea, jos olisin sossupummi tai työtön niin silloin todennäköisesti auttaisivat mutta opiskelijaa ei auteta. En osta rahalla mitään turhuuksia, mutta laskut on pakko maksaa. Käyn harvoin baareissa, yleensä juopotellaan jonkun kämpillä jos satutaan alkoholia ylipäätään ottamaan. Yritän harrastaa vain ilmaisia asioita ja käydä ilmaisissa tapahtumissa jne. En tiedä mistä voisin enää säästää enempää. Syödäkin on pakko ja terveellinen ruokavalio on osa sairauteni hoitoa. Ruokaan kyllä varmasti menee liikaa rahaa koska yritän syödä rehuja sen puolisen kiloa päivässä.
[/quote]
Nimenomaan seliseliseli.
Pistät toimeentulotukihakemuksen vetämään niin rahat kilahtaa tilille. Eivät varmasti kysele tai hylkää päätöstä siksi että pitäisi kysyä vanhemmilta. Noi on ihan perushuttua sossussa kesäisin.
Sitäpaitsi lääkäriin ja lääkkeisiin saa tt-tukea. Käytä tt-tukilaskuria niin näet paljon sieltä tulee. Lisäksi saat maksusitoumuksen apteekkiin ja lääkärilaskut saa lähettää sossuun maksettavaksi. Pistä hakemus sisään ja lopeta valitus.
[/quote]
Siis nimenomaan sossu käski pyytää perheeltä apua! Etkö osaa lukea?
Olen myös yrittänyt saada maksusitoumusta lääkkeisiin vaikka kuinka monta vuotta, mutta joka ikinen kerta on sama paska vastaus että kyllä opiskelijan vaan pitäisi pärjätä lainalla. Mutta kun ei se lainakaan riitä täällä pääkaupunkialueella!
[/quote]
Oletko tehnyt konkreettista kirjallista toimeentulotukihakemusta? Jos et, niin tee ja tee se kunnolla. Mikäli evätään, niin kaiva paikkakuntasi toimeentulotukiopas ja toimeentulotukilait ja tee oikaisuvaatimus. Samaan aikaan kun oikaisuvaatimus pyörii, niin ota alueesi diakonityöntekijään apua (ei haittaa vaikka et kuulu kirkkoon), jos siellä auttaisivat vuokran suhteen. Suosittelen myös nyt samantien soittamaan vuokranantajalle, että vuokra saattaa viivästyä ja pyytele etukäteen anteeksi.
Joko sinä olet provo, tai sitten sulla on sattunut todella huono sossutäti vastaan. Mikäli kyse on jälkimmäisestä, niin älä purematta niele noita heittoja "pyydä perheeltä apua". Opiskelijat todellakin ovat oikeutettuja kesäajan toimeentulotukeen, mikäli tietyt ehdot täyttyvät.
Käy pyytämässä apua alueesi ev. lut. srk:n diakonilta. Seurakunnassa autetaan riippumatta siitä, kuulutko seurakuntaan vai et - eikä sitä siellä kyselläkään. Voimia ja siunausta kesään! Toivottavasti asiat järjestyvät ja saat tarvitsemasi avun.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 17:42"]Siis nimenomaan sossu käski pyytää perheeltä apua! Etkö osaa lukea?
[/quote]
Ap, nyt on vain yksi asia, joka sun tulee tehdä. Keskitä kaikki voimasi ja energiasi siihen, että saat tämän tehtyä:
Menet takaisin sinne sossuun (käymään, et vain lähetä sinne paperia) ja kerrot, että heidän on Suomen Lain mukaan myönnettävä sulle toimeentulotuki kesäksi, ja äkkiä sittenkin! Sanot, että et poistu ennen kuin asia on selvä ja kerrot nostavasi kielteisestä päätöksestä sellaisen äläkän, että toivovat etteivät olisi koskaan syntyneet. Vaihtoehtoisesti näytät tunteesi avoimesti ja itket.
Se tuki sun kuuluisi saada ilman tuollaista teatteriakin, mutta valitettavasti Suomessa sosiaaliturva ei toimi sillä tavalla reilusti kuin yleisesti annetaan ymmärtää. Sossut pompottelevat ihmisiä mielivaltansa alla miten sattuu, ja vain ne pärjäävät, joilla vielä riittää voimia nousta aktiivisesti vaatimaan heille kuuluvia etuja. Kuulostat siltä, että et ole vielä niin pahassa jamassa, ettekö sinä siihen pystyisi. Olet kuitenkin jo kuilun reunalla! Jos sinulla alkaa jäädä vuokria rästiin ja muita laskuja maksamatta, otsikkosi alkaakin muuttua jo jossain määrin todeksi ja sieltä ojasta on hyvin paljon vaikeampaa enää kaivautua ylös. Sinulla on siis kiire!
Jätä kaikki muu sikseen ja keskity tuohon sossuasiaan, kunnes se toimeentulotuki on tililläsi. Se on nyt tärkeintä, mitä voit tehdä. Jatkossa haet sitten töitä ympäri vuoden (jos pääset iltatöihin jonnekin, saat helpommin myös seuraaviksi kesiksi niitä palkallisia hommia). Mutta nyt tämä akuutti talousongelma kuntoon. Se toimeentulotuki kuuluu sinulle, eikä vanhempiesi tuloilla ole sen kanssa yhtään mitään tekemistä!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 17:42"]Siis nimenomaan sossu käski pyytää perheeltä apua! Etkö osaa lukea?
[/quote]
Ap, nyt on vain yksi asia, joka sun tulee tehdä. Keskitä kaikki voimasi ja energiasi siihen, että saat tämän tehtyä:
Menet takaisin sinne sossuun (käymään, et vain lähetä sinne paperia) ja kerrot, että heidän on Suomen Lain mukaan myönnettävä sulle toimeentulotuki kesäksi, ja äkkiä sittenkin! Sanot, että et poistu ennen kuin asia on selvä ja kerrot nostavasi kielteisestä päätöksestä sellaisen äläkän, että toivovat etteivät olisi koskaan syntyneet. Vaihtoehtoisesti näytät tunteesi avoimesti ja itket.
Se tuki sun kuuluisi saada ilman tuollaista teatteriakin, mutta valitettavasti Suomessa sosiaaliturva ei toimi sillä tavalla reilusti kuin yleisesti annetaan ymmärtää. Sossut pompottelevat ihmisiä mielivaltansa alla miten sattuu, ja vain ne pärjäävät, joilla vielä riittää voimia nousta aktiivisesti vaatimaan heille kuuluvia etuja. Kuulostat siltä, että et ole vielä niin pahassa jamassa, ettekö sinä siihen pystyisi. Olet kuitenkin jo kuilun reunalla! Jos sinulla alkaa jäädä vuokria rästiin ja muita laskuja maksamatta, otsikkosi alkaakin muuttua jo jossain määrin todeksi ja sieltä ojasta on hyvin paljon vaikeampaa enää kaivautua ylös. Sinulla on siis kiire!
Jätä kaikki muu sikseen ja keskity tuohon sossuasiaan, kunnes se toimeentulotuki on tililläsi. Se on nyt tärkeintä, mitä voit tehdä. Jatkossa haet sitten töitä ympäri vuoden (jos pääset iltatöihin jonnekin, saat helpommin myös seuraaviksi kesiksi niitä palkallisia hommia). Mutta nyt tämä akuutti talousongelma kuntoon. Se toimeentulotuki kuuluu sinulle, eikä vanhempiesi tuloilla ole sen kanssa yhtään mitään tekemistä!
[/quote]
Toisena ideana jatkoa ajatellen kannattaa etsiä kimppakämppää, niin säästää vuokrissa huomattavia summia. Mutta ensin tämä akuutti tilanne kuntoon. Vuokranantajaan myös yhteys hyvissä ajoin ja kerrot, että vuokra myöhästyy mutta maksat sen heti kun sossu saa hommansa hoidettua (ja annat arviosi siitä, milloin tämä voisi olla). Laskuihin pyydä maksuaikaa, yleensä onnistuu kun etukäteen sen järjestää.
Hae halvempaa kämppää. Siis solua.
Asun jo kimppakämpässä. Vastailijoilla ei taida tosiaan olla mitään käsitystä pk-seudun vuokratasosta?