Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen epäonnistunut elämässäni

Vierailija
27.05.2014 |

En tajua miten olen joutunut tähän tilanteeseen. Minulla on todella paljon velkaa. Ei ole mitään töitä kesäksi. Opiskelen arvostetussa korkeakoulussa, mutta valmistumiseen on vielä vuosikausia aikaa. En tiedä miten maksan ensi kuun vuokran tai miten ostan edes ruokaa ensi viikolla. Kaikki raha vaan on loppu eikä minulla ole töitä tai mitään valmistumistani edistäviä opintoja joita voisiin kesällä tehdä. 

Opiskelijat todellakin ovat yhteiskunnan pohjasakkaa, en kelvannut edes työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi, koska olen opiskelija. Kuulemma ne palvelut on tarkoitettu pitkäaikaistyöttömien tarpeisiin, vaikka pitkäaikaistyötön on usein oikeutettu toimeentulotukeen, työmarkkinatukeen tai johonkin muuhun yhteiskunnalliseen etuuteen. Opiskelija ei saa opintotukea tai mitään tukea kesällä. Jos ei ole töitä, niin miten minä maksan tämän vuokran? Tiedän hyvän dyykkauspaikan, joten todennäköisesti en nälkään kuole, mutta luottotiedot kyllä taitaa mennä ja pysyvästi, laskujakin yli 300 euroa maksamatta :(

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 16:24"]

Etkö voi ottaa kesäksi jotain sivuaineopintoja tai vapaavalintaisia opintoja? Avoimen yliopiston kurssit on ilmaisia opiskelijoille kesäisin. Tai edes jotain ei niin tutkintoa hyödyttäviä opintoja, mutta muuten kiinnostavia? Siis jos ei töitä löydy tarpeeksi. Saisit ainakin kesäopintotuen.

[/quote]

Ei ole mitään sellaisia kursseja jotka oikeasti olisi hyödyksi, siis edistäisivät valmistumistani. En haluaisi opiskella kesällä mitään pilipalikursseja, koska siinä menee sitten ne tukikuukaudet samalla. Olen aikaisemmin opiskellut muualla (siksi sitä lainaakin on niin jumalatoman paljon), joten todennäköisesti opintotukikuukaudet tulee loppumaan kesken ennen kuin maisterin paperit on ulkona. 

Vierailija
22/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kuulemma opiskelijat pystyivät saamaan opintotuen asumislisää kesällä ilman että tukikuukausia meni samalla. Joskus kuulemma sai kesätöitäkin helpommin, nyt ei millään työkokemuksella tai minkäänlaisella hakemuksella. Joskus kuulemma inflaatio söi opintolainan korot, nyt ei voi siihenkään luottaa. Joskus kuulemma oli halpoja opiskelija-asuntoja, nyt nekin taitaa mennä suhteilla, en ainakaan tunne juuri ketään joka olisi sellaiseen päässyt asumaan, muiden on pakko maksaa yksityisten markkinoiden hinnat. Joskus kuulemma opiskelijoihinkin suhtauduttiin kuin ihmisiin, nyt opiskelija on pelkkä kuluerä eikä ketään tunnu edes kiinnostavan valmistutaanko me hyviksi veronmaksajiksi vai jääkö opinnot kesken taloudellisten ongelmien vuoksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäisi oppia ottamaan paremmin selvää asioista, mutta missään nimessä et ole epäonnistunut. Kesätyöt ovat kiven alla, ja kaikki me opiskelijat olemme samassa veneessä tuon velkaantumisen suhteen. Muista että opintolaina on todellakin turvallisin ja järkevin laina, mitä sinulle elämäsi aikana myönnetään. Nosta ihan surutta sitä, jos tarvit. Mikäli olet velkaantunut joiden kulutusluottojen yms seurauksena, niin ota härkää sarvista, ja yritä päästä velkaneuvojalle. Jos taas velkaantumisella tarkoitat opintolainaa, niin älä sitä nyt mieti. Maksat sitten kun olen valmistunut ja pääset töihin! Mitä kesän toimeentuloon tulee, niin kuten jo huomasit, päätoimiset opiskelijat eivät voi olla työttömiä työnhakijoita. Nyt vaihtoehtosi ovat siis nämä:

a.) otat selvää kesäopiskelun mahdollisuudesta

b.) Haet sosiaalitoimistosta kesäajan toimeentulotukea, mutta muista varata sinne aika ja ottaa selvää mitä kaikkea sinun tulee sosiaalitoimistoon tomittaa, jotta se ei jää siitä kiinni. Ainakin tarvitset oppilaitokseltasi lomakkeen/lapun, jossa sanotaan ettet voi opiskella kesää, tämän lisäksi sinun pitää viedä useamman kuukauden tiliotteet, ja sinun tulee olla nostanut opintolainaa mikäli sinulla siihen oikeus on.

Näin me kaikki muutkin tehdään, kun kesätöitä ei saa. Et ole suinkaan ainoa kyseisessä tilanteessa, joten pää pois pyllystä ja ala toimia.

Vierailija
24/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten aika kauhea tilanne tuo, jos opiskelijana jää jostain syystä ilman rahaa. Itse edellisen kunnon laman aikaan jäin työttömäksi jälkikäteen, kun kukaan ei muistanut kertoa etätyöläiselle, ettei uusia tilauksia ole ollenkaan. Kesätuen hakuaika oli ehtinyt mennä, sossusta nauroivat ulos ja liian kilttinä ja säikähtäneenä suostuin, graduohjaajalta kysyin onko mahdollista saada mitään rahoitusta (istuin labrassa kellon ympäri ilmaisena orjana) ja nauroi ulos enkä kehdannut sanoa, miksi kysyin. Olisi varmaan lainannut minulle ruokarahat sentään.

Onneksi sen hyväpalkkaisen työn takia tilillä oli riittävästi, että sain maksettua vuokrat ja ostettua kesän korvilla halvennutta vanhaa perunaa, vanhaa kaalia ja kermapurkin - näistä sitten paistosta jolla pääasiassa elin.

Sen säikähdyksen jälkeen rahaa oli tilillä aina reilu puskurivarasto, ja suhtaudun yhteiskuntaan vieläkin aika epäluuloisesti. Ehkä ihan aiheesta.

Vierailija
25/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 16:15"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:59"]

jos olet velkaa ottamalla hankkinut vaikeutesi, kuten sanoit, niin mitään myötätuntoa ei sinulle heru ainakaan minulta. MIksi jonkin holtittoman opiskelijanplantun hankaluudet pitäisi työkkäriä enemmän edes huolettaa kuin joidenkin oikeasti ongelmissa olevien pitkäaikaistyöttömien?

[/quote]

Opiskelijan on pakko ottaa velkaa. Oletko kuullut opintolainasta? Oletko tietoinen miten käsittämättömän pieni opintotuki oikeasti on? 

[/quote]

ja oletko juntti kuullut, että silloin ennen vanhaan kun minäkin opiskelin, oli PAKKO ottaa lainaa koska mitään opintotukea ei ollut lainkaan.

Silti ei oltu kusi sukassa ja tuhlattu koko lainaa niin, että piti itkeä jossain sossussa niin kuin ap uhkaa nyt tehdä.

Ap kulostaa siltä, että on tuhlannut lainan johonkin kulutustavaraturhuuksiin ja muuhuun ja taitaa itse asiassa puhua jostain kulutusluottotyyppisestä lainastakin. Opintolainaahaan ei edelleenkään tarvitse maksa kuin vasta tietty aika opintojen jälkeen, joten mikä hätä sen kanssa hänellä edes olisi?

Vierailija
26/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina on mennyt vuokraan, ruokaan, joukkoliikenteeseen, lääkkeisiin, lääkäreihin, laskuihin. Opintotukea saan vähemmän kuukaudessa kuin mitä vuokrani on, eli opintotuki kokonaisuudessaan ja osa lainastakin on mennyt vuokraan. Olen tehnyt pienipalkkaista oman alani työtä yhtenä tai kahtena iltana viikossa, sen enempää en ole voinut työskenellä opintojen ohella. Palkka on pieni koska en ole vielä valmistunut. Hyväpalkkaista työtä harvemmin on opiskelijoille tarjolla. Kyseisessä työpaikassa en voi työskennellä kesäisin, ei myöskään varmuutta siitä jatkuuko työt ensi syksynä.

Kuljen reikäisissä kirpparivaatteissa eikä se minua haittaa, mitä nyt töihin on pitänyt vähän siistimmin pukeutua. Terveydenhuoltoon ja lääkkeisiin minulla on mennyt tänäkin keväänä muutamia satasia, lääkkeeni ovat todella kalliit. Terveydenhuolto tai lääkkeet ei ole edes opiskelijoille ilmaista. Lääkkeisiin ja lääkäreihin ei ole mahdollista saada toimeentulotukea, jos olisin sossupummi tai työtön niin silloin todennäköisesti auttaisivat mutta opiskelijaa ei auteta. En osta rahalla mitään turhuuksia, mutta laskut on pakko maksaa. Käyn harvoin baareissa, yleensä juopotellaan jonkun kämpillä jos satutaan alkoholia ylipäätään ottamaan. Yritän harrastaa vain ilmaisia asioita ja käydä ilmaisissa tapahtumissa jne. En tiedä mistä voisin enää säästää enempää. Syödäkin on pakko ja terveellinen ruokavalio on osa sairauteni hoitoa. Ruokaan kyllä varmasti menee liikaa rahaa koska yritän syödä rehuja sen puolisen kiloa päivässä. 

Vierailija
27/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 16:55"]

Laina on mennyt vuokraan, ruokaan, joukkoliikenteeseen, lääkkeisiin, lääkäreihin, laskuihin. Opintotukea saan vähemmän kuukaudessa kuin mitä vuokrani on, eli opintotuki kokonaisuudessaan ja osa lainastakin on mennyt vuokraan. Olen tehnyt pienipalkkaista oman alani työtä yhtenä tai kahtena iltana viikossa, sen enempää en ole voinut työskenellä opintojen ohella. Palkka on pieni koska en ole vielä valmistunut. Hyväpalkkaista työtä harvemmin on opiskelijoille tarjolla. Kyseisessä työpaikassa en voi työskennellä kesäisin, ei myöskään varmuutta siitä jatkuuko työt ensi syksynä.

Kuljen reikäisissä kirpparivaatteissa eikä se minua haittaa, mitä nyt töihin on pitänyt vähän siistimmin pukeutua. Terveydenhuoltoon ja lääkkeisiin minulla on mennyt tänäkin keväänä muutamia satasia, lääkkeeni ovat todella kalliit. Terveydenhuolto tai lääkkeet ei ole edes opiskelijoille ilmaista. Lääkkeisiin ja lääkäreihin ei ole mahdollista saada toimeentulotukea, jos olisin sossupummi tai työtön niin silloin todennäköisesti auttaisivat mutta opiskelijaa ei auteta. En osta rahalla mitään turhuuksia, mutta laskut on pakko maksaa. Käyn harvoin baareissa, yleensä juopotellaan jonkun kämpillä jos satutaan alkoholia ylipäätään ottamaan. Yritän harrastaa vain ilmaisia asioita ja käydä ilmaisissa tapahtumissa jne. En tiedä mistä voisin enää säästää enempää. Syödäkin on pakko ja terveellinen ruokavalio on osa sairauteni hoitoa. Ruokaan kyllä varmasti menee liikaa rahaa koska yritän syödä rehuja sen puolisen kiloa päivässä. 

[/quote]

voi vittu :D

seliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseli

Vierailija
28/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä ilmoitustauluille ilmoituksia että tarjoat lasten- ja/tai eläintenhoitoa. Moni tarvitsee lomalle hoitajaa tai kukkien kastelijaa.

Vierailija
29/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi vittu :D

seliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseliseli

[/quote]

Ongelmasi?

Vierailija
30/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä esim tuota velka-asiaa. Jos kyse on opintolainasta, sitä ei edes tarvi maksaa opiskeluaikana vaan lainanmaksu alkaa vasta opintojen päätyttyä. Eli jos ap:lla on nyt jotain velkaa maksettavana on Se jotain ihan muuta kuin opintolainaa.

toisekseen, miten tällainen tilanne voi tulla silmille näin yllättäen? Tyyliin laskut maksamatta ja en tiiä miten maksan ruokani ensi viikolla? Kai tiedossa on ollut jo pidemmän aikaa, että kesäksi ei töitä ole tiedossa. Suurin osa kesätöistä kun tulee hakuun todella hyvissä ajoin. Onko ap edes hakenut kaikkia mahdollisia kesätöitä?

koko tilanne vaan kuulostaa niin itse ryssityltä ja sitten valitetaan kun kelasta tai sossusta ei saa rahaa tai ei viitsitä sitäkään hoitaa kunnolla. Kelalla ja kaiketi sossullakin on jonkin sortin käsittelyajat ja ihmistä vaan velvotetaan täyttämään asianmukaiset paperit ja tuomaan tietyt todistukset. Kyllä jokainen tajuaa, että ei Se nyt niin mene että tiskille mennään itkemään, että kun mä tajusin et en saa ens viikon ruokaa ostettuu ni antakaa rahaa. Itseä niskasta kiinni ja aikuistu!

Vierailija
31/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene sinne sossuun. ei vittuile. itse hain kesälle tukea samoista syistä.. ei töitä mistään yms.. rahaa saan vuokraan ja perus elämiseen ja se riittää

Vierailija
32/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 17:09"]

En nyt ymmärrä esim tuota velka-asiaa. Jos kyse on opintolainasta, sitä ei edes tarvi maksaa opiskeluaikana vaan lainanmaksu alkaa vasta opintojen päätyttyä. Eli jos ap:lla on nyt jotain velkaa maksettavana on Se jotain ihan muuta kuin opintolainaa.

toisekseen, miten tällainen tilanne voi tulla silmille näin yllättäen? Tyyliin laskut maksamatta ja en tiiä miten maksan ruokani ensi viikolla? Kai tiedossa on ollut jo pidemmän aikaa, että kesäksi ei töitä ole tiedossa. Suurin osa kesätöistä kun tulee hakuun todella hyvissä ajoin. Onko ap edes hakenut kaikkia mahdollisia kesätöitä?

koko tilanne vaan kuulostaa niin itse ryssityltä ja sitten valitetaan kun kelasta tai sossusta ei saa rahaa tai ei viitsitä sitäkään hoitaa kunnolla. Kelalla ja kaiketi sossullakin on jonkin sortin käsittelyajat ja ihmistä vaan velvotetaan täyttämään asianmukaiset paperit ja tuomaan tietyt todistukset. Kyllä jokainen tajuaa, että ei Se nyt niin mene että tiskille mennään itkemään, että kun mä tajusin et en saa ens viikon ruokaa ostettuu ni antakaa rahaa. Itseä niskasta kiinni ja aikuistu!

[/quote]

Voi hyvänen aika sentään, väännetään rautalangasta. Olen todellakin yrittänyt saada sossusta apua. Olen yrittänyt saada työkkäristä apua. Olen hakenut kymmeniä työpaikkoja. Fakta on se, ettei minulla ole vieläkään mitään kesätyötä vaikka olen ollut ihan hiton sinnikäs. Olen tuhlannut tähän turhauttavaan työnhakuun kymmeniä tunteja, mutta mikään ei ole tärpännyt. Työnhakijoita on 100 per yksi työpaikka, sellainen tilanne on ihan oikeasti täällä pääkaupunkiseudulla. Muuttaisin pois heti jos voisin, mutta kun kouluni on täällä. En voi hakea siirtoa mihinkään muuhun vastaavaan kouluun, kun on ainut suomessa. 

Kaikki opintolaina tältä vuodelta on nostettu, mikä siinä on niin vaikea tajuta? Ja sitä opintolainaa on jo hitosti kerääntynyt, olisi pakko saada jotain töitä. Mahdoton säästää tyhjästä. 

Vierailija
33/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo.

En tiedä ketään kateellista yliopisto-opiskelijaa. He katsovat aina ensin peiliin ja vaativat itseltään, ei yhteiskunnalta tai toisilta.

Tämä on saman tyypin tekemä,joka teki aiemmin ketjun että on tuomittu 2000 euron palkkaan koska vanhemmat eivät maksa korkeakouluopintoja.

Kukaan yliopisto-opiskelija ei kirjoita "voisiin"

Vierailija
34/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin suomea asut? Ja mitä se sossu sitten sanoi?

Vierailija
35/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 17:15"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 17:09"]

[/quote]

Voi hyvänen aika sentään, väännetään rautalangasta. Olen todellakin yrittänyt saada sossusta apua. Olen yrittänyt saada työkkäristä apua. Olen hakenut kymmeniä työpaikkoja. Fakta on se, ettei minulla ole vieläkään mitään kesätyötä vaikka olen ollut ihan hiton sinnikäs. Olen tuhlannut tähän turhauttavaan työnhakuun kymmeniä tunteja, mutta mikään ei ole tärpännyt. Työnhakijoita on 100 per yksi työpaikka, sellainen tilanne on ihan oikeasti täällä pääkaupunkiseudulla. Muuttaisin pois heti jos voisin, mutta kun kouluni on täällä. En voi hakea siirtoa mihinkään muuhun vastaavaan kouluun, kun on ainut suomessa. 

Kaikki opintolaina tältä vuodelta on nostettu, mikä siinä on niin vaikea tajuta? Ja sitä opintolainaa on jo hitosti kerääntynyt, olisi pakko saada jotain töitä. Mahdoton säästää tyhjästä. 

[/quote]

Provo. Juuri pääkaupunkiseudulla on hanttihommia kaikille halukkaille. Joskin asunnotkin kalliita.

Vierailija
36/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 17:19"]

Missä päin suomea asut? Ja mitä se sossu sitten sanoi?

[/quote]

Asun pääkaupunkiseudulla. Sossusetä kysyi eikö perheesi voisi auttaa. No mutta kun ei voi. Kysyin myös toiselta sosiaalityöntekijältä eikö mitenkään mahdollista olisi heidän kautta löytää jotain töitä, olen nimittäin aikaisemmin kuullut opiskelijoiden työnvälityksestä johon voi päästä sossulähetteellä. Mutta kuulemma niitä työpaikkoja ei oikein ole ollut tänä vuonna, kun kaupunki säästää. Tämä on ihan järjetöntä. 

Vierailija
37/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:33"]

Sossuun vaan...

[/quote]

Ei sossu ole mikään pankki. Vittuilevat vaan opiskelijoille, vaikka tietävät että taloustilanne on aivan surkea. 

Harkitsen vakavissani opiskeluiden lopettamista, siitäkiin huolimatta että koulustani valmistuneiden työllistymisprosentti on ensimmäisen vuoden jälkeen ollut yli 95%, sillä perheenikään ei voi auttaa taloudellisesti. 

[/quote]

Miten opiskelujen lopettaminen auttaisi? Nyt on surkea työllisyystilanne, et ole saanut kesätöitä joten miten olet vakuuttunut että saisit muita töitä? Ainakin nyt sinulla on tuloja tiedossa taas syksylle opintotuen muodossa. Nostat sitten myös opintolainaa ja nyt kesällä menet sinne sossuun ja oikeasti selitätä tilanteesi heille. Kyllä sieltä toimeentulotukea tms. tippuu.

Vierailija
38/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea sun pitäisi saada :) Itekkin sain, vaikka en nostanut opintolainaa, ottivat kuitenkin laskelmissaan huomioon opinto laina 300e/kk, kun en ollut sitä nostanut. Saisko Kelasta asumistukea kesäksi?

Sanot vaan nyt niille sossutantoille, että haet toimeentulotukea ja piste. 

Vierailija
39/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Se on kumma ettei opiskelijoilal ole nämä kesäajan asiat ajoissa selvillä. Eikö kouluissa lainkaan tiedoteta mitään?

1) jos et suorita toista tutkintoa olet oikeutettu toimeentulotukeen, vaikka joka kuukausi, jos tulosi alittavat minimit, ja vaikka suorittaisit voit silti olla oikeutettu tukeen

2) ainakin meidän kunnassa on tarjota kesätöitä osalle opiskelijoista

3) kesäajalla täytyy hakeutua työttömäksi työnhakijaksi jos ei voi opiskella. Työkkäristä saa lausunnon, jonka voi toimittaa sossuun. Siis ihan sama vaikka lausunnossa sanottaisiin ettei ole oikeutta työttömyysetuuksiin tmv.

4) opintolaina on nostettava ennen kun muuta tukea voi sossusta saada

Älkää ottako pikavippejä! Älkää jättäkö vuokraa maksamatta. Kun ajoissa hoitaa asiat niin saa kyllä apua, mutta jos on itse hankkinut kamalat laskut ja velat, ei niihin mitään ylimääräistä tukea heru. Ne pärjää keillä rahankäyttö pysyy aisoissa, ne ei, joilla kauhea laskut useista nettikaupoista ja kännyliittymistä ja vipeistä... 

-sossu

Vierailija
40/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 16:55"]Laina on mennyt vuokraan, ruokaan, joukkoliikenteeseen, lääkkeisiin, lääkäreihin, laskuihin. Opintotukea saan vähemmän kuukaudessa kuin mitä vuokrani on, eli opintotuki kokonaisuudessaan ja osa lainastakin on mennyt vuokraan. Olen tehnyt pienipalkkaista oman alani työtä yhtenä tai kahtena iltana viikossa, sen enempää en ole voinut työskenellä opintojen ohella. Palkka on pieni koska en ole vielä valmistunut. Hyväpalkkaista työtä harvemmin on opiskelijoille tarjolla. Kyseisessä työpaikassa en voi työskennellä kesäisin, ei myöskään varmuutta siitä jatkuuko työt ensi syksynä.

[/quote]

Nimenomaan seliseliseli.

Pistät toimeentulotukihakemuksen vetämään niin rahat kilahtaa tilille. Eivät varmasti kysele tai hylkää päätöstä siksi että pitäisi kysyä vanhemmilta. Noi on ihan perushuttua sossussa kesäisin.

Sitäpaitsi lääkäriin ja lääkkeisiin saa tt-tukea. Käytä tt-tukilaskuria niin näet paljon sieltä tulee. Lisäksi saat maksusitoumuksen apteekkiin ja lääkärilaskut saa lähettää sossuun maksettavaksi. Pistä hakemus sisään ja lopeta valitus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä