uusi työ ja lapsen yrittäminen
Hei, Olen ollut nykyisessä työssäni vielä reilusti alle vuoden verran, minulla on vakituinen työsopimus ja pidän työstäni. Nyt kamalan vauvakuumeen myötä olen alkanut kantamaan huonoa omatuntoa jos jätän ehkäisyn pois ja annamme lapsen tulla jos on tullakseen.
Mitä mieltä olette, onko minulla täysi oikeus yrittää lasta vai pitääkö minun olla muutama vuosi ennen sitä töissä ihan vain pomon mieliksi? Koskaanhan ei voi edes tietää milloin raskautuminen edes tapahtuisi, jos ylipäätään tapahtuu.
Tuntuu kurjalta yrittää lasta ja toivoa elämänsä parasta asiaa tapahtuvaksi, mutta samalla kantaa huonoa omatuntoa ja tuntea kuin pettäisi koko työporukan.
Miten nämä kaksi asiaa tulisi yhdistää, ottakaa kantaa! :)
Kommentit (21)
Kyseessä on sinun oma elämäsi, ei pomollesi kuulu milloin yritätte lasta. Lapset eivät tule Anttilasta tilaamalla, joten yritys voi viedä vuosia ja ikää kertyy kokoajan mittariin kun jää odottelemaan sopivaa hetkeä. Jos nyt teistä tuntuu siltä, että olette valmiita vanhemmuuteen, jätä ehkäisy. Itse ehdin olla nykyisessä työssäni 2kk, kunnes tulin raskaaksi. En todellakaan tuntenut huonoa omaatuntoa, koska lapsi oli kaivattu&toivottu.
No en tekis vielä.Menetät luottamuksesi työmarkkinoilla.Kerkiät kyllä vielä.
Aloita yrittäminen, jos siltä tuntuu. Olet kuitenkin jo suht kauan ollut tuossa työssä. Ja nykyään ei kuitenkaan koskaan tiedä työpaikoistaan, miten pysyviä ovat. Itse olin töissä monta vuotta, ja juuri kun oltiin ehditty pari kuukautta yrittää lasta, tuli yt:issä potkut. Kohta jään työttömänä äitiyslomalle. En suunnitellut, että homma menisi näin, mutta aina elämässä ei voi suunnitella kaikkea.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:36"]Ja ei voisi työnantajan mielipide vähemmän kiinnostaa.[/quote]
Ja sitten ihmetellään, miksi työnantajia ei kiinnosta työntekijät. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Niin kai se on, ettei lapselle ole koskaan oikeaa aikaa aina on jotain kesken :)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 01:18"]
Älä ihmeessä ala lasta tekemään. En pysty suosittelemaan. Minulla on kaksi ja mieluummin olisin töissä ja eläisin omaa elämääni. Just nyt tuntuu siltä.
[/quote]
En ole varmasti ainoa, joka ajattelee, että kunpa sinä et niitä lapsia olisi saanutkaan vaan joku toinen, joka sitä osaa arvostaa.
Siitä vaan yrittämään, vaikka tärppäisi heti niin ehdit olla n 2 vuotta samassa työpaikassa. Moni nuori mies vaihtaa työpaikkaa parin vuoden välein.
Minua onkin kehotettu tekemään lapset nyt, sillä kolmen kympin jälkeen se saattaa olla mahdotonta (perinnöllinen sairaus)... ikää mittarissa 26. Ehkä nyt siis mietin vain ja ainoastaan itseäni ;)
Yritän itsekin ajatella aina niin, että ei ole suurta merkitystä yritänkö lasta nyt vai kahden vuoden päästä...sama äitiyslomahan se silloinkin on?
Haluaisin ajatella, että työ- ja siviilielämä ovat toisistaan irtonaisia, jos minä haluan perheen niin ei kai minun tarvitse pomon firman etuja ajatella.
kiitos tsempeistä! -AP
mä aloitin työt 1.9. ja 19.12. seuraavana vuonna synnytin lapsen. eli olin ollut 6 kk töissä, kun aloin odottaa.
ihan laillista ja hyväksyttävää on ja oli.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:44"]
[/quote]
No ei näinä päivinä kellään pitäisi työmarkkinoilla mitään luottamusta olla, että kannattaa ap:nkin luottamuksensa menettää ajoissa.
Niin monta kertaa nähty se työnantajien "lojaliteetti" työntekijöitä kohtaan; heti jos vähän alkaa mennä huonommin pistetään surutta pihalle.
Ei todellakaan kannata pomoa miettiä perhettä perustaessa. Pomo saattaa olla entinen pomo ennekuin huomaatkaan eikä todellakaan mieti sun parastasi. Kyse on uudesta perheenjäsenestä, se on aina etusijalla. Niin se on pomonkin elämässä oma napa ja perhe lähinnä.
Mieti harmittaako sua mahdollisesti tulevaisuudessa jos et ikinä saa lasta ettet yrittänyt silloin kun mahdollisuus olisi vielä ollut parempi... vai harmittaako sua mahdollisesti huono asema työmarkkinoilla (jonka muuten saatat kohdata joka tapauksessa oltuasi lasten kanssa kotona vuosia).
ei lasten takia ole pakko olla kotona vuosikausia
Olen suht nuoressa elämässäni ollut noin kymmenen työnantajan palveluksessa. Se, mitä olen oppinut: työnantajat eivät ajattele tippaakaan työntekijän yksityisetuja. Eivät pätkän vertaa. Yhdessäkin firmassa meille työntekijöille valehdeltiin kirkkain silmin ja maalattiin ruusuisia kuvia tulevaisuudesta, vaikka päätös firman lopettamisesta oli tehty ajat sitten. Totuudenmukaisuudella moni työntekijä olisi mm. tuhansia euroja varakkaampi. Firman omistajia kiinnostaa vain ja ainoastaan heidän rahansa, eivät työntekijöiden rahat. Kysy itseltäsi, miksi työntekijän sitä vastoin pitäisi antaa työnantajapuolelle koko elämänsä.
Itse olen töissä johtotehtävissä, ja koin firman puolesta ihan vastaavasti huonoa omaatuntoa kun pari vuotta sitten päätettiin alkaa yrittäminen. Tuolloin kun olisi ollut firmalle huono aika jäädä töistä pois. No, vielä ei ole tärpännyt, ja vielä huonompi aika olisi jäädä pois nyt. Enää en siitä vaan jaksa välittää. Pointtina siis, ihan samalla tavalla kuin oman elämäntilanteen kohdalla, työnantajallekaan ei mitään täydellistä aikaa tule.
Voit aloittaa heti yrittämisen, ei ole kenenkään muun asia tai päätös kuin sinun ja miehesi. Ei ole mitään aikaa, mikä pitäisi odottaa. Voi olla että tärppää heti tai sitten ei. Tai voi tulla useampi keskenmenokin, eihän näistä ikinä tiedä.
Eli, jos siltä tuntuu ehkäisy pois vain ja onnea matkaan! :)
Itse olin 6 vuotta töissä, kunnes minut vakinaistettiin, aloitettiin heti yritys sen jälkeen ja vuoden päästä vasta alkoi onnistunut raskaus, 3 keskenmenoa välissä. Ja ei voisi työnantajan mielipide vähemmän kiinnostaa.