Gluteeni ja pahoinvointi
Gluteeni aiheuttaa itselleni pahoinvointia, jos syön sitä reilusti. Olen kerran oksentanutkin. Kuitenkaan pari leipää, leivospala tai muutama keksi ei näy kuin mahan turvotuksena, mutta jos syön vaikka ison patongin ja mahdollisesti muuta gluteenia päivän, saan oireita: vatsa menee sekaisin ja/tai huonovointisuutta.
Olen ollut gluteenittomalla ja nyt kun taas syön gluteenia, olen väsyneempi ja ylipäätään voin huonommin.
Voiko ärtyvän suolen oireyhtymäân liittyä pahoinvointia/oksentamista? Sen oireita on ja sitä lääkärit epäilevät, mutta en ole kuullut kenenkään ärtyväsuolisen oksentavan jonkin ruoka-aineen takia.
Keliakia-verikoe on otettu ja se on negatiivinen enkä pääse julkisella puolella tähystykseen sen takia.
Kommentit (3)
Kuulostaa enemmän hiivasyndroomalta jota gluteeni pahentaa.
Hmm, enpä tuosta hiivasyndroomasta tiedä...Täytyypä pitää mielessä se mahdollisuus myös.
Syön itseasiassa gluteenia nyt, koska halusin että minulle tehdään toinen keliakia-verikoe. Edellisestä on aikaa ja en muista, olinko jo tuohon aikaan jo vähentänyt gluteenin syömistä merkittävästi. Jos tämäkin testi on negatiivinen, niin lopetan silti gluteenin syönnin lopullisesti. Gluteenista ei ole mitään muuta kuin haittaa ihmiselle.
- ap
En tiedä, mutta olen pyrkinyt välttämään erityisesti lisättyä gluteenia, jota on melkein kaikissa ruisleivissäkin. En usko että siitä ainakaan haittaa olisi, ja olisi mukavaa jos vatsavaivat vähän helpottuisivat.