Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ai luoja, että mä inhoan äärimmäisäitejä!! Onko muilla kokemuksia näistä?

Vierailija
08.06.2014 |

Ja tällä tarkoitan hysteerisiä naisia, jotka ajattelevat, että heidän uskomaton ylireagointinsa lapsen asioihin on lapselle hyväksi. Meidän seinänaapurissa asuu sellainen äiti. Ollaan sellaisissa silloin tällöin kahvittelu-väleissä. Heidän lapset on miltei samanikäiset kun meidän poika.

No kuitenkin poikamme sai synttärilahjaksi vesipyssyn, sellaisen konekiväärin näköisen ja omistaa myös sellaisen sheriffipyssysetin, jossa on mukana muovinen pyssy. Leikkii näillä muiden lelujen ohella ja asiasta ei ole tullut mieleen pitää mitään haloota.

No nyt naapurin äiti sai hepulin, ettei hyväksy aseita ja meidän lapsen kanssa ei saa leikkiä, jos noi pyssyt on mukana. Ja minä sain sitten ryöpyn, muka kohteliaan, mutta täynnä ihmetystä, miten voin olla noin salliva, että heillä ei koskaan....

Toinen perhe sitten valvoo lapsensa peliaikaa, ja lastenohjelmia. Meillä ei saa niitä olla päällä, kun lapsi tulee kylään, koska hänellä on tarkat rajoitukset, ei ole kuitenkaan mikään erityislapsi. Eli lapsen kylässäolo määrää, mitä meillä saa tehdä ja mitä ei. On meilläkin rajat, mutta oma lapsi saa pelata kylässä, tekee sitä harvoin kuitenkin.

Mua vaan ketuttaa tuollainen. Koen olevani ihan hyvä äiti ja lapseni ihan tasapainoinen kohta koululainen vaikka en vedäkään äärimmäisyyksiin joka periaatetta.

Silti nämä kaivelee, ja mietin, olenko sittenkin minä se, joka olen väärässä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, mielestäni et ole väärässä. Jos kaikkia kanssakasvattajia uskoisi, niin ei voisi tehdä yhtään mitään. On tosiaan eroa sillä, että pelaako tai katsooko lastenohjelmia tuntikausia joka päivä, vai tekeekö lapsi jotain muutakin. 

Onhan se hyvä olla kuulolla, että miten muilla tehdään tai ratkotaan ongelmia, ja niistä voi sitten poimia ne itselle sopivat ratkaisut omaan käyttöön.

Vierailija
2/6 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä  aivan sama... mä  olen omalle lapselleni selittänyt että perheissä on omat säännöt ja meidän täytyy niihin sopeutua, oma lapsi kyllä tosi nokkelasti tämän ymmärtää. On 6v. Meillä esim. äidillä saa kiroilla ja puhua tuhmia asioita mutta lapsi ymmärtää mikä on kohteliasta ja miten käyttäydytään :) eli älä jää roikkumaan noihin murheisiin.

Meillä esim lapsi saa sytyttää nuotion mutta kaveri perheessä ei lapset saa koskea ikinään koskaan tulitikkuihin. Niin on sovittu kun ollaan heidän kanssa liikenteessä niin meidänkään lapsi ei koske tikkuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole väärässä. On käsittämättömän epäkohteliasta ja moukkamaista arvostella lastenkasvatustapojasi ja vaatia asioita teidän kotonanne. Jotkut äidit kuvittelevat voivansa kontrolloida lasta aikuisikään saakka tajuamatta, että se kontrollointi on usein jopa vaarallista lapselle.

Esim. tuo vesipyssyjuttu. Lapselle voi kertoa (ihan pienellekin), että pyssyleikit eivät ole äidistä kivoja ja että lapsi voi mieluummin leikkiä niillä vesipumpuilla. Ja samalla voidaan ostaa sille kaverillekin vesipumppu, jotta voivat  yhdessä näillä leikkiä ja perusteluna se, että kun x:llä ei ole vesipyssyä ja vesipumppu on paljon heikompi lelu (veden purskutteluun) , olisi mukavaa, jos molemmat leikkisivät samantasoisella lelulla.

Asioista pitää osata puhua sille lapselleen. Kaverille voi mennä kylään, mutta siellä ei katsota tv:tä. Se sanotaan sille lapselle, ei kaverille tai tämän perheelle.

Jossain nuorten ohjelmassa aikoinaan kiisteltiin siitä, saako nuorille jakaa kondomeja, kun osan mielestä se vain yllyttäisi nuoria harrastamaan seksiä. Silloin eräs nuorista totesi, että ei riitä, että lasta kieltää menemästä uima-altaalle vaan täytyyhän hänet myös opettaa uimaan, jotta hän ei huku. Tämän pitäisi jokaisen äidin tajuta. Ei riitä, että kielletään, täytyy samalla opettaa, miksi se kielletään ja miten toimitaan, jos siihen tilanteeseen kuitenkin joutuu.

Sinkkonen on muuten kirjoittanut noista poikien pyssyleikeistä, ja ihan maalaisjärjelläkin täytyy tajuta, että kyseessä on samantapainen juttu kuin kieltäisi barbileikit. En minä niistä itsekään perusta, koska meillä tosiaan homma lähti liikkeelle lahjaksi saadusta vesipyssystä ja sen jälkeen ollaankin ammuttu jopa lapioilla toisiaan (ei siihen tosiaan asetta tarvita), mutta tajuan, ettei lastani voi laittaa pulloon. Isoin lapsista törmäsi eskarissa sellaisiin asioihin poikien maailmasta (Star Wars, Harry Potter, Minecraft ja muut pelit), että pullossa eläneelle olisi tullut melkoinen shokki. Kun muut pojat kertoivat näistä elokuvista ja peleistä tarinoita, emme suinkaan kieltäneet leikkimästä heidän kanssaan vaan yhdessä kävimme elokuvien juonta läpi, lapsi sai lukea aiheesta sarjakuvalehtiä ja muutaman kohtauksenkin katsoimme yhdessä samalla selittäen ja pohtien, miten noita kohtauksia oli tehty.

Täytyyhän se lapsi opettaa uimaan!

Vierailija
4/6 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta tulee aivan varmasti pankkiryöstäjä kun käyttää vesipyssyä! ;)

Älä huoli, jatka vaan samaan tapaan :)

Vierailija
5/6 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsettomuuden plussapuolista on, että nämä äitiyskilpailut syyllistämisineen ja paheksumisineen eivät kosketa millään tavalla. Olen ihan sokea näille todellisessa elämässä. Toisaalta joidenkin äitien kanssa ei olekaan sitten mitään puhuttavaa, kun nämä eivät pääse jakelemaan neuvojaan..

Vierailija
6/6 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hyväksi tietenkään.  Keskitien kulkijat tulevat harvoin äidiksi kun lasten kanssa ei voida kaikkea laskea?

Joku äärimmäisjuttu se on leikkimielisesti sanottuna.