Ei vegaaneille, kasvissyöjille ja muille nirsoilijoille!
Spin offina tuohon anoppi kostaa-keskusteluun. Miksi kasvissyöjät ja muut omaa ruokavaliota noudattavat aina olettavat, että juuri heitä varten pitäisi tehdä omat ruoat ja tarjottavat? Jos ei voi syödä kinkkuvoileipää kylässä, niin ronkkikoot kinkun pois ja syökööt pelkän leivän. Ärsyttää, että aikuiset ihmiset pelleilevät syömisten kanssa tällä tavalla. Allergiset ja keliakikot asia erikseen.
Kommentit (55)
Minä en ainakaan ole ikinä vaatinut, että isäntäväen pitäisi tarjota kasvisruokaa. Syön mitä on tarjolla ja mitä von syödä, mutta en tee asiasta numeroa. Luulin, että kaikki toimivat samalla tavalla...
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:31"]Minä taas syön lihaa vain silloin kun joku sitä minulle laittaa ja tarjoaa, eli muutaman kerran vuodessa. Ihan tarjoajan mieliksi, en erityisen mielelläni. Moni heistä ei edes tiedä, etten sitä muutoin syö, koska yritä niin v---sti varoa teidän mielensäpahoittajien reaktioita ja olla kohtelias. Kasvissyönti kun tuntuu olevan monille joku käsittämätön punainen vaate, kuten autottomuuskin.
Kelpaako tällainen ratkaisu ap:lle?
[/quote]
Kyllä kelpaa, hyvä! Maailma on taas parempi paikka.
Ap
[/quote]
Entäs sitten ap, kun se kohteliaisuussyistä väkisin syöty liha tekee sairaaksi ja aiheuttaa monen päivän vatsanväänteet, kun elimistö ei ole tottunut sellaiseen ruokaan? En oikein usko, että kukaan haluaa vierailleen aiheuttaa ruokamyrkytystäkään tahallaan. Eikö olisi ihan vain parempi, etteivät lihansyöjätkään tuputtaisi väkisin omia näkemyksiään ja ruokiaan, jos toinen ei halua ja voi syödä? Jos vain puolin ja toisin oltaisiin tekemättä asiasta niin hirveää haloota? Mitään erikoisruokien tarjoilun vaatimista en ymmärrä, mutta ei vieraitakaan voi vaatia syömään kaikkea tarjolla olevaa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:54"]eikö ole helpompi tehdä leipä ilman kinkkua kuin kinkun kanssa ?
[/quote]
Tarjoatko usein pelkkää leipää ilman päällisiä? Aika köyhää. :P
[/quote]
Päällystetyt voileivät ovat loppujen lopuksi maantieteellisesti aika pienen alueen ruokakulttuuria. Suurin osa maailman ihmisistä syö leipänsä sellaisenaan. Vaatii tietysti hiukan enemmän siltä leivältä, että maistuu rikkaillekin, muovipussileivät eivät ehkä tosiaan maistu ilman höysteitä.
Miksi sitten kutsut näitä ihmisiä kylään, jos ovat niin "lapsellisia" ja "hankalia"?
Jätä kutsumatta, jos vieraiden ruokavaliot ja eettiset valinnat ovat sinulle ongelma.
Kutsun kotiini yleensä vain ystäviä ja periaatteessa tarkoitus on silloin olla hyvä emäntä. Eli otan huomioon mahdolliset "ruokarajoitteet", jos ne tiedossani ovat.
Ap:ta ottaa päähän se, ettei voi jättää hyllyyn sitä herkkuläskimakkaraa, minkä kiskoo napaansa täydentämään niitä entisiä vatsamakkaroita. Siitähän tässä on kyse, kateudesta itsekuria kohtaan. Ap, ei se mitään vaikka et osaa sanoa ei, kyllä susta kuitenkin joku varmaan tykkää.
T. Lakto-ovo jolla täydellinen vartalo
[/quote]
Ymmärrän kyllä montakin asiaa, mutta en 2,5-vuotiaan käytöstä aikuisilta ruokapöydässä. Yksi ei syö tomaatteja, toinen lihaa ja kolmas välttelee hiilareita. Kaikkia pitäisi muka huomioida, kun omaan kotiinsa kutsuu. Kaikki esimerkit ovat ihan kaveripiiristäni, ei yleistettyjä.
Eri ruokavalioista on tehty joku ihme hifistelykerho, johon kuulumattomat ovat juntteja. Pitää mukama olla luomua, spelttisämpylöitä, raakasuklaata ja lakto-ovovegaanille omat käkkärät. Miksei vaan voi syödä sitä mitä tarjotaan. Niin minäkin teen vaikka en aina joka paikassa herkkuruokiani saakaan
Ap
[/quote]
Noh, minä ainakin olen ollut kasvissyöjä jo kohta 20 vuotta. Kauan ennen näitä muodikkaampia dieettejä. Kasvissyönti on elämänkatsomus, ei ruokavalio!
Rauhaa ja rakkautta.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:49"]Tiedätkö sinä AP miksi vegaanit ovat vegaaneja? Jos tiedät niin pystytkö ymmärtämään. Tiedätkö, että ymmärrys ei ole sama asia kuin olla samaa mieltä?
Tiedätkö sinä AP, että vegaani tarjoamasi makkaran syötyään voi todella pahoin?
[/quote]
Itse olen vegaani. Mutta en mä makkarasta voi pahoin.
Minä myös tarjottaessa otan liharuokaa. Itse en ymmärrä miksi kasvissyöjät eivät voi ottaa lihaa kun kyse ei ole fyysisistä oireista (vrt.allergia). Minua ei ainakaan tarvitse mitenkään huomioida erikseen, en ymmärrä miksi syömisestä ja vakaumuksesta pitää tehdä numero ja muiden pitäisi nähdä ylimääräistä vaivaa sen takia. Itsellä tuntuu liharuoka tosi raskaalta ja huonosti sulavalta kun vatsa ei ole tottunut, mutta eipä se pahasti vaivaa kun pikkuisen ottaa. Kun kyse on vain omasta valinnasta eikä allergiasta, en ymmärrä miksi ruveta hankalaksi.
Kasvissyöjät, miksi ette suostu edes pikkuisen ottamaan liharuokaa tarjottaessa?
Numeroa tuskin kenenkään tarvitsee tehdä ruokavaliosta, mutta minusta ihmisellä kyllä on oikeus päättää, mitä suuhunsa pistää. Tietenkin jos ruokavalio on kovin rajoittunut, niin se vaatii erikoissuunnittelua, mutta minusta on typerää olettaa kasvissyöjän nyt ottavan sitä makkaraa tai lihapullia ohi hänen oman eettisen tai terveydellisen käsityksensä. Ja kun kasvisruokavalio kuitenkin on tänä päivänä aika yleinen. Esim. ravintoloissa ja työpaikkaruokaloissa on pääsääntöisesti myös se kasvisvaihtoehto.
Minä olen pääsääntöisesti lakto-ovo-vege, mutta tarvittaessa joustan kalan suhteen. Mutta en edellytä kenenkään muun kasvissyöjän joustavan sen vertaa, ja pyrin kyllä tekemään hyvin moitteetonta kasvisruokaa - ihan siksi, koska tuttavapiirissäni on minua tiukempia kasvissyöjiä. Lisäksi heistäkin on osa sanonut, että liha aiheuttaa nykyään vatsanväänteitä, vaikka on joskus kokeillutkin ottaa vaikka kalaa.
Kalan lisäksi en suostu syömään muuta lihaa. En itse asiassa koe, että minun tulisi edes perustella sitä kenellekään tarpeeksi tyhjentävästi.
jos esim. hääkutsussa lukee että "ilmoitathan erityisruokavalioista", niin se tarkoittaa sitä että ne tekee sulle toisenlaista ruokaa. siinä ihan kysytään niitä
jos esim. hääkutsussa lukee että "ilmoitathan erityisruokavalioista", niin se tarkoittaa sitä että ne tekee sulle toisenlaista ruokaa. siinä ihan kysytään niitä
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:13"]Mulla tulee kohta 10 vuotta täyteen lihatonta elämää. Syön sitä, mitä tarjotaan ja tarvittaessa syön vasta kotona. Mulla ei ole ongelmaa.
Sen sijaan kymmeniä kertoja on käynyt niin, että isäntäväki kiusaantuu ja harmistuu, kun heidän tarjoamansa liharuoat eivät kelpaa. Voi että sitä harmittelun ja voivottelun määrää, mitä on kuultu vuosien varrella.
[/quote]
Se on sulle ihan oikein. En vaan millään ymmärrä miksi pitää olla hankala!
Ap
[/quote]
Minulla on esidiabetes ja siistä syystä yritän noudattaa terveellistä ruokavaliota. En halua joutua vanhemmiten lääkitykselle ja saadaan kakkostyypin diabetesta päälle. Korjausliikeet tehdään tässä kohtaa ruokavaliolla eikä lääkityksillä. Ruokavaliooni kuuluu nopeiden hiilareiden välttelemisen ja kuitujen syömisen lisäksi myös punaisen lihan ja eläinrasvojen määrän huomattava vähentäminen. Siksi en ole syönyt sian- tai naudanlihaa vuosiin. Olen itse kokki ammatiltani ja olenkin ajatellut samoin kuin moni aikaisempikin kasvissyöjä täällä jo sanoi, että jos ei ole mitään minua varten varattu, syön sitä mitä voin tai olen ilman. Voin myös valmistaa itse ruokani. En oleta että minulle olisi varattu jotain enkä valita siitä. Mutta en myöskään ymmärrä sellaista, että loukkaannutaan siitä, jos se karjalanpaisti ei minulle maistu. Kait minä itse tiedän sen mikä minulle on terveellistä syötävää. Kyse ei ole siitä, että haluaisin olla erikoinen tai hankala. En vaan halua sairastua. Ja kyllä liha on hyvää ja siksi minulle onkin parempi olla kokonaan ilman. Ajan kanssa liha on alkanut jopa jotenkin ällöttämään.
Mitä lie tuolla "ruokavalion mainostamisella" tarkoitetaan. Tunnistan kyllä tyypin, jotka haluavat joka keskusteluun heittää sen itsekorostuksen, ja sellainen on aika pitkästyttävää.
Mutta toisaalta: jos mennään kylään ja tiedossa on syömistä, niin varmasti isäntäväkikin NORMAALISTI arvostaa, että heille kerrotaan etukäteen että "olen muuten vegetaristi nykyään" tai vaikkapa sitten siitä allergiasta. Mikään ei ole kamalampaa kuin tehdä mielettömän herkullinen ateriakokonaisuus talon tapaan ja sitten huomata, kun vieras siirtelee annosta ja yrittää syödä vaikka sitten säälistä. Hyvän ruoan ja keittotaidon tuhlaamista! Mieluummin teen sitten sellaista ruokaa, mikä sopii ruokavalioon ja mistä vieraskin voi estoitta nauttia.
P.S Ja tämän sanon sekä vegenä että laktoosi-intolerantikkona. Joista kumpaankin suhtaudutaan ajoittain ja tietyissä paikoissa penseästi: "Kyllä meillä saa pierrä!". "No kyllä sä nyt voit tätä jäätelöä ottaa". "Ei ennenkään sellaisia vaivoja ollut". Sanoipa asiasta varovasti, neutraalisti tai mainostaen.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 16:46"]
Kasvissyöjät, miksi ette suostu edes pikkuisen ottamaan liharuokaa tarjottaessa?
[/quote]
Koska olen kasvissyöjä. Se tarkoittaa, etten syö lihaa.
Vege voi olla monesta syystä, itse olen eettisyyden takia: en halua tukea lihatuotantoa taloudellisesti enkä moraalisesti, sekä inhoan lihan makua & hajua. Miten tätä ajatusta tukisi se, että söisin lihaa? Itse kun olet tuollainen hyvän päivän vegaani, niin syötkö ihan kaikkea tarjottua kohteliaisuudesta? Valasta, koiraa, ihmistä?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:18"]Ohis, mutta minun tuntemani nirsoilijat ovat keski-ikäisiä miehiä jotka nyppivät persiljat pois keitosta, närppivät salaatista vain kurkkuja ja arvostelevat omituisen näköisiä pastoja :D
[/quote]
Joo, väittävät syövänsä kaikkea ruokaa, mut eihän vihreät jutut ole ihmisen ruokaa vaan pupun. Ja avokadoa ei voi syödä kun se on outoa, "mausteinen " ruoka polttaa suuta eikä ruuan oma maku pääse esille, ja lopuksi pitää vielä haukkua että oma äiti tekee kyllä parempaa ruokaa.