Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei vegaaneille, kasvissyöjille ja muille nirsoilijoille!

Vierailija
27.05.2014 |

Spin offina tuohon anoppi kostaa-keskusteluun. Miksi kasvissyöjät ja muut omaa ruokavaliota noudattavat aina olettavat, että juuri heitä varten pitäisi tehdä omat ruoat ja tarjottavat? Jos ei voi syödä kinkkuvoileipää kylässä, niin ronkkikoot kinkun pois ja syökööt pelkän leivän. Ärsyttää, että aikuiset ihmiset pelleilevät syömisten kanssa tällä tavalla. Allergiset ja keliakikot asia erikseen.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kasvissyöjä, eli en osta itse ikinä lihaa. Mutta jos lihaa jossain tarjotaan, syön. Olen aatteellinen kasvissyöjä, mutta voin syödä tarvittaessa lihaa, sillä se ei mitenkään puistata minua. Tämä on toiminut hyvin.

Vierailija
22/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:07"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:45"]Spin offina tuohon anoppi kostaa-keskusteluun. Miksi kasvissyöjät ja muut omaa ruokavaliota noudattavat aina olettavat, että juuri heitä varten pitäisi tehdä omat ruoat ja tarjottavat? Jos ei voi syödä kinkkuvoileipää kylässä, niin ronkkikoot kinkun pois ja syökööt pelkän leivän. Ärsyttää, että aikuiset ihmiset pelleilevät syömisten kanssa tällä tavalla. Allergiset ja keliakikot asia erikseen.

[/quote]En kyllä tunne ketään kasvissyöjää, joka olettaisi, että häntä varten tehdään omat ruoat. Itsekin kasvissyöjä ja yleensä ehdotan, että voin itse ottaa omat eväät tai kysyn mitä ruokaa on ja jätän tarjottavista vain lihan pois ja laitan omat lisukkeet. Enkä minä siitä mitään numeroa tee, monesti kukaan juhlissa ei edes huomaa, että syön jotain erilaista.

[/quote]

Mä kyllä tunnen ja juurihan tuo toisen keskustelun AP niin vaati. Että hänen ruokavaliotaan pitäisi kunnioittaa.

Ao

[/quote]Ok. No ihmisiä on tietysti erilaisia, syömiset eivät siitä varmasti kerro osaako käytöstavat joten turhaa yleistää, että kaikki kasvissyöjät sitä ja tätä. Itse tarjoilisin kaikille jotain (sellaistakin mitä välttämättä itse en syö) ja jos menen jonkun juhliin yleensä silloinkin vien jotain pieniä tuliaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:45"]

Spin offina tuohon anoppi kostaa-keskusteluun. Miksi kasvissyöjät ja muut omaa ruokavaliota noudattavat aina olettavat, että juuri heitä varten pitäisi tehdä omat ruoat ja tarjottavat? Jos ei voi syödä kinkkuvoileipää kylässä, niin ronkkikoot kinkun pois ja syökööt pelkän leivän. Ärsyttää, että aikuiset ihmiset pelleilevät syömisten kanssa tällä tavalla. Allergiset ja keliakikot asia erikseen.

[/quote]

Taidat yleistäää ihan hippasen verran, mutta asiastahan ei syntyisi keskustelua, jos et sitä tekisi, eikö?

Vierailija
24/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:13"]Mulla tulee kohta 10 vuotta täyteen lihatonta elämää. Syön sitä, mitä tarjotaan ja tarvittaessa syön vasta kotona. Mulla ei ole ongelmaa.

Sen sijaan kymmeniä kertoja on käynyt niin, että isäntäväki kiusaantuu ja harmistuu, kun heidän tarjoamansa liharuoat eivät kelpaa. Voi että sitä harmittelun ja voivottelun määrää, mitä on kuultu vuosien varrella.

[/quote]

Se on sulle ihan oikein. En vaan millään ymmärrä miksi pitää olla hankala!

Ap

[/quote]

Et taida ymmärtää paljon muutakaan. Ihme vikisijä.

Vierailija
25/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:15"]

En vaan millään ymmärrä

Ap

[/quote]

Tähänpä tämä(kin) keskustelu kiteytyy. Kun maailma ei mukaudu ap:n rajalliseen ymmärrykseen, maailma on väärin.

Vierailija
26/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas syön lihaa vain silloin kun joku sitä minulle laittaa ja tarjoaa, eli muutaman kerran vuodessa. Ihan tarjoajan mieliksi, en erityisen mielelläni. Moni heistä ei edes tiedä, etten sitä muutoin syö, koska yritä niin v---sti varoa teidän mielensäpahoittajien reaktioita ja olla kohtelias. Kasvissyönti kun tuntuu olevan monille joku käsittämätön punainen vaate, kuten autottomuuskin. 

Kelpaako tällainen ratkaisu ap:lle?

Vierailija
27/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:13"]Mulla tulee kohta 10 vuotta täyteen lihatonta elämää. Syön sitä, mitä tarjotaan ja tarvittaessa syön vasta kotona. Mulla ei ole ongelmaa.

Sen sijaan kymmeniä kertoja on käynyt niin, että isäntäväki kiusaantuu ja harmistuu, kun heidän tarjoamansa liharuoat eivät kelpaa. Voi että sitä harmittelun ja voivottelun määrää, mitä on kuultu vuosien varrella.

[/quote]

Ap

[/quote]

[/quote]

Ymmärrän kyllä montakin asiaa, mutta en 2,5-vuotiaan käytöstä aikuisilta ruokapöydässä. Yksi ei syö tomaatteja, toinen lihaa ja kolmas välttelee hiilareita. Kaikkia pitäisi muka huomioida, kun omaan kotiinsa kutsuu. Kaikki esimerkit ovat ihan kaveripiiristäni, ei yleistettyjä.

Eri ruokavalioista on tehty joku ihme hifistelykerho, johon kuulumattomat ovat juntteja. Pitää mukama olla luomua, spelttisämpylöitä, raakasuklaata ja lakto-ovovegaanille omat käkkärät. Miksei vaan voi syödä sitä mitä tarjotaan. Niin minäkin teen vaikka en aina joka paikassa herkkuruokiani saakaan

Ap

Vierailija
28/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:31"]Minä taas syön lihaa vain silloin kun joku sitä minulle laittaa ja tarjoaa, eli muutaman kerran vuodessa. Ihan tarjoajan mieliksi, en erityisen mielelläni. Moni heistä ei edes tiedä, etten sitä muutoin syö, koska yritä niin v---sti varoa teidän mielensäpahoittajien reaktioita ja olla kohtelias. Kasvissyönti kun tuntuu olevan monille joku käsittämätön punainen vaate, kuten autottomuuskin. 

Kelpaako tällainen ratkaisu ap:lle?

[/quote]

Kyllä kelpaa, hyvä! Maailma on taas parempi paikka.

Ap

Vierailija
29/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä enkä valita jos minulle ei ole ruokaa, kunhan vettä saan ainakin. Anoppiahan minä tulin katsomaan ja kyläilemään, en tullut masuntäyttöä varten. Toki olen kiitollinen jos esimerkiksi mummolla käydessä hän on muistanut minut vaikka raejuustolla :) 

Vierailija
30/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kuin kieltäytyä kohtliaasti tarjotuista eläinperäisistä tuotteista, niin johan alkaa ymmärtämätön juntti puolustella sekasyömistään.

Vaikka itse vegaanina olisin täysin hiljaa :D

Huomaavainern vegaani ei vaadi ketään ottamaan ruokavaliotaan huomioon. Sekä vegaaneissa että missä tahansa ihmisryhmissä on monenlaista persoonaa. Ja älkää sanoko että edellinen lause on teille uutta tietoa.

Vierailija
31/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö sinä AP miksi vegaanit ovat vegaaneja? Jos tiedät niin pystytkö ymmärtämään. Tiedätkö, että ymmärrys ei ole sama asia kuin olla samaa mieltä?

Tiedätkö sinä AP, että vegaani tarjoamasi makkaran syötyään voi todella pahoin?

Vierailija
32/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun te tuolla ylempänä kitisitte kinkkuvoileivistä ja sitte vielä munistakin, niin jäin ihmettelemään, miksi voileivät on voideltava ja päällystettävä valmiiksi, varsinkin jos tietää, että joku ei voi syödä kaikkea tarjolla olevaa. Tietysti ne valmiit voileivät ovat "hienompia" kuin pelkät leipäviipaleet ja päällykset (kinkut, juustot, kurkut, tomaatit jne.) erikseen tarjolla, mutta se säästäisi monelta ongelmalta. Jokainen saisi itse rakentaa itselleen mielensä mukaisen voileivän, ottaa sitä mikä sopii ja jättää muut. Muuten: ei vegaani syö voitakaan, sillä sekin on eläinkunnan tuote. Eihän se kulje yleensä nahkakengissäkään samasta syystä!

Vierailija
33/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:47"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:15"]

[/quote]

Ap

[/quote]

[/quote]

Ymmärrän kyllä montakin asiaa, mutta en 2,5-vuotiaan käytöstä aikuisilta ruokapöydässä. Yksi ei syö tomaatteja, toinen lihaa ja kolmas välttelee hiilareita. Kaikkia pitäisi muka huomioida, kun omaan kotiinsa kutsuu. Kaikki esimerkit ovat ihan kaveripiiristäni, ei yleistettyjä.

Eri ruokavalioista on tehty joku ihme hifistelykerho, johon kuulumattomat ovat juntteja. Pitää mukama olla luomua, spelttisämpylöitä, raakasuklaata ja lakto-ovovegaanille omat käkkärät. Miksei vaan voi syödä sitä mitä tarjotaan. Niin minäkin teen vaikka en aina joka paikassa herkkuruokiani saakaan

Ap

[/quote]

Herkkuruokien ja kasvissyöjien vakaumuksen sekoittaminen on kohdallasi siis tarkoituksellista?

Vierailija
34/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjä- nirsoilija? En voi ymmärtää tätä väitettä. Itse arvostan niitä ihmisiä, ketkä ymmärtävät etiikan päälle eivätkä omilla valinnoillaan halua tukea eläinten tuotteellistamista ja ilmaston lämpenemistä. Maapallon kapasiteetti riittäisi paremmin, jos mahdollisimman moni luopuisi tai edes vähentäisi lihan syöntiä.

Vierailija
35/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tässä nyt tekee asiasta isompaa ongelmaa: kasvissyöjät vai he, jotka eivät voi syystä tai toisesta sitä käsittää? 

Te, jotka tuomitsette vegetaristit ja vegaanit mutta hyväksytte ruoka-aineallergiat, niin tiedoksi: jos on ollut pitkään kasvisyöjä, niin satunnainen lihansyönti voi aiheuttaa vatsavaivoja. Ja toivon, ettei kukaan isäntä tai emäntä halua varta vasten aiheuttaa vieraalleen vatsanväänteitä. Vaikka onhan toki heitäkin, jotka viis veisaavat vaikkapa toisen laktoosi-intoleranssista siksi, koska ei halua vieraalleen ostaa varta vasten maitojuomaa. 

Toisekseen: en minäkään nyt rupea joka toiselle vieraalle hankkimaan kaviaaria ja joka toiselle strutsinlihaa, enkä pysty välttämättä loihtimaan hatusta yhtäkkiä paleodieettiruokaa, mutta vähän tolkkua nyt: käykö teillä oikeasti sellaisia vieraita, joille ei kelpaa kuin tiistaisin kala, keskiviikkoihin karppiruoka ja sunnuntaisin vegaaniruoka? Enemmän kuin yksi sellainen? Kasvissyönti tänä päivänä on hyvin tavallista, ja esim. yleinen lakto-ovo-vegevalio ei edes ole kovin mutkikasta. Oikeastaan ei sen mutkikkaampaa tai kalliinpaa kuin liharuokakaan. 

Ja jos ei syystä tai toisesta osaa, halua tai pysty tekemään sitä kasvisruokaa, niin onko se niin vaikeaa kohteliaasti asia ilmoittaa ja kysyä, olisiko tällä vegaanilla jotakin luottoreseptiä tai bravuuria, jota voisi tuoda mukanaan? Sen sijaan, että alkaa väitellä, etsiä epäloogisuuksia ja arvottaa eettistä ja terveydellistä ruokavaliota keskenään.

Vierailija
36/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:47"]

Ap

[/quote]

On kurjaa jos joudut kestitsemään näinkin nirsoja vieraita, mutta tiedätkö: ei kasvissyönti automaattisesti tarkoita sitä, että hänen ruokavalionsa koostuu vain ja ainoastaan ainesosista, joita et itse koskaan käytä missään tilanteessa. Lakto-ovo-vegetaristille voit peräti tarjota ihan samaa pottumuusia ja makkaran tilalla vaikka kananmunia. Tai vaikka laittaa liharuoan erikseen tarjolle, että sen voi helposti jättää ottamatta muun ruoan ohessa. Minusta se ei kuulosta kauhean mutkikkaalta. Sääli, jos kuitenkin vieraasi ovat valikoituneet juuri niihin nirsoihin, mutta älä vedä yhdysviivoja nirsouden ja eettisen syönnin välille.

Minusta tässä tehdään asiasta vähän turhan vaikeita.

Vierailija
37/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että Ap:n luona ketään vegaaneja syömässä käy. Tuskin jaksaisivat noin asioista ymmärtämättömän ja välinpitämättömän ihmisen kanssa seurustella edes sen yhden ruokailun ajan. Heillä kun lihan syömättymyydessä ei ole kyse mistään nirsoilusta vaan niin isoista asioista ettei Ap:n pieni pää voi niitä ymmärtää

Vierailija
38/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kuullut monet kerrat joiltain sukulaisilta saarnat siitä, että jätän ottamatta lautaselle lihaa ja olen saattanut kysyä jostain ruuasta mitä se on (tyyliin sosekeitto, vaikea sanoa mistä se on tehty). Aikuiset ihmiset jaksavat paatoksella selittää, kuinka hienoja ihmisiä ovat kun syövät kaikkea. Aikani jaksoin, nykyään en enää tule kylään vaan vetoan työkiireisiin. Enkä muuten kutsunut kyseisiä ihmisiä häihini, olivat kyllä muutenkin todella pienet, mutta haluasin paikalle vain ihmisiä jotka ovat minusta aidosti kivoja.

Itse olen aina juhlia järkätessä tehnyt useamman kipon pöydälle, josta saa itse yhdistellä mielensä mukaan. Helppoa, kun ei tarvitse miettiä allergioita eikä erikoisruokavalioita. Kaveri on vegaani, ja häntä varten olen aina tehnyt jotain pientä omaa, jos muuten ruoka ei ole ollut soveltuvaa. Ai miksikö? No esim siksi, että hän on minulle tärkeä ja haluan että hänelläkin on jotain hyvää ruokaa.

Vierailija
39/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon on tästäkin aiheesta viljelty sanontaa "Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan". Mikä sanontana onkin ihan jees aina siihen asti, kun se viedään yli. Että jos meillä prkl syödään pottumuusia ja makkaraa, niin sitten meillä syödään ja muut tuokoot omat eväänsä tai pysykööt poissa!!!1

Yllätysvieraat ja piipahtelijat ovat aina oma lukunsa, mutta jos minulle tulee vieraita kylään ja tarkoitus olisi jotakin syödä niin kyllä minä mieluusti otan vieraani huomioon. Kenenkään tuskin tarvitsee ostaa megakalliita erikoisruokia tai valmistaa ravintolatason annosta, mutta jos pyyntönä olisi ihan tavallinen kasvisruoka, niin ei se nyt mikään hirmuinen ponnistus kyllä ole. Kasvissosekeittokin valmistuu käden käänteessä, ja jos ei muu auta niin sitä löytää valmistuotteena kaupasta. Tai lykätä uuniin vaikka saarioisten kasvispiffejä sen lihapadan seuraksi.

Vai onko se näitä "ja minullahan on sellainen periaate..." tapauksia?

Vierailija
40/55 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta minun tuntemani nirsoilijat ovat keski-ikäisiä miehiä jotka nyppivät persiljat pois keitosta, närppivät salaatista vain kurkkuja ja arvostelevat omituisen näköisiä pastoja :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä