Vasemmiston versus oikeiston nettikäyttäytyminen
Minulla on FB-kavereina sekä vasemmistolaisia/vihreitä että kokoomuslaisia. Nämä kaveripiirit yhdistyivät minun ja mieheni avioliiton myötä. Oma taustani on vasemmistolainen, joskin olen "laimentunut" demariksi.
Vaikka en kokkareita monessa suhteessa symppaakaan, silti heidän kunniakseen on mainittava huomattavasti parempi käyttäytyminen netissä. Vassarien kannattaminen on toisen osapuolen dissaamista, Halla-ahon ja muiden demonisointia ja todella, todella tunkkaista toveri-sitä-toveri-tätä-liturgiaa.
Sama juttu on vihreiden kanssa. Tunneargumentista toiseen ja mitä enemmän voi vastapuolta dissata, sen parempi. Järkeä tai taloustietoutta ei voida odottaa, vaan perustelut ovat tasoa "natsit tulee ja tappaa".
Kokoomuslaisten avaukset ovat olleet järjestään hillittyjä, perusteltuja (joskaan en aina ole samaa mieltä) ja niissä ei dissata vastapuolta.
Demareita kavereissani ei enää ole, taidan olla ainoa. Kertoo kaiken puolueen nykytilasta. Ja persuja on lähinnä entisissä koulukavereissa, heidän juttujaan en seuraa (vaikka pitäisi vissiin). Heidän nettikäyttäytymisestään minulla ei siis ole omakohtaista kokemusta, vain ennakkoluulo.
Tämä n. 400 hengen kaveripiiriotannalla, pk-seutulaista koulutettua väkeä. Otanta ei ole tieteellisesti pätevä, vaan perustuu puhtaasti mutuun. Onpahan vain huvittavaa.
Kommentit (9)
Aika avoimia monet ovat. Piinallisen avoimia, suorastaan.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 07:56"]
Mistä sä tiedät kaikkien kavereittesi puoluetaustan? Kertooko ne aina avoimesti ketä äänestävät?
[/quote]
Olen tehnyt täysin saman havainnon. Jos Kokoomuksessa tapahtuu pienikin moka, vasemmiston kannattajat lähtevät rintamana ilkkumaan asiasta. Jos taas Vasemmiston puolella tapahtuu jotain kyseenalaista, kokoomuslaiset Fb-kaverini eivät reagoi siihen mitenkään.
Ja itse ainakin tiedän kavereideni puoluetaustat siksi, koska hyvin monet heistä ovat avoimesti mukana jonkun puolueen toiminnassa.
T. Nelonen
Heh, puoluetoimistolla palataan krapulan jälkeen arkeen. :) Ovatko kokoomusnuorten Schubackin ja Henri Heikkisen ulostulot sitä asiallista käyttäytymistä netissä? Köyhät ansaitsisivat korvilleen? No, paljonko voi odottaa ihmisiltä, jotka haluavat poistaa kansanryhmää vastaan kiihottamisen laista. Lopuksi haluaisin sanoa, että minulla on tuhannen ihmisen "kaveripiiriotannalla" täsmälleen päinvastainen tulos kuin aloittajalla.
Sun kaveripiirin oikeistolaiset taitaa sitten olla aikuisemaa väkeä. Mulla on pari puolituttua nuorenpolven kokkaria fb-listoilla ja aika karua tekstiä sieltä tulee. Heidän nuorisosiipensä on välillä persujakin radikaalimpia.
Siinä olet oikeassa, että vasemmiston puolelta tulee varmaan avoimemmin yhteiskuntakritiikkiä.
Pahimpia törkylinkoja ovat molemmat ääripäät ja persut. Ajatelkaapa, että Timo Soini olisi luterilainen ja jonkun muun puolueen pj olisi katolilainen. Kauhea persuhuuto kävisi pedofiilipappien ystävästä ym. Myös Soinin ylipaino saisi armotonta pilkkaa, jos hän ei olisi persu. Sukunimellä Ruohonen-Lerner saisi kuulla olevansa natsien mamupatja tms.
Voi olla, että nimellään esiintyvät kokoomuslaiset käyttäytyy fiksummin, mutta anonyyminä ainakin ne on pahimpia törkypostaajia persujen jälkeen. Puheet köyhistä, työttömistä, sosiaaiturvasta jne. tuo kevyesti mieleen 30-luvun Saksan meiningin.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 09:16"]
Voi olla, että nimellään esiintyvät kokoomuslaiset käyttäytyy fiksummin, mutta anonyyminä ainakin ne on pahimpia törkypostaajia persujen jälkeen. Puheet köyhistä, työttömistä, sosiaaiturvasta jne. tuo kevyesti mieleen 30-luvun Saksan meiningin.
[/quote]
Kuitenkin kannattaa aina muistaa provot ja trollit. On tavallista esittäytyä x-puolueen kannattajaksi ja esittää sitten aivan tolkuttomia mielipiteitä - tarkoituksena tietenkin herättää vastenmielisyyttä kyseistä puoluetta kohtaan.
Mistä sä tiedät kaikkien kavereittesi puoluetaustan? Kertooko ne aina avoimesti ketä äänestävät?