Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En saa päivähoitaa lastani "isän viikolla" vaikka olen kotona?

Vierailija
26.05.2014 |

5-vuotias lapsemme asuu vuoroviikoin isän ja äidin luona. Olen koko kesän lomalla ja hoitaisin lastani päivät myös isän viikoilla. Mutta isän mielestä lapsen pitäisi olla päiväkodissa tai mummilassa hänen viikollaan, koska äidin tapaaminen kuulemma sekoittaa rutiinit ja on muutenkin hankalaa. Olen tarjoutunut hakemaan aamulla ja tuomaan iltapäivällä, mutta silti ei onnistu.

Aikoinaan lastenvalvojan luona tästä järjestelystä sovimme ja se kirjattiin papereihinkin, mutta exän mielestä tämä on vaan suositus.

En ymmärrä miten lapselle voisi olla haitaksi viettää aikaa äitinsä kanssa.

Olenko tässä nyt ihan väärässä? En haluaisi riidellä, mutta tuntuu pahalta että itse olisin kotona, toinen vanhempi työssä ja lapsi jossain muualla. Toki isovanhempien kanssa pitää myös viettää aikaa, mutta kai äiti ja isä ovat ensisijaisia hoitajia.

Auttakaa, kertokaa mielipiteenne...

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ikävältä. Tuo johtunee siitä, että olette riidoissa ex-miehen kanssa? Muuta syytä en keksi.

Vierailija
2/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 19:05"]

Kuulostaa ikävältä. Tuo johtunee siitä, että olette riidoissa ex-miehen kanssa? Muuta syytä en keksi.

[/quote]

Niin, avioero on tottakai ikävä asia ja ex on minulle katkera. Epäilen että tässä on kyse kostosta, mutta en silti lähde väittämään että olen oikeassa. Siksi halusinkin kuulla mielipiteitänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on 5 vuotias. Kavereiden merkitys kasvaa koko ajan. Haluatko että lapsesi jää jokatoinen vko pois päivähoidosta ja on erilainen kun muut. esikoulu alkaa myös pian ka ja suhteet kavereihin tiivistyy. Ja hieno yritys taas mustamaalata isää huomaamatta

Sitä mieltä.

Vierailija
4/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla miehellä on viisivuotias tytär jonka äiti muutti lapsen kanssa toiselle puolelle Suomea lapsen ollessa parivuotias. Vanhemmat päättivät välimatkan raskaudesta huolimatta ns jakaa lapsen, eli taaperosta asti raahattu junalla halki Suomen parin viikon välein, isä vie sinne ja äiti tuo takaisin. Satoja kilometrejä.. No, isä pitää täällä lasta aina päiväkodissa. Aina. Itse on työtön ja vähän puuhailee omiaan päivisin. Välillä lapsi on sitten viikonlopun vaarillaan, isä ei oikein jaksa hoitaa koko päivää kun pitäs olla aktiivinen ja puuhata kaikkia. Päiväkotipäivät klo 8-16. On siinä jotain hassua. Vaarin tapaaminen toki kiva asia mutta jotenkin suretti heidän elämäänsä seurata, lapsi matkaa koko päivän isin luo ollakseen kaikki arkipäivät hoidossa. Rytmi kai se on sekin.

Vierailija
5/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihan outoa että lapsi ei sais olla äidin kanssa päivisin, jos toinen vaihtoehto on päiväkoti. Varmasti kivempi ois lomailla äidin kanssa kuin hikoilla hoidossa. Oli kavereita tai ei. Mulla oli päiväkodissa ystäviä mutta vitutti se silti. Joka päivä.

Vierailija
6/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvää pottuilua isän puolelta.

Vierailija
7/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa on puolensa että on arkielämä sekä äidin luona että isän luona. Lapsen etua ei välttämättä ole kuitenkaan se, että kumpikin vanhempi saa ylläpitää itsellään illuusion toimivasta ja eheästä arjesta, johon kuuluu hoitopaikka tai jokin muu rutiini omilla viikoilla. Isä varmaan kokee menettävänsä omaa aikaansa lapsen kanssa jos antaa sen sulle tuoksi ajaksi. "Jos minä en voi olla sen kanssa, et ole sinäkään" - olkoon hoidossa.

Vierailija
8/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 19:13"]

Lapsi on 5 vuotias. Kavereiden merkitys kasvaa koko ajan. Haluatko että lapsesi jää jokatoinen vko pois päivähoidosta ja on erilainen kun muut. esikoulu alkaa myös pian ka ja suhteet kavereihin tiivistyy. Ja hieno yritys taas mustamaalata isää huomaamatta

Sitä mieltä.

[/quote]

Lapsi on ollut päiväkodissa syksystä asti. Kyse on kesälomasta, kahdesta kuukaudesta.

-ap

Vierailija
9/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erikoiselta. Jos ette muuten saa asiaan selvyyttä, ottaisin uudestaan yhteyttä lastenvalvojaan, jotta voitte mennä selvittelemään "suosituksia". Voi olla, että sossusta kannatatetaan sitä, että lapsi saisi olla koko kesän kotona äidin kanssa, eikä joka toinen viikko päivähoidossa.

Vierailija
10/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä varmaan kokee huolta, että lapsi kiintyisi sinuun enemmän kesän aikana tuolla järjestelyllä. Nätisti toisin kantani esiin ja toivoisin että exä muuttaa mieltään tai ainakin joustaisi vähän. Onneksi meillä on tuo katkeruus vaihe ylitetty, erosta 4 vuotta. Kyllä se teilläkin helpottaa. Tsemppiä!

Vierailija
11/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin riitelisin jos tarvitsee, täysin älytöntähän tuo olisi ettei lapsi saisi päiväkodista kunnon kesälomaa vain isän pottuilujen vuoksi. Voi olla että olet eronnut isästä rumasti, ehkä jopa vaikka jättänyt toisen miehen takia, ja yleensä puolustan tällä tavalla jätettyjä mutta nyt on kyse lapsen hyvinvoinnista. Lasta ei pidä tällaiseen asiaan sotkea.

Otat heti yhteyttä lastenvalvojaan ja sanot ettei isä suostu noudattamaan sopimusta, että mitäs tehdään.

Vierailija
12/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. Ero tosiaan tapahtui minun aloitteestani, mutta mitään kolmansia osapuolia asiaan ei liittynyt. Enkä ymmärrä miten joku tulkitsi viestini yritykseksi mustamaalata lapsen isää. Hänhän on mielestäni mitä parhain isä lapselleen! Ei tässä mistään paremmuudesta kumminkaan ole kyse, vaan siitä mikä on lapselle hyväksi. Ei hän minunkaan viikollani ole päiväkodissa, koska olen lomalla.

-ap

Vierailija
13/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi samat mammat, jotka säälii kesällä päiväkodissa olevia lapsia vaatii, että ap:n lapsen pitää olla kesällä päiväkodissa, vaikka äidillä on loma...?

Me jaetaan ex:n kanssa kesä niin, että lomalla olija on lasten kanssa päivät (lapset saa 8 viikon loman päiväkodista) ja työssä käyvä viettää lasten kanssa aikaa iltaisin ja viikonloppuisin. Mutta meillä onkin lasten etu tärkein.

Vierailija
14/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö isä ole lomalla ollenkaan?

Mietin vaan, että olisi sinulla 4 vko ja isällään putkeen sitten hänen lomansa. Oletan, että isällä on 4 vko lomaa. Outoa, että kesällä on noin tarkkaan viikko/viikko systeemi

Vierailija
15/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon lähivanhempi. Muu ei olisi tullut kysymykseenkään. Isänsä viettää pojan kanssa kesäisin vähintään kuukauden. Lapsi ei ole päiväkodissa koskaan ollut kesäisin.

Vierailija
16/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 19:02"]

5-vuotias lapsemme asuu vuoroviikoin isän ja äidin luona. Olen koko kesän lomalla ja hoitaisin lastani päivät myös isän viikoilla. Mutta isän mielestä lapsen pitäisi olla päiväkodissa tai mummilassa hänen viikollaan, koska äidin tapaaminen kuulemma sekoittaa rutiinit ja on muutenkin hankalaa. Olen tarjoutunut hakemaan aamulla ja tuomaan iltapäivällä, mutta silti ei onnistu.

Aikoinaan lastenvalvojan luona tästä järjestelystä sovimme ja se kirjattiin papereihinkin, mutta exän mielestä tämä on vaan suositus.

En ymmärrä miten lapselle voisi olla haitaksi viettää aikaa äitinsä kanssa.

Olenko tässä nyt ihan väärässä? En haluaisi riidellä, mutta tuntuu pahalta että itse olisin kotona, toinen vanhempi työssä ja lapsi jossain muualla. Toki isovanhempien kanssa pitää myös viettää aikaa, mutta kai äiti ja isä ovat ensisijaisia hoitajia.

Auttakaa, kertokaa mielipiteenne...

[/quote]Oletko lähivanhempi???? Mikäli sinulla mahdollisuus viettää aikaa lapsen kanssa niin vietä ihmeessä. Lapset on niin vähän aikaa pieniä. Kesällä on kiva käydä uimassa, retkeillä , voi käydä leikkipuistoissa joissa ilmainen ruokailu kesällä tietyissä puistoissa.

Vierailija
17/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsella kivaa ole olla kesällä päiväkodissa, jos vaihtoehto on olla kotona. Päiväkodissa on kesällä sijaisia ja mahdollisia varahoidossa olevia lapsia, joiden oma päiväkoti on kiinni. Siellä voi olla kuuma jne. Lapsikin tarvitsee lomaa. 5-vuotias on vielä kuitenkin aika pieni, ja voittehan kutsua lapsen päiväkotikavereita vaikka illaksi leikkimään tai hakea jonkun kaverin puoliltapäivin teille leikkimään lapsen kanssa.

Kuulostaa ikävä kyllä siltä, että miehesi ei ajattele lapsen parasta vaan ainoastaan sitä, että jos ei itsellä ole mahdollisuutta viettää päiviä lapsen kanssa niin ei pitäisi olla sinullakaan.

Vierailija
18/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattakaan siitä, että aika monet lapsen kaverit ovat luultavasti lomalla päiväkodista.

Vierailija
19/19 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 19:55"]

Eikö isä ole lomalla ollenkaan?

Mietin vaan, että olisi sinulla 4 vko ja isällään putkeen sitten hänen lomansa. Oletan, että isällä on 4 vko lomaa. Outoa, että kesällä on noin tarkkaan viikko/viikko systeemi

[/quote]

Isä on yrittäjä eikä hänellä ole varsinaista kesälomaa. Toki voi pitää vapaapäiviä ja varmasti pitääkin. Ja tietenkin lapsi on isällään, jos tämä vaan on lapsen kanssa. En vaan haluaisi, että on ulkopuolisella hoidossa, jos mahdollisuus olla toisen vanhemman kanssa.

Isän mielestä vuoroviikkosysteemin pitäisi olla ehdoton: ei mitään joustoa suuntaan tai toiseen. Itse tykkäisin, että sovittaisiin aina jos toisella on menoa, että toinen hoitaa. Itse olen näin toiminut, isälle vain harvoin sopii "minun viikollani" juuri omasta työstään johtuen. Isä pyytää aina omaa äitiään hoitamaan, jos itselleen ei omalla viikolla sovi. Mummo hoitaakin lähes aina pojan haut päiväkodista ja isä hakee mummon luota illalla. Tuntuu jo tämäkin kurjalta, kun lapsi on isällä lähinnä yöt. Mutta ettei lomallakaan saisi olla äidin kanssa. En haluaisi sotkea tähän lastenvalvojaa, koska koen että meidän aikuisten pitäisi osata itse toimia lapsen parhaaksi. Näyttää vaan, ettei se onnistu =(

-ap