Oletko välttänyt gluteeniviljoja alle 1-vuotiaan vauvan ruokavaliossa?
Itse en ole antanut vielä mitään gluteeniviljoja 9 kk ikäiselle vauvalleni. Kauraa on saanut muutaman kerran.
Muuten tattaria, hirssiä, riisiä ym.
Kommentit (32)
Keliaakikkojen lapsille suositetaan tosiaan gluteenialtistusta ennen 6 kk ikää, koska se vähentää keliakian puhkeamisen todennäköisyyttä.
Ruotsissahan oli ollut järkyttävät seuraukset, kun viljojen aloitussuositusta myöhennettiin. Vilja-allergioiden määrä räjähti käsiin. Itsehän päätät, mitä syötät mutta näin kaikesta huolimatta vilja-allergisen äitinä sanon, että ei ole kyllä kivaa tämäkään, varsinkin kun lapsi siinä iässä, että tajuaa jo, ettei saa samaa kuin muut esim. synttäreillä yms
Eikö jo se, että puhutaan altistamisesta viljoille, kerro että viljat ovat EPÄTERVEELLISIÄ?! Puhutaanko altistamisesta vaikka mustikalle ja avokadolle? Niinpä.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 20:32"]
Eikö jo se, että puhutaan altistamisesta viljoille, kerro että viljat ovat EPÄTERVEELLISIÄ?! Puhutaanko altistamisesta vaikka mustikalle ja avokadolle? Niinpä.
[/quote]
No ei se mitään sellaista kerro. Ja voidaan puhua myös altistamisesta mustikalle ja avocadolle.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 20:32"]
[/quote]
No ei se mitään sellaista kerro. Ja voidaan puhua myös altistamisesta mustikalle ja avocadolle.
[/quote]
Kertoopas. Ja kyllä vain viljat ja lehmänmaitotuotteet etenkin käsiteltyinä ja rasvattomina ovat EPÄTERVEELLISIÄ
Tulispa Suomeen vaikka sota tai muu kriisi niin loppuisi nää älyttömät höpöhöpö -jutut. Että voi jotkut tehdään omasta ja lapsiensa elämästä erityistä.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 20:40"]Tulispa Suomeen vaikka sota tai muu kriisi niin loppuisi nää älyttömät höpöhöpö -jutut. Että voi jotkut tehdään omasta ja lapsiensa elämästä erityistä.
[/quote]
Vtun idiootti. Ootko läski?
Kiitos kohteliaisuudesta! Pidän itseäni rembrandtilaisen rehevänä, jotta minulla on vararavintoa, jos vaikka öljy loppuu. Pratar också svenska.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 20:40"]Tulispa Suomeen vaikka sota tai muu kriisi niin loppuisi nää älyttömät höpöhöpö -jutut. Että voi jotkut tehdään omasta ja lapsiensa elämästä erityistä.
[/quote]
Vtun idiootti. Ootko läski?
[/quote]
minä olen antanut viljoja jostain 8 kk iästä asti. Vasta silloin koska täysimetin 6kk ikään.
Keliakia ei ole allergia, eikä välttely viljojen suhteen sen pouhkeamista estä.
N. 7 kk iässä meilläkin aloitettiin, aakkosjärjestyksessä.
Oletpa hassu. Altistat lapsesi allergioille (siis Ap). On tutkittu ja todettu, että varhainen 4-6 kk altistus mm.viljoille, mielellään imetyksen ollessa vielä kesken, suojaa lasta allergioiden puhkeamiselta (maito, viljat, muna).
Ennen 6 kk ikää pitäisi aloittaa gluteeniviljat, jotta keliakiariski pienenisi. Olen itse keliaakikko, ja todellakin noudatin tuota suositusta, jotta voisin edes hieman vähentää lapseni keliakiariskiä. Keliaakikon lapsella se on yleensä 10% luokkaa. Toivottavasti lapsi tältä välttyisi... Äidinmaidon kauttahan hän ei ole lainkaan saanut altistusta.