Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko välttänyt gluteeniviljoja alle 1-vuotiaan vauvan ruokavaliossa?

Vierailija
26.05.2014 |

Itse en ole antanut vielä mitään gluteeniviljoja 9 kk ikäiselle vauvalleni. Kauraa on saanut muutaman kerran.

Muuten tattaria, hirssiä, riisiä ym.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 20:47"]minä olen antanut viljoja jostain 8 kk iästä asti.  Vasta silloin koska täysimetin 6kk ikään.

Keliakia ei ole allergia, eikä välttely viljojen suhteen sen pouhkeamista estä.

[/quote]

No ei tietenkään keliakia ole allergia. Itse keliaakikkona tiedän sen hyvin. Ja keliakia-lehdessä oli pari vuotta sitten artikkeli tuosta viljojen aloitusiän yhteydestä keliakian mahdolliseen puhkeamiseen aikuisiällä. Eli ennen 6kk ikää aloitetut viljatuotteet ehkäisevät puhkeamista.

Vierailija
2/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Kauralla aloitin ja muitakin gluteeniviljoja olen antanut. Mä pohdin tuota paljon koska en usko, että varsinkaan vehnää olisi ihmisten kovin järkevä syödä. Päädyin kuitenkin siihen, että altistan vauvan jo 7 kuukauden iässä vehnälle. Tämä ihan siksi, että mielestäni tosielämässä on helpointa jos vehnää voi syödä kun sitä tungetaan kaikkialle, keliakin on sitten erikseen. Olen lisäksi laiska ja mukavuudenhaluinen eli itsekin syön kyllä vehnää. Olen aika paljon alkanut käyttää myös esim. tattari, kvinoaa, hirssiä yms. mutta vehnäkin maistuu kyllä itselleni.

Ymmärrän niitäkin, jotka eivät viljoja anna tai ainakaan vehnää vauvoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi altistaa paskalle ravinnolle?

Vierailija
4/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ruisleipä on paskaa ravintoa?

Vierailija
5/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:11"]Miten ruisleipä on paskaa ravintoa?

[/quote]

Ärsyttää suolistoa ja vatsaa ihan helvetisti, aiheuttaa ihon kutinaa ja nostaa verensokeria nopeasti.

Vierailija
6/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 20:54"]

Oletpa hassu. Altistat lapsesi allergioille (siis Ap). On tutkittu ja todettu, että varhainen 4-6 kk altistus mm.viljoille, mielellään imetyksen ollessa vielä kesken, suojaa lasta allergioiden puhkeamiselta (maito, viljat, muna).

[/quote]

kuitenkin osalla lapsista on jo tuossa iässä allergia

Vierailija
7/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:06"]

Olen. Kauralla aloitin ja muitakin gluteeniviljoja olen antanut. Mä pohdin tuota paljon koska en usko, että varsinkaan vehnää olisi ihmisten kovin järkevä syödä. Päädyin kuitenkin siihen, että altistan vauvan jo 7 kuukauden iässä vehnälle. Tämä ihan siksi, että mielestäni tosielämässä on helpointa jos vehnää voi syödä kun sitä tungetaan kaikkialle, keliakin on sitten erikseen. Olen lisäksi laiska ja mukavuudenhaluinen eli itsekin syön kyllä vehnää. Olen aika paljon alkanut käyttää myös esim. tattari, kvinoaa, hirssiä yms. mutta vehnäkin maistuu kyllä itselleni.

Ymmärrän niitäkin, jotka eivät viljoja anna tai ainakaan vehnää vauvoille.

[/quote]

Miksi alapeukutatte tätä. Olisi kiinnostavaa tietää johtuuko se

A) siitä, että edes pohdin tätä

B) siitä että päädyin antamaan gluteeniviljoja

C) siitä, että ymmärrän että kaikki eivät gluteeniviljoja anna

vai jostain ihan muusta?

Vierailija
8/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:11"]Miten ruisleipä on paskaa ravintoa?

[/quote]

Ärsyttää suolistoa ja vatsaa ihan helvetisti, aiheuttaa ihon kutinaa ja nostaa verensokeria nopeasti.

[/quote]

Niin, jos on yliherkkä. Verensokeria ei nosta mitenkään liiaksi, mielestäni hyvää ravintoa.

Vierailija
9/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:11"]Miten ruisleipä on paskaa ravintoa?

[/quote]

[/quote]

Sun kannattaa varmaan tilata lääkäriaika, jos noin huonosti voit normaaliruuasta.

Vierailija
10/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:11"]Miten ruisleipä on paskaa ravintoa?

[/quote]

[/quote]

Sun kannattaa varmaan tilata lääkäriaika, jos noin huonosti voit normaaliruuasta.

[/quote]

Voin hyvin. kun vain en syö ruistaenkä muitakaan gluteeniviljoja enkä maitotuotteita. Miksi menisin lääkäriin, kun en (enää) kärsi mistään vaivoista? Sitä paitsi on olemassauuseita lääkäreitä, jotka allekirjoittavat viljan ja maidon epäterveellisyyden.

Vierailija
11/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapselle pitää antaa mahdollisuus valita itse ruokavalionsa, eikä altistaa tietoisesti keliakialle ja allergioille viljoja välttelemällä. Kaikkiruokaisuus on lapselle paras lahja. Toki rajoitteita voi tulla vaikka vanhemmat tekisivät mitä, mutta ylimääräisiä ei lapselleen kannata pyrkiä luomaan.

Vierailija
12/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä terveys on paras lahja, ei kaikkiruokaisuus.

Vierailija
13/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 22:04"]Kyllä terveys on paras lahja, ei kaikkiruokaisuus.

[/quote]

Jos lapsi oireilee viljoista, niin silloin toki niitä kannattaa välttää ainakin hetken. Mutta jos ei oireile, niin ei ole mitään terveydellistä syytä olla käyttämättä viljoja. Erityisesti täysjyväviljojen terveellisyydestä on paljon näyttöä.

Ei ole reilua tehdä toisen elämästä turhaan rajoitettua ja hankalaa.

T: keliaakikko, voi kun en olisi

Vierailija
14/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän kyllä, ja aion välttää 3v asti. Ei viljoja, ei sokeria.

Vierailija
15/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vältellyt. En kuitenkaan aikonut imettää lapsia kolmevuotiaaksi, joten pidin parempana esitellä kaikki tärkeimmät viljat vielä rintaruokintakaudella, n. 5-12kk iässä. Muistan lukeneeni jostain, että ruuat saattaisivat allergisoida vähemmän, jos ensikosketus niihin tapahtuu, kun vauva saa vielä äidinmaitoa.

Vierailija
16/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska tutkimusten mukaan elimistöä pitäisi altistaa gluteenille (viimeistään) 7kk lähtien, tai keliakiariski kasvaa. Tein itse suositusten mukaan ja kotimaiset viljat aloitettiin aakkosjärjestyksessä pienillä määrillä tuosta 7kk lähtien.

Vierailija
17/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttäminen on varmin tapa kerätä kaikki allergiat ja muutkin vammat. Onnea vaan sinulle ja lapsellesi.

Kaiken maailman höpöhöpö muotidieeteille saa aikuinen altistaa itsensä ihan vapaasti, mutta aivan sairasta ulottaa noita houruiluita pieniin lapsiin.

Vierailija
18/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teet noin? Tutkimusten mukaan kannattaisi tehdä juuri toisinpäin eli niin kuin nro 4 sanoo. Onko jotain uusia tutkimuksia, mistä en ole kuullut? Otin noista asioista aika tarkkaan selvää runsas vuosi sitten, kun vauva oli pieni.

Vierailija
19/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole vielä lapsia, mutta en kyllä ajatellut välttää. Sen verran asiasta on tullut keliakikkona luettua, että en nyt ihan huvin vuoksi noita välttelisi. Eri asia, jos selviä oireita tulee lapselle (allergiaa tai keliakiaa). Mutta huvin vuoksi mikään ei mene välttelylistalle, vaikka on sentään riski että lapsi perii keliakiani. Olen lukenus samaa kuin nelonen, turhaan noita ei pidä mennä listaamaan pois.

Vierailija
20/32 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan pitäisi altistaa niille viljoille. Kuten sanottua tässä ketjussa aiemmin! Ei niitä ole mitään syytä välttää. Gluteeni ei ole mitään myrkkyä paitsi allergisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan