Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinkiin kannattaa muuttaa nuorena!

Vierailija
26.05.2014 |

Mielellään heti peruskoulun päätteeksi. Kun on käynyt lukion (tai amiksen) Helsingissä, saa vielä muodostettua kaupunkiin hyvän sosiaalisen verkoston ja pitkäaikaisia kontakteja. Ihan viimeistään yliopisto-opintoja varten kannattaa muuttaa Helsinkiin. Asunto, vaikka sitten pieni ja kämäinen, syrjäinen luukku, kannattaa myös hankkia heti kun suinkin pystyy. Hinnat nousevat Helsingissä lähes jatkuvasti ja harvoin asuntojen arvo laskee. Sitten kun tulee lapsentekoikään, on jo jonkinlainen pesämuna isompaa asuntoa varten sitä pikkukämppää makseltuaan. Näin Helsingin asuntojen hinnat eivät pääse karkaamaan käsistä.

Nämä ajatukset tulivat mieleen tuosta ketjusta, jossa kerrotaan miksi vastaajat eivät voisi asua Helsingissä. Moni sanoo ainoaksi syyksi sen, ettei ole varaa. Olisin varmasti itsekin yksi heistä, jos en olisi päätynyt ostamaan asuntoa täältä jo opiskeluaikoina.

Nämä nyt vinkkeinä piakkoin koulunsa päättäville ja heidän vanhemmilleen. Helsingissä asumisessa on sekin hyvä puoli, että jos ei tykkääkään, sieltä on helppo muuttaa minne tahansa muualle Suomeen. Asunnosta saatavilla rahoilla saa muualta paljon enemmän! Toisin päin ei onnistu yhtä kätevästi.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 19:19"]

Joo opintotuella saa varsin hyvän asuntolainan Helsingistä. Vanhan roska-astian saattaa saada.

[/quote]

Ei ole mikään pakko ostaa heti keskustasta hyvältä alueelta kaunista jugend-asuntoa. Kyllä Helsingin lähiöistä saa pienen asunnon opiskelijabudjetillakin, varsinkin jos on ymmärtänyt säästää tienestit kesätöistä. Sitä tässä juuri tarkoitin, että kun aloittaa niin nuorena että pystyy vielä tyytymään vähempään, on paremmassa asemassa sitten vanhempana kun oikeasti alkaa tarvita isompaa asuntoa paremmalta alueelta.

Ihmettelen näitä nuivia vastauksia. Itse olin muuttamassa tänne jo lukioon, mutta äitini ei päästänyt. Toivoisin, että jonkun muun äiti lukisi tämän avauksen ja tajuaisi, että se voi olla ratkaiseva asia lapsen elämässä, jos tämä muuttaa ajoissa Helsinkiin.

Nelonen, kenelle kommenttisi on suunnattu? Mitä tarkoitat jankuttamisella? Ei ole ainakaan minulla tapana.

Viitonen, hyvä sinulle jos olet itse tyytyväinen. Minä en voi neuvoa ihmisiä muuttamaan mihin tahansa kaupunkiin, koska en tiedä riittävästi esim. asunnon omistamisen riskitasosta muissa kaupungeissa. Siksi puhun vain Helsingistä.

ap

Vierailija
2/17 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa. Tosin kyllä monet saavat elettyä hyvän elämän muuallakin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas kannattaa muuttaa opiskelemaan muualle kuin Helsinkiin, koska muualla saa samalla rahalla paljon paremman elintason. Esim. opiskelija-asunnot ovat paljon laadukkaampia muualla.

Vierailija
4/17 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kenenkään kannattaisi muuttaa koskaan, mistään syystä sinne betonihelvettiin?

Ei ole ihmisen asuinpaikka moinen. Ei.

Vierailija
5/17 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI vuonna 2014 myönnetä lainaa opiskelijalle joidenkin kesätyötulojen perusteella. Nyt on taantuma, pankit on tosi tiukkoja tosta. Siis kyllähän mäkin ostaisin sieltä asunnon jos voisin, mutta en mä pysty ottamaan 100 000 e lainaa yksiötä varten.

Vierailija
6/17 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kannattaisi muuttaa mielummin ulkomaille! Ennen lapsia, ennen vakituista parisuhdetta tai ystävän kanssa, ennen kuin omat vanhemmat ovat vanhoja ja sairaita.. Miksi jumittua Helsinkiin? Muutin parikymppisenä Keski-Eurooppaan pariksi vuodeksi ja sieltä Amerikan puolelle pariksi vuodeksi. Sieltä oli hyvä tulla lapsia kasvattamaan Suomeen ja suvun luokse.

Vierailija
7/17 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon monta kertaa ihmetellyt, että miksi monilla maaseudulla asuvilla on niin kaunainen suhtautuminen Helsinkiin. Osaako joku kertoa? Aina löytyy moitittavaa, usein ihan mielikuvituksesta tempaistua hölinää. Eihän täällä kukaan tietenkään tuosta mitään piittaa, kunhan kysäisen.

Toisinpäin taas, meneppä sanomaan jotain negatiivista jostain Kälviästä, niin johan paikalliset loukkaantuvat sydänjuuriaan myöten.

Jokaiselle kai se oma kotiseutu on paras.

Vierailija
8/17 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 18:51"]

Mielellään heti peruskoulun päätteeksi. Kun on käynyt lukion (tai amiksen) Helsingissä, saa vielä muodostettua kaupunkiin hyvän sosiaalisen verkoston ja pitkäaikaisia kontakteja. Ihan viimeistään yliopisto-opintoja varten kannattaa muuttaa Helsinkiin. Asunto, vaikka sitten pieni ja kämäinen, syrjäinen luukku, kannattaa myös hankkia heti kun suinkin pystyy. Hinnat nousevat Helsingissä lähes jatkuvasti ja harvoin asuntojen arvo laskee. Sitten kun tulee lapsentekoikään, on jo jonkinlainen pesämuna isompaa asuntoa varten sitä pikkukämppää makseltuaan. Näin Helsingin asuntojen hinnat eivät pääse karkaamaan käsistä.

Nämä ajatukset tulivat mieleen tuosta ketjusta, jossa kerrotaan miksi vastaajat eivät voisi asua Helsingissä. Moni sanoo ainoaksi syyksi sen, ettei ole varaa. Olisin varmasti itsekin yksi heistä, jos en olisi päätynyt ostamaan asuntoa täältä jo opiskeluaikoina.

Nämä nyt vinkkeinä piakkoin koulunsa päättäville ja heidän vanhemmilleen. Helsingissä asumisessa on sekin hyvä puoli, että jos ei tykkääkään, sieltä on helppo muuttaa minne tahansa muualle Suomeen. Asunnosta saatavilla rahoilla saa muualta paljon enemmän! Toisin päin ei onnistu yhtä kätevästi.

[/quote]

On kyllä mahottoman paska syy muuttaa Helsinkiin. Siksi toisekseen harvemmalla opiskelijalla on tarpeeksi rahaa ostella edes sitä pientä hikikopperoa stadista. Kolmanneksi, tämä kaupunki on jo liian täynnä kaikkia junantuomia toukohousuja :P

Vierailija
9/17 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 19:18"]

Muutin Keski-Eurooppaan suurkaupunkiin nuorena, kelpaako se sinulle? Sen jälkeen joku Helsinki tuntuu aika pikkuruiselta kylältä.

[/quote]

Kyllähän kaikki landepaukut haukuu Helsinkiä tuppukyläksi ja vertaa johonkin muuhun. Sitte ite kotosin jostain Rääkkylästä(ja sehän tietenkin vituttaa) siksi haukkuvatkin Stadia.

Vierailija
10/17 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kaikkea, mutta olen samaa mieltä että nuorena kannattaa muuttaa, kuten minä, siskoni ja kaverini teki, nuorena siellä on vielä "jännää" asua, mutta sitten kun on lapsia, niin helkkarin moista kyytiä karkuun sieltä. Näin olemme kaikki tehneet, ja olleet siihen todella tyytyväisiä.

Aika harvalla opiskelijalla on varaa ostaa sieltä asuntoa, tai yhtään mistään. Sisko tosin osti heti valmistuttuaan asunnon, Seinäjoelta, ja veli myös osti heti kun pääsi koulujen jälkeen töihin, Vaasasta.

Vierailija
11/17 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 15:41"]

Miksi ihmeessä kenenkään kannattaisi muuttaa koskaan, mistään syystä sinne betonihelvettiin?

[/quote]

Aika hauskaa, että joillekin Helsinki on hirmuinen betonihelvetti ja toisille säälittävä pikkukylä, josta pitää päästä "maailmalle".

Nämä betonipelkoiset eivät varmaan koskaan käy missään suurkaupungissa ulkomailla. Tukholmakin lienee liian suuri.

No, aika moni joutuu vanhempana, perheellisenä harmittelemaan, kun työpaikkaa ei saa omalta kylältä eikä toisaalta ole varaa muuttaa yhtään lähemmäksi Helsinkiä hintojen takia.

Itse soisin, että Suomi pysyisi asuttuna kaikkialla, mutta totuus taitaa olla toinen.

Vierailija
12/17 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja heti miinustetaan. Viitsisittekö valottaa syytä?

ap

Vierailija
13/17 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano yksikin oikea syy, miksi sinne kannattaa muuttaa? Siitä varmaan alapeukutkin.

Vierailija
14/17 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jaksa jankuttaa. Sinä voit tehdä niinkuin haluat ja se on ok, älä jankuta enää.

Vierailija
15/17 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Keski-Eurooppaan suurkaupunkiin nuorena, kelpaako se sinulle? Sen jälkeen joku Helsinki tuntuu aika pikkuruiselta kylältä.

Vierailija
16/17 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, mä yläpeukutin, koska toi on niin ilmeisen totta. ei oikeastaan mitään lisättävää. itse muutin vasta opiskelujen jälkeen, mutta olisin nyt varakkaampi ja mulla olisi enemmän ystäviä, jos olisin muuttanut suoraan koulusta, niin kuin sanoit.

muutin sittemmin pois ja ostin talon isolla tontilla niillä stadin pikkuasunnosta saamillani rahoilla. 

Vierailija
17/17 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo opintotuella saa varsin hyvän asuntolainan Helsingistä. Vanhan roska-astian saattaa saada.