Joensuun sosiologianopiskelijat ja HY:n joukkosurman suunnittelu?
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 19:08"]
Tunnen pari nuorta joista jo lapsena näki että ovat outoja, teininä olivat kummallisia ja aikuisina sitä edelleen. Kaikilla ei kulje hissi vintille saakka.
[/quote]
Joten tästä luonnollisesti seuraa, että syrjintä on täysin oikeutettua ja ymmärrettävää? Vai mitä halusit sanoa?
[/quote]
En ole aikaisemman viestin kirjoittaja, mutta voisin kommentoida, että ei ole mitenkään merkillistä jos ihmiset välttelevät sekaisin olevaa ihmistä. Vai haluaisitko sinä, että ystäväpiiriisi kuuluisi natsitervehdyksen heittelijöitä?
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 20:20"]
Miten reilun parinsadan ihmisen vuosikurssi voisi muka toimia siten, että kaikki olisivat toistensa kanssa hyvää pataa ja kavereita keskenään? Opiskelen itse yhteiskuntatieteitä ja voin sanoa, että hyvä jos tunnen n. 20 ihmistä vuosikurssiltani. Aina löytyy myös niitä yksilöitä jotka eivät halua päästää lähelleen ja jättäytävät kaikesta ohjelmasta vapaaehtoisesti pois.
[/quote]
Missä aineessa on kahdensadan ihmisen vuosikurssi?
Tuskin kukaan on sitä mieltä, että syrjintä on ok. En ainakaan itse tiedä, miten vetää yksinäisiä mukaan porukoihin, varsinkin kun he tekevät omalla käytöksellään selväksi, että seura ja jutut ei kiinnosta.
Olin esim. viime viikolla opiskeluseurueessa, jossa oli noin 12 henkilöä. Näistä 6 ei puhunut yhtään sanaa noin puolentoista tunnin kahvittelun aikana. Se on aika paljon. Juteltiin yhdestä opintoihin liittyvästä teemasta, joten luulisi, että jonkun sanan voisi sanoa ääneen, koska ei tosiaankaan puhuttu henkilökohtaisista asioista.
Ja kyse ei ollut toisilleen täysin oudoista ihmisistä.
Yliopisto-opiskelijoita pidetään usein suvaitsevaisina mutta kyllä sielläkin ihan samanlaista syrjimistä on kuin muuallakin.
Mä itse opiskelin yhteiskuntatieteitä mutta Kuopiossa. Meillä oli kyllä semmonen porukka, että ketään ei jätetty ulkopuolelle, vaikka pari aika outoakin tyyppiä oli. Kyllä ne pohjimmiltaan oli ihan sympaattisia ihmisiä ja tosiaan ihmisiä oli ympäri Suomen niin kaikkia kiinnosti tutustua toisiinsa. Ja sama aloitusvuosi oli mulla myös. Mitenköhän on Joensuussa jäänyt porukan ulkopuolelle? Ja mitäköhän he miettivät nyt.
Ja siis ymmärrän myös, että kyllä kaikissa kouluasteissa syrjitään ja kiusataan. Joskus on hyvä tuuri ihmisten suhteen, joskus ei. Pahimmassa tapauksessa käy näin. Kiusataanhan ja syrjitäänhän työpaikoillakin. T. tuo kuopiossa opiskellut
Nyt on mammat kilvan voivottelemassa kun hirviöllä on pillu. Onneksi naislassukka (femakko?) pysäytettiin ajoissa!
Opiskelen yhteiskuntatieteitä, ja todellakin voin uskoa että jätetään porukan ulkopuolelle. Aktiiviset ihmiset muodostivat muutamassa viikossa jengin, joka alkoi järkätä kaikki tiedekunnan menot. Samalla sorsittiin ja ylenkatsottiin niitä jotka jäivät tai jätettiin ulkopuolelle. Voin kuvitella, että siinä moni herkempi ihminen on ollut ahdistavassa paikassa. Itselläni on pieni mutta hyvä kaveriporukka sekä joitakin tuttavia. Osaa jengiläisistä moikkaan, osaa en. En halua että negatiivinen energia tarttuu enkä sitä että minut yhdistetään koulukiusaajiin.
Ei täällä kukaan voivottele. Itelläni kävi hyvä tuuri opiskelijakavereiden suhteen, mutta kaikilla ei. Enkä tosiaan tiedä millainen tämä tyyppi on oikeasti ollut. Ja ilmeisesti kiusaaminen ja syrjintä on yleistä.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 18:55"]
Nyt on mammat kilvan voivottelemassa kun hirviöllä on pillu. Onneksi naislassukka (femakko?) pysäytettiin ajoissa!
[/quote] Minusta ei vaikuta femakolta vaan nimenomaan rassukalta. Niin kuin lassukatkin.
Äh, onpa vallan karmivaa luettavaa tuo:(
Niinhän se on, että kiusaamista ja syrjintää löytyy kaiken ikäisistä porukoista, päiväkodeista vanhainkoteihin. Pakko kuitenkin sanoa, että usein noissa syrjäytyjissä on vikaa itsessäänkin. Pitäisi itse olla aktiivinen ja kiinnostunut muista, eikä olettaa että automaattisesti pyydetään mukaan, kysellään ja tutustutaan. Perus small talkia osaa jokainen aikuinen ihminen harrastaa koulussa/työpaikalla, mutta eihän se ystävyyttä ole..
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 18:59"]
Minusta ei vaikuta femakolta vaan nimenomaan rassukalta. Niin kuin lassukatkin.
[/quote]
Femakot ne vasta rassukoita ovatkin.
Jokaisessa koulutusasteessa on niitä syrjittyjä ja kiusattuja oli kampus sitten miten iso tai pieni. Helpompi on löytää omanlaista seuraa, jos on itse aktiivinen ja aloitteellinen, eikä luovuta, vaikka ne keskusteluyritykset eivät tuota tulosta tai jätetään jatkuvasti ryhmistä ulkopuolelle. Olin ensimmäisen vuoden aika yksin, enkä kuulunut mihinkään. Kavereita silti oli ja pari erittäin hyvää sellaista, joiden kanssa oltiin silloin tällöin. Omien opintojeni lopussa meillä oli oma kiva porukka. Kukaan ei loppujen lopuksi ollut samalta luokalta. Meillä oli porukkaa eri vuosikursseilta ja koulutusohjelmista. Jollain kummallisella tavalla silti löydettiin toinen toisemme.
Uhrivallan kaapu päälle ja syyllisyyden vieritys miehelle. Se on siinä. Ei ollut kyllin tolkuissaan tehdäkseen rikosta, sensijaan miesroisto kävi ja kukkui kybällä! Oikea pääroistomies! Vähäksi aikaa lepäämään ja kotiin ehdonalaiseen, kyllä se siitä ja tikkaria, ole hyvä.
Yliopistossa on usein jopa törkeämpää syrjimistä kuin muualla. Osa kuvittelee olevansa jotain ihme menestyjiä kun ovat oikein yliopistossa ja sitten katsotaan paheksuvasti sellaisia vähän luuserimman oloisia. Ydinporukka tosiaan pyörittää aineyhdistyksen tms. toimintaa ja aika helposti sää jätettyä ei-toivotut täysin ulkopuolisiksi. Moni on vielä yksin uudella paikkakunnalla ja siinä tosiaan voi syrjätyä täydellisesti.
Mitä humanistit liittyvät tähän asiaan? Sosiologia on yhteiskuntatieteellisen oppiaine. Kyllä ryhmään pääsee, kun sinne menee mukaan. Jos ongelmia on mennä mukaan, jää ulkopuolelle, eikä ryhmään tulla hakemaan.
Alkaa jo vähitellen ketuttaa nämä koulukiusatut, jotka pyhittävät loppuelämänsä omassa kurjuudessaan vellomiseen ja toisten syyttelyyn.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 19:02"]
Uhrivallan kaapu päälle ja syyllisyyden vieritys miehelle. Se on siinä. Ei ollut kyllin tolkuissaan tehdäkseen rikosta, sensijaan miesroisto kävi ja kukkui kybällä! Oikea pääroistomies! Vähäksi aikaa lepäämään ja kotiin ehdonalaiseen, kyllä se siitä ja tikkaria, ole hyvä.
[/quote]
Eikö nämä molemmat ole syyttäneet toisiaan?
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 19:02"]
[/quote]
Miten niin miehille? Veikkaanpa että valtaosa niistä muista opiskelijoista oli naisia.
Tarinahan ei kerro miten outo tuo nainen on ollut jo silloin. Onko luonnostaan syrjäänvetäytyvä ja muut tulkitsee ettei halua toisten seuraa. Ei sitä tiedä mitä kenenkin päässä liikkuu. En lähtisi syyllistämään opiskelutovereita, jos heitä kuultaisiin niin tarina voisi olla toisenlainen.
Olen ollut koulukiusattu mutten siltikään ole tekemässä Hitler-tervehdyksiä ja syrjäydy. Olen kiinni työelämässä, minulla on perhe ja ystäviä.
Tunnen pari nuorta joista jo lapsena näki että ovat outoja, teininä olivat kummallisia ja aikuisina sitä edelleen. Kaikilla ei kulje hissi vintille saakka.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 19:08"]
[/quote]
Joten tästä luonnollisesti seuraa, että syrjintä on täysin oikeutettua ja ymmärrettävää? Vai mitä halusit sanoa?