Muita, jooden joulupöydässä kaikki on valmisruokaa?
Appiukko oli joulunameillä ja kehui vuolaasti jouluruokia, kunnes selvisi, että kaikki on kaupasta ostettua. Alkoi ripittää, että itse pitäisi tehdä. Olenko ainoa, joka ostaa kaiken valmiina?
Joulupöydässä oli siianmätiä ja lohenmätiä, kylmäsavustettua lohta, lämminsavustettua kalaa ja graavikalaa kalakaupasta. Sitten kaupan valmislaatikoita tuunattuna ja valmis pala kinkkua. Saaristolaisleipää ja paahtoleipää kaupasta ostettuna. Salaatin olin sentään tehnyt itse.
Olikohan vielä jotain, joka tapauksessa kaikki kaupasta. Pipareita ja torttuja oli leivottu, mutta kaupan taikinoista. Lisäksi olin tehnyt pienen kakun ja oli konditoriasta konvehteja, mutta niitä ei ehditty maistamaan. Juomat olivat myös kaupasta: glögit, viinit, kotikalja jne.
Teettekö siis itse kaikki joulupöydän ruoat? Onko muita, jotka menevät valmisteilla?
Kommentit (20)
Appi voi tunkea kinkun luun sinne mihin aurinko ei paista. Valmiiseen pöytään ei mennä valittamaan.
Minä ainakin. Mutta ei ole omaa perhettä eikä sukulaisia ikinä käymässä, niin kukaan ei ole arvostelemassa.
Joulu on Suomessa jokin ihme perinteisen emännän symboli, jolloin pitäisi olla koko talo siivottuna lattiasta kattoon, jouluverhot ikkunassa ja monta päivää (ja yötä) vietetty hellan ääressä.
Et ole ainoa59. Ihan hyviä valmiita laatikoita saa kaupasta, en itse maista mitään erityistä eroa, joku ravintolakokki on sitten asia erikseen. Ongelmia tulee yleensä silloin kun vieraana on joku mielestään "kulinaristi" joka ei kuitenkaan erota valmisruokaa itsetehdystä tekevät asiantuntevia arvioita kyselevät reseptiä yms tietty niitä alkaa harmittaa kun sanoo että saarioisten, atrian, kokkikartanon yms sivuilta ehkä löytyy
Meillä sama. Kaikki kuitenkin kauniisti tarjolla hienoista astioista. Eletään ruuhkavuosia ja töissä ja kotona on täysi tohina. Joku laatikoiden imeltäminen on ihan viimeisenä prioriteettijonossa.
Lapsiperhejoulussa on muutenkin ihan tarpeeksi hommaa lahjoineen ja koristeluineen. Tykkään kyllä laittaa ruokaa, mutta keskityn sellaisten ruokien laittoon, joista itse tykkään.
En ole koskaan tehnyt itse mitään jouluruokia, paitsi kinkun paistan. Lapsena tietenkin leivoin pipareita ja torttuja kun äiti oli ensin tehnyt taikinan valmiiksi, mutta aikuisena kaupan valmistaikina on piisannut.
Eikös kaikilla ole suurin osa joulupöydässä valmisruokaa?
En ole koskaan syönyt raakakinkkua tai raakalaatikoita, vaan ne on valmistettu ruuaksi.
Minä ostan kaiken valmiina.
Myös tortut ja piparit.
Ja hyvin on maistunut.
Aivan kaistapäistä ihmisten leipomis- ja kokkaushössötykset; ei se kruunu kiillä yhtään paremmin, vaikka nukkuiskin hellan vieressä.
Kaikki oli valmista, joko kaupasta tai paikallisen leipomo-pitopalvelun valmistamaa. En ehtisi laitella mitään jouluruokia enkä edes saisi niistä noin maukkaita, mitä nyt söimme. Tehköön ne äidit, jotka ehtii ja osaa.
Ostan kaiken valmiina,laatikot,rosollin, kalat. no kinkun laitan uuniin, sitä ei lasketa.
Laatikot pitopalvelusta ja Lidlistä, anoppi paistaa lähiruokakinkun josta saadaan osa, lampaanpotka tuli savustettuna laidunvuokrana. Valmisriisipuuro. En leivo ikinä muutenkaan. Eli mikään ei ole itsetehtyä vaikkei ihan valmisruokiakaaan kaikki.
Äläpä kutsu enää häntä joulupöytään. Oppii käyttäytymään.
Ap:n appiukko varmaan sit ensi jouluna kutsuu koko suvun kaikki-itsetehtyyn-pöytään, pöytäkin tietty apen itsensä veistämä.
Oho, kerrankin se oli appi eikä anoppi!
Kaikki oli valmiina ja tuli vielä kotiinkuljetuksena. Oli helpoin joulu ikinä. Sydänvikainen äitini oli melkein taas tappanut itsensä jouluvalmisteluilla. Ei osaa lopettaa jouluvalmisteluperinnettä. Pitää saada vuosittainen burnout jouluaatoksi vaikka ovat isän kanssa vain kahdestaan. Minulla se oli pari joulua sitten kunnes tulin järkiini, että eihän tässä ole mitään mieltä. Oli hyvät ruuat, niitä oli liikaa, mutta nyt on syöty ja stressiä nolla. Näin tämä joulu.
mistä kaupan piparkakkutaikinasta tulee hyviä piparkakkuja? Kaikki mitä oon kokeillut ei kelpaa meillä edes lapsille.
Meillä, yhteistuumin ja olen ylpeä siitä! Kaikki olivat erittäin tyytyväisiä jouluruokiin, emäntä mukaanlukien, koska ei tarvinnut tehdä mitään! Oikein kivat jouluateriat oli.
Vierailija kirjoitti:
mistä kaupan piparkakkutaikinasta tulee hyviä piparkakkuja? Kaikki mitä oon kokeillut ei kelpaa meillä edes lapsille.
No hyvä on, minä paljastan salaisuuden, koska on joulu: Lidlin perinteisestä piparkakkutaikinasta. Tämä on taivahan tosi, olemme leiponeet monista ja tuo oli parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä on, minä paljastan salaisuuden, koska on joulu: Lidlin perinteisestä piparkakkutaikinasta. Tämä on taivahan tosi, olemme leiponeet monista ja tuo oli parasta.
oman kokemuksen mukaan tuo kelpaa ainoastaan piparkakkutaloon, jota ei joulun jälkeen ole tarkoitus syödä. Maku on kamala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta siitä tuli aika mauttomat piparit.
Ja sitten epäsuosittu mielipide: parhaimman makuiset piparit on Vanajan valmispiparit. Lasten takia piti tänä vuonna ostaa taikina leivottavaksi. Muuten olisin vain ostanut noita valmiita.
Ostin kaiken valmiina. Mieheni graavasi lohen, mutta muuten kaikki tuli jo tehtynä. Porukka tykkäs ja kiitteli. En nähnyt tarpeelliseksi mainostaa että oli ihan saarioisten äitien tekemää. Ens joulun ajattelin itse mennä valmiiseen joulupöytään jossain lomakohteessa. Nää perhejoulut on aika uuvuttavia.